Expeditie Robinson - Proeven

Proeven top 5

Best gewaardeerde opdrachten   Minst gewaardeerde opdrachten
1. De Landingsproef (8.7)
2. Monkey Race (8.4)
3. Stairway To Heaven (8.3)
4. Wrecking ball (8.2)
5. De finaleproef (8.2)
  1. Fly With Me (6.6)
2. Het diner (6.8)
3. De balk (6.9)
4. Map And Maze (6.9)
5. Duel (6.9)

Overzicht proeven tot nu toe


Opdracht Gemiddelde Jouw cijfer
aflevering 1
 De Landingsproef
Traditiegetrouw begint Expeditie Robinson met een spectaculaire proef. Dit jaar starten de 14 VIP's met een sprong vanaf een grote boot op zee. Vanaf daar zwemmen ze naar het strand waar voor iedereen een wok klaar staat. In de wok moeten ze vuur maken om een touwtje los te branden. Daarmee bevrijden ze een fakkel om aan te steken en mee te nemen naar het volgende onderdeel: een hoge houten muur. Daar klimmen de kandidaten overheen en komen dan terecht in de jungle. Via een pad komen ze bij een twintig meter hoge trap. Deze klimmen ze omhoog en komen dan terecht bij de nieuwe, spectaculaire eilandraad. Daar hangen 14 kokers met een cijferslot. Er ligt ook een rekensom om de code te kraken. De kandidaat die daarna als eerste z'n koker in de juiste houder plaatst wint deze eerste proef. Wie de proef wint, wint tevens immuniteit tot aan de samensmelting. Degene die het langzaamst is, valt af en gaat naar Duivelseiland. Maar er is meer! Onderweg kunnen de kandidaten extra stemmen bemachtigen om in te zetten op de eilandraad. De stemmen zitten in kokers op verschillende punten van het parcours en kosten extra tijd om te pakken.
8.7 Log in!
aflevering 2
 Fly With Me
De kampen beginnen op een hoog platform waar voor beide kampen een kabelbaan start. Eén voor één ‘vliegen’ de kandidaten naar beneden. Ondertussen proberen ze een stick te bemachtigen die langs beide kanten van de kabelbaan hangt – geel voor kamp Zuid, rood voor kamp Noord. De kandidaten proberen zo lang mogelijk te blijven hangen. Aan het einde van de kabelbaan moet de kandidaat de bemachtigde stick in een bord plaatsen, terwijl de kandidaten die nog op het platform staan de kabel terugtrekken. De eerste kandidaat van ieder team moet terug zwemmen en een raadsel oplossen die bestaat uit een cijfercombinatie die de kampgenoten door zullen geven wanneer zij allemaal op het platform in zee staan met alle sticks in het bord. Het kamp dat de cijfercombinatie als eerst naar de kandidaat op het platform heeft doorgegeven en het raadsel oplost wint de proef.
6.6 Log in!
aflevering 3
 Map And Maze
Het speelveld bestaat uit een levensgroot doolhof waar beide kampen geblinddoekt doorheen moeten. Voor iedere kandidaat is er ergens in het doolhof een emmer te vinden. Zodra ze alle emmers gevonden hebben, zoeken beide kampen zo snel mogelijk de uitgang. Dan mogen de blinddoeken af en begint het laatste onderdeel van deze proef. Verderop op het strand staan twee torens. De kandidaten moeten een weg zien te vinden naar deze torens. Probleem is dat ze de grond niet mogen aanraken, vandaar de emmers. Hoe gaan de kandidaten dit oplossen? Welke strategie passen ze toe om zo snel mogelijk naar de torens te komen zonder het zand te raken, want dan moeten ze opnieuw beginnen. Het kamp dat als eerste volledig de toren weet te bereiken, wint immuniteit en hoeft niet naar de eilandraad.
6.9 Log in!
aflevering 4
 Wrecking ball
Alle kandidaten worden per kamp aan elkaar vastgeketend. Ze zitten aan de ketting met aan het einde een loodzware bal. Om zich te bevrijden moeten de kandidaten de bal een stuk over het strand slepen tot een touw waar de sleutel hangt. In plaats van die sleutel moet de bal daar komen te hangen. Op die manier ontstaat er een slinger waarmee beide kampen kruiken moeten proberen stuk te slaan. Vier kruiken staan op het strand, twee kruiken hangen hoog in de constructie waardoor een grote zwaai nodig is om deze kapot te slaan. Het is dus een kwestie van de juiste techniek, maar ook kracht is van belang bij deze loodzware proef. Het kamp dat als eerste alle kruiken kapot heeft geslagen, wint de proef en hoeft niet naar de eilandraad.
