Auteur Topic: Aflevering 13 - I hold on  (gelezen 36480 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #20 Gepost op: 29-11-2013, 07:22:34 »
Edith wint de balkproef. Net als Geraldine tijdens deze proef heeft ze een big smile op haar gezicht tijdens de 'nabesprekingsfilmpjes' van de proef. Anna daarentegen is mat en ongemotiveerd.
« Laatst bewerkt op: 29-11-2013, 07:43:56 door Mollenmania »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #21 Gepost op: 29-11-2013, 11:52:25 »
Mooie proef, erg knap dat Geraldine hem heeft gewonnen. Dat had ik echt niet verwacht! Ik had haar al die tijd al als favoriet, maar nu helemaal, wat doet ze het goed! Alleen wel een beetje zuur voor Anna-Alicia; dit was echt haar proef. Waarom was er trouwens geen winnaarseiland?

Ik had trouwens helemaal niet door dat Edith pas 5 weken gestopt was met judo'en toen ze ER ging doen. Op de een of andere manier denk ik dat dat echt niet goed is voor je lichaam om in een keer van keiharde training naar totale afmatting van je lichaam te gaan. (Robinson is al niet bijster gezond voor je lichaam, maar zo al helemaal niet lijkt me.)

Ik heb wel enorm veel respect voor de laatste eilandraad: Kees en Edith die ondanks al hun extra stemmen niet voor de tactiek gaan maar voor 'de echte Robinson'. Het was zo gemakkelijk geweest om Anna-Alicia er nu uit te stemmen, waardoor de finale gemakkelijker te winnen zou zijn. En Zimra die haar verlies zo sportief opneemt en niet eens op een van de andere kandidaten wil stemmen, mooi om te zien! Dit onderlinge respect mistte ik enorm deze expeditie, fijn om te zien dat al deze (potentiële) finalisten het spel nu zo waardig spelen! (Nu, want eerder heeft iedereen buiten Edith wél tactisch gespeeld.)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #22 Gepost op: 29-11-2013, 13:31:17 »
Edith wint de balkproef. Net als Geraldine tijdens deze proef heeft ze een big smile op haar gezicht tijdens de 'nabesprekingsfilmpjes' van de proef. Anna daarentegen is mat en ongemotiveerd.

Ik denk juist Anna want, in het voorstukje zie je die andere 2 in de biechthut zitten, en het lijkt me sterk dat ze nog een nacht met z'n vieren op het eiland zitten...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #23 Gepost op: 29-11-2013, 13:40:05 »
ze moeten toch op dat vlot??
er was eens......

Offline Bladwijzer

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #24 Gepost op: 29-11-2013, 13:44:08 »
Er moet er eerst nog eentje afvallen Stormpie. Ze zijn nu nog met 4 kandidaten en er nemen er straks maar 3 plaats op het vlot.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #25 Gepost op: 29-11-2013, 13:48:06 »
nu ben ik in de war.. denk ik


is het niet zo dat deze balkproef nog een directe kandidaat voor de eindproef aan gaat wijzen? Dan blijven er nog twee over die om de derde plek gaan strijden.. maar ik kan het best verkeerd hebben..
er was eens......

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #26 Gepost op: 29-11-2013, 14:02:33 »
Ik denk dat er nog 2 nachten zijn, 1 na de balkproef, en dan zijn er 2 finalisten bekend. En dan is er nog iets om de derde en laatste finalist te bepalen, en dan is er nog 1 nacht met deze drie finalisten.

Maar dit is eigenlijk allemaal iets voor het glazen bol topic, sorry moderator ::sorry::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #27 Gepost op: 29-11-2013, 15:06:15 »
Edith en Kees hebben zich weer gemanifesteerd als 'dommekrachten', ze verkleinen nog liever de eigen winkansen dan dat ze hun hopeloos gefaalde en achterhaalde plan om met de 'sterkste' kandidaten de finale te spelen bijstellen.

Inderdaad hebben beiden een erg vlakke leercurve.
Waarschijnlijk, omdat tot nu toe het verloop voornamelijk is bepaald door acties van medespelers en ze zelf nooit in de gevarenzone hebben gebivakkeerd en dus, als toeschouwers, hebben ze nog weinig van de praktijk van ER ervaren. Of er niets mee gedaan.
Dit heeft niets met waardigheid te maken, zoals door sommigen hier wordt geopperd. Alleen als waardigheid iets is, waarmee je punten kunt scoren, zou het zinvol zijn. Elk jaar blijkt weer, dat Expeditie Robinson z'n achterwerk afveegt met begrippen als 'waardigheid', 'trouw' en 'fair play'. Dat je dat graag wilt zien is prima, maar in deze setting volstrekt niet realistisch.

