Auteur Topic: Expeditie Robinson vs Survivor  (gelezen 81700 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #80 Gepost op: 19-09-2010, 13:13:01 »
Dan heb je niet goed gekeken...  Er zijn al verschillende allianties en zelfs iemand die haar alliantiepartner te koop heeft gezet  ::vergroot::
sarcasme detector sarcasme detector ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #81 Gepost op: 19-09-2010, 17:43:42 »
Heb vanmorgen, dankzij Hatch die in elke bijzin zegt dat Survivor veel beter is ::tandpastasmiley::) voor het eerst Survivor bekeken. Via you tube: Survivor Nicaraqua. Goed dat kost me dus al mijn vrije tijd de komende tijd. Ben nu al veslaafd. (Gelukkig doen ze daar niet zo snel aan complotten,uh herstel allianties, als bij ER ::rofl::)

Tof! :D

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #82 Gepost op: 20-09-2010, 10:24:11 »
Ach Schulz je loopt maar zo'n 20 seizoenen achter op dit moment, dat is slechts ~200 uur aan Survivor afleveringen. Als je nu begint en non-stop kijkt ben je over 8 dagen weer helemaal bij.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #83 Gepost op: 20-09-2010, 15:06:47 »
Seizoen 21 ben ik al bij. Dat scheelt ::tandpastasmiley::

Ik begon met 20: villains en heroes maar dat was niet zo slim, kwam ik achter.
Dus toen maar netjes met 1 begonnen.

Maar snap inderdaad waar oa Goyathlay en Hatch het over hebben. ER is softe (of beschaafde) bedoeling vergeleken met Survivor.

Als ik zo snel een observatie mag geven: ER nadruk op overleven (eten/drinken/gezond blijven), Survivor nadruk op de raden (stemming), want het gaat om eindoverwinning, dus is stemming het belangrijkst. Vanaf minuut één.
Dat is ook wel het gave van 1 miljoen, dan wil je wel.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #84 Gepost op: 20-09-2010, 15:24:06 »
Die 1 miljoen is zeker een belangrijke factor. Als je dat wint kun je 'een ander leven kopen', dat is met de geldprijs in Nederland niet zo. Bovendien winnen de andere kandidaten ook een geldbedrag dat vanaf een ton voor de nummer 2 telkens een beetje terugloopt. Dus elke plek die je verder komt levert meer winst op.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #85 Gepost op: 20-09-2010, 15:38:11 »
Jullie beginnen me werkelijk nieuwsgierig te maken naar survivor... Zijn daar editie's van op internet te vinden, of zijn daar dvd's van?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #86 Gepost op: 20-09-2010, 15:39:42 »
Jullie beginnen me werkelijk nieuwsgierig te maken naar survivor... Zijn daar editie's van op internet te vinden, of zijn daar dvd's van?
Niet doen, of vakantie nemen!!! ::tandpastasmiley::

ik kijk het nu allemaal op youtube (maar wellicht is dat ook wel mijn onwetenheid)
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #87 Gepost op: 20-09-2010, 15:56:57 »
Jullie beginnen me werkelijk nieuwsgierig te maken naar survivor... Zijn daar editie's van op internet te vinden, of zijn daar dvd's van?

Je kunt de afleveringen het beste met een torrent-client downloaden of binnenhalen met behulp van nieuwsgroepen. De seizoenen bekijken op youtube is ook een optie maar vanwege de mindere kwaliteit niet aan te raden. Er zijn ook een zestal seizoenen verschenen op DVD, aan te schaffen via o.a. amazon.com. En tenslotte post Sprien ook wel eens megavideo-links op het Survivor subforum van realityworld. Er staat daar nu ook een link voor de eerste aflevering van Survivor Nicaragua.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #88 Gepost op: 20-09-2010, 19:35:21 »
En tenslotte post Sprien ook wel eens megavideo-links op het Survivor subforum van realityworld. Er staat daar nu ook een link voor de eerste aflevering van Survivor Nicaragua.

Jep, zal proberen alle aflevering te uploaden!
The sun came up and reality set in.

