Auteur Topic: Nieuw stemsysteem: eerlijk of niet  (gelezen 11827 keer)

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Nieuw stemsysteem: eerlijk of niet
« Gepost op: 25-10-2005, 14:36:42 »
Ik ben eens benieuwd naar jullie mening omtrent het nieuwe stemsysteem in ER. Ik ben er in ieder geval geen grote voorstander van. Enerzijds wordt het spel weliswaar tactischer en, toegegeven, dit maakt het allemaal wel wat spannender, maar anderzijds vind ik dat dit minder rechtvaardig is dan het oorspronkelijke stemsysteem. Nu kan iemand eruit vliegen als één persoon (bijna) al zijn stemmen tegen hem/haar inzet, terwijl iemand anders die door meerdere personen slechts één stem tegen krijgt in het spel kan blijven.   
« Laatst bewerkt op: 5-11-2005, 18:25:09 door Stormpie »

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #1 Gepost op: 25-10-2005, 14:40:04 »
Ik ben eens benieuwd naar jullie mening omtrent het nieuwe stemsysteem in ER. Ik ben er in ieder geval geen grote voorstander van. Enerzijds wordt het spel weliswaar tactischer en, toegegeven, dit maakt het allemaal wel wat spannender, maar anderzijds vind ik dat dit minder rechtvaardig is dan het oorspronkelijke stemsysteem. Nu kan iemand eruit vliegen als één persoon (bijna) al zijn stemmen tegen hem/haar inzet, terwijl iemand anders die door meerdere personen slechts één stem tegen krijgt in het spel kan blijven.   

Ik vind het ook alles behalve een goed systeem. Anders had iedereen moeten stemmen en dan had Douwe naar huis moeten gaan en Maxime er nog in gebleven zijn... Jammer !!!

De zwarte stem bij verlies van het spel vind ik wel een goede zet. Als je in een spelletje laatst eindigt in een kritieke fase zoals nu dan vind ik het logisch dat je met een "handicap" moet starten.

Offline lebon simon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #2 Gepost op: 25-10-2005, 14:43:24 »
Nu het nieuwe stemsysteem er is, vind ik het wel extra veel spanning meebrengen !  ::ok::

Maar ik ben er in principe ook geen voorstander van. Naar mijn bescheiden mening is dit systeem er gekomen nav het feit dat alle Nederlanders dreigden weggestemd te worden (na Elbert, Douwe en tenslotte ook Fleur). Men heeft hierbij dus in de eerste plaats aan de kijkcijfers in Nederland gedacht.  :-\\

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #3 Gepost op: 25-10-2005, 14:47:58 »
Ik vind het ook alles behalve een goed systeem. Anders had iedereen moeten stemmen en dan had Douwe naar huis moeten gaan en Maxime er nog in gebleven zijn... Jammer !!!
Mag ik begrijpen dat je dit alleen maar jammer vind omdat Maxime eruit gestemd is? want dat is geen argument namelijk! Je vind het vervelend dat Maxime er door dit systeem uitligt. Maar als het met Douwe zo was gebeurd had ik je waarschijnlijk niks horen zeggen. Het systeem brengt een hoop spanning en aardigheid met zich mee, ongeacht wie er nu inblijft of uitgestemd wordt  ::jaja::

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #4 Gepost op: 25-10-2005, 14:48:05 »
Ik ben eens benieuwd naar jullie mening omtrent het nieuwe stemsysteem in ER. Ik ben er in ieder geval geen grote voorstander van. Enerzijds wordt het spel weliswaar tactischer en, toegegeven, dit maakt het allemaal wel wat spannender, maar anderzijds vind ik dat dit minder rechtvaardig is dan het oorspronkelijke stemsysteem. Nu kan iemand eruit vliegen als één persoon (bijna) al zijn stemmen tegen hem/haar inzet, terwijl iemand anders die door meerdere personen slechts één stem tegen krijgt in het spel kan blijven.

Helemaal mee een. Ik vind het ook niet zo geweldig...  ::ohno::
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2005, 14:52:05 »
@ Millesime: Het concept van de zwarte stem staat mij eveneens aan. Zo is voor de minder sterke kandidaten zoals bvb Marleen, Meredith en Douwe ook een stimulans om toch tot het uiterste te gaan bij elke proef. Goed gevonden van de makers van dit programma!
@Lebon Simon: Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat je het bij het recht eind hebt. Als dit daadwerkelijk het geval zou zijn dan kan ik daar wel in komen eigenlijk. Al moeten er in het verleden ook al situaties geweest zijn waarin Belgen of Nederlanders in de meerderheid waren en dan hebben ze ook niet ingegrepen, of verfgis ik mij? Dit is namelijk nog maar het eerste seizoen van ER dat ik echt wekelijks bekijk.  

