Auteur Topic: Aflevering 14 - 8 december  (gelezen 43917 keer)

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #60 Gepost op: 9-12-2016, 06:44:29 »
Bertie heeft eigenhandig een onderkomen vanaf de grond opgebouwd, terwijl de kampjes Noord en Zuid zaten te verkleumen van de kou doordat ze, zelfs met 2 geprefabriceerde hutten, niks op poten konden zetten. En maar klagen dat het woei en regende.

Bertie is in het begin het spel ontvlucht, dat ben ik met je eens. Maar daarnaast is Bertie de uitdaging wel aangegaan tegen de mannen op afvallerseiland, die ze vervolgens wint. Om nog maar te zwijgen over de uitdaging om alleen op een eiland te overleven, voor een onbekende tijd, misschien wel heel lang alleen.

Jayjay was zo moedig om de challenges op zich te nemen, Bertie heeft daar handig gebruik van gemaakt, maar ze heeft het nooit van Jay verlangd.

Thomas heeft inderdaad veel te snel zijn belofte gedaan. Maar eenmaal gemaakt, kan je niet meer terug. Zelf heeft hij het spel ook zo gespeeld, maarja toen kwam het hem toevallig goed uit... En nu de belofte in zijn nadeel werkt probeert hij terug te krabbelen.

Ik vind Bertie dan ook totaal geen waardeloos karakter. Het getuigt echt van veel doorzettingsvermogen en wilskracht om daar te overleven.

Het treurige kampement van Noord en Zuid was inderdaad een aanfluiting, maar daarop wordt ER niet gewonnen.
In je eenzaamheid ergens gaan zitten is wat boeren bijna overal doen. Hoe verder je van de stad komt, hoe minder "aanloop" & aanspraak. Gebieden als N.O.-Groningen en Zeeland, waar Bertie vandaan komt, zijn bij uitstek geschikt daarvoor.
Bertie is nog geen moment buiten haar comfort-zone gestapt.

Wat zijn beloftes? Binnen ER staan die geschreven op wc-papier.
 

Offline Spiegelbeeld

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #61 Gepost op: 9-12-2016, 08:02:47 »
Tja hoe moet je Dio nu omschrijven, Judas of rat?

Maar uiteindelijk past Rapper het best. Als je onder mom spel waarden als sportiviteit, loyaliteit, je woord, fatsoen, vriendschap en betrouwbaarheid ondergeschikt maakt, dan ben je bewust fout bezig.

En dat is nou precies waar rappers voor staan, in dit wereldje krijg je aanzien door ongepast gedrag. 

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #62 Gepost op: 9-12-2016, 09:28:51 »
En dat is nou precies waar rappers voor staan, in dit wereldje krijg je aanzien door ongepast gedrag. 

Ik weet er weinig van maar ik heb de indruk dat Dio een van de braafste rappers ooit is. (Zijn achternaam speelt ongetwijfeld mee...) Zoek voor de grap de tekst van Tijdmachine op en je hebt nog nooit zoiets schattigs gelezen. ;D

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #63 Gepost op: 9-12-2016, 10:03:17 »
Thomas is altijd iemand geweest van "afspraak = afspraak" en "een man een man, een woord een woord".

Binnen de expeditie is het plan gemaakt om met 4 man richting de finale te gaan en dan, naar 'good sportmanship': "may the best man win".
Hij ageerde ook niet tegen het feit dat Dio en Jessie hem laten vallen, maar tegen hun treurige manier om het uit te leggen. Zoals hij zelf zegt: "wat krom is proberen recht te praten".


Wat een waardeloos(!!!) karakter, die Bertie.

Thomas zijn voorstel was heel valide: Jij 2 en ik 2 en afhankelijk van wie komt, die speelt de proef.
Hij had gewoon voet bij stuk moeten houden. Dan had Bertie alvast kunnen wennen aan de waarde van ER-"afspraken".


wat krom is proberen recht te praten  :-X
er was eens......

Offline B&W

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #64 Gepost op: 9-12-2016, 16:45:19 »
Wat een waardeloos(!!!) karakter, die Bertie.

Heeft werkelijk geen klap uitgevoerd, voor de eerste de beste confrontatie kon beginnen, de boel al ontvlucht en te laf om welke uitdaging dan ook, aan te gaan.
Dertig dagen knollen vreten is geen verdienste. Dat is in de menselijke historie het gedrag geweest van de kanslozen en de paupers.

