Auteur Topic: Persoverzicht ER 2003/2004  (gelezen 31880 keer)

Offline Madcat

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #40 Gepost op: 12-09-2003, 12:48:21 »
ach dat wil ik eigenlijk helemaal niet weten...

Ik eigenlijk ook niet, aan de andere kant is het speculeren over wie wel en wie niet lang op het eiland blijft toch een deel van de lol van zo'n discussieforum.

Komt er eigenlijk iets van een poll/toto hierover, zoals dat bij WIDM was?

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #41 Gepost op: 12-09-2003, 13:51:55 »
In de VARA-gids van deze week stond het volgende ietwat cynische artikel over ER:

« Laatst bewerkt op: 12-09-2003, 14:26:48 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #42 Gepost op: 12-09-2003, 13:53:40 »
...bladzijde 2...

« Laatst bewerkt op: 12-09-2003, 14:27:14 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #43 Gepost op: 12-09-2003, 13:55:22 »
...en de derde en laatste bladzijde.

« Laatst bewerkt op: 12-09-2003, 14:31:12 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #44 Gepost op: 12-09-2003, 14:42:53 »
Komt er eigenlijk iets van een poll/toto hierover, zoals dat bij WIDM was?

Op zich is dat wel de bedoeling. Maar we moeten even kijken of het technisch ook haalbaar is. Zo'n pool (ik neem aan dat je dat bedoelt) is nogal wat programmeerwerk en onze programmeur is erg druk met andere dingen. Als er een pool komt, zal ie niet meteen aan het begin komen, maar over een aantal weken pas. Op die manier proberen we zo veel mogelijk mensen aan die pool mee te kunnen laten doen. Maar dan moeten ze dus nog wel even de tijd krijgen om onze site te vinden...  ::)
Geniet nooit met mate...

Offline Madcat

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #45 Gepost op: 12-09-2003, 15:48:27 »
De twee deelnemers die in het artikel in de VARA-gids met naam genoemd worden zullen dus ook wel de samensmelting gehaald hebben, anders hadden ze niet met de verslaggever kunnen praten volgensmij. Nog een paar van zulke stukjes in tijdschriften, en de spanning gaat wel een beetje van het programma af...  :(

Offline jokivin

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Blek is te gek
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #46 Gepost op: 12-09-2003, 15:54:09 »
ik ben het helemaal met jullie eens, ik moet dan ook eerlijk zeggen, dat ikzelf ze bijna niet lees (ik waardeer zeker wel het werk hoor han en test) omdat ik simpel weg niet te veel info wil hebben.  :(
Kijk ik om me heen, sta ik midden in mijn leven. Loesje

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #47 Gepost op: 12-09-2003, 22:30:37 »
Ik begrijp goed hoe jullie over dit soort 'spoilers' denken, maar ik moet toch eerlijk zeggen dat ik niet geheel jullie mening deel. Ik vind de artikelen eigenlijk alleen maar leuk om te lezen. Ze geven me gewoon weer helemaal dat ER-gevoel, waardoor ik er extra veel zin in krijg. 't hoort echt bij de voorpret zal ik maar zeggen.  :)

Ik vind 't ook eerlijk gezegd wel meevallen met hoeveel er wordt prijs gegeven. 't is niet zo dat de winnaar al lang bekend is zoals bij 'De Bachelor'.  ::)

Maar ik zou zeggen, sla dit topic gewoon effe over als jullie perse nog niks van te voren willen weten. Zo komen degenen, die 't wel leuk vinden om alle artikelen te lezen, toch aan hun trekken.  ;)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #48 Gepost op: 13-09-2003, 21:47:37 »
In de Televizier van deze week staat veel info over ER. Twee artikelen zal ik plaatsen:


Televisiebeelden zeggen veel, maar niet alles. Ze vertellen niets over de klamme hitte, de complexe organisatie en de mensen die twee maanden lang keihard werken om Expeditie Robinson mogelijk te maken. Een verslag uit Maleisië.

Wat je niet op televisie ziet.

Op televisie lijken de Robinson-eilanden zo uit een exotische vakantiefolder te zijn weggeplukt. De blauwe zee en ivoorwitte stranden vormen een paradijsje, waar palmen lekker beschutting bieden tegen de constant schijnende zon.
Als je voet zet op Pantai (het vrouweneiland) besef je dat de kandidaten allerminst een relaxte strandvakantie hebben. De natuur is adembenemend, maar dat geldt ook voor de klamme, warme deken van vocht en zon, die de energie uit je lichaam zuigt. Bij het verlaten van het bountystrand, begint een taai stuk middelhoge begroeiing die overgaat in een dichtbegroeide jungle. Hier moeten de deelnemers zich dagelijks doorheen ploegen, op zoek naar varens, slakken, kokosnoten en rode vruchten. Wat je ook niet op televisie ziet, is de vervuiling. De kuststrook van Pantai is bezaaid met flessen en boeien en her en der ligt een eenzame sandaal. Zelfs een vol pak melk heeft zich door de wirwar van mangrovetakken heen weten te wurmen.
Hoewel het er onsmakelijk uitziet, kan een uitgehongerde deelnemer daar heel anders over denken. Daarom is er de ijzeren regel dat je niets eet en gebruikt wat op het eiland is aangespoeld. "Dat is gewoon bloedlink", legt presentator
Ernst-Paul Hasselbach uit. "Een paar jaar geleden spoelde er een dode vis aan en een van de hongerige kandidaten dacht aan de stand van de ogen te kunnen zien dat ie nog wel eetbaar was. Als je écht honger hebt verschuiven je grenzen."

