Auteur Topic: Aflevering 14 - 3 december  (gelezen 41351 keer)

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #60 Gepost op: 8-12-2015, 18:57:24 »
Soms zijn principes er om gebroken te worden. Ik vind dat je dit jaar helemaal niet te klagen hebt over opgevers, maar 1 echte opgever en dat was Sharon. Vrij uniek volgens mij, normaal stappen er veel eerder mensen op, en ook meer.

Dan begrijp je het dus echt niet.  ::ohno::

Tijdens Ernst Paul was dit zeker niet gebeurd.
Maar sinds ze die clown hebben binnengehaald,....


Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #61 Gepost op: 8-12-2015, 19:09:01 »
Dat is dus niet waar. EP liet ook niet iemand vertrekken in deze fase van het spel. Ik heb iets meer inside informatie dan jij. Ik weet dat in het op 1 na laatste seizoen van EP namelijk iemand wou opgeven in de laatste week, en die mocht niet opgeven.

Ken je Parang-Frans nog? Die werd uit het spel genomen omdat hij met een mes ging zwaaien. Dat was dus niet voor niets. Frans was nog heel goed bij zinnen, en Frans wou weg van afvallerseiland, maar Frans mocht niet weg, hij moest blijven. Hij heeft op meerdere manieren geprobeerd ervoor te zorgen dat hij eruit werd gehaald, maar pas toen hij ging dreigen kwamen ze hem oppikken.
Keep calm and eat chocolates!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #62 Gepost op: 8-12-2015, 19:13:08 »

Mollenmania, wat D*N bedoelt met die emmer water is bij de allereerste emmer. Nadat Dennis aangaf dat de proef startte, toen dat ding nog leeg was, gooide Amara haar emmer er veel sneller in dan Klaas.
Dit ^
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #63 Gepost op: 8-12-2015, 19:15:21 »
Dit ^

Haha ja nu snap ik hem. Kon me niet meer herinneren dat Amara eerder was vandaar  ::ok::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #64 Gepost op: 8-12-2015, 22:23:37 »
Jullie begrijpen toch wel, hoop ik, dat het hier niet gaat om de naam van het poppetje, maar om het principe!?
Als spelleiding corrumpeer je je eigen spelregels.  ::niet-ok::
Volgens mij zijn er helemaal geen principes rondom steunen door de crew. Sowieso is er altijd een kandidatenbegeleider waar de kandidaten op kunnen rekenen. Dus de crew is er sowieso voor mentale steun. Sharon heeft die steun ongetwijfeld gehad, maar dan buiten beeld. Ze besloot alsnog te stoppen. Nu brak Amara op een moment waar Dennis in de gelegenheid was om troost te bieden, en dat deed hij dus ook ::ok::
...óf niet!

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #65 Gepost op: 9-12-2015, 06:16:19 »
Volgens mij zijn er helemaal geen principes rondom steunen door de crew. Sowieso is er altijd een kandidatenbegeleider waar de kandidaten op kunnen rekenen. Dus de crew is er sowieso voor mentale steun. Sharon heeft die steun ongetwijfeld gehad, maar dan buiten beeld. Ze besloot alsnog te stoppen. Nu brak Amara op een moment waar Dennis in de gelegenheid was om troost te bieden, en dat deed hij dus ook ::ok::

Zucht....

In sport & spel is er ALTIJD de ONGESCHREVEN regel: Als spelleiding ga je niet de één voortrekken op de ander. Om partijdigheid te voorkomen, waardoor je ongeloofwaardig wordt.
Moet je eens kijken hoe snel de Olympische Spelen afgelopen zijn, indien ze iemand al na 90 m. als winnaar gaan uitroepen, terwijl de anderen wél 100 m moeten sprinten.
Dat staat aan de basis van een wedstrijd. Oftewel, dit is een principe-kwestie!

Troost bieden ???.... ::kissass::

Offline Rikkeltje

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #66 Gepost op: 9-12-2015, 10:08:43 »
Zucht....

In sport & spel is er ALTIJD de ONGESCHREVEN regel: Als spelleiding ga je niet de één voortrekken op de ander. Om partijdigheid te voorkomen, waardoor je ongeloofwaardig wordt.
Moet je eens kijken hoe snel de Olympische Spelen afgelopen zijn, indien ze iemand al na 90 m. als winnaar gaan uitroepen, terwijl de anderen wél 100 m moeten sprinten.
Dat staat aan de basis van een wedstrijd. Oftewel, dit is een principe-kwestie!

Troost bieden ???.... ::kissass::

Zo is dat. Sterker nog: iedere kandidaat die de woorden "naar huis" in combinatie met een werkwoordsvorm van "willen" in één zin gebruikt, zou zonder pardon direct op het vliegtuig naar huis gezet moeten worden. Daar krijgen we goede televisie van !