Bovendien is het ronduit belachelijk, dat Bertie de kastanjes uit het vuur laat halen door de mannen. In een tijdperk van gelijkheid van de sekse. Maar die gelijkheid speelt natuurlijk alleen zolang dat niet nadelig is.

Jayjay is al constant voor haar de strijd aangegaan.
Die sukkels van mannen, die zich dit soort achterhaalde ridderlijkheid nog laten aanleunen, stelletje onnozele manginas.

Thomas zijn voorstel was heel valide: Jij 2 en ik 2 en afhankelijk van wie komt, die speelt de proef.
Hij had gewoon voet bij stuk moeten houden. Dan had Bertie alvast kunnen wennen aan de waarde van ER-"afspraken".

Ga lekker pap eten ofzo.

Ik vond de aflevering niet geweldig. Jay had moeten winnen! Ik vind Thomas zó onsympathiek. Bertie verdient het om te winnen! Maar het was wel erg dat Thomas begon te zeggen dat hij het óók zo zwaar heeft gehad. Pfff.

Dio en Anna hadden echt nooit zo gemeen tegenover Jessie mogen zijn. Anna heeft de ene keer principes, en de andere keer naait ze haar vriendin! Ja sorry hoor!
Dio speelt het slim, maar twee naaistreken achter elkaar word me te veel. Ik gun het hem steeds minder. Maar dat hij 4 keer op rij immuniteit wint zegt ook wel weer iets.
Op een of andere manier is Suzanne nog in het spel! Hoe doet ze dat?

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #65 Gepost op: 9-12-2016, 17:20:33 »
Ga lekker pap eten ofzo.

Wat een originele en vooral intelligente opmerking.
Ga jij hier nu bepalen, wie, wat & wanneer iets mag zeggen?

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #66 Gepost op: 9-12-2016, 17:22:22 »
::)
🜃

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #67 Gepost op: 9-12-2016, 17:25:52 »
Op een of andere manier is Suzanne nog in het spel! Hoe doet ze dat?
Ze profiteert duidelijk van haar rol als underdog. Dio stemde bewust niet op haar omdat hij zijn kansen met haar in de finale groter acht dan wanneer Jessie naast hem in de finale staat.

Zoals Suzanne het zelf ook mooi zei tijdens de eilandraad, ze mag het feit dat ze niet is weggestemd zien als een belediging. ;D
🜃

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #68 Gepost op: 9-12-2016, 17:39:48 »
Het treurige kampement van Noord en Zuid was inderdaad een aanfluiting, maar daarop wordt ER niet gewonnen.

Daarmee (met een kamp opbouwen en runnen) dwing je wel respect af. Dat en ongetwijfeld andere eigenschappen van Bertie hebben bij alle mensen die op afvallerseiland kwamen respect afgedwongen. Daardoor was JayJay zelfs bereid de proeven op zich te nemen, dus kennelijk is het wel waardevol in het spel.

Citaat
In je eenzaamheid ergens gaan zitten is wat boeren bijna overal doen. Hoe verder je van de stad komt, hoe minder "aanloop" & aanspraak. Gebieden als N.O.-Groningen en Zeeland, waar Bertie vandaan komt, zijn bij uitstek geschikt daarvoor.
Bertie is nog geen moment buiten haar comfort-zone gestapt.

Bertie heeft weinig alleen gezeten. Ondanks hun verschillende inborst toch een goede band opgebouwd met JayJay. Ze heeft gedaan waar ze goed in is en bewezen ook sociaal sterk te zijn.
Trouwens die aardappel waar ze 100 dagen op wacht komt anders wel op jouw bordje (of in je pap) terecht dus ik snap niet zo goed waarom je daar neerbuigend over doet.

Citaat
Wat zijn beloftes? Binnen ER staan die geschreven op wc-papier.

Dat ben ik met je eens. Maar Thomas gaf de dag ervoor nog aan een man van zijn woord te zijn. Kennelijk dus niet, hij grijpt de eerste mogelijkheid om een belofte te breken in zijn voordeel meteen aan. Hypocrisie ten top.
« Laatst bewerkt op: 9-12-2016, 17:41:22 door Mollenmania »

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #69 Gepost op: 9-12-2016, 17:45:14 »
wat krom is proberen recht te praten  :-X

Het eerste citaat is gedaan binnen de context van zijn sportverleden, waarover jij een verhelderend filmpje met Nynke de Jong bij DWDD hebt gelinkt. Wat helaas bij een aantal weinig extra nuance heeft gebracht.
Jammer dat je dit citaat nu uit die argumentatie trekt.  ???