Maagproblemen
Het thema gezondheid is een gevoelige snaar. De kandidaten gaan mentaal en fysiek tot het uiterste en dat betekent veel lichamelijk ongemak, zoals maagproblemen, ontstekingen en soms flauwvallen. In vorige seizoenen moest een aantal deelnemers de strijd staken, omdat het medisch niet langer verantwoord was om door te gaan. "We kunnen het ons niet permitteren dat een kandidaat blijvend letsel overhoudt. Dan ben je je programma kwijt", aldus Ernst-Paul. Om de risico's te beperken, wordt iedereen vooraf uitgebreid medisch onderzocht. Daarnaast is tijdens de opnamen een medisch team aanwezig, bestaande uit een tropenarts en verpleegsters. En de kandidaten blijven nooit onbewaakt achter: dag en nacht is er iemand op de eilanden aanwezig die in contact staat met de productie. In geval van nood zijn de deelnemers per helikopter binnen een halfuur in het ziekenhuis in Yahor Bahur, een stad op het vasteland. Het is een zeer strakke organisatie dus, die mogelijk is door een goede internationale samenwerking. Op de Maleisische archipel worden tegelijkertijd met de Nederlandse/Belgische productie ook een Zweedse (het land waar het ooit begon) en Noorse Robinson opgenomen. Ze maken allemaal gebruik van dezelfde faciliteiten zoals de eilandraad en de proeven. Deze starten en eindigen allemaal op dezelfde dag. In totaal werken er zo’n 160 mensen aan de drie programma's en zolang het programma draait leven ze ook op het productie-eiland. Je moet bereid zijn hard te werken. Je staat 's ochtends om vijf of zes uur op en bent meestal tegen negen uur 's avonds weer terug. Als de productieteams na twee maanden hun spullen hebben gepakt, staan de Griekse en Finse collega's klaar voor hún Robinson-avontuur. De meeste productiemedewerkers delen op het eiland een hut met daarin een bed, een ijskast, airco en warm water. Ernst-Paul heeft de luxe van zijn eigen cabin. "Je wordt twee maanden losgerukt uit je privé-leven. Gelukkig is mijn vriendin een maand langsgekomen, dat maakt het meer een thuis."
« Laatst bewerkt op: 13-09-2003, 23:04:46 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #49 Gepost op: 13-09-2003, 21:54:51 »
vervolg:

Met de billen bloot
Het is al weer de vierde keer dat Ernst-Paul op het eiland zit. Is het nog steeds een avontuur? "Het is onvermijdelijk dat een deel van de jongensdroom verdwijnt. De meeste situaties heb ik al een keer meegemaakt. Je trekt je daarom wat vaker terug in je hut met een film of een boek. Heel veel boeken…" Toch is de passie voor Robinson nog niet verdwenen. "Ik ben bevoorrecht dit te mogen doen. Ik voel me thuis in de tropen, want ik heb er mijn halve leven gewoond. De temperatuur, de mensen en de manier van leven passen mij me. En omdat je daar zó lang zit, krijg je echt hele hechte banden met je collega’s. De crewleden zijn een apart slag mensen, ze verrijken mijn kijk op het leven." Maar ook het programma zelf maakt hem nog steeds enthousiast. "Wat ik zo mooi vind aan Robinson is dat je positie in de maatschappij helemaal niets zegt als je op jezelf wordt teruggeworpen. Een bouwvakker is er écht gelijk aan een directeur. Een dergelijke nuchterheid is goed om in het dagelijks leven te hebben. Om niet naast je schoenen te gaan lopen als bekende Nederlander in de supermarkt te ontdekken dat je 99 procent van wat er staat niet nodig hebt. Ik vind het goed om bij de kandidaten te zien dat het besef snel komt dat het alleen gaat om de basis: eten en sociaal contact. Je kan je moeilijk anders voordoen dan je bent en je redt het alleen als je met je billen bloot gaat. Al die mensen die aan Robinson hebben meegedaan, zullen denk ik niet meer vertrouwen op hun eerste, oppervlakkige indruk. Dat lijkt mij winst."
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #50 Gepost op: 13-09-2003, 22:58:47 »
Het tweede artikel:


Karin Lindenhovius (28) won de eerste en Derek Blok (42) de derde Expeditie Robinson. Wat hebben zij tijdens en na hun survivalavontuur meegemaakt?