Kees is inderdaad dicht bij zijn eigen onnozelheid gebleven. Je achteraf nog afvragen, hoe het zover heeft kunnen komen.  ???

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #28 Gepost op: 29-11-2013, 15:34:54 »
Ik denk juist Anna want, in het voorstukje zie je die andere 2 in de biechthut zitten, en het lijkt me sterk dat ze nog een nacht met z'n vieren op het eiland zitten...

Je ziet ze ook bij een kampvuur proosten zo van: "op de laatste nacht!" Met zn vieren dus na de balkproef keert iedereen gewoon weer terug naar het eiland.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #29 Gepost op: 29-11-2013, 15:41:42 »
Dit heeft niets met waardigheid te maken, zoals door sommigen hier wordt geopperd. Alleen als waardigheid iets is, waarmee je punten kunt scoren, zou het zinvol zijn. Elk jaar blijkt weer, dat Expeditie Robinson z'n achterwerk afveegt met begrippen als 'waardigheid', 'trouw' en 'fair play'. Dat je dat graag wilt zien is prima, maar in deze setting volstrekt niet realistisch.

Wat een negatieve reactie! Zoals ik eerder schreef, het was zo gemakkelijk geweest om nu een sterke speler naar huis te sturen, maar hier hebben ze niet voor gekozen. Dit vind ik juist mooi! Ze gaan niet puur voor de winst, maar ook voor het aspect Robinson-waardigheid. Ze verliezen liever van een sterke speler dan dat ze winnen van een zwakke speler; dat vind ik juist heel knap (ook in het 'echte' leven trouwens). Dat deze vijf kandidaten (in ieder geval nu) het spel zo spelen is juist een bewijs dat deze keuze wel realistisch is in deze Robinson-setting. Het zegt echt iets over de mentaliteit van de spelers, die Robinson voor meer redenen spelen dan om te winnen. (Dat beschreef Edith ook in deze aflevering.)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #30 Gepost op: 29-11-2013, 15:51:33 »
Ik geloof niet dat de reactie negatief is. Meer realiteit. Er zal altijd een verschil blijven tussen mensen die spelen om te winnen en mensen die spelen om het spel. En alle gradaties daar tussenin.
Je loopt een wedstrijd, je tegenstander valt. Blijf je staan en help je hem overeind of loop je door en denk je.. makkelijke winst..
er was eens......

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #31 Gepost op: 29-11-2013, 19:08:21 »
Ik vind het op zich wel mooi dat we dit jaar een meer sociale winnaar krijgen. Niet de proeventijger Hans, niet de tactische andere mannen, dit jaar is Robinson meer een sociaal spel.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #32 Gepost op: 29-11-2013, 19:46:32 »
Niks mis mee om Zimra er eindelijk uit te spelen. Het zou raar zijn om ineens Anna Alicia eruit te gooien, iets wat Edith sowieso nooit zou doen. Dus dan zou Kees het in z'n eentje moeten doen. Dat hij dat niet doet betekent gewoon dat hij dicht bij zichzelf blijft, daar lijkt me niks mis mee. Sowieso heeft iedereen het recht om op z'n eigen manier de expeditie te benaderen en te spelen. Het is niet meteen achterlijk als je ER niet puur en alleen als spel ziet waarbij alles geoorloofd is om te winnen. Kees is iemand die het spel met een zekere waardigheid wil spelen, daar kan ik wel respect voor hebben.

Kees is in mijn ogen een geweldige kandidaat mede doordat ik zijn spelopvatting als ondoorgrondelijk beschouw. Op bepaalde momenten prefereert hij een tactische benadering, op andere momenten speelt hij de dommekracht en soms voert hij enkel een loopgravenoorlog tegen zichzelf. Zijn opvattingen omtrent waardigheid zijn al meerdere keren veranderd en lijken geen wortel te kunnen schieten. Wellicht zoals Brinta al schrijft omdat hij op cruciale momenten eerder toeschouwer dan aanstichter was. Om de verbinding met het spel dan niet helemaal te verliezen is een poging tot verandering noodzakelijk.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #33 Gepost op: 29-11-2013, 19:50:30 »
Wat een negatieve reactie! Zoals ik eerder schreef, het was zo gemakkelijk geweest om nu een sterke speler naar huis te sturen, maar hier hebben ze niet voor gekozen. Dit vind ik juist mooi! Ze gaan niet puur voor de winst, maar ook voor het aspect Robinson-waardigheid. Ze verliezen liever van een sterke speler dan dat ze winnen van een zwakke speler; dat vind ik juist heel knap (ook in het 'echte' leven trouwens). Dat deze vijf kandidaten (in ieder geval nu) het spel zo spelen is juist een bewijs dat deze keuze wel realistisch is in deze Robinson-setting. Het zegt echt iets over de mentaliteit van de spelers, die Robinson voor meer redenen spelen dan om te winnen. (Dat beschreef Edith ook in deze aflevering.)

