Auteur Topic: De opdracht met de kruisen  (gelezen 38621 keer)

Offline marbs

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #20 Gepost op: 27-10-2005, 19:52:15 »
 ::ok::
gelukkig!!!!!! ::bravo::

 ::tandpastasmiley:: ::hug::
vlauvla is MIJN konijntje... :)

Offline jackb

  • Forumlid
  • Go Douwe go...
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #21 Gepost op: 30-10-2005, 14:58:41 »
Ik vond dat de opdracht met de kruisen een indrukwekkend beeld opleverde. Jammer dat het in de eerste aflevering zat, maar het beeld was heel sterk. Een prachtige opdracht net als heel veel opdrachten dit jaar erg goed zijn.
En dat e.e.a. fanatieke gereformeerde zogenaamde gelovige zich daar weer aan gaat storen had ik wel verwacht. Dat zijn de mensen die ook Harry Potter godslastering vinden zonder ooit 1 boek gelezen te hebben. Braaak... en nog eens braak.
« Laatst bewerkt op: 30-10-2005, 15:02:14 door jackb »
Drie hoeraatjes voor Douwe.

Offline joop2

  • Forumlid
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #22 Gepost op: 31-10-2005, 12:26:00 »
Of je nou wilt of niet, het symbool van een kruis roept de associatie op met het Christendom. In die zin hebben de kandidaten geluk dat Christus niet verhangen is... Waar ook aan voorbij gegaan wordt in bovenstaande reacties is dat het kruissymbool vooral ook ingeburgerd is als symbool voor de dood. In Nederland staat bij een wegwijzer naar een begraafplaats of crematorium bijvoorbeeld doorgaans een kruis. Ik zou me daar, als ik Christen was, veel meer aan storen, overigens. Het feit dat religieuze mensen zich storen aan het gebruik van hun symbolen heeft m.i. niets te maken met het claimen van een symbool of intolerantie. Het raakt hen heel diep. Zij ervaren de associatie als respectloos, het kwetst hen. Als iets je heel dierbaar is en je hebt het gevoel dat het goedkoop gebruikt wordt roept dat een reactie op. Als iemand een foto van mijn geliefde zou maken en het op een website zou zetten met de titel 'lekkere chick' zou ik ook geraakt worden. Waar Christenen kennelijk om vragen is een beetje respect. Maar respect moet je krijgen, dat kan je niet afdwingen. Boos en beledigd gaan doen helpt ook niet. 'Onderzoekt alles en behoudt alleen het goede' zou ik de Bijbel willen citeren en kijk gewoon niet meer naar het programma als het je gekwetst heeft. En de programmamakers zou het sieren als zij vanuit respect zouden werken voor welke religieuze of levensbeschouwelijke groep dan ook. Want ER heeft zulke kruisigingscsene's helemaal niet nodig, het programma heeft al kwaliteit genoeg.
« Laatst bewerkt op: 31-10-2005, 12:27:52 door joop2 »

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #23 Gepost op: 31-10-2005, 13:04:51 »
Of je nou wilt of niet, het symbool van een kruis roept de associatie op met het Christendom. In die zin hebben de kandidaten geluk dat Christus niet verhangen is... Waar ook aan voorbij gegaan wordt in bovenstaande reacties is dat het kruissymbool vooral ook ingeburgerd is als symbool voor de dood. In Nederland staat bij een wegwijzer naar een begraafplaats of crematorium bijvoorbeeld doorgaans een kruis. Ik zou me daar, als ik Christen was, veel meer aan storen, overigens. Het feit dat religieuze mensen zich storen aan het gebruik van hun symbolen heeft m.i. niets te maken met het claimen van een symbool of intolerantie. Het raakt hen heel diep. Zij ervaren de associatie als respectloos, het kwetst hen. Als iets je heel dierbaar is en je hebt het gevoel dat het goedkoop gebruikt wordt roept dat een reactie op. Als iemand een foto van mijn geliefde zou maken en het op een website zou zetten met de titel 'lekkere chick' zou ik ook geraakt worden. Waar Christenen kennelijk om vragen is een beetje respect. Maar respect moet je krijgen, dat kan je niet afdwingen. Boos en beledigd gaan doen helpt ook niet. 'Onderzoekt alles en behoudt alleen het goede' zou ik de Bijbel willen citeren en kijk gewoon niet meer naar het programma als het je gekwetst heeft. En de programmamakers zou het sieren als zij vanuit respect zouden werken voor welke religieuze of levensbeschouwelijke groep dan ook. Want ER heeft zulke kruisigingscsene's helemaal niet nodig, het programma heeft al kwaliteit genoeg.

