In hoeverre beleeft de crew eigenlijk 'Expeditie Robinson'. Zitten jullie de hele dag een beetje in een mooi hotel een beetje te genieten van de zon en af en toe ff langs op het eiland of zijn jullie er de hele dag mee bezig.
We hebben het een stuk luxer dan de deelnemers, maar ER is keihard werken voor alle betrokkenen, en zelfs in je vrije tijd heb je het voortdurend over het programma en de deelnemers. Het is een soort koorts waarvan je - eenmaal terug in de bewoonde wereld - moet afkicken. Maar vooropgesteld, onze beleving is heeeel anders dan de deelnemers.
Je hebt ook Peking Express gedaan, welk programma heeft nu jouw voorkeur en wat zijn voor jouw persoonlijk de negatieve en positieve punten van beide programma's?
Robinson: Positief is dat het een overzichtelijker geheel is. Plaats van handeling blijft hetzelfde en het produktieeiland wordt een soort 'thuis'. Dat is tevens ook een nadeel, want na 5 jaar ken ik elk grassprietje op het eiland en is het veel meer werk dan avontuur. Positief is ook dat Robinson inmiddels een geoliede machine is en er is veel routine waar je op kan terugvallen.
Peking Express is veel meer een avontuur. Grote stappen in een onbekende wereld, en dat geldt evenzeer voor de koppels als voor de crew. Het constant reizen is vermoeiend maar houdt je ook scherp, continu improviseren, onder druk van deadlines. Het is eigenlijk een hel, maar ik hou er wel van. Spannend is ook dat PE echt een eigen format is dat ik mede heb ontwikkeld, en zelfs in de tweede seizoen zullen er een aantal veranderingen komen in het spel, nav onze ervaringen van vorig jaar.
Er gaan geruchten dat SBS de rechten voor 'Wie is de Mol?' gaat kopen. Dit zou een mooi programma zijn voor Net5. Zou de presentatie van dit programma iets voor jou zijn, aangezien er op Peking Express op een gegeven moment de sleet kan komen. (Het is een prachtig programma, maar op een gegeven moment zijn de routes 'op')
Ik weet niets van de geruchten af, maar Wie is de Mol zou net als ER en PE, op elke zender niet misstaan. Fantastisch format van een geweldig produktiehuis (Woestijnvis). Maar voorlopig zijn er nog heel veel tot de verbeelding sprekende routes voor PE, dus ben nog wel even zoet.
(Quotes gefixt - Han13)