8.2 Log in!
aflevering 5
 Fire Brigade
In deze proef gaat het erom zo snel mogelijk drie branden te blussen. De vuren bevinden zich aan het einde van het parcours naast een platform. Op het platform staat per kamp 1 kandidaat klaar om de branden te blussen. Dit doet hij of zij door water te gieten in een goot waardoor een emmer vol loopt. Als de emmer vol genoeg is, zal deze door het gewicht omkantelen en zo het brandje worden geblust. Het water wordt aangevoerd door de andere kampleden. Telkens vult 1 kandidaat twee emmers met water om over het moeilijke parcours te dragen. De emmers zitten met touwen vast aan een lange bamboebalk. De weg naar de andere kant is lastig en bevat hinderlijke obstakels. Concentratie en precisie is dus vereist, want als de emmers vallen moeten de kandidaten opnieuw beginnen. Het kamp dat als eerste alle branden heeft geblust, wint immuniteit en stuurt daarmee het andere kamp naar de eilandraad.
7.6 Log in!
aflevering 6
 The Battle
In deze proef draait het om kracht. Een lange balk draait om z'n as en beide kampen duwen in tegengestelde richting tegen de balk. Het kamp dat als eerste driekwart van de circel aflegt en vervolgens op de gong slaat, wint de proef. Beide kampen spelen met 4 kandidaten. Dat wil zeggen dat er in Kamp Zuid 2 kandidaten niet meedoen en in Kamp Noord 1 kandidaat. De verkenners kiezen wie er van de tegenpartij niet mee mag doen. Zetten ze de fysiek sterken buiten spel of speelt gewicht ook een rol? Het verliezende kamp moet naar de eilandraad, de laatste voor de samensmelting...
7.1 Log in!
aflevering 7
 Merge
Deze proef zal bepalen wie er wel en niet naar de samensmelting gaan. Alle kandidaten worden levend begraven op het strand. Handen en voeten zijn gebonden, alleen hun hoofd steekt boven het zand uit. Het is vanaf daar een lang traject tot de andere kant van het eiland waar het samensmeltingdiner al klaar staat. De kandidaten moeten zichzelf zien te bevrijden uit het zand. Lukt het ze, dan nemen ze een kokosnoot mee over het strand naar een tafel. Daar aangekomen kunnen ze zichzelf los snijden. Dan is het zaak om zo snel mogelijk naar een boot te zwemmen die verderop in zee ligt. Daar staat voor iedereen een fles met rum klaar om mee te nemen terug naar het strand. Op het strand opent iedereen z'n kokosnoot en giet de kokosmelk in het flesje. Dit is het begin van hun cocktail. Het flesje nemen ze vervolgens mee de berg op. Bovenop de berg staat een groot blok ijs. Om de cocktail af te maken, moeten de kandidaten hier ijs vanaf hakken en schrapen, bij de cocktail voegen en dan zo snel mogelijk naar beneden rennen. Op het strand wacht Evi de kandidaten op om de cocktails te controleren. De eerste zes zijn zeker van een plek in de samensmelting. Of de twee kandidaten die als laatste eindigen de samensmelting halen, hangt nog aan een zijden draadje.
8.1 Log in!
 Het diner
De twee kandidaten die als laatste aankwamen tijdens de vorige proef gaan strijden om de laatste plek in de samensmelting. De twee kandidaten moeten zo lang mogelijk op een paal staan. De eerste die eraf valt of gaat ligt uit de expeditie. Degene die nog staat gaat dan automatisch door naar de samensmelting. Terwijl de twee kandidaten op de paal staan, is het samensmeltingsdiner geopend. De andere kandidaten mogen dus beginnen met eten terwijl zij slechts kunnen toekijken.