Gelukkig heeft iemand de woorden gevonden die ik zocht  ::ok::
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline marbs

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #24 Gepost op: 31-10-2005, 19:37:55 »
Gelukkig heeft iemand de woorden gevonden die ik zocht  ::ok::

ben t er nogsteeds niet mee eens (zie mijn vorige reactie).
het toe-eigenen van het kruis is idd misschien een beetje overdreven gezegd, maar het is wel zo.

vlauvla is MIJN konijntje... :)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #25 Gepost op: 1-11-2005, 12:48:57 »
zullen we dan maar meteen stoppen met leven? bij zoveel dingen die we doen zal er altijd wel een groepering zijn die zich gekwetst voelt. men zou denk ik hoe dan ook zo'n soort proef nooit meer kunnen doen: zelfs al zou je de dellnemers vastbinden op een ronde schijf, dan hangen ze nog met de benen naar beneden en de armen gespreid= kruisvorm.
en hoe had Da Vinci het in zijn hoofd durven halen om die beroemde schets van de mens te maken?= kruisvorm.

kwetsen is (meestal)door de boodschapper opzettelijk en te veroordelen.
zich gekwetst voelen ligt aan de ontvanger en is niet de boodschapper aan te rekenen.
« Laatst bewerkt op: 1-11-2005, 15:00:46 door ibung »
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #26 Gepost op: 1-11-2005, 12:55:02 »
kwetsen is (meestal)door de boodschapper opzettelijk en te veroordelen
zich gekwetst voelen ligt aan de ontvanger en niet de boodschapper aan te rekenen.

Sorry hoor, maar hier kan ik helemaal niks mee.

En ik vind de vergelijking van de mens van Leonardo Da Vinci ten opzichte van het letterlijk nabootsen van een kruising ook wel heeeeeeel erg vaag.  ::ohno::

Persoonlijk heb ik geen problemen met deze proef hoor, maar ik kan me voorstellen dat sommigen zich erdoor geraakt voelen. Wat ik nou zo jammer vind is dat niet-christenen zo ontzettend weinig begrip op kunnen brengen voor anderen. Sterker nog, ze komen meteen met hetzelfde beschuldigende vingertje als die ze juist de christenen verwijten. Jammer.
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #27 Gepost op: 1-11-2005, 14:50:54 »
Het feit dat religieuze mensen zich storen aan het gebruik van hun symbolen heeft m.i. niets te maken met het claimen van een symbool of intolerantie. Het raakt hen heel diep. Zij ervaren de associatie als respectloos, het kwetst hen. Als iets je heel dierbaar is en je hebt het gevoel dat het goedkoop gebruikt wordt roept dat een reactie op. [/quote]

Dit bovenstaande verwoordt inderdaad heel goed wat ik bedoelde (ik was degene die de vraag aan EP stelde). Het gaat mij er niet zozeer om, dit soort dingen te 'verbieden'. Respect kun je inderdaad niet afdwingen. Ik heb alleen de indruk dat veel mensen niet goed begrijpen, waarom bepaalde associaties kwetsend kunnen zijn. Daar wilde ik graag wat ruimte voor vragen.
En de reactie van 'een symbool claimen' heeft mij ook weer aan het nadenken gezet. Maar het is volgens mij goed om in een samenleving (het woord zegt het al) naar elkaar te luisteren, wat symbolen bij verschillende personen oproepen. Helemaal wanneer je programmamaker bent. En daarom vroeg ik ook aan EP, of ze hier over nagedacht hebben van tevoren, en wat de reden was om het te doen: dat kan zijn vanwege kijkcijfers, of om te provoceren (zoals Van Gogh deed), of omdat je vindt: vrijheid van meningsuiting boven alles (Hirsi Ali, D66, enz). Of... omdat je er gewoon niet bij stilstaat wat dit voor een bepaalde groep (in dit geval: christen) betekent. En dat begrip/ tolerantie voor gelovigen neemt m.i. wel af in ons kikkerlandje.
... ook gewoon maar een mening...

