Auteur Topic: Aflevering 14  (gelezen 59141 keer)

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Aflevering 14
« Reactie #60 Gepost op: 13-12-2014, 16:30:36 »
Ik zie het feit dat Freddy en Kay elkaar kenden niet per se als iets negatiefs. Liever zie ik ook personen die elkaar niet kennen, maar het geeft het voor Freddy en Kay wel een extra dimensie. Ze moeten een enorm intenst spel spelen zonder dat ze opvallend met elkaar samenspelen. Dat ze het verborgen hebben gehouden, vind ik enorm knap.

Ik vind het jammer dat Freddy eruit moest door een onverantwoorde proef. Hij was echt het tactische meesterbrein en in mijn ogen verdiende hij het om te winnen.

Finaleproef vond ik wel heel leuk tot nu toe. Wie er wint, maakt niet uit. Vind ze alle drie wel leuk. Maar ik hoop toch Kay, omdat Freddy dan ook een beetje wint.  :)

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 14
« Reactie #61 Gepost op: 13-12-2014, 16:32:03 »
Precies, geneuzel dus.

Als ik Freddy was zou ik ook mijn beste vriend mee willen hebben, dat ze zo stom zijn om daar gehoor aan te geven was niet Freddy's schuld.
En rechtvaardigheid bestaat niet in Robinson, net zoals eerlijkheid.

Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14
« Reactie #62 Gepost op: 13-12-2014, 16:34:01 »
Klopt, jullie hebben dit niet zo gezegd. Maar ik vind het raar dat je iets als dit gerechtigheid kan noemen. Dan gun je dit diegene enigszins?

Kennelijk is toegeven dat je fout zit moeilijk voor je.

Als ik het goed begrijp is deze situatie kort voorbij gekomen in een filmpje met Dennis.
Is daar expliciet gezegd dat Freddy anders niet mee wilde doen ?
En is daar expliciet door Dennis gezegd : Daar gaan we voor zorgen ?

Mijns inziens een grotere fout van de productie dan van Freddy.

Freddy en Kay zijn beide bevriend met Dennis. In het filmpje komt niet naar voren hoe Freddy en Kay zich aangemeld hebben voor het programma. Wel is duidelijk dat beiden bevriend zijn met Dennis en dat hij hun deelname voor hen geregeld heeft. Kay is zelfs geen bekende Nederlander. Door deze dingen riekt dit zaakje naar samenspannen alvorens mee te doen. En dat vind ik verwerpelijk. Fout van zowel Freddy en Kay als de productie.

Om nog even op de tweeling terug te komen: Alle deelnemers wisten dat ze bij elkaar hoorden, in tegenstelling tot dit jaar bij Freddy en Kay, die zodoende niet als gevaar werden gezien. De tweeling wel en werd daar ook op afgestraft. Dat Fatima en die Belg er later niet uit werden gekickt is een ding wat ik nog altijd niet kan begrijpen (iets met haren kammen geloof ik ;D).

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 14
« Reactie #63 Gepost op: 13-12-2014, 16:37:43 »
Hoezo is Kay trouwens geen bekende Nederlander?
Hij is toch een zanger en een model?
Of heb ik wat gemist?

Nogmaals: wat maakt het uit of ze via Dennis mee mochten doen? en hoezo is dat hun schuld?
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14
« Reactie #64 Gepost op: 13-12-2014, 16:39:47 »
Fatima kende de tweeling ook voor het spel begon, wisten de andere kandidaten ook niet.
Zelfde situatie.

Nee. Fatima wist vantevoren niet dat ze mee zouden doen en kwam dus onbewust in deze situatie.
Freddy en Kay wisten het wel van elkaar, sterker nog, ze hebben zich beiden via Dennis weten aan te melden. Kay is niet eens een bekende Nederlander dus lijkt me duidelijk dat hij puur is meegenomen om versterking te bieden aan Freddy. Puur omdat Kay ook bevriend is met Dennis was dit mogelijk.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14
« Reactie #65 Gepost op: 13-12-2014, 16:42:28 »
Hoezo is Kay trouwens geen bekende Nederlander?
Hij is toch een zanger en een model?
Of heb ik wat gemist?