6.8 Log in!
aflevering 8
 Memory Obstacle
Een dag nadat de kandidaten van het samensmeltingsdiner hebben genoten worden ze getest op behendigheid en geheugen. Deze proef bestaat uit een hindernissenparcours die de kandidaten zo snel mogelijk moeten afleggen. Voordat ze er aan beginnen krijgen ze vijf cijferreeksen te zien die ze allemaal moeten onthouden. De cijferreeksen zijn codes van sloten die ze onderweg tegenkomen. Aan ieder slot hangt een letter. Aan het einde van het parcours vormen de vijf letters samen een woord. Maar op het moment dat een kandidaat de code niet meer weet moet hij of zij helemaal terug naar het begin om de cijfers opnieuw te bekijken. De kandidaat die als eerste aan het einde van het parcours het juiste woord kan vormen, wint deze eerste individuele immuniteitsproef.
7.6 Log in!
aflevering 9
 Monkey Race
In deze proef spelen de kandidaten een ouderwets ballenspel, maar dan in Robinsonstijl. Er staat een speels parcours dat begint met voor iedere kandidaat een boom met in de top balletjes. De kandidaten moeten omhoog klimmen, een balletje pakken en vervolgens zo snel mogelijk over het parcours gaan. Aan de andere kant vinden ze een bak met drie gaten waar ze het balletje in moeten gooien. Door goed te mikken kunnen ze 1, 2 of 3 punten winnen. Achter de bak staan opnieuw bomen met aapjes die omhoog klimmen zodra er punten worden gescoord. De kandidaat die als eerste 15 punten wint en daarmee zijn aapje helemaal naar de top van de boom ziet gaan, wint immuniteit en een verblijf op winnaarseiland.
8.4 Log in!
aflevering 10
 Stairway To Heaven
Dit is één van de spectaculairste proeven ooit! De proef bestaat uit drie onderdelen en speelt zich af op een enorme berg. Het laatste onderdeel bevindt zich helemaal bovenop en kan maar door 6 kandidaten gespeeld worden. Het is dus van belang om direct vanaf het begin niet achter te lopen op de rest. Het eerste deel bestaat uit tasjes, gekend en gevreesd van Expeditie Robinson 2012. De tasjes zitten vast met een ingewikkelde knoop. In de tasjes zit een magnesiumstick. De eerste zeven kandidaten die een tasje loskrijgen, nemen deze mee naar het volgende onderdeel. Dat zijn de trappen die bestaan uit vier delen verspreid over de gigantische helling. De in totaal 40 treden moeten de kandidaten zelf puzzelen met puzzelstukken die ze vinden tijdens de zware tocht naar de top. Bovenop de berg staan zes wokken waarin de kandidaten vuur moeten maken met de magnesiumstick uit hun tasje. Degene die als eerste het touwtje losbrandt, wint deze proef en daarmee immuniteit. Natuurlijk is er ook een prijs die op hen wacht in de boomhut waar Paulien en Robert hebben gezeten in het begin van de expeditie.
8.3 Log in!
aflevering 11
 The Keys
In deze proef draait het om fysieke kracht én gezond verstand. In het water staan torens met daaraan sleutels, op het strand staat voor iedere kandidaat een paal met drie sloten. De kandidaten moet zo snel mogelijk door het water naar de torens om sleutels te halen en daarmee de sloten te openen. Zodra ze de drie sloten geopend hebben bevrijden ze een vierde sleutel. Die sleutel is voor het openen van een puzzeldoos. En hier komt het gezonde verstand van pas, want in de doos ligt een schuifpuzzel met 15 cijfers. Degene die als eerste alle 15 cijfers op een rij puzzelt wint deze proef. Zoals altijd krijgt de winnaar immuniteit en een prijs, deze keer met twee andere kandidaten naar winnaarseiland waar hen een smakelijke verrassing wacht.
7.2 Log in!
aflevering 12
 Dilemma
Deze proef bestaat uit drie onderdelen. De kandidaten moeten als eerste naar een vlot in het water zwemmen. In het water hangen flessen met boodschappen die de kandidaten moeten pakken. Terug op het strand lezen ze in de brief wat het volgende onderdeel inhoudt.