Wat het tweede betreft, heb je helemaal gelijk. Thomas heeft Berties halve-finale "100% gegarandeerd". Iets waar hij later vervolgens zijn kont voor weg wilde draaien. Binnen de normen van de reguliere samenleving is dat not-done.  
Hij had dat echter niet hoeven beloven. Jayjay's ER-tijd was voorbij en Thomas had hem kunnen duidelijk maken, dat ze daar samen wel uit zouden komen.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #70 Gepost op: 9-12-2016, 18:39:05 »
Daarmee (met een kamp opbouwen en runnen) dwing je wel respect af. Dat en ongetwijfeld andere eigenschappen van Bertie hebben bij alle mensen die op afvallerseiland kwamen respect afgedwongen. Daardoor was JayJay zelfs bereid de proeven op zich te nemen, dus kennelijk is het wel waardevol in het spel.

Bertie heeft weinig alleen gezeten. Ondanks hun verschillende inborst toch een goede band opgebouwd met JayJay. Ze heeft gedaan waar ze goed in is en bewezen ook sociaal sterk te zijn.
Trouwens die aardappel waar ze 100 dagen op wacht komt anders wel op jouw bordje (of in je pap) terecht dus ik snap niet zo goed waarom je daar neerbuigend over doet.

Dat ben ik met je eens. Maar Thomas gaf de dag ervoor nog aan een man van zijn woord te zijn. Kennelijk dus niet, hij grijpt de eerste mogelijkheid om een belofte te breken in zijn voordeel meteen aan. Hypocrisie ten top.

Bertie heeft inderdaad respect afgedwongen en dat siert haar, maar ze is wel weggelopen voor de competitie, geheel vrijwillig.
Daarom verbaast het mij, dat zij van iedereen zoveel coulance krijgt toebedeeld.
Haar zelfgekozen positie binnen ER is een reflectie van haar dagelijkse leven.
Iemand als Jessie of Anna zijn veel meer een andere kant van zichzelf aan het ontwikkelen/ontdekken en dat heeft bij mij vele malen meer sympathie.
 
Trouwens die aardappel waar ze 100 dagen op wacht komt anders wel op jouw bordje (of in je pap) terecht dus ik snap niet zo goed waarom je daar neerbuigend over doet.

Ik doe niet neerbuigend over de aardappel, daarentegen wél over haar situatie in ER.
Ik heb zelf een agrarische achtergrond, vandaar dat ik wel degelijk iets kan zeggen over de aard van de gemiddelde boer.
Een boer heeft een afwachtend karakter. Hij trekt zich terug op zijn boerderij, waar hij vooral voort ploegt. Ondertussen laat hij alle stormen van politiek en samenleving gedwee over zich heen komen.
Een proces, waardoor de komende decennia circa 60 % van de Nederlandse boeren doelgericht gesaneerd gaat worden.
Dit is een politieke keus, die in de jaren 60 van de vorige eeuw is gemaakt en door de toenmalige minister van landbouw, dhr. Mansholt voor het eerst is uitgedragen.
(Met name de milieubewegingen worden ge-/mis-bruikt om dit vuile werk voor deze politiek uit te voeren).
Dat afwachtende, enigszins naar binnen gekeerde, zie ik ook bij Bertie terug.
Terwijl ze hier binnen ER volop de kans krijgt om een ander kant te ontdekken, is ze daarvoor weggelopen.
Bertie heeft nameijk vanaf dag één op afvallerseiland voor zichzelf een nieuwe boerderij opgezet. Waar de afvallers één voor één op bezoek komen.