Dus iedereen die in een bandje zit en een beetje modellenwerk doet is bekende Nederlander? lol.

Citaat
Nogmaals: wat maakt het uit of ze via Dennis mee mochten doen? en hoezo is dat hun schuld?

Het maakt uit omdat Dennis het spel beïnvloedt door Kay als versterking voor Freddy mee te sturen.
« Laatst bewerkt op: 13-12-2014, 16:44:37 door Mollenmania »

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 14
« Reactie #66 Gepost op: 13-12-2014, 16:51:13 »
Juist Dennis heeft het spel beinvloed, dat is het hele punt.
Maar Freddy mag ervoor betalen in jouw ogen.

Hoe is dat eerlijk?
En je geloofd echt dat Fatima niet met de twins contact gehad heeft vooraf? kom op zeg.
Of ze herkende in het vliegtuig onderweg ernaar toe?
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14
« Reactie #67 Gepost op: 13-12-2014, 18:23:25 »
Mijn samenvatting van het filmpje zwengelt een hele discussie aan. Kijk hier en oordeel zelf. Nergens blijkt uit dat Freddy niet mee had willen doen als Kay niet mee had gemogen. Hij heeft het gevraagd en dit is gelukt. Dit heeft voor mij niets met vooraf beïnvloeden van het spel te maken. Hij wilde de ervaring van Expeditie Robinson graag delen met zijn beste vriend (misschien keken ze al jarenlang Robinson samen of wilden ze gewoon samen een avontuur aangaan?). Geef hem eens ongelijk dat hij het heeft gevraagd.  En dan de tweede vraag: waarom heeft de productie toestemming gegeven voor deze vriendenband? Geen idee: misschien hadden ze nog een mannelijke kandidaat nodig, vonden ze Kay gewoon een leuke gast (die met een beetje creativiteit ook nog BN'er genoemd kan worden) of zochten ze spektakel in het spel (nou dat hebben ze gekregen!). Feit is dat de band tussen Freddy en Kay erg goede televisie opgeleverd heeft en ook in voorgaande seizoenen waren er genoeg vriendschapsbanden, wat te denken van Geza en Sef? Ook zij kenden elkaar al erg goed en speelden bijna hetzelfde spel als Freddy en Kay nu. Zie dit filmpje.


Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Aflevering 14
« Reactie #68 Gepost op: 13-12-2014, 18:41:39 »
Dus eigenlijk is de hele discussie begonnen met interpretatie?
You'll never walk alone

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 14
« Reactie #69 Gepost op: 13-12-2014, 18:59:34 »
Beginnen alle discussies niet op die manier?

Maar fijn dat de uitleg nog even komt.
Het is mij duidelijk en ik vind het ook echt een non discussie.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14
« Reactie #70 Gepost op: 13-12-2014, 19:01:47 »
Trouwens wel knap van Krystl dat ze zo lang vast kon houden. Ze kon haar benen amper om die rol krijgen om haar voeten in elkaar te haken.. ;)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14
« Reactie #71 Gepost op: 13-12-2014, 20:13:19 »
Dat dacht ik ook al Willy, weer een proef waarbij Krystl in het nadeel was vanwege haar (gebrek aan) lengte
Keep calm and eat chocolates!

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14
« Reactie #72 Gepost op: 13-12-2014, 21:48:05 »
.. en ik vind het ook echt een non discussie.

Het is heel goed van jou, dat je ook wat vind. En dat je dit met ons deelt.  ::ok::
Het uiten van je gevoelens lucht enorm op.  ::hug::

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14
« Reactie #73 Gepost op: 13-12-2014, 22:22:23 »
Dat dacht ik ook al Willy, weer een proef waarbij Krystl in het nadeel was vanwege haar (gebrek aan) lengte

De andere kant van het verhaal is, dat Krystl een geringere massa uitoefent, waardoor zij volgens de Wet van middelpuntvliedende kracht,

Fmid. = m x ω-kwadraat x r
(m=massa, ω = de hoeksnelheid en r = straal van middelpunt naar de draaicirkel)

minder energie nodig zal hebben om aan de draaiende paal te blijven hangen.