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #28 Gepost op: 1-11-2005, 15:14:11 »
tja tweety, misschien ben ik te fel geweest met mijn reactie. ik snap wel dat je er (nu) nog helemaal niks mee kunt. ik ben keurig opgevoed, ben beschaafd, geinteresseerd in de medemens, zorgzaam. maar zo af en toe heb ik het gevoel gillend gek te worden van zoveel serieus gedoe in de samenleving. iedereen eist respect op, iedereen voelt zich gekwetst (ongenuanceerd, ik weet). wat mensen weleens vergeten is dat er  ook nog zoiets als zelfspot bestaat en dat je niet altijd uit moet gaan dat anderen kwade bedoelingen hebben.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #29 Gepost op: 1-11-2005, 19:04:49 »
Het gaat mij er niet zozeer om, dit soort dingen te 'verbieden'. Respect kun je inderdaad niet afdwingen.

Ik begrijp niet zo goed waarop je baseert dat hier sprake is van gebrek aan respect. Integendeel, zou ik zeggen. De proef met de kruisen was de meest milde vorm van kruisiging denkbaar, en toch kon iedereen zien dat het loodzwaar was. Het maakte juist zeer inzichtelijk hoe onmenselijk en gruwelijk een echte kruisiging geweest moet zijn. 

Maar het is volgens mij goed om in een samenleving (het woord zegt het al) naar elkaar te luisteren, wat symbolen bij verschillende personen oproepen.

Daar schrijf je een mooi ding. Naar elkaar luisteren. Hetgeen inhoudt dat wanneer je als christen merkt dat de rest van de samenleving geen enkel probleem heeft met het gebruik van bijvoorbeeld kruisen in een proef van een realityprogramma, je dan ook kunt denken:" Kennelijk is deze beleving zeer persoonlijk." Op jouw beurt kun jij dus ook luisteren naar die samenleving, i.p.v. met een beledigd vingertje te gaan zwaaien en te reppen over:

kijkcijfers, of om te provoceren (zoals Van Gogh deed), of omdat je vindt: vrijheid van meningsuiting boven alles (Hirsi Ali, D66, enz). Of... omdat je er gewoon niet bij stilstaat wat dit voor een bepaalde groep (in dit geval: christen) betekent. En dat begrip/ tolerantie voor gelovigen neemt m.i. wel af in ons kikkerlandje.

Kennelijk is je insteek uitermate negatief. Het gebruik van de kruisen als proef heeft in jouw ogen niets te maken met het dramatisch neerzetten van een herkenbaar beeld uit de geschiedenis én het christendom. Zelfs de gedachte dat het als positief gezien kan worden, dat het aanschouwelijk maken van de doodstraf - die o.a. Jezus ten deel viel - van een monsterlijke wreedheid was die we ons nauwelijks voor kunnen stellen, tot meer begrip zou kunnen leiden, komt niet bij je op.

Nee, de enige motieven die bij je opkomen zijn 'kijkcijfers', 'provoceren' en 'gebrek aan respect/begrip/tolerantie'. Misschien moet je daar ook even over na gaan denken.

Verder: het hakenkruis roept bepaalde zeer negatieve associaties op. Onder dat teken zijn miljoenen mensen gemarteld en vermoord. Voor die groep en hun nabestaanden zal het teken voor altijd deze negatieve bijbetekenis hebben. Of dat betekent dat al die mensen voor wie hetzelfde symbool juist een positieve betekenis heeft het dus voortaan moeten gaan boycotten zal ik even in het midden laten nu.

Het kruis roept associaties op bij christenen. Aan dit kruis is hun messias een marteldood gestorven. Toch zijn deze associaties niet louter negatief, zoals bij het hakenkruis. De dood van Jezus bood de mensheid namelijk ook verlossing. Vandaar dat juist dit martelwerktuig tot symbool gekozen is.

Het kruis roept natuurlijk ook christelijke associaties op bij mensen die niet gelovig zijn. Of een beetje gelovig. Of zeer gelovig maar niet evangelisch. Jezus was nu eenmaal het beroemdste slachtoffer aan het kruis, en het symbool is ook verweven met onze cultuur. Maar wederom: de associatie is eerder positief dan negatief. In die zin is het hakenkruis volstrekt niet vergelijkbaar met het christelijke kruis.