Dat Thomas hypocriet is, is zo duidelijk als wat. Ik bestrijd dat ook niet.
Maar diezelfde schijnheiligheid zie je bij anderen beslist niet minder terug.
Wat ik hier probeer duidelijk te maken is, dat vooral hij er iedere keer op wordt afgerekend.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #71 Gepost op: 9-12-2016, 18:55:27 »
ik heb niet geturfd hoe vaak en bij wie een kritisch geluid is geweest, maar m'n gevoel zegt dat ze elkaar niet veel ontlopen. Nu er nog maar weinig deelnemers over zijn, valt Thomas meer op. En niet altijd positief. Ik denk dat het ook belangrijk is hoe je jezelf verkoopt.. Daar is Dio duidelijk beter in dan Thomas.
er was eens......

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #72 Gepost op: 9-12-2016, 19:02:45 »
ik heb niet geturfd hoe vaak en bij wie een kritisch geluid is geweest, maar m'n gevoel zegt dat ze elkaar niet veel ontlopen. Nu er nog maar weinig deelnemers over zijn, valt Thomas meer op. En niet altijd positief. Ik denk dat het ook belangrijk is hoe je jezelf verkoopt.. Daar is Dio duidelijk beter in dan Thomas.

Inderdaad. Misschien kun je zelfs stellen, dat Dio, verbaal gezien, met 2 vingers in de neus, rondjes om Thomas heen fietst.

Offline credo93

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #73 Gepost op: 9-12-2016, 20:21:39 »
Ik snap helemaal niks meer van die Dio. Nadat hij op Jessie gestemd heeft, meent hij dat hij het haar het meest gegund had van al die vrouwen alsof hij haar noodgedwongen om eigen belang eruit moest gooien. Behoorlijk vieze move, en belachelijk ook dat hij nog werkelijk schrik heeft van deze vrouwen na het winnen van die proef... Anna heeft Jessie trouwens ook genaaid, want zij kwam met voorstel om op Jessie te stemmen.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #74 Gepost op: 9-12-2016, 20:38:06 »
het maakt iig dat ik Thomas niet als een plezierige persoon ervaar. Dit in tegenstelling tot m'n eerste indruk.

Ook Dio vind ik niet echt plezierig overkomen. Al speelt hij het spel wel slimmer dan de anderen. En hij blijkt, na het wegwerken van Jalou, toch echt de sterkste. Kennelijk is de combinatie slim en sportief een lastige.
er was eens......

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #75 Gepost op: 9-12-2016, 20:58:21 »
Dio is het spel echt hard gaan spelen het moment dat Dave eruit gegooid werd. Toen is hij omgeslagen naar een honderd procent opportunist en strateeg. Dave was degene aan wie hij loyaal was, toen hij dat verloor werd hij compleet anders.

Maar ik vind hem geen rat. Hij speelt het gewoon erg goed. Als ik hem was had ik ook op Jessie gestemd, zij was de sterkste van de 3 dames. Logische beslissing dus. Waarom zou hij het niet doen? Jessie is geen maatje van hem dus hij is haar niks verplicht.

Thomas was ook zijn vriend niet, Dio gebruikte hem om verder te komen, zodat Thomas dat ook met hem deed en Jessie en Anna er als slaafjes achter aan liepen. Ik, als ras opportunist vind dat Dio het tactisch gewoon erg sterk speelt.

Dat Jessie zo dom was om op Suzanne te stemmen ipv Anna zei wel genoeg. Puur schuldgevoel en bang om Anna kwijt te raken denk ik. Anna had een zwarte stem, dan stem je toch op haar? Nee Dio is de enige die het spel echt beheerst en goed speelt.

Dat Jayjay eruit moest was het dieptepunt van dit jaar. Dat Thomas twee tellen na zijn belofte die verbreek had ik wel verwacht. Zo'n man kent nul eer.

Voor mij had de expeditie allang zijn glans verloren maar het kan me nu echt helemaal niet meer boeien wie er wint. Dio of Bertie zou leuk zijn maar het interesseert me echt niks. Alhoewel, zolang Thomas maar niet wint. Dat zou echt een schande zijn.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #76 Gepost op: 10-12-2016, 00:10:17 »
Dio is het spel echt hard gaan spelen het moment dat Dave eruit gegooid werd. Toen is hij omgeslagen naar een honderd procent opportunist en strateeg. Dave was degene aan wie hij loyaal was, toen hij dat verloor werd hij compleet anders.

Maar ik vind hem geen rat. Hij speelt het gewoon erg goed. Als ik hem was had ik ook op Jessie gestemd, zij was de sterkste van de 3 dames. Logische beslissing dus. Waarom zou hij het niet doen? Jessie is geen maatje van hem dus hij is haar niks verplicht.