Winnaars Karin en Derek blikken terug

Karin: “Ik vond de thuiskomst heel moeilijk. Mijn vrienden kwamen me met de bus ophalen en hadden er echt een feestje van gemaakt. Iedereen wilde aandacht van me, maar ik trok het helmaal niet. Daar schrok ik van. Ik was wel vaker weggeweest en dan wilde ik daarna alleen maar leuke dingen doen met vrienden. Maar nu wilde ik juist met rust worden gelaten.”
Derek: “Expeditie Robinson is ook iets heel anders dan een lange reis. Het is veel intensiever. Toen ik thuiskwam, begon ik in mijn woonkamer spontaan te janken. Wel vijf minuten lang en ik wist niet waarom. De eerste drie dagen ben ik ook voornamelijk thuis gebleven. Mijn familie had ik vanwege de drukte nog niet gezien. Mijn zusje was twee dagen later jarig en daar zou ik iedereen weer zien. Die verjaardag had geen dag eerder moeten zijn, dan was ik ingestort. De dag daarna ging ik naar de disco in Antwerpen met Olivier en Kristina (zijn maatjes op het eiland red.). Toen we binnenkwamen, waren er duizenden mensen aan het feesten. Ik dacht: ik flip hier. Na drie keer slikken, heb ik me vervolgens in het feestgedruis gestort. Daarna was mijn angst voor drukte pas echt weer voorbij.”
Karin: “Ik was na drie dagen gewend aan Nederland, maar bij mij speelde er iets anders. Drie weken na thuiskomst zou ik gaan studeren en moest ik weer in een nieuw leven stappen en weer andere mensen ontmoeten. Ik flipte toen zowat bij de gedachte dat ik opnieuw, en zo snel al, in zo’n benauwde omgeving moest leven. Daarom besloot ik niet op de campus van de universiteit te gaan wonen. Na één week studeren, ontdekte ik echter dat het best leuk kon zijn. Waar was ik toch bang voor? Toen heb ik me alsnog op het studentenleven gestort.”

Confronterende beelden
Derek: “Ik was een enorme fan van de eerste reeks! Ik had maar één wens: ook meedoen.”
Karin: “Wat grappig, want ik kon echt niet naar de tweede serie kijken. Het raakte me nog teveel. Jullie serie heb ik wel weer gezien en toen ergerde ik me vooral aan de mensen met wie ik ernaar keek. Sommigen zaten zo te zeiken over de deelnemers. Terwijl je helemaal niet kunt oordelen over de reacties van een hongerlijdende kandidaat, als jij met je biertje, chips en sigaretje op de bank zit. Ik vond het daarom ook nogal confronterend om mezelf terug te zien: je wordt door je omgeving beoordeeld, zelfs afgerekend op je gedrag tijdens Robinson. Mensen denken dan al gauw dat je zo bent. Maar ik ben echt niet zo zwart-wit.”
Derek: “Het is nogal wat als mensen zo hard over je oordelen na een uurtje televisie. Je moet vrij sterk in je schoenen staan, omdat je heel veel over je heen krijgt.”
Geniet nooit met mate...

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #51 Gepost op: 13-09-2003, 23:03:15 »
vervolg:

Bekende  Nederlanders
Derek: “Het is een leuke, maar vreemde ervaring om verschillende keren per dag te worden herkend. Als je even geen zin hebt, kun je het niet stoppen. Deze bekendheid zou ik niet de rest van mijn leven willen.”
Karin: “In het begin had ik weinig last van de bekendheid, omdat ik de campus van de universiteit nauwelijks verliet. Maar toen eenmaal bekend werd dat ik had gewonnen, veranderde er iets. Ik werd ineens overal herkend. Drie weken na de finale ging ik bijvoorbeeld naar de sauna en toen voelde ik dat iedereen me aanstaarde. Je weet ook niet meer of mensen je aanstaren omdat er iets op je tand zit of omdat ze je herkennen.”
Derek: “Of omdat ze je leuk vinden. Als vroeger een kerel maar me keek, wist ik: die vindt me leuk. Nu weet ik het niet meer.”
Karin: “Omdat het bij mij wat langer geleden is, herkennen mensen me nog wel ergens van, maar ze kunnen me vaak niet meer plaatsen. Laatst kwam ik bekenden tegen die vrienden bij zich hadden. Eén van die meisjes wilde me zoenen, omdat ze dacht me te kennen. Maar ik had haar echt nog nooit gezien. Dat was zo grappig!”