Vandaar dat het aantoonbaar maken van de gruwelijkheid van een kruisiging op geen enkele manier beledigend is voor christenen. Nogmaals: integendeel!

« Laatst bewerkt op: 1-11-2005, 22:31:54 door Starry Night »

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #30 Gepost op: 1-11-2005, 19:10:31 »
Waar ook aan voorbij gegaan wordt in bovenstaande reacties is dat het kruissymbool vooral ook ingeburgerd is als symbool voor de dood. In Nederland staat bij een wegwijzer naar een begraafplaats of crematorium bijvoorbeeld doorgaans een kruis. Ik zou me daar, als ik Christen was, veel meer aan storen, overigens.

Welke associatie tussen het kruis en de dood ontgaat jou precies... ????

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #31 Gepost op: 2-11-2005, 12:06:39 »
Op jouw beurt kun jij dus ook luisteren naar die samenleving, i.p.v. met een beledigd vingertje te gaan zwaaien en te reppen over:
Kennelijk is je insteek uitermate negatief.


Hoi sterrennacht, ik vind niet dat ik met een beledigd vingertje zwaai, op het moment dat ik gewoon vraag naar de motivatie? Maar ik heb niet het idee dat je echt begrip kan opbrengen voor het feit dat iemand het gebruik van dit symbool als kwetsend kan ervaren. Dat zij dan zo. Ik vind het wel bijzonder, dat jij er allemaal van die positieve associaties uithaalt. Ik kan alleen hopen, dat dit voor anderen ook zo is!

Voor wat betreft de vergelijking met het hakenkruis: die was niet van mij, vind ik inderdaad weer wat anders liggen.

Waarom ik het toch niet met je eens kan zijn over dat het 'alleen maar positief' is, dat het kruis inderdaad een heel belangrijk symbool van verlossing is voor christenen. Een weg tot bevrijding van schuld. Een goede escape-mogelijkheid vanuit negatieve, vicieuze cirkels. Maar op het moment dat je dat in een spel gebruikt, kan dat overkomen alsof je hiermee spot. Juist vanwege het 'gewicht' van dit symbool. Kan je je daar echt niets bij voorstellen? Het lijkt of je hier echt kwaad over wordt, dat iemand zich hierdoor gekwetst voelt. Ik kan heel goed begrijpen dat er andere mensen (zowel gelovig als anders of niet-gelovig) hier helemaal niet mee zitten. Maar tegelijk weet ik ook, dat ik niet de enige van de vijftien miljoen ben, die dit wél als kwetsend ervaar, dus vandaar dat ik het de moeite waard vond, hier een vraag over te stellen.
... ook gewoon maar een mening...

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #32 Gepost op: 2-11-2005, 16:21:24 »
Hoi sterrennacht, ik vind niet dat ik met een beledigd vingertje zwaai, op het moment dat ik gewoon vraag naar de motivatie?

Het beledigd zwaaiende vingertje slaat op je uitgesproken vermoedens omtrent de motivatie van de programmamakers om de kruisen te gebruiken. Die vermoedens zijn allemaal negatief, dat zul je moeten toegeven. Kijkcijfers, provocatie. In een adem noem je daarbij de afgenomen tolerantie t.o.v. gelovigen.

Maar ik heb niet het idee dat je echt begrip kan opbrengen voor het feit dat iemand het gebruik van dit symbool als kwetsend kan ervaren.

Ik heb er alle begrip voor dat christenen beledigd kunnen raken als symbolen uit hun geloof, of personen afkomstig uit hun geloofsverleden, gebruikt worden. Ik vind alleen wel dat christenen dat gebruik al snel als kwetsend bestempelen, ook als daar geen sprake van is. De christelijke reactie op het gebruik van christelijke zaken is zo'n beetje altijd humorloos. Altijd beledigd. Er wordt erg snel geschermd met het argument 'gekwetst' te zijn. Terwijl ik denk dat christenen beter kunnen accepteren dat het christendom zo in onze cultuur verweven zit, dat het ook voor ongelovigen of niet-evangelisten heel 'eigen' voelt. En dus zullen deze symbolen en personen door iedereen als symbool gebruikt worden. Juist daar tegen kunnen en er om kunnen lachen (en geloof me, ik ken genoeg christenen die dat zeer gemakkelijk af gaat, dus het kán) maakt dat geloof alleen maar sterker. Wie durft te spotten met zijn grote liefde bewijst hoe sterk en zelfverzekerd die liefde is.