Thomas was ook zijn vriend niet, Dio gebruikte hem om verder te komen, zodat Thomas dat ook met hem deed en Jessie en Anna er als slaafjes achter aan liepen. Ik, als ras opportunist vind dat Dio het tactisch gewoon erg sterk speelt.

Dat Jessie zo dom was om op Suzanne te stemmen ipv Anna zei wel genoeg. Puur schuldgevoel en bang om Anna kwijt te raken denk ik. Anna had een zwarte stem, dan stem je toch op haar? Nee Dio is de enige die het spel echt beheerst en goed speelt.

Dat Jayjay eruit moest was het dieptepunt van dit jaar. Dat Thomas twee tellen na zijn belofte die verbreek had ik wel verwacht. Zo'n man kent nul eer.

Voor mij had de expeditie allang zijn glans verloren maar het kan me nu echt helemaal niet meer boeien wie er wint. Dio of Bertie zou leuk zijn maar het interesseert me echt niks. Alhoewel, zolang Thomas maar niet wint. Dat zou echt een schande zijn.

Ik citeer, want 100% mee eens.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #77 Gepost op: 10-12-2016, 02:07:07 »
Ik ben het grotendeels met Rogue eens, goed verwoord.

Alleen dat Jessie de sterkste is kan je over twisten. Zij verzamelde zwarte stemmen aan de lopende band en rekenen en puzzelen kan ze niet. Die ene keer immuniteit kwam omdat ze de langste was en dus beter bij de kokosnoten kon, en het scheelde bijna niks met Suus en Anna.
Vond het wegstemmen van Jessie niet slim en onnodig backstabben.

En Jessie en Anna slaafjes? Jessie kwam ook zelf op het idee om Thomas te wippen. Anna ja die laat zich wel leiden ja. Maar door het charme-offensief van deze aflevering zorgt ze toch voor meelij bij Jessie en Dio, die haar zielig vinden en dus sparen. Ook goed gespeeld.
« Laatst bewerkt op: 10-12-2016, 02:10:00 door Mollenmania »

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #78 Gepost op: 10-12-2016, 11:42:25 »
Ja, dat emo-gedrag is een beproefd wapen bij zwakke meisjes. Dit keer heeft het voor Anna goed gewerkt.

Alhoewel, zolang Thomas maar niet wint. Dat zou echt een schande zijn.

Dat je het hem niet gunt...geen probleem. Uiteindelijk is een persoonlijke voorkeur alleen maar subjectief geneuzel.
Maar waarom vind je het een schande?
Heeft Thomas een paar afleveringen niet meegedaan. Had hij stiekem een extra broodtrommeltje mee?
Kun je uitleggen, waar hij ergens de bocht heeft afgesneden?

Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #79 Gepost op: 10-12-2016, 11:45:12 »
Ik ben het grotendeels met Rogue eens, goed verwoord.

Alleen dat Jessie de sterkste is kan je over twisten. Zij verzamelde zwarte stemmen aan de lopende band en rekenen en puzzelen kan ze niet. Die ene keer immuniteit kwam omdat ze de langste was en dus beter bij de kokosnoten kon, en het scheelde bijna niks met Suus en Anna.
Vond het wegstemmen van Jessie niet slim en onnodig backstabben.

En Jessie en Anna slaafjes? Jessie kwam ook zelf op het idee om Thomas te wippen. Anna ja die laat zich wel leiden ja. Maar door het charme-offensief van deze aflevering zorgt ze toch voor meelij bij Jessie en Dio, die haar zielig vinden en dus sparen. Ook goed gespeeld.

Ik begrijp ook totaal niet waarom Dio Jessie eruit heeft gestemd. Suzanne vind ik niet zwakker dan haar. En als er ook maar één rekenvraag in de finale zit ligt Jessie er al uit. Vuur maken zie ik haar ook niet zo snel doen. En aangezien een finaleproef vaak verschillende vaardigheden vereist....

Ik geef Dio een hele grote kans. Enige die ik hem nog zie bedreigen is Thomas. Maar waarschijnlijk zal het wel weer op mikken aankomen, dat is en blijft toch een klein beetje een loterij. Een finale met Dio, Thomas en Bertie lijkt me nog het meest interessant, al geef ik Bertie ook weinig kans.