Echter, ze heeft een cruciale fout gemaakt in het begin door onderaan de balk te gaan hangen, waardoor ze door het eigen gewicht al vanaf het begin niet tegen de balk geklemd zat. Ze had dus er bovenop moeten liggen en vervolgens zo stijf mogelijk zich vastklemmen.

a- dan had ze meer tegenkracht tegen de Middelpuntvliedende energie kunnen realiseren.
b. door te gaan hangen, vergrootte ze de straal r en daarmee de Middelpuntvliedende kracht, die op haar lichaam werkt.

Haar veel lagere gewicht speelde bijv. ook in haar voordeel bij de wip-proef. ook in het geval van ergens aan hangen of ergens in klimmen is Krystl in het voordeel.

Tijdens de finale-proef moet zij als vrouw met een fijnere motoriek het labyrint ook sneller kunnen uitvoeren. Daarin zie je Ferry bijv. als een lompe Neanderthaler aan die touwen trekken.

Oftewel, Krystl heeft net zo goed voordeel als nadeel, en dat geldt voor de anderen ook. Per saldo zal het niet veel uitmaken.

Sterker nog, grote en zwaar gespierde mensen als remi bijv. hebben zelfs nádeel, vanwege hun grotere gewicht en sneller afbreken van het lichaam door te weinig eten
« Laatst bewerkt op: 13-12-2014, 22:29:33 door Brinta »

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14
« Reactie #74 Gepost op: 13-12-2014, 22:31:15 »
Echter, ze heeft een cruciale fout gemaakt in het begin door onderaan de balk te gaan hangen, waardoor ze door het eigen gewicht al vanaf het begin niet tegen de balk geklemd zat. Ze had dus er bovenop moeten liggen en vervolgens zo stijf mogelijk zich vastklemmen.
Bij het begin lag ze bovenop, dat werd haar toegewezen..
 Volgens mij was die roller gewoon niet berekend voor kleinere mensen..
« Laatst bewerkt op: 13-12-2014, 23:13:13 door willy »

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14
« Reactie #75 Gepost op: 14-12-2014, 00:53:25 »
ik heb het opnieuw bekeken....je hebt gelijk. Krystl begon inderdaad bovenop. Het was Ferry die onder hing.
Waarschijnlijk moest er inderdaad 1 boven en de ander beneden beginnen, om te voorkomen, dat er een onbalans tijdens het draaien ontstaat. Ik denk, dat ze steeds de minst sterke boven hebben laten beginnen.

Het blijft een beetje een krankzinnige proef, omdat, wanneer je eraf vliegt, je met een een enorme vaart wordt weggeslingerd in de richting van het water. Ze hadden simpelweg een vangnet met de rol mee moeten laten bewegen.

Desalniettemin heeft degene die onder gaat hangen een nadeel.
Weer zo'n proef, waarbij het begin heel veel uitmaakt, net als bij de katapult-proef.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 14
« Reactie #76 Gepost op: 14-12-2014, 02:30:09 »
Ik denk dat ze onder-boven moesten hangen zodat de kans groter was dat Freddy zijn oor te pletter zou vallen op het harde wateroppervlak, om de fout van de productie recht te zetten.

-2 maatjes in de expeditie is alle eerder gebeurd, het feit dat er nu om gevraagd werd maakt het niet oneerlijker dan voorgaande keren.
-Tot aan de samensmelting hebben ze elkaar niet kunnen helpen, volledig op eigen houtje gedaan dus.
-Iedereen had iemand uit het andere kamp aan kunnen spreken om een verbond voor na de samensmelting; maar ja, doen ze niet.
-Hun enige echte stemafspraak tot ver in de expeditie is niet op elkaar stemmen, andere afspraken zijn door andere expeditieleden aangezet.