Offline Expeditie Rob

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #89 Gepost op: 20-09-2010, 19:54:59 »
Ik heb alle seizoenen gezien,
en het is echt een stuk beter als ER.
De eilandraden zijn veel spannender omdat er meer mensen met het spel bezig zijn,
en dat maakt het leuk.
Op dat gebied kan ik Serge dan weer wel echt waarderen,
hij speelt het spel tenminste.
De menteliteit die veel deelnemers van ER hebben 'de sterkte en hardste werker moet het verst komen' vind ik niks,
dat bouwt totaal geen spanning op.
Geef mij maar die-hard strategen, dat levert tv op.
Hoewel ik eerst Serge kon schieten voor het eruit werken van Kim,
vind ik het nu gewoon een sterke en slimme speler.. de woede is weg gezakt ;)
There's no show like a reality show ;)

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #90 Gepost op: 20-09-2010, 21:34:45 »
Ik merk trouwens dat ik in ER de mensen die hard werk leuker vind terwijl in survivor ik meer neig te gaan voor de underdogs en de strategen.
in ER vind ik Sergio helemaal niks, maar in Survivor had ik het misschien wel een leuke speler gevonden.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #91 Gepost op: 2-10-2010, 14:45:26 »
Over de regen: ik las onlangs een 'tip' wat te doen bij regen tegen warmteverlies: oa in de zee gaan liggen...

Het eenvoudigste is gewoonweg een onderdak bouwen dat waterdicht is zodat men droog blijf of kan worden met behulp van vuur.  Met enkel de plantaardige bouwmaterialen die het eiland te bieden heeft is dit mogelijk, maar het vraagt wel de juiste skills.

In Survivor is er vaak de mogelijkheid om een zeil te winnen bij een poef, bij ER niet.
Ook heb ik ooit eens ergens gelezen dat men bij ER bepaalde aangespoelde items (plastiek zakken) ook niet gebruikt mochten worden... terwijl dit ook wel kan helpen om een shelter waterdicht te maken.
« Laatst bewerkt op: 3-10-2010, 01:43:05 door reaver »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #92 Gepost op: 17-10-2010, 12:27:59 »
Even een reactie op een post die in een ander topic stond:

Mwah.. verder geëvolueerd, da's volgens mij een kwestie van perspectief.. ik heb nu meerdere afleveringen ervan gezien en ik kan niet zeggen dat ik het spel daar enorm 'geëvolueerd' vind als ik eerlijk ben.. ::)
Natuurlijk is er sprake van meer strategische plotten en allianties maar die vallen ook om de haverklap uiteen (om vaak vrij paranoïde beweegredenen naar het schijnt...) - en de 'mental cases' die ze ervoor selecteren lijken zuiver bedoeld voor goedkoop volksvermaak en uitjouw-partijen op de diverse fora.. Sorry dat moet kennelijk 'vermakelijke' tv zijn.. Ik geef toe dat ik ER ook niet enorm boeiend vind, zeker nu voor wat ik ervan gezien heb.. Maar in ieder geval is er nog een zekere mate van integriteit en eer in het geding (althans..voor sommigen)... Nu krijg ik van deze en gene vast weer te horen dat het nu eenmaal 'het spel' is ofzo.. Maar ja we blijven terugkeren op 'wat is nu eigenlijk het spel' en 'Robinsonwaarig' en dat soort loze kreten die voor een ieder subjectief in te vullen zijn..

Hoe dan ook.. persoonlijk vond ik het spel van de afgelopen series Survivor die ik toevallig gezien heb niet zozeer geëvolueerd alswel gedevalueerd, gezien het niveau van gedrag waartoe het afzakte.  :-\\

Ik denk dat je zeker wel kunt stellen dat Survivor verder geëvolueerd is wanneer je puur naar het spel kijkt. Bij Survivor proberen bijna alle kandidaten hun winstkansen constant te optimaliseren terwijl dit bij Expeditie Robinson nog niet de regel is. Dat de allianties uiteenvallen is dan ook vaak een gevolg van het proberen te optimaliseren van winstkansen, immers wanneer het duidelijk wordt dat je positie binnen een alliantie te wensen overlaat doe je er verstandig aan om opzoek te gaan naar (betere) alternatieven. Tevens zijn de verhoudingen binnen allianties van groot belang, indien iemand een te grote bedreiging vormt is het goed mogelijk dat zijn alliantie zich vroeg of laat tegen hem/haar keert.