Ik begrijp dat sommige kandidaten en kijkers een zogenaamde waardige speelstijl de voorkeur geven maar het definiëren daarvan binnen een spelomgeving is erg problematisch juist omdat het zo persoonlijk is. Iemand die elk facet van het spel probeert te benutten en daarmee de grenzen opzoekt is in mijn visie een uitermate waardige kandidaat. Vervolgens zullen velen stellen dat de waardigheid betrekking heeft op het menselijke eergevoel. Ik vraag mij dan onmiddellijk af wie er bepaalt wat eervol is en of dat eergevoel niet misplaatst is als je daarmee je eigen winst- of overlevingskansen geweld aandoet. Japanse kamikazepiloten werden door het hele vaderland vereerd terwijl de rest van de wereld enkel indoctrinatie in zijn puurste vorm zag. Eergevoel is in de meeste gevallen erg contextueel. De ingewijden bepalen de norm en de buitenstaanders worden geacht aan de norm te voldoen of de consequenties te aanvaarden. Zo ook bij Expeditie Robinson, de kandidaten die fel ageren tegen hard tactisch spel en waardigheid prediken zijn altijd heel toevallig zelf ook het toonbeeld van waardigheid. Althans de details van de waardigheid worden zo verwoord dat zij er in ieder geval zelf zeker geen tekort aan hebben en hun beste maatjes ook niet. Toeval, onmiskenbaar samenhangend of een doordachte manier van sociaal ingestelde kandidaten om met alle ingewijden de finale te bereiken? Hoe dan ook: ik heb er in principe weinig op tegen maar zie herhaaldelijk een masker en niet altijd een écht gezicht.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #34 Gepost op: 29-11-2013, 21:33:55 »
Wat een negatieve reactie! Zoals ik eerder schreef, het was zo gemakkelijk geweest om nu een sterke speler naar huis te sturen, maar hier hebben ze niet voor gekozen. Dit vind ik juist mooi! Ze gaan niet puur voor de winst, maar ook voor het aspect Robinson-waardigheid. Ze verliezen liever van een sterke speler dan dat ze winnen van een zwakke speler; dat vind ik juist heel knap (ook in het 'echte' leven trouwens). Dat deze vijf kandidaten (in ieder geval nu) het spel zo spelen is juist een bewijs dat deze keuze wel realistisch is in deze Robinson-setting. Het zegt echt iets over de mentaliteit van de spelers, die Robinson voor meer redenen spelen dan om te winnen. (Dat beschreef Edith ook in deze aflevering.)

Ik vond Zimra niet de zwakste van het overgebleven vijftal.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline De Gebaarde Man

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #35 Gepost op: 29-11-2013, 23:33:15 »
Ik wordt een klein beetje geirriteerd dat Edith telkens moet gaan janken als ze een proef niet wint. Ze moet ook begrijpen dat er een verschil zit tussen spierkracht en spier-uithoudingvermogen. Aangezien zij een judo meester is schat ik dat ze veel meer kracht heeft over dat andere en die laatste had je vooral nodig bij een proef zoals deze. Ik denk ook dat je lengte en gewicht invloed hebben over je prestatie bij deze proef. Zij zat hiermee in het nadeel geloof ik.

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #36 Gepost op: 30-11-2013, 01:37:18 »
Ik heb sympathie om het feit dat Edith zich in een overgangsfase voelt tussen sportvrouw en gewone vrouw..
Bovendien had ik nog willen zien hoe zij de proef had gedaan als ze onderhands had gepakt.. :)

Offline De Gebaarde Man

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #37 Gepost op: 30-11-2013, 01:46:41 »
Heeft er iemand opgelet precies wie onderhands en wie bovenhands deed tijdens de proef?

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #38 Gepost op: 30-11-2013, 01:48:01 »
Kees, Zimra en Edith deden bovenhands, Anna en Geraldine onderhands.. :)

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #39 Gepost op: 30-11-2013, 02:05:33 »
Ik had het idee dat Kees, Zimra en Edith meer voorover hingen dan Anna en Geraldine. Zouden ze die laatste twee een voordeel hebben gegeven door de touwen aan die kant net iets korter te maken? Misschien klinkt het voor jullie raar als ik zo denk, maar ik heb al heel de expeditie het idee dat Geraldine de vooropgezette winnares is.