De eerste helft hebben ze op eigen houtje overleefd. Na de samensmelting sta je met twee op zich nergens als de rest de pijlen op één van de twee mikt. Het feit dat dit niet gebeurd is de individuele verdienste geweest van Freddy en Kay: sociaal zijn, sterk maar niet te sterk, en slim. Wat ze slim deden was hun vriendschap geheim houden. Sinds wanneer mag je geen geheimen houden? Freddy en Krystl waren close zat, en daar hebben ze niet mee te koop gelopen wat net zo hard tot de huidige lineup heeft geleid. Freddy-Kay-Krystl is de derde hond die ermee heen gaat. Remy, Manuel, Lobke, Polska etc. hebben zich in de kijker gespeeld en zijn daarop door iedereen stelselmatig uitgeschakeld. In eerste instantie door henzelf; de "sterken" schakelen elkaar uit en de groep "zwakken" is "zwak" genoeg dat toe te laten, lacht in hun handje en is vervolgens groot genoeg om het restje "sterken" ook naar huis te sturen.

In feite hebben Freddy Kay en Krystl heel handig gebruik gemaakt van de angst van deze groep "sterken". Laat ze dan een oneerlijk voordeel gehad hebben, het feit dat ze die halve finale haalden komt in veel grotere mate door die tactiek. De rest wil elkaar weg hebben, stelt stemafspraken voor waar ze uiteraard mee in stemmen en als ze elkaar lam geslagen hebben ligt de winst voor het oprapen. Dit is niets nieuws, het gebeurd al jaren. Men was te suf om in te zien dat Fatima naar huis moest, dat Hans naar huis moest, dat Marcel naar huis moest etc. De ware intrigant doet zelf vrij weinig, maar kijkt vooral heel uit zijn doppen en stelt zich opportunistisch op, en dat hebben ze goed gedaan want het enige dat ze hebben hoeven is te zeggen "dat ze wel met dat plannetje mee willen stemmen".

De halve finale is ze aangedragen. Komt dat door hun geheime vriendschap? Wellicht, maar het verleden leert dat hechte vriendschappen die (op het eiland ontstaan en) bekend zijn bij de rest, lang niet altijd reden is om die personen weg te stemmen. Het blijft speculatie. Wat je wel kunt zeggen is dat ze de middelen die ze hadden perfect hebben uitgespeeld.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14
« Reactie #77 Gepost op: 14-12-2014, 14:57:06 »
Leuke discussie. Wat naar voren komt is dat de productie vooral geinteresseerd is in een leuk kijkspectakel en niet in een zo'n eerlijk mogelijk spel. Dat is niet nieuw bij ER, dat is altijd zo geweest. Voor een gedeelte is het toch scripted reality. Denk bijvoorbeeld terug aan Bjorn (ja die belg met die lange baard) die van de productie vis aan een speer aangeboden kreeg om mee terug te nemen naar het vrouwenkamp en daar goede sier mee te maken. Ook de drie moerasketiers kregen destijds instructies over wanneer ze van hun plateautje mochten komen en wanneer ze het kamp leeg mochten roven. Allemaal scripted...
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14
« Reactie #78 Gepost op: 14-12-2014, 15:00:46 »
Ik denk dat ze onder-boven moesten hangen zodat de kans groter was dat Freddy zijn oor te pletter zou vallen op het harde wateroppervlak, om de fout van de productie recht te zetten.

Zo nu en dan doe je messcherpe observaties, waar geen speld tussen te krijgen is. Spot on!


-2 maatjes in de expeditie is alle eerder gebeurd, het feit dat er nu om gevraagd werd maakt het niet oneerlijker dan voorgaande keren.
-Tot aan de samensmelting hebben ze elkaar niet kunnen helpen, volledig op eigen houtje gedaan dus.
-Iedereen had iemand uit het andere kamp aan kunnen spreken om een verbond voor na de samensmelting; maar ja, doen ze niet.
-Hun enige echte stemafspraak tot ver in de expeditie is niet op elkaar stemmen, andere afspraken zijn door andere expeditieleden aangezet.