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #6 Gepost op: 25-10-2005, 14:55:21 »
Maar ik ben er in principe ook geen voorstander van. Naar mijn bescheiden mening is dit systeem er gekomen nav het feit dat alle Nederlanders dreigden weggestemd te worden (na Elbert, Douwe en tenslotte ook Fleur). Men heeft hierbij dus in de eerste plaats aan de kijkcijfers in Nederland gedacht.  :-\\

Dit soort dingen is al ver van te voren bedacht hoor. Ook bijvoorbeeld dat uitdagen van de leider met die kaarsproef was dat. Het lijkt misschien alsof ze dit soort dingen ter plaatse bedenken om de loop van het spel te beinvloeden. Maar zover ik het begrepen heb, is het hele 'script' allang klaar voor ze naar Maleisie vertrekken.

Dan over het stemsysteem. Het heeft zo zijn mogelijkheden, zoals je nu zag met die stemmen van Douwe. Maar je ziet ook dat mensen hun stemmen aan het sparen zijn. Enerzijds denk ik om zich te kunnen verweren op het moment dat ze zich in gevaar voelen en anderzijds omdat ze misschien niet op iemand willen stemmen. Dat laatste, dat niet willen stemmen, vind ik de zwakte van dit systeem.
Geniet nooit met mate...

Offline Mus20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #7 Gepost op: 25-10-2005, 15:01:32 »
dan kan beter de suggestie worden genomen dat iedereen op de eiland raad terminste 1 stem uitbrengt. Zou dat het stemsysteem (nog) eerlijker maken?

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #8 Gepost op: 25-10-2005, 15:05:48 »
dan kan beter de suggestie worden genomen dat iedereen op de eiland raad terminste 1 stem uitbrengt. Zou dat het stemsysteem (nog) eerlijker maken?
::ohno:: denk ik niet.. dat haalt de charme van het systeem weg.. Ik ben het wel met Test eens dat het sparen van stem omdat je niet wil stemmen wat laf is... Maar het geeft wel een bepaalde wsfeer aan een eilandraad.... ik bedoel niemand weet wat hoe of hoeveel hij gaat stemmen  :)

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #9 Gepost op: 25-10-2005, 15:26:06 »
...maar anderzijds vind ik dat dit minder rechtvaardig is dan het oorspronkelijke stemsysteem.    

Tja, stemafspraken maken om iemand eruit te stemmen is misschien ook wel minder rechtvaardig. Of als er 2 groepen tegenover elkaar staan, waarbij één groep één voor één wordt weggestemd omdat de andere groep uit meer mensen bestaat is misschien ook wel  minder rechtvaardig. Wat dat betreft is het maar net hoe je het bekijkt natuurlijk.

Expeditie Robinson is een spel en geen verkiezing. Er zit geen jury aan de zijkant die je punten geeft voor het fantastisch openhakken van een kokosnoot of het zo sociaal omgaan met je kampgenoten. En in een spel heb je soms onverwachte wendingen. Dat heeft niet zoveel met onrechtvaardigheid te maken volgens mij. De winnaar is voor mij dan ook zeker niet de ultieme Robinsoner persé.
Geniet nooit met mate...

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #10 Gepost op: 25-10-2005, 15:59:36 »
De zwarte stem bij verlies van het spel vind ik wel een goede zet. Als je in een spelletje laatst eindigt in een kritieke fase zoals nu dan vind ik het logisch dat je met een "handicap" moet starten.

Ben ik met je eens.
Maar die zwarte stem die Fleur en Maxime afgelopen uitzending moesten geven, vond ik maar flauw hoor.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #11 Gepost op: 25-10-2005, 16:01:24 »
Ik ben blij met dit nieuwe stemsysteem, ik zie namelijk graag veel meer tactiek en strategie in Expeditie Robinson.
Dit stemsysteem maakt dat mogelijk. Dat het niet door iedereen rechtvaardig wordt bevonden kan ik me voorstellen, maar wat is rechtvaardigheid binnen Expeditie Robinson? Zolang het volgens de regels van het spel geschiedt en alle kandidaten in principe gelijke kansen hebben is het voor mij rechtvaardig, zo ook met dit stemsysteem.