Wat de kandidaten niet wisten was dat bij het startsein de tijd is gaan lopen. Na exact 15 minuten ontbrandt de vlam in de toren die op het strand staat. Wie als laatste in de cirkel rond de toren stapt vóór de vlam aangaat, wint een plek in het derde onderdeel van de proef. Deze uitleg lezen de kandidaten in de brief. De kandidaten moeten er goed op letten dat ze niet te laat zijn, dan kun je deze ronde niet meer winnen.
Ronde 2
De tweede ronde draait ook om timing. De kandidaten krijgen een zak met houten blokken. Wie binnen 5 minuten de hoogste toren heeft gebouwd en uit de cirkel stapt wint. Als de vlam op de toren brandt zijn de 5 minuten om, wie dan nog in de cirkel staat kan niet meer winnen.
Ronde 3
De winnaars van de eerste twee rondes spelen tot slot tegen elkaar. Beiden moeten ze zo snel mogelijk een ladder bouwen om op de toren te klimmen. De treden van de toren liggen verstopt in het zand. Degene die als eerste bovenaan de toren is en de ketting pakt wint de proef. Naast immuniteit is de prijs deze keer de meest luxueuze tot nu toe.
7.6 Log in!
aflevering 13
 I hold on
Wie heeft het grootste uithoudingsvermogen? In het water staat een platform met een constructie van hout waar zes touwen aan hangen. De kandidaten moeten de touwen achter hun rug vast houden en hangen daardoor schuin boven het water. Geleidelijk aan maakt Dennis het touw steeds wat langer. De regels zijn eenvoudig; degene die het langst op het platform blijft hangen, wint de proef. De constructie doet denken aan een middeleeuws marteltuig. Als de proef is gestart en de kwelling is begonnen, vertelt Dennis dat er deze keer wordt gespeeld om misschien wel de belangrijkste prijs van Expeditie Robinson 2013!
7.6 Log in!
aflevering 14
 De balk
De klassieker onder de Expeditie Robinson proeven: de balk. In zee staat een stellage met een aantal balken naast elkaar waar de kandidaten op moeten staan. Na verloop van tijd wordt de balk smaller doordat een balk wordt weggehaald. Degene die het langst weet blijven te staan, wint de proef.
6.9 Log in!
 Duel
De twee kandidaten die de balkproef niet hebben overleefd, spelen een laatste duel voor de finale. In dit duel gaat het erom zoveel mogelijk punten bij elkaar te schieten.
De proef wordt gespeeld op het strand. Aan het begin van het duel zijn handen en voeten gebonden. De twee kandidaten moeten zo snel mogelijk vijf pijlen uit het zand vissen en deze naar hun boog brengen. Daarna kunnen ze zich bevrijden door middel van een machete. Degene die zichzelf als eerste weet te bevrijden, krijgt een voorsprong van vijf punten.
Op het strand liggen drie cirkels. De grootste cirkel is tien punten waard, de tweede cirkel twintig en de verste en kleinste cirkel is dertig punten waard. Vijf pijlen, vijf kansen. Degene die uiteindelijk het meeste punten heeft gescoord wint een plek in de grote finale. De verliezer moet vlak voor het einde naar huis.
6.9 Log in!
aflevering 15
 De finaleproef
De grote finale van Expeditie Robinson wordt gespeeld door de laatste drie finalisten. Tijdens een gigantisch parcours komen ze diverse proefonderdelen tegen uit de afgelopen serie. Maar de finale begint met het vlot dat de kandidaten zelf hebben gebouwd.
Met het vlot varen ze vanaf hun eiland naar het finale-strand. Daar moeten de finalisten een puzzel oplossen en daar zoveel mogelijk details van onthouden. Dan gaan ze zo snel mogelijk door het water naar een evenwichtsbalk die geblokkeerd wordt door de loden bal uit WRECKING BALL.
Terug op het strand wachten fakkels die de finalisten vanaf dan mee moeten nemen tot aan de finish. Onderweg komen ze de puzzeltrap uit STAIRWAY TO HEAVEN tegen, een duivels dilemma dat voor veel vertraging kan zorgen, de hoge muur uit de LANDINGSPROEF, de emmers uit FIRE BRIGADE en de houten blokken om een toren te bouwen uit DILEMMA.
De finalist die als eerste de finish bereikt en de grote Robinson R aansteekt, wint Expeditie Robinson, 50.000 euro en mag zichzelf Robinson 2013 noemen!
8.2 Log in!