Wat betreft het spel, volgens mij is het vrij duidelijk wat het doel van het spel is. Je moet zorgen dat je de finale weet te bereiken en wint van je medefinalist. Wanneer iemand geen oog heeft voor dit doel en overeenkomstig geen rekening houdt met de verhoudingen binnen het spel is het volkomen terecht om te stellen dat diegene niet bezig is met het proberen te optimaliseren van de winstkansen. De term ‘robinsonwaardig’ is natuurlijk wel een loze kreet daar zijn de meesten op dit forum het wel over eens.

Tenslotte herken ik mij totaal niet in het triviale gedragsniveau waarover jij spreekt, wellicht omdat ik dan de afgelopen 20 seizoenen van Survivor in ogenschouw neem. De laatste seizoenen worden er weliswaar af en toe extreme personages gecast (Naonka bijvoorbeeld) maar dat zegt niks over het gedrag van de overige kandidaten. Het gedrag van een individu extrapoleren naar een grotere groep is mijns inziens te kort door de bocht. Maar goed, ‘gedragsniveau’ is dan ook net als ‘robinsonwaardig’ een heerlijk subjectieve term. Afhankelijk van de gedragsaspecten die je uitkiest (oftewel belangrijk acht) kun je het gedrag van een groep als geheel kenschetsen. Indien een tweede persoon andere gedragsaspecten uitlicht kan er een heel ander beeld van de groep ontstaan. Bovendien moet je niet voorbijgaan aan de context waarin het gedrag plaatsvindt.

Post scriptum: als je begint met het bekijken van Survivor doe je er verstandig aan om te beginnen bij het allereerste seizoen. Waarom? Omdat je op die manier ook binnen Survivor het spel ziet evolueren en begrijpt waarom de productie in de loop der jaren bepaalde wijzigingen binnen het spel heeft doorgevoerd en bepaalde karakters selecteert. Daarnaast wordt het ook aanschouwelijker waarom kandidaten tijdens het spel bepaalde keuzes maken. Men leert namelijk van de voorgaande seizoenen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #93 Gepost op: 11-11-2010, 22:53:01 »
N.a.v. deze aflevering: waarom wordt er bij Expeditie Robinson altijd zoveel geschoven met betrekking tot het verloop van de afleveringen? Op de een of andere manier heeft de productie het idee dat een vaste volgorde van spelelementen de kijkers niet aanspreekt. Ze proberen variatie in de afleveringen te brengen door de spelelementen te 'verschuiven' maar dat werkt naar mijn mening juist storend. Misschien ben in na al die jaren Expeditie Robinson en Survivor te geconditioneerd aan een vast schema en kan ik niet meer goed met veranderingen omgaan.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Expeditie Rob

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #94 Gepost op: 11-11-2010, 23:08:38 »
N.a.v. deze aflevering: waarom wordt er bij Expeditie Robinson altijd zoveel geschoven met betrekking tot het verloop van de afleveringen? Op de een of andere manier heeft de productie het idee dat een vaste volgorde van spelelementen de kijkers niet aanspreekt. Ze proberen variatie in de afleveringen te brengen door de spelelementen te 'verschuiven' maar dat werkt naar mijn mening juist storend. Misschien ben in na al die jaren Expeditie Robinson en Survivor te geconditioneerd aan een vast schema en kan ik niet meer goed met veranderingen omgaan.
Ik vind het ook iritant hoe ze de afleveringen opbouwen.
Ik zie het liefst nog steeds eerst een proef waarbij ze iets kunnen winnen,
en daarna een eliminatie proef.
Om natuurlijk af te sluiten met een eilandraad, en het liefst een die door de hele aflevring door veel spanning heeft opgebouwd.
Dat vaste ritme moeten ze in de volgende editie weer in arm nemen als je het mij vraagt.
There's no show like a reality show ;)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #95 Gepost op: 11-11-2010, 23:27:41 »
Ik vind het ook iritant hoe ze de afleveringen opbouwen.
Ik zie het liefst nog steeds eerst een proef waarbij ze iets kunnen winnen,
en daarna een eliminatie proef.
Om natuurlijk af te sluiten met een eilandraad, en het liefst een die door de hele aflevring door veel spanning heeft opgebouwd.
Dat vaste ritme moeten ze in de volgende editie weer in arm nemen als je het mij vraagt.
::jaja:: helemaal mee eens.
Er mogen ook best wat leuke wendingen inzitten hoor. Maar dit schema is zeker beter dan wat ze nu hebben.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #96 Gepost op: 11-11-2010, 23:33:33 »
Ik vind het ook iritant hoe ze de afleveringen opbouwen.
Ik zie het liefst nog steeds eerst een proef waarbij ze iets kunnen winnen,
en daarna een eliminatie proef.
Om natuurlijk af te sluiten met een eilandraad, en het liefst een die door de hele aflevring door veel spanning heeft opgebouwd.
Dat vaste ritme moeten ze in de volgende editie weer in arm nemen als je het mij vraagt.