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #67 Gepost op: 9-12-2015, 10:32:39 »
Maar waarom zouden de ongeschreven regels van de sport moeten gelden voor een t.v.programma? Dat vind ik een rare vergelijking.  De Olympische Spelen en ER hebben niets met elkaar te maken. En daarom is het voor mij geen argument.

Bovendien, wat door anderen ook al is gezegd, zien wij maar een heel klein beetje van wat er gebeurd, wie weet wat er met Sharon besproken is, en met anderen in voorgaande jaren. Deze keer met Amara heeft het de uitzending gehaald, misschien wel juist omdat ze bleef, en wij als kijkers ons dan niet hoeven af te vragen waarom ze blijft terwijl ze gezegd had naar huis te willen (heeft ze dat wel zo duidelijk gezegd, volgens mij was ze niet zo stellig als Sharon?).
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #68 Gepost op: 9-12-2015, 10:36:59 »
Sowieso is er altijd een kandidatenbegeleider waar de kandidaten op kunnen rekenen. Dus de crew is er sowieso voor mentale steun. Sharon heeft die steun ongetwijfeld gehad.

De kandidatenbegeleider is er voor ze als ze van het eiland afkomen (voor een proef bijv.) en voor na de eilandraad. Waar heb je gelezen/gehoord dat die er ook voor mentale steun is?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #69 Gepost op: 9-12-2015, 10:41:55 »
zucht..

ER is behalve een spelprogramma ook een amusementsprogramma. Er blijft weinig amusementswaarde over als vlak voor de finale 25% van de deelnemers verdwijnt. Dan doe je je best om ze aan te moedigen. Aanmoedigen is overigens ook in sport en spel heel gebruikelijk. Trainers, supporters doen dat. En zelfs spelleiders doen dat.  Scheidsrechters niet, maar die hebben een heel andere functie dan spelleiders.


Zo is dat. Sterker nog: iedere kandidaat die de woorden "naar huis" in combinatie met een werkwoordsvorm van "willen" in één zin gebruikt, zou zonder pardon direct op het vliegtuig naar huis gezet moeten worden. Daar krijgen we goede televisie van !

lijkt me helemaal top!!! Ik zou er een mailtje aan wagen als ik jou was. Ik heb eventueel wel een adres voor je waar je je verhaal kwijt kunt.
er was eens......

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #70 Gepost op: 9-12-2015, 10:55:37 »
zucht..

ER is behalve een spelprogramma ook een amusementsprogramma. Er blijft weinig amusementswaarde over als vlak voor de finale 25% van de deelnemers verdwijnt. Dan doe je je best om ze aan te moedigen.
 

Eerlijk gezegd leek het me bijzonder leuk om te zien hoe Amara op haar plek gezet zou worden door Dennis. Maar in plaats daarvan krijgt ze een schouderklopje voor haar gezeur. Weet je opgever Mathijs nog? En Dennis zelf? 2 momenten met grote, als niet de grootste, amusementswaarde in heel ER. Dus met die amusementswaarde zit het wel goed. ER zou ook goed dit soort rechtvaardige momenten kunnen gebruiken, om hun geloofwaardigheid wat op te krikken.

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #71 Gepost op: 9-12-2015, 11:12:10 »
Het enige wat ik weet is dat het de eerste keer was tijdens een aflevering, dat ik halverwege wat anders ben gaan doen. Het boeide me echt helemaal niet meer.

Zal wel kijken morgen, maar het kan me allemaal niet zoveel meer schelen. Vind het zo saai geworden. Alle spanning is eraf nu de stemmen er niet meer toe doen.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #72 Gepost op: 9-12-2015, 11:14:22 »
als je nou zou zeggen dat het voor de amusementswaarde leuker was geweest als Amara Danny op afvallerseiland tegen was gekomen.. dan had ik gezegd ja, helemaal mee eens.
En als je de geloofwaardigheid van ER wilt opkrikken, laten we zeggen richting Survival, dan is het Amara/Sharon verhaal niet de oplossing. Dan zal het hele programma op de schop moeten. Te beginnen met de keuze van de deelnemers. Zelf heb ik niet zo'n hele hoge pet op van BN Nederland.
er was eens......