Kwaliteit van leven
Derek: “Ik nu dat ik ook primitiever kan leven. Luxe is leuk, maar een boterham met kaas is soms ook een traktatie. Dat karige eten vond ik zelfs een hele fijne ervaring. Omdat je zo weinig en puur eet, wordt je lichaam goed gereinigd. Daardoor voel je je heel lekker en helder. De levenskwaliteit was daar uitstekend. Dat mis ik soms wel, vooral als ik weer moeite heb op uit bed te komen!”
Karin: “Expeditie Robinson heeft me kracht gegeven. Ik ben niet meer voor één gat te vangen; ik heb voor hetere vuren gestaan. Er zijn veel momenten geweest waarop ik had kunnen zeggen: ik stop ermee. Het feit dat je dat niet hebt gedaan, maakt je sterk.”
Derek: “ik put ook kracht uit het programma. Het is niet alleen lichamelijk afzien, maar ook geestelijk. Ik ben niet afgehaakt en heb niet de makkelijkste weg genomen. Ik heb er alles uitgehaald wat er in zat en heb mezelf daarbij niet tekort gedaan. Dát was mijn overwinning en daar mag ik best trots op zijn. Het prijzengeld is leuk, maar het ging mij vooral om de eeuwige roem.”
Karin: “Ook als ik er niets voor had gekregen, dan had het niets aan mijn gevoel afgedaan. Ik heb zo’n voldoening uit Robinson gehaald.”
Derek: “Het is één van de meest intense dingen die ik heb gedaan en ik heb echt wel meegemaakt. Dat ik dit tot een goed einde heb gebracht, maakt alle ontberingen de moeite waard.”
Geniet nooit met mate...

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #52 Gepost op: 14-09-2003, 12:53:54 »
Ook de kranten berichten volop over ER!

Uit 'Dagblad Flevoland':

Niet alleen afzien voor de kandidaten

Zondag begint bij Net 5 de vierde editie van Expeditie Robinson. Zestien deelnemers worden op twee onbewoonde eilanden in Zuid-Chinese zee achtergelaten met alleen drinkwater en een klein beetje eten. Na 47 dagen van ontberingen en opdrachten blijft er één winnaar over die met vijftigduizend euro naar huis gaat. Een reportage vanaf de tropische eilanden van Expeditie Robinson.

Het strand is vies en vanwege de vloed hooguit drie meter breed. Het zeewater is troebel van het wrakhout en de plastic flessen. Achter het smalle strand begint de jungle met eerst manshoog, taai gras en dan ondoordringbaar bos. De zon schijnt niet, maar brandt.

Gecombineerd met de hoge luchtvochtigheid en een gebrek aan wind is het verblijf op dit eiland eigenlijk onaangenaam. En pas op voor de zandvlooien. Wie er allergisch voor is, zit binnen de kortste keren onder de jeukende vlooienbeten.

Welkom op Timo. Het is één van de eilanden voor de kust van Maleisië die dienst doen in het televisieprogramma Expeditie Robinson, waarvan morgen de vierde serie op Net 5 begint. Een bezoekje aan Timo en enkele van de andere eilanden geeft een aardig beeld van wat de kandidaten van Robinson meemaken. Maar ook wat de opnameploeg moet doorstaan.

Op Timo is helemaal niets. Het is een groene puist in de Zuid-Chinese zee. Toegegeven, van een afstandje lijkt het een idyllisch bounty-eiland. Palmen, koraalstrand, zon en een azuurblauwe zee. Wat ontbreekt zijn de strandstoelen en obers, die een tropisch eiland pas echt compleet maken. Op Timo is het strand tijdens vloed niet meer dan een korte streep koraalzand. Dan word je als vanzelf het eiland op gedirigeerd. Ver kom je niet, want direct begint hoog, taai gras en ondoordringbaar bos. Gevaarlijk is het er niet, grote wilde dieren zijn er niet, ook nauwelijks vogels en er is niets te eten. Alleen kokosnoten.

Tien van dit soort onbewoonde eilanden heeft het productieteam van Expeditie Robinson in gebruik. Plus nog eens twee eilanden waar wel een hotel te vinden is. Daar slapen ze zelf, net als de kandidaten die tijdens het spel afvallen. Aan Expeditie Robinson werken achter de schermen ruim tweehonderd mensen. Die zijn niet alleen bezig met de Nederlandse/Vlaamse productie. Terwijl op twee eilandjes de Nederlandstalige mannen en vrouwen apart van elkaar hongeren, zitten een eilandje verderop Zweedse deelnemers op een houtje te bijten en weer een stukje verder varen hebben de Noorse kandidaten het even te kwaad.

Om de kosten van de productie in de hand te houden, heeft de Zweedse eigenaar van het tv-programma, Strix, besloten drie afleveringen tegelijk op te nemen en dat ook nog eens twee keer achter elkaar. De dag dat de Nederlanders, Noren en Zweden klaar waren met de opnamen, stonden de Finnen, Denen en Grieken al met hun koffers op de kade van de hoteleilanden voor hun portie honger lijden in de zon.