Mee eens, juist door die opbouw blijft de kijker grotendeels verzekerd van spanning gedurende de hele aflevering. De spanning komt langzaam tot stand. Eerst de spanning tijdens de beloningsproef, niet doorslaggevend maar wel belangrijk genoeg om een verschil te kunnen maken (zowel positief als negatief). Vervolgens de spanning tijdens de eliminatieproef waarbij men een langer verblijf kan veiligstellen en als laatste de eilandraad waarbij het doek definitief zal vallen voor een kandidaat.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #97 Gepost op: 12-11-2010, 16:02:37 »
Mee eens, juist door die opbouw blijft de kijker grotendeels verzekerd van spanning gedurende de hele aflevering. De spanning komt langzaam tot stand. Eerst de spanning tijdens de beloningsproef, niet doorslaggevend maar wel belangrijk genoeg om een verschil te kunnen maken (zowel positief als negatief). Vervolgens de spanning tijdens de eliminatieproef waarbij men een langer verblijf kan veiligstellen en als laatste de eilandraad waarbij het doek definitief zal vallen voor een kandidaat.
Daar valt heel wat voor te zegen; zo zou het inderdaad moeten zijn, eerst een proef waar je iets bij kan winnen, en daarna de vrijstellingsproef en de elandraad. Wat wel leuk kan zijn is (af en toe de afvallingsproef aan ht begin van de uitzending!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lexxan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just call me a SURVIVOR -- Helena Paparizou
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #98 Gepost op: 15-11-2010, 23:33:22 »
Ik vindt Survivor stukken beter dan Expeditie Robinson. De strategie, de dramatiek, de karakters, gewoon stukken beter. Ik hou er ook van dat werkelijk iedereen dat kan winnen. Al wat je nodig heb is een half pond hersenen en wat logica. Geen troep zoals "De sterksten moeten winnen" of "Robinsonwaardigheid" en andere onzin die de spanning wegneemt. Het beste is echter the HOGE prijs die de Winnaar krijgt. Daardoor gaat IEDEREEN voor de overwinning. Geen ego-centrische "Waste of Space" idioten à la Stephanie. Ook geen hypocriet gedoe zoals "Complotten zijn slecht, dus vormen we een tegencomlot om met de schurken af te rekenen)

Nu ik heb Robinson noch altijd graag... alleen begon de show (ER, niet Survivor) uitermate slecht te worden rondt de tijd dat ik begon te kijken (net na ER 2008, de series die Yin (UGH x een miljoen) gewonnen had.), dus ik denk dat dat misschien een extra drijfveer vormde voor mij om Survivor te beginnen kijken.

Al-in-al is het een echte aanrader. Het is brutaler, spannender en bombastischer, en bijgevolg dus ook beter. Zonder enige twijfel de beste Reality TV show ooit.
HOEZO, HYENA'S??? DIE ETEN JE ZO ALS EEN BORRELNOOT OP!!! *nom nom nom*

Offline Art

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson vs Survivor
« Reactie #99 Gepost op: 25-11-2010, 20:36:03 »
N.a.v. deze aflevering: waarom wordt er bij Expeditie Robinson altijd zoveel geschoven met betrekking tot het verloop van de afleveringen? Op de een of andere manier heeft de productie het idee dat een vaste volgorde van spelelementen de kijkers niet aanspreekt. Ze proberen variatie in de afleveringen te brengen door de spelelementen te 'verschuiven' maar dat werkt naar mijn mening juist storend. Misschien ben in na al die jaren Expeditie Robinson en Survivor te geconditioneerd aan een vast schema en kan ik niet meer goed met veranderingen omgaan.

Misschien omdat de productie van deze serie zo lastig was, met die knokkelkoorts, zodat misschien de geplande proeven niet gehouden konden worden/andere eilanden gebruikt moesten worden? En om toch de X aantal gereserveerde afleveringen te vullen moest een andere indeling van de afleveringen gebruikt worden.
Nog even niks.