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #73 Gepost op: 9-12-2015, 13:46:50 »
De kandidatenbegeleider is er voor ze als ze van het eiland afkomen (voor een proef bijv.) en voor na de eilandraad. Waar heb je gelezen/gehoord dat die er ook voor mentale steun is?
Dat is een gok van mijn kant. Kan me niet voorstellen dat Sharon het niet even besproken heeft met iemand van de crew dat ze zou gaan opgeven. Wat wij in beeld hebben gezien ('Sharon, jij wilde opgeven hoorde ik?') is puur om het verhaal op televisie weer rond te maken. Er ging natuurlijk meer aan vooraf.
En amusementswaarde... Iemand op z'n plek zetten moet niet pijnlijk worden. Het blijft een spel, en wanneer iemand het even te veel wordt blijft die een mens. Dus streng toespreken mag, maar op dit moment was dat niet gepast geweest.
...óf niet!

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #74 Gepost op: 10-12-2015, 15:31:50 »
Dat is een gok van mijn kant. Kan me niet voorstellen dat Sharon het niet even besproken heeft met iemand van de crew dat ze zou gaan opgeven. Wat wij in beeld hebben gezien ('Sharon, jij wilde opgeven hoorde ik?') is puur om het verhaal op televisie weer rond te maken. Er ging natuurlijk meer aan vooraf.
En amusementswaarde... Iemand op z'n plek zetten moet niet pijnlijk worden. Het blijft een spel, en wanneer iemand het even te veel wordt blijft die een mens. Dus streng toespreken mag, maar op dit moment was dat niet gepast geweest.

Dit hangt aan elkaar van gok & aanname.
Overal is een camera bij, dus Sharon hoeft niets apart bij de crew aan te geven, dat ze weg wil. Dat hebben ze allang vastgelegd in haar gesprekken met haar medespelers.

Waar staat, dat je iemand pijnlijk op z'n plaats moet zetten?
Iemand geeft aan "ik wil weg".
"OK, prima, pak je spullen maar en daar ligt de boot."
Niets pijnlijks aan.
Je wekt sterk de indruk, dat je er van alles aan het bij verzinnen bent.
We kunnen alleen reageren op wat we als kijker te zien krijgen. Dat is onze werkelijkheid.

Het gaat er niet om, óf je iemand gaat helpen, (maar dan wél iedereen evenveel).
Hier geef je iemand alle steun en voordelen om zich geestelijk bij elkaar te houden, en verderop laat je een ander in z'n eentje 10 dagen verrekken tussen de ratten. En een derde hoeft nog geen 10 % daarvan door te maken.
Zoiets heet willekeur en voortrekken. Hierdoor verliest het haar eerlijkheid, haar wedstrijd/spel-element én daarmee gaat ook de amusementswaarde verloren.



Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #75 Gepost op: 10-12-2015, 18:07:34 »
Dat is een gok van mijn kant. Kan me niet voorstellen dat Sharon het niet even besproken heeft met iemand van de crew dat ze zou gaan opgeven. Wat wij in beeld hebben gezien ('Sharon, jij wilde opgeven hoorde ik?') is puur om het verhaal op televisie weer rond te maken. Er ging natuurlijk meer aan vooraf.

Dat is dus een aanname dus dat weet je niet zeker. Ze zal vast hebben aangegeven dat ze wilde stoppen, maar dat betekent nog niet dat ze ook mentale steun heeft gekregen.

Citaat
En amusementswaarde... Iemand op z'n plek zetten moet niet pijnlijk worden. Het blijft een spel, en wanneer iemand het even te veel wordt blijft die een mens. Dus streng toespreken mag, maar op dit moment was dat niet gepast geweest.

Ik bedoel daar ook niks pijnlijks mee. Dennis had zich gewoon neutraal op moeten stellen. En het Amara zelf maar uit moeten laten zoeken. Dat had ik interessant gevonden om te zien en heeft mi dus wel amusementswaarde.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #76 Gepost op: 11-12-2015, 12:42:43 »
Dan zal het hele programma op de schop moeten. Te beginnen met de keuze van de deelnemers. Zelf heb ik niet zo'n hele hoge pet op van BN Nederland.

Helemaal eens.  ::ok::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Aflevering 14 - 3 december
« Reactie #77 Gepost op: 11-12-2015, 23:18:05 »
Ik geef toe dat Sharon niet per se mentale steun zal hebben gekregen, maar in het (hypothetische) geval dat Sharon duidelijk er doorheen zat zou ik het niet raar vinden als iemand van de crew haar heeft geprobeerd te troosten/bemoedigen. Net als bij Dennis en Amara. Vind ik gewoon een goede eigenschap. Dennis moest ook maar improviseren en hoe hij gehandeld heeft vind ik verre van schandelijk. Of Expeditie Robinson een 'hard' spel moet zijn, daar verschillen we waarschijnlijk van mening over. Kan ermee te maken hebben dat ik de eerste seizoenen niet heb gevolgd, maar het echte survivallen is voor mij ook nooit het belangrijkste van Robinson geweest. Ik zie veel liever een spel waar mensen het leuk hebben.
...óf niet!