Dodelijk
Rikke Kristine Nissen is namens Strix verantwoordelijk voor de hele operatie. Zij is vier maanden op de eilanden, kandidaten hooguit anderhalve maand. Net als de kandidaten komt ze haar eiland niet af. Ze werkt zeven dagen in de week. Voor ontspanning is nauwelijks tijd en ruimte aangezien het hotel welgeteld één bar heeft. En na een paar dagen blijkt dat er een dodelijke regelmaat zit in het menu van de kok. Elke dag spaghetti tijdens de lunch en dat vier maanden lang.

Is het voor de makers niet méér afzien dan voor de deelnemers? ,,Het is voor ons zwaar. Absoluut. Sommigen van ons zijn hier zelfs zes maanden. Dat is erg lang als je het comfort van een Westers land gewend bent'', aldus Nissen. Toch hoor je weinig geklaag. ,,Mensen melden zich spontaan aan om voor dit programma te werken'', vertelt presentator Ernst-Paul Hasselbach. Wel loopt hij tegen het einde van de opnamen, in juni, ook op zijn tandvlees. De ochtend na laatste opnamen pakt hij meteen de boot naar de vaste wal.

De opnamen van drie series tegelijk is een enorme krachttoer, legt Nissen uit. ,,Alles gaat per boot tussen de eilandjes. We hebben twintig bootjes met kapiteins voor ons werken. Die verstoken een half miljoen liter brandstof. We voeren honderdduizend liter drinkwater aan voor de deelnemers en ons zelf. Alles moet van het vaste land komen. Op de eilanden is niets.''

De taken bij Expeditie Robinson zijn zo verdeeld, dat de Zweden van Strix alle centrale klussen voor hun rekening nemen en de productieploegen van de deelnemende landen de opnamen van de kandidaten. Nissen: ,,Onze timmermannen arriveren twee maanden voordat de opnamen beginnen en maken de decors met spullen die hier verkrijgbaar zijn. Ik regel vervolgens dat de verschillende landen ze keurig een voor een kunnen gebruiken.''
« Laatst bewerkt op: 14-09-2003, 12:57:36 door Han13 »

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #53 Gepost op: 14-09-2003, 12:54:24 »
vervolg....

Daarbij gaat het nog wel eens mis, zegt Hasselbach. ,,Je kunt niet ongestraft te lang doorgaan met de opnamen, want alles hangt hier samen met het tij. Bij sommige proeven staan kandidaten bij vloed tot hun enkels in het water en met eb gaapt er een meters diep gat onder hen. Dan moeten we vanwege de veiligheid stoppen met de opnamen. In zo'n geval is het vervelend als we moeten stoppen omdat bijvoorbeeld de Noren zijn uitgelopen.''

Slakken
Kandidaat Ryan uit Uden kan er van meepraten. ,,De honger en de proeven maken van Robinson een zwaar spel. Wat het helemaal zwaar maakt is het gesol met ons. Steeds weer in een bootje van het eiland af om een proef te doen. Ter plekke moeten we dan uren wachten omdat er iets uitloopt. En terwijl de cameramensen lunchen, staan wij in de brandende zon te wachten. Ik heb er in het begin wat van gezegd. Steeds als ik mijn ontbijt aan het zoeken was - slakken -, kwamen ze ons ophalen. Ze zouden toch moeten weten hoe belangrijk eten is! Gelukkig ging het daarna beter.''

Volgens Rikke Kristine Nissen is de productie van Expeditie Robinson veruit het grootste internationale samenwerkingsverband op tv-gebied. In die samenwerking ligt wat haar betreft ook het moeilijke van het project. ,,En dan bedoel ik vooral de taalproblemen. We praten de hele dag met walkie talkies met elkaar. Zeker de eerste weken gaat dat mis. Dan komen boten te laat of niet opdagen. Of mensen houden de boel op door hele discussies met elkaar aan te gaan via de ether.''

Ondanks dat Strix een gedetailleerd draaiboek heeft uitgewerkt, zitten er flinke verschillen in de aanpak per land. Zo hebben de Zweden dit jaar een ploeg van oud-deelnemers naar Maleisië gestuurd voor een all-stars aflevering. De Noren daarentegen hebben zowel de dames als de heren vooral op borstomvang geselecteerd. ,,Daar hebben de opnamen wel eens iets weg van Big Brother'', aldus Hasselbach.

De Nederlandse ploeg probeert het soap-karakter van Expeditie Robinson steeds meer te benadrukken. ,,We gaan wat weg van de ontberingen. Na drie jaar weten de kijkers, maar ook de deelnemers, dat honger lijden en afzien een onderdeel is van het programma. We proberen nu verhaallijnen te ontdekken en die verder uit te diepen.''

Om de verhaallijnen te ontdekken, loopt er overdag een cameraploeg met een verslaggever rond tussen de deelnemers. Die ploeg blijft twee dagen op het eiland en wordt daarna afgelost. Een paar keer per dag is er overleg met de productie wat er op het eiland gebeurt en hoe de ploeg daar op moet inspelen. ,,Het duurde zeker twee weken voordat ik die camera kon vergeten'', zegt Ryan. ,,Zwaar waren de gesprekken die we bijna dagelijks moesten voeren en waarbij we moesten vertellen hoe het met ons gaat.''

Voor de verslaggevers is het werken op het eiland ongeveer net zo zwaar als de deelnemers. Ze lijden geen honger, maar moeten wel de hele dag overal achteraan rennen. En niets missen, natuurlijk. ,,Heel af en toe doen we wel eens wat opnieuw, zegt Hasselbach. ,,Dan moet je denken aan het doorslaan van een kokosnoot of zo. Een ruzie hoeft echt niet opnieuw. Dat zou de kijker doorhebben.''

Expeditie Robinson komt nu voor het vierde jaar vanuit Maleisië. Producent Strix denkt hardop na over een nieuwe plek. Nissen: ,,We zoeken naar andere locaties en die zijn er ook wel, maar toch aarzelen we. We moeten een land hebben waar de douane niet moeilijk doet over alle camera's die we meenemen, waar voldoende onbewoonde eilanden zijn op een plek waar niet de hele dag bootjes voorbij varen of vliegtuigen overkomen. Tegelijk willen we binnen een half uur bij een goed ziekenhuis kunnen zijn. Een besluit is nog niet gevallen, maar misschien wordt het volgend seizoen een andere locatie.''

(Met dank aan MediaWatchers)
« Laatst bewerkt op: 14-09-2003, 12:58:07 door Han13 »

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #54 Gepost op: 14-09-2003, 12:56:07 »
En uit De Volkskrant:

Soap voor psychologen

Alles komt voorbij in Expeditie Robinson: macht, haat, leiderschap, complotten, agressie. De real life soap, waarvan zondag een nieuwe serie afleveringen begint, is een psychologische proeftuin die inmiddels een miljoen kijkers trekt.

Door Maud Efting

Scène uit Expeditie Robinson: zes vrouwen liggen zonnend op een onbewoond eiland. Een paar dagen geleden zijn ze er gedropt, met nog twee vrouwen, en tot nu toe is er vooral gepraat. Het is oorlog. Twee meisjes die water brengen worden genegeerd. De woorden 'spinnetje', 'gluiperdje', 'hypocriet' en 'zwak meisje' zijn al gevallen. 'Samenleven met acht vrouwen is moeilijker dan overleven op een onbewoond eiland', zegt de een. 'Ik voel me emotioneel leeggezogen', zegt een ander.
Nog een scène uit Expeditie Robinson: acht mannen zijn aan het werk op een onbewoond eiland. Ze sjouwen met hout, slaan kokosnoten doormidden, hakken palmbomen om en zetten tafels en hutten in elkaar. Ze lachen om elkaars grapjes. Slaan op schouders. Geen woord over karakterzwaktes.
Beide scènes speelden zich vorig seizoen af in de real life survival soap van Net5 (SBS), Expeditie Robinson. In het programma, opgenomen op een aantal eilanden voor de kust van Maleisië, worden de grootste clichés werkelijkheid: zet een stel vrouwen bij elkaar en ze maken elkaar af, zet een stel mannen bij elkaar en ze gaan samen aan de slag. 'Dit programma maakt één ding duidelijk', zegt eindredacteur en presentator Ernst-Paul Hasselbach. 'Het laagje beschaving is heel dun.'

Expeditie Robinson is voor voor huis- tuin- en keukenpsychologen. Zestien mensen overleven twee maanden op een onbewoond eiland. Om de paar dagen wordt iemand weggestemd. De extreme honger - deelnemers vallen soms twintig kilo af - versterkt en versnelt de sociale processen in de groep. Alles komt voorbij: macht, haat, leiderschap, uitstoting, intriges, complotten, psychische instorting, agressie. In de komende serie dreigt een van de deelnemers de ander met een machete neer te steken.
Het idee van de psychologische proeftuin in een van de redenen voor de groeiende populariteit van de serie, die vanaf komende zondag weer wordt uitgezonden. Waar Big Brother al jarenlang kampt met teruglopende cijfers, zit Expeditie Robinson als een van de weinige real life soaps in de lift. Keken er de eerste twee jaar 600duizend mensen, vorig jaar waren dat er gemiddeld meer dan een miljoen.
Ook Zweden, waar het programma ontstond en al voor het zevende jaar wordt uitgezonden, haalde de afgelopen keer hogere kijkcijfers dan ooit. Opvallend: de survivalsoap trekt in Nederland veel kijkers uit hogere sociale klassen. Het marktaandeel bij de hele bevolking is 16,5 procent, terwijl het marktaandeel onder hoog opgeleiden 22 procent bedraagt. 'In vergelijking met het eerste jaar focussen we steeds meer op de intermenselijke ontwikkelingen', zegt Hasselbach. 'De surviavl is het decor. Het survivalverhaal is namelijk snel verteld. Het is moeilijk om honger te duiden. Je kan mensen niet vijf mintuen lang als een zielig hoopje in beeld brengen.'
In het Amerikaanse Survivor is het wel eens geprobeerd: 'Die reeks werd opgenomen in Afrika. Ze hadden prachtige beelden van een leeuw die het kamp binnendrong. Heel heftig. Maar het was de minst bekeken Survivor van allemaal. Het publiek zei: we willen meer van de mensen zien. Om het proces tussen hen goed in beeld, zoeken we bewust naar een wat hoger opgeleide cast. Die mensen zijn verbaal sterker.'
'Dit soort tv gedijt doordat de cultuur psychologiseert', zegt Ed Tan, psycholoog en hoogleraar Media Enetrtainment aan de Universiteit van Amsterdam. 'Het is een reactie op de jaren vijftig en daarvoor, toen we alles binnen moesten houden. Nu is het goed te laten zien wie je echt bent.'
'Uiteindelijk zitten we naar onszelf te kijken', zegt psycholoog Steven Pont, die een boek schreef over de economie van relaties. 'Door de individualisering zijn we geïnteresseerd geraakt in de meest individuele beleving van de meest individuele emotie.' Opvallend is volgens Pont het gemak waarmee kandidaten door programmamakers kunnen worden gemanipuleerd om ruzie te maken. 'Het is heel simpel. Geef de een iets en de ander niet, en je bent klaar.'
Ook andere zenders overgieten hun amusementsprogramma's met een psychologisch sausje. Zo huurde Big Brother Pont het afgelopen seizoen wekelijks in als psycholoog om de gebeurtenissen in het programma te duiden. En Endemol komt eind september met Masterplan, een programma met opdrachten die inhaken op de psychische zwakheden van de deelnemers. In de bladenwereld groeit eveneens de liefde voor het gepsychologiseer: de oplage van Psychologie Magazine verdubbelde in een paar jaar tijd.

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #55 Gepost op: 14-09-2003, 12:56:49 »
vervolg...

Maar van het wetenschappelijke experiment is Expeditie Robinson nog ver verwijderd. Hasselbach van Net5: 'We grijpen vaak in. We doen spelletjes en brengen dilemma's in om deelnemers uit hun evenwicht te brengen. Zodra we de antropologische kant opgaan, is het geen massaproduct meer. Als we de deelnemers alleen maar neerzetten op het eiland, weet ik zeker dat er minder mensen gaan kijken. Dan wordt het een programma voor de elite. Commercieel zet dat niet veel zoden aan de dijk.' Een omroep die zich wel aan de experimentele kant waagt, is de BBC. In 2002 zond de Britse omroep Th Experiment uit, een omstreden televisieprogramma waarin veertien mannen acht dagen lang werden opgesloten in een gevangenis. Wetenschappers die aan het programma meewerkten, gebruikten de data voor verder onderzoek en ontwikkeld theorieën over het ontstaan van kampbeulen en de corrumperende invloed van de machteloosheid.
Het BBC programma was een variant op het beruchte Stanford-Prison-experiment uit 1971, waarin de Amerikaanse wetenschapper Philip Zimbardo achttien studenten onderverdeelde in bewakers en gevangenen en hen twee weken hun gang liet gaan.
Althans, dat was de bedoeling. Na zes dagen werd het experiment beïndigd, omdat het razendsnel uit de hand liep. Bewakers begonnen hun gevangenen te mishandelen. Die werden bespoten met brandblussers, moesten toiletten met blote handen schoonmaken, dekens afgeven, en werden gedwongen tot eindeloze reeksen push-ups. Hoewel The Experiment niet zo ver ging, werd ook dit programma een dag eerder stopgezet vanwege emotionele problemen bij deelnemers.
Ook Expeditie Robinson heeft gevolgen voor de kandidaten. Er zijn verhalen bekend van deelnemers die eerst twintig kilo afvielen en er thuis veertig kilo bij aten. 'Maar de meesten komen uiteindelijk terug op hun basisgewicht', zegt Hasselbach. 'De geestelijke verstoring is veel groter. Sommige mensen kunnen hun ervaringen moeilijk loslaten. Het kan traumatisch zijn. Die jaar hebben we er een psycholoog bij moeten halen, omdat een paar deelnemers een beetje zijn ingestort. Het waren mensen die niet wisten waarom ze waren weggestemd.'
Sommige deelnemers besloten naderhand hun leven te wijzigen.'De BMW-dealer die dit jaar meedeed, overweegt zijn garage te verkopen. Ik zie ook mensen die willen emigreren, hun studie opgeven, een jaar niet meer werken om na te denken, van beroep veranderen of onzeker worden over hun gekozen levenspad. Maar het heeft hen niet beschadigd. we onderwerpen mensen van tevoren aan een langdurige screening. Bij lichte twijfel gaan ze niet mee. En de meeste deelnemers gaan nog steeds om de zoveel tijd naar een psycholoog.' En de zelfmoord van een deelnemer in het eerste jaar in Zweden? 'Die is niet goed gescreend van tevoren. Hij bleek daarvoor al een poging te hebben gedaan.'
Niemand weet nog wat de invloed van de camera op het gedrag van de kandidaten. Wel zag Hasselbach dat iedereen zich bewust bleef van de cameraman. 'Sommigen stopten met ruzies als het bandje verwisseld moest worden. Zodra het rode lichtje aanging, begonnen ze weer. Maar in de Amerikaanse versie is dat nog veel erger. Als de cameraman vraagt of ze een discussie willen overdoen omdat er iets mis was met het bandje, zeggen ze: no problem, how do you want us? Dat is hier ondenkbaar.'
Net 5 besloot vorig jaar de verschillen tussen mannen en vrouwen te belichten. In de komende reeks draait het om leiderschap. Op het vrouweneiland werd een man als leider neergezet, en vice versa op het manneneiland.
'Wat me het meest verbaasde', zegt Hasselbach, 'was dat de meningen over het leiderschap van de man zo snel veranderden. Hij had vuur gemaakt, mensen van eten voorzien, en het hele eiland onderzocht, maar zodra dat achter de rug was, zeiden de vrouwen: eigenlijk is het een contactgestoorde vent. Voordat die man het wist, was hij helemaal nergens meer.'