Het opsparen van de stemmen zal ongetwijfeld nog leuke scenario's met zich mee gaan brengen, er zal een soort hiërarchie ontstaan onder de kandidaten (van veel naar weinig of geen stemmen). Het winnaarseiland voegt hier nog een leuk element aan toe: als bijvoorbeeld een kandidaat die nog zes stemmen heeft door een kandidaat die bijna geen of geen stemmen meer heeft wordt weggestuurd van het winnaarseiland dan zal de hele hiërarchie op het eiland weer veranderen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 9
« Reactie #12 Gepost op: 4-11-2005, 16:54:03 »
Geen idee of het ergens anders al is besproken, dus ik zeg het maar hier. Ik vind het eigenlijk nogal unfair dat kandidaten nu kunnen zien hoeveel stemmen een ander heeft uitgebracht. Maxime had de pech dat Douwe als eerste moest en Carl er direct na. Carl wist dus dat al die stemmen van Douwe kwamen en stemde dus (logischerwijs) helemaal niet. Marleen moest op het eind, ziet een hoop stemmen, denk dat er gewoon een paar van Carl tussen zitten en brengt nu onnodig 2 stemmen op Douwe uit. Eigenlijk zouden ze bij de volgende editie er voor moeten zorgen, als ze dit systeem nog 1x doen, dat je niet in de pot kunt kijken hoeveel stemmen een andere deelnemer heeft uitgebracht. Want als Carl niet had gezien dat Douwe zoveel stemmen had uitgebracht, had ie zelf ook 2x gestemd.

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Aflevering 9
« Reactie #13 Gepost op: 4-11-2005, 17:17:03 »
Geen idee of het ergens anders al is besproken, dus ik zeg het maar hier. Ik vind het eigenlijk nogal unfair dat kandidaten nu kunnen zien hoeveel stemmen een ander heeft uitgebracht. Maxime had de pech dat Douwe als eerste moest en Carl er direct na. Carl wist dus dat al die stemmen van Douwe kwamen en stemde dus (logischerwijs) helemaal niet. Marleen moest op het eind, ziet een hoop stemmen, denk dat er gewoon een paar van Carl tussen zitten en brengt nu onnodig 2 stemmen op Douwe uit. Eigenlijk zouden ze bij de volgende editie er voor moeten zorgen, als ze dit systeem nog 1x doen, dat je niet in de pot kunt kijken hoeveel stemmen een andere deelnemer heeft uitgebracht. Want als Carl niet had gezien dat Douwe zoveel stemmen had uitgebracht, had ie zelf ook 2x gestemd.

Goed gezien  ::bravo:: Daisy....
Als ze dit systeem nogmaals zouden toepassen zou iedereen beter haar stem of stemmen terug in een koker steken en deze afgeven aan Ernst of Lotte. Na de stemming doet een van de presentatoren de kokers stuk voor stuk open en lezen de namen van de afvaller(s).

Offline ruizduck

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 9
« Reactie #14 Gepost op: 4-11-2005, 20:58:48 »
Goed gezien  ::bravo:: Daisy....
Als ze dit systeem nogmaals zouden toepassen zou iedereen beter haar stem of stemmen terug in een koker steken en deze afgeven aan Ernst of Lotte. Na de stemming doet een van de presentatoren de kokers stuk voor stuk open en lezen de namen van de afvaller(s).
Prima idee, of gewoon een grotere urn aanschaffen, en de mensen laten stemmen op een plek waar de andere kandidaten je niet kunnen zien schrijven, bijv. in de "kelder" van het eilandraad-huis. En alle kandidaten verplichten om minimaal enkele minuten in de kelder te blijven wachten, zodat je ook niet weet of iemand lang bezig geweest is in het "stemhokje".  ::ok::
Je moet het complot smeden als het heet is.

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Aflevering 9
« Reactie #15 Gepost op: 4-11-2005, 21:02:16 »
Prima idee, of gewoon een grotere urn aanschaffen, en de mensen laten stemmen op een plek waar de andere kandidaten je niet kunnen zien schrijven, bijv. in de "kelder" van het eilandraad-huis. En alle kandidaten verplichten om minimaal enkele minuten in de kelder te blijven wachten, zodat je ook niet weet of iemand lang bezig geweest is in het "stemhokje".  ::ok::

 ::ok::
No more cheating!
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #16 Gepost op: 4-11-2005, 21:14:05 »
Ik vind het maar niets. Het geeft aan een zwakkere kandidaat de kans om in een wraakactie een medespeler eruit te wippen die wel waard is door te gaan. Het democratische is eruit, iets wat je altijd wel hebt als je met een aantal mensen ergens bent, of het nu om restaurantkeuze gaat of wat dan ook.

Als dit systeem koste wat kost toch moet en zal blijven bestaan hoop ik dat ze het veranderen in een systeem waarin je stemmen kan verdienen door proeven te winnen die of fysiek of mentaal moeilijk zijn. Het hele ER-gebeuren glijdt af naar een Big Brother-concept. Binnenkort heeft ER met overleven niet veel meer te maken. Magnesiumsticks, lucifers, regenjassen, ...
Het gaat niet de goeie kant op.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline gaffe

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #17 Gepost op: 4-11-