-Maatjes is de laatste jaren vaker gebeurd. Er is nog nooit zoveel geklaagd over het niveau en kwaliteit van ER.
-In het eerste deel wordt vooral gestemd op bijdrage en kracht om het team zo sterk mogelijk te houden.
-Wat je ziet, dat vrijwel elke deelnemer gedurende het verloop minstens 1 medestander vindt. Dat betekent in het geval Freddy-Kai, dat ze dus al een groepje van 4 hebben. Zij kunnen los van elkaar 2 x zoveel informatie inwinnen en heel gemakkelijk voor elkaar de bedreigingen lokaliseren.
Dit lukt je nauwelijks in je eentje.
Daarom hebben de anderen al een niet in te halen achterstand.


De eerste helft hebben ze op eigen houtje overleefd. ...........het restje "sterken" ook naar huis te sturen.


De eerste helft is niet zo moeilijk om te overleven. Goed meedoen, tijdens de proef, goed sociaal zijn en er zijn altijd zwakkeren, die weinig - niets toevoegen.
Tot de samenstelling wil elk team zo sterk mogelijk blijven. Sommigen domkoppen worden al zo nerveus, dat ze al veel te vroeg sterken eruit proberen te werken, wat niet zo handig, want dan gaan ze juist nog meer verliezen.

In deze ER zaten alle zwakkelingen in 1 team verzameld, dat stelselmatig verloor en gereduceerd werd, waardoor de andere teams vrijwel gespaard zijn.

In feite hebben Freddy Kay en Krystl heel handig gebruik gemaakt van de angst van deze groep "sterken". Laat ze dan een oneerlijk voordeel gehad hebben, het feit dat ze die halve finale haalden komt in veel grotere mate door die tactiek. De rest wil elkaar weg hebben, stelt stemafspraken voor waar ze uiteraard mee in stemmen en als ze elkaar lam geslagen hebben ligt de winst voor het oprapen. Dit is niets nieuws, het gebeurd al jaren. Men was te suf om in te zien dat Fatima naar huis moest, dat Hans naar huis moest, dat Marcel naar huis moest etc. De ware intrigant doet zelf vrij weinig, maar kijkt vooral heel uit zijn doppen en stelt zich opportunistisch op, en dat hebben ze goed gedaan want het enige dat ze hebben hoeven is te zeggen "dat ze wel met dat plannetje mee willen stemmen".

De halve finale is ze aangedragen. Komt dat door hun geheime vriendschap? Wellicht, maar het verleden leert dat hechte vriendschappen die (op het eiland ontstaan en) bekend zijn bij de rest, lang niet altijd reden is om die personen weg te stemmen. Het blijft speculatie. Wat je wel kunt zeggen is dat ze de middelen die ze hadden perfect hebben uitgespeeld.



Als niemand elkaar van tevoren kent, is binnen ER die "angst" onderling dus de meest natuurlijke.
Een vriendschap voor het leven zorgt, dat die angst voor elkaar uitgeschakeld wordt. Dat je elkaar volledig kunt vertrouwen over bedoelingen en wat er gezegd wordt.

Anderen sluiten ook zogenaamde "vriendschappen", die echter maar 1 à 2 afleveringen stand houden.
Je moet altijd uit blijven kijken of jouw "vriend" wel zo "vriendelijk" is.

"Dat men te suf is", kun jij gemakkelijk zeggen vanaf de luie bank en alle voor informatie. de deelnemer weet en ziet dit niet.

Iedereen krijgt 3 maanden vooraf de tijd om zich voor te bereiden, agenda aan te passen, enz.
Je probeert de invloed te bagatelliseren, omdat ze "slim" zijn geweest, enz.
Kai & Freddy hebben samen met Dennis zich dus maandenlang al volledig kunnen voorbereiden op strategie, afspraken, hoe dingen verlopen, enz.




« Laatst bewerkt op: 15-12-2014, 02:18:58 door Brinta »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14
« Reactie #79 Gepost op: 15-12-2014, 07:09:39 »
Samen met Dennis? Nu insinueer je toch echt dingen die te ver gaan.
Keep calm and eat chocolates!