(Met dank aan: MediaWatchers)

Offline EmptyVillage

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Gek zijn is gezond!
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #56 Gepost op: 16-09-2003, 09:02:30 »
De voorlopige conclusies van deze persberichten zijn in mijn ogen de volgende:

1. Ryan zit er in ieder geval geruime tijd bij.
2. In aflevering 4 gaat het echt fout, een dreiging met fysiek geweld. (Ik heb ergens gelezen dat een deelnemer de volgende woorden uitsprak: "het liefste zou ik deze machete in je lichaam steken" of iets van soortegelijke strekking.
3. Diefstal van voedsel


1. lijkt me duidelijk, toch zie ik Ryan niet als eindoverwinnaar uit de bus komen, dan wordt zijn ego nog groter :( :(
2. ik vraag me af wat de gevolgen zijn voor diegene die de bedreigingen uit. Ik verwacht wel dat Bjorn uiteindelijk ook weggestemd zal worden.
3. Als men erachter komt wie dat is kan die dus bij de volgende stemming vertrekken. Zie de heftige reacties op de truc met de rijst vorig seizoen.

 
Gek zijn is gezond

Offline Madcat

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #57 Gepost op: 16-09-2003, 09:59:42 »
3. Als men erachter komt wie dat is kan die dus bij de volgende stemming vertrekken. Zie de heftige reacties op de truc met de rijst vorig seizoen.

Waarschijnlijk bedoelen ze hiermee dat er voedsel gestolen is van cameramensen, dat is in een van de eerdere seizoenen ook een keer gebeurd. Toen heeft dat volgensmij verder geen consequenties gehad voor de deelnemers.

Als een van de deelnemers voedsel steelt van zijn of haar eilandgenoten zullen ze dat vast wel laten doorgaan, dat levert natuurlijk erg mooie tv op!  ;D

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #58 Gepost op: 16-09-2003, 10:02:41 »
tja als je honger hebt ga je rare dingen doen..  :-\

Offline EmptyVillage

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Gek zijn is gezond!
Re:Persoverzicht ER 2003/2004
« Reactie #59 Gepost op: 17-09-2003, 08:06:40 »
Uiteraard ga je van de honger rare dingen doen. En als iemand zou stelen van mede eilandbewoners dan is dat schitterende televisie. Er wordt toch min of meer gewerkt naar conflicten, dit is interessant kijkvoer. Daarom is Bjorn zo'n bewuste keuze geweest.

Bjorn gekoppeld aan een lading dames MOET wel fout lopen. En dat geeft nu net die beelden die goed zijn voor de kijkcijfers.

Als mijn geheugen goed is, waaraan ik vaak twijfel  8) 8) heeft zich in het verleden ook een keer diefstal van eten van cameramensen voorgedaan. Volgens mijn herinnering heeft dit toen voedselmatige consequenties gehad voor dat eiland??? Weet iemand dit nog precies?
Gek zijn is gezond