Poll

Wat zou jij met de kip doen?

Meteen slachten natuurlijk. Eten is overleven!
2 (10.5%)
Even wachten met slachten tot we echt honger hebben. Dat is wat slimmer.
10 (52.6%)
Niet slachten, maar ik eet wel mee. Thuis eet ik tenslotte ook kip.
4 (21.1%)
Doe niet zo gek! Ik zou de rest proberen ervan te overtuigen dat het zielig is.
1 (5.3%)
Anders...
2 (10.5%)

Totaal aantal stemmen: 19

Auteur Topic: Kip  (gelezen 5199 keer)

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Kip
« Gepost op: 28-09-2003, 03:38:21 »
Wat zou jij met die kip doen?

En is het hypocriet om thuis kilo's kip te eten, maar hongerig op een eiland te zeggen dat het zielig is?  ::)

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Kip
« Reactie #1 Gepost op: 28-09-2003, 09:43:44 »
Wat zou jij met die kip doen?

En is het hypocriet om thuis kilo's kip te eten

Wel of het kilo's zijn of een paar onsjes maakt natuurlijk niet uit. Het blijft een hypocriete "wat ik niet zie gebeurd niet"-mentaliteit. Ik zou de kippen zo snel mogelijk slachten. Zeker nu het risico bestaat dat de andere-eilanders na het winnen van een proef proletarisch komen winkelen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Zeef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Kip
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2003, 11:38:26 »
Ik vind het bijzonder hypocriet om op het eiland het niet te willen eten en thuis wel. Zelf ben ik overtuigd vegetariër, en niet voor niks ;).

Op het eiland zien ze de kip, zien ze wat voor een lief en onschuldig beestje het is, en weigeren ze dus de kip te eten. "Want er is nog rijst genoeg." Thuis zien ze die lieve kip niet geslacht worden en eten ze gewoon het kipje op, hoewel er daar nog meer rijst is dan op alle eilanden van ER bij elkaar.
Dus: als je op een eiland zit is het onnodig een kip te slachten, maar als je thuis zit is het niet onnodig dat er een kip voor je wordt geslacht. Ongelofelijke hypocriet.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Kip
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2003, 11:56:45 »
Citaat
Zelf ben ik overtuigd vegetariër, en niet voor niks



Vegetariër? Dus je eet wel van die kwetsbare machteloze kropjes sla en van die lieve andijvie? Is het dan niet zo dat alle leven heilig is?  :P
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Kip
« Reactie #4 Gepost op: 28-09-2003, 12:25:21 »
Ik zou wachten, maar uiteindelijk wel een keer de kip slachten, gewoon uit tactische redenen, wachten tot je echt honger hebt. Bovendien denk ik dat ik er wel last mee zou krijgen als ik zo'n beest zelf zou moeten slachten. Ik vond Bjorns redenatie niet helemaal juist. Hij had nog genoeg eten in het kamp en bovendien waarom moet je kip eten om krachten op te doen als je wilt verliezen, maar ook Esther is schijnheilig, kgeloof dat Malcolm dat al wel heeft uitgelegd en ook Verdi heeft gelijk, groente leeft ook!  8)

Offline feeks

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
Re:Kip
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2003, 13:56:29 »
Naar mijn idee moet je die kip zo snel mogelijk opeten want als je daar langer mee wacht moet dat beest ook nog mee-eten van de voorraad die op het eiland aanwezig is, tenminste , als er nog vlees aan moet zitten tegen de tijd dat je hem/haar wilt eten ;D ;D ;D
je kunt beter spijt hebben van de dingen die je doet, als van de dingen die je laat.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Kip
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2003, 15:18:54 »
...thuis kilo's kip

Moet je bereid zijn een kip te slachten voor je mag mee-eten? En om in het verlengde hiervan even de socratische methode te gebruiken.... mag je pas voor de doodstraf zijn als je zelf bereid bent de beul te worden?

.... en ook Verdi heeft gelijk, groente leeft ook!  8)

Ik heb mij zojuist laten vertellen dat ook stenen een ziel hebben! Ben nog even aan het nadenken over de implicaties.

“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Jesse

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Pexing Express is te gek!
Re:Kip
« Reactie #7 Gepost op: 28-09-2003, 16:36:29 »
Ik vond het wel dom dat ze niet de Kalkoen slachtten maar de kip, de kip legt immers nog eieren! Kippen hebben ook minder eten nodig...

Jesse

Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Kip
« Reactie #8 Gepost op: 28-09-2003, 16:47:31 »
Moet je bereid zijn een kip te slachten voor je mag mee-eten?
Nee hoor, ik kan me goed voorstellen dat je liever geen kip tussen je benen hebt.
Maar ik vind het wel hypocriet om te zeggen dat het zielig is en niet mee te eten, terwijl je thuis wel kip eet.

Die "kilo's" slaan op het volgende: per maand worden er in Nederland 30 miljoen(!) kippen geslacht. Een kip weegt ca. 2 kilo, dus dat is 60 miljoen kilo kippenvlees!!!  :o  Stel je eens voor dat je dat op een grote hoop bij elkaar zou leggen. Dan zou die hoop denk ik niet eens op een van die eilanden passen.  ::)



(voetnoot: de kip die op je bord ligt, is eigenlijk helemaal geen kip, maar een kuiken. Een kip van zes weken oud, is nog lang geen kip. Maar ze zijn zo gefokt dat ze altijd honger hebben en maar blijven eten zodat ze heel snel groeien. Daarnaast krijgen ze antibiotica om het groeiproces nog meer te versnellen. Ze groeien zo snel dat 10% binnen zes weken overlijdt aan hun eigen groei. Hun hart kan de groei niet meer bijbenen. Ouder dan acht weken zal geen enkele kuiken worden. Maar dan zijn ze al geslacht.
Heb je meer interesse over hoe slecht het er aan toe gaat in de kippenindustrie kijk dan snel naar de volgende video!: breedband - smalband  Duur: 25 min)

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Kip
« Reactie #9 Gepost op: 28-09-2003, 19:36:24 »
Volgens mij gaat dit topic niet zozeer meer over de kipkwestie tussen Esther en Bjorn, maar het 'kom-op-wordt-ook-vegatarier-topic'  :(