En in dit geval wordt niet eens gespot!

Dus:

Maar op het moment dat je dat in een spel gebruikt, kan dat overkomen alsof je hiermee spot. Juist vanwege het 'gewicht' van dit symbool. Kan je je daar echt niets bij voorstellen?

Nee. Ik heb die proef in ieder geval op geen enkele manier als spottend ervaren. Ik heb ooit een boekje gelezen waarin een kruisiging beschreven werd. Dat was voor mij een openbaring. Geen prettige, maar toch. Ik had me er nooit een voorstelling van gemaakt wat 'sterven aan het kruis' inhield. Nu wist ik het. Was dat een belangrijke wetenschap? Ja, ik vond van wel. En ik ben niet eens christelijk. Voor een christen lijkt het me helemaal van belang om te kunnen begrijpen hoe gruwelijk het was.

Zoals ik al schreef: deze proef, de mildste vorm van een kruisiging, bracht juist dát naar voren. Heus, ik zou niet weten hoe ik dat anders zou kunnen interpreteren. Spot kan ik er hoe dan ook nergens in ontdekken. Ik vond het, op zijn eigen gruwelijke wijze, een bijzonder mooie, dramatische proef.

Het lijkt of je hier echt kwaad over wordt, dat iemand zich hierdoor gekwetst voelt.

Ik word niet kwaad omdat mensen gekwetst raken. Ik word wel kwaad als mensen duidelijk gekwetst WILLEN raken. Niet dieper nadenken over iets, maar meteen roepen dat anderen geen respect voor hen hebben en op a priori verkeerde gronden gebruik maken van iets. En altijd vanuit dat claimen van hun beleving van het geloof. Laat ik het dan zo omschrijven. "Ik beleef dit geloof  op deze manier, dus de rest van de wereld moet op eieren lopen." Die gedachte.

En ik word kwaad van hypocrisie. De roep van veel christenen om begrip en respect lijkt in ieder geval wel verdacht vaak een 'one way street'.  Laatste voorbeeld: het landelijke thema van de kinderboekenweek (magie), dat christelijke scholen van hogerhand verboden werd om te gebruiken middels een afschuwelijke chanterende brief. Een groot deel van de achterban vond dat veel te ver gaan, zo bleek later. En het bleef niet eens bij die eigen christelijke achterban, deze kwestie bereikte zelfs de Tweede Kamer. Er werden kamervragen gesteld over het kinderboekenweekthema 'De Toveracademie'. Jawel. En word ik daar kwaad om? Ja, over dat soort zaken word ik enorm kwaad. Het zijn juist vaak de christenen die hun mening erdoor willen drukken bij anderen. Ook als die daar helemaal niet op zitten te wachten.

Maar tegelijk weet ik ook, dat ik niet de enige van de vijftien miljoen ben, die dit wél als kwetsend ervaar, dus vandaar dat ik het de moeite waard vond, hier een vraag over te stellen.

Mijn ervaringen met dat kinderboekenweekgeval zijn dat de daadwerkelijke groep die valt over dit soort zaken erg klein is. Ik weet niet waar het getal 15 miljoen op slaat? De kijkcijfers zijn lager, de Nederlandse bevolking is groter. En echt streng christelijke kijken niet eens TV, dus die zullen zich al helemaal niet aan deze proef ergeren, lijkt me.

Offline joop2

  • Forumlid
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #33 Gepost op: 4-11-2005, 13:37:23 »
Het voorbeeld van het hakenkruis en de daarmee gepaard gaande associatie deed mij beseffen dat de scene met de kruisen eigenlijk veel meer deed denken aan de duinen bij Scheveningen. Daar, op de Waalsdorpervlakte, zie je kruisen staan tegen het duin. Ze staan symbool voor de mensen die hier door de Nazi's gefussileerd zijn. In die zin vond ik de scene in ER dus ook niet leuk. Ik vind in alle reacties goede punten. Natuurlijk zijn er Christenen die hun geloof op willen dringen aan andersdenkenden, daarvoor worden allerlei methoden gebruikt, invloed op wetgeving (of jij mag sterven zoals jij dat wilt), media (of jij mag kijken wat jij wilt), winkelsluitingstijden (of jij mag shoppen of werken wanneer jij wilt)en ga zo maar door. Soms is dat door fel en beledigd te reageren, soms door een vriendelijke toon (als jij Jezus maar in je hartje ontvangt). En daarin zijn Christenen niet anders dan andere levensovertuigingen. Wel kan ik me voorstellen wanneer je een overdosis Christelijke reacties hebt gehad (bijv. n.a.v. het Boekenweekthema)dat je je tax wel even hebt gehad. Let wel, ook hier ging het om een minderheid van Christenen. Die minderheid is doorgaans best redelijk te vermijden als je het vergelijkt met andere religies. Als ER begonnen was met een scene waarin de kandidaten zich vast moesten houden aan rode halve manen zou ER vermoedelijk naarstig op zoek moeten gaan naar nieuwe presentatoren, omdat EP onder zou willen duiken op een ER eilandje...
Naar aanleiding van mijn eerste bijdrage wil ik wel toevoegen dat respect natuurlijk wel grenzen kent. Ik tracht altijd te leven vanuit respect, maar als ik enkel respectloosheid en intolerantie terug ontvang, dan houd ik het bijbelse motto aan 'klopt het stof van uw schoenen en trekt verder'.
In ben het inderdaad ook eens met de reactie in dit topic dat je doodmoe kan worden van het nadenken over wie er nu weer respect nodig heeft of begint te zeuren dat 'ie dat niet krijgt. Leven als een beschaaft en respectvol mens is helemaal niet altijd leuk, verdieping en bezinning is soms dodelijk saai. Vaak is dat ook helemaal geen keuze, maar veel meer een karaktereigenschap.   

Offline joop2

  • Forumlid
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #34 Gepost op: 4-11-2005, 13:44:00 »
Oh ja, wat ik vergat: De tekening van Da Vinci is niet de vorm van het kruis (kijk maar naar de benen), maar schijnt pi' (wiskundige maat, sorry kan even niet vinden hoe ik dat symbool moet invoegen) M.a.w. gaat het Da Vinci vermoedelijk om 'perfectie' weer te geven.

Offline Taco

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #35 Gepost op: 4-11-2005, 16:22:15 »

Ik zal mijn mening even heel kort samenvatten..
Ik vond het een spectaculaire leuke proef.  ::tandpastasmiley::
Ik dacht over al deze dingen niet eens na toen ik de proef zag..
Maarja ga verder  ::trots::


Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #36 Gepost op: 4-11-2005, 18:36:13 »
Ik zal mijn mening even heel kort samenvatten..
Ik vond het een spectaculaire leuke proef. 
Ik dacht over al deze dingen niet eens na toen ik de proef zag..
Maarja ga verder...

Ik wil hierover ook heel kort iets kwijt, zonder aan de discussie deel te nemen (je wil echt niet weten waar je dan aan begint):
- Hoeveel doden zijn er al gevallen door de verspreiding van het Christendom?
- Welke vreselijke martelingen zijn er al gebeurd in naam van het Christendom?
- Hoeveel kinderen zijn er al niet misbruikt door pedofiele "dienaars van de heer"?

De katharen, Congo, de kruistochten, de massamoord op de Katharen... veel te veel om op te noemen!! Honderdduizenden, wat zeg ik, miljoenen mensen kapot gemaakt! En ook vandaag gebeurt dit nog (Bush & Co: Guantanamo bay, het schrappen van de evolutieleer in de leerboeken (wtf zijn ze nu weer bezig), etc...)

Ik kan zo heel veel voorbeelden aanhalen, maar wie blind gelooft kan en hoeft niet te worden overtuigd. Dit is gewoon mijn mening, in tegenstelling tot het "geloof" onderbouwd door feiten, en bewijsbaar.
De kerk is door de geschiedenis heen een walgelijke, moorddadige en leugenachtige instelling geworden, rond het jaar nul ontstaan uit wat vermoedelijk een mooie gebeurtenis was, maar dadelijk ge- en misbruikt door mensen om het volk simpel te houden, te onderdrukken, en voor simpel geldgewin. Opium voor het volk. Beloof ze maagden of aflaten, het doel is hetzelfde.
Ik walg van de kerk.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Taco

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #37 Gepost op: 4-11-2005, 18:47:39 »
Ik wil hierover ook heel kort iets kwijt, zonder aan de discussie deel te nemen (je wil echt niet weten waar je dan aan begint):
- Hoeveel doden zijn er al gevallen door de verspreiding van het Christendom?
- Welke vreselijke martelingen zijn er al gebeurd in naam van het Christendom?
- Hoeveel kinderen zijn er al niet misbruikt door pedofiele "dienaars van de heer"?

De katharen, Congo, de kruistochten, de massamoord op de Katharen... veel te veel om op te noemen!! Honderdduizenden, wat zeg ik, miljoenen mensen kapot gemaakt! En ook vandaag gebeurt dit nog (Bush & Co: Guantanamo bay, het schrappen van de evolutieleer in de leerboeken (wtf zijn ze nu weer bezig), etc...)

Ik kan zo heel veel voorbeelden aanhalen, maar wie blind gelooft kan en hoeft niet te worden overtuigd. Dit is gewoon mijn mening, in tegenstelling tot het "geloof" onderbouwd door feiten, en bewijsbaar.
De kerk is door de geschiedenis heen een walgelijke, moorddadige en leugenachtige instelling geworden, rond het jaar nul ontstaan uit wat vermoedelijk een mooie gebeurtenis was, maar dadelijk ge- en misbruikt door mensen om het volk simpel te houden, te onderdrukken, en voor simpel geldgewin. Opium voor het volk. Beloof ze maagden of aflaten, het doel is hetzelfde.
Ik walg van de kerk.


Dat was ook heel erg ja dat geef ik toe.. maar ik zie gewoon niet in waarom mensen dan iets tegen de proef hebben.. als ze nou echt aan het kruis werden gehangen ofzo oke.. maar dit vind ik gewoon normaal..  ::nieuwsgierig::


Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #38 Gepost op: 4-11-2005, 19:25:44 »
Ik wil hierover ook heel kort iets kwijt, zonder aan de discussie deel te nemen (je wil echt niet weten waar je dan aan begint):
- Hoeveel doden zijn er al gevallen door de verspreiding van het Christendom?
- Welke vreselijke martelingen zijn er al gebeurd in naam van het Christendom?
- Hoeveel kinderen zijn er al niet misbruikt door pedofiele "dienaars van de heer"?

De katharen, Congo, de kruistochten, de massamoord op de Katharen... veel te veel om op te noemen!! Honderdduizenden, wat zeg ik, miljoenen mensen kapot gemaakt! En ook vandaag gebeurt dit nog (Bush & Co: Guantanamo bay, het schrappen van de evolutieleer in de leerboeken (wtf zijn ze nu weer bezig), etc...)

Ik kan zo heel veel voorbeelden aanhalen, maar wie blind gelooft kan en hoeft niet te worden overtuigd. Dit is gewoon mijn mening, in tegenstelling tot het "geloof" onderbouwd door feiten, en bewijsbaar.
De kerk is door de geschiedenis heen een walgelijke, moorddadige en leugenachtige instelling geworden, rond het jaar nul ontstaan uit wat vermoedelijk een mooie gebeurtenis was, maar dadelijk ge- en misbruikt door mensen om het volk simpel te houden, te onderdrukken, en voor simpel geldgewin. Opium voor het volk. Beloof ze maagden of aflaten, het doel is hetzelfde.
Ik walg van de kerk.

Je neemt deel aan een discussie of niet, overigens ging dit topic over een proef in een onbenullig amusementsprogramma.

Veel plezier met kijken verder.

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #39 Gepost op: 4-11-2005, 20:33:07 »
Je neemt deel aan een discussie of niet, overigens ging dit topic over een proef in een onbenullig amusementsprogramma.
::)
Ik zeg toch dat ik niet deelneem aan de discussie, ik ventileerde gewoon mijn mening. Punt.
In het begin ging dit topic over een leuke proef in een onbenullig amusementsprogramma, maar nu gaat het over het feit dat bepaalde mensen uit godsdienstige overtuiging aanstoot nemen aan deze proef.
Indien dit topic je niet meer interesseert, blijf er dan uit weg. Dat ga ik ook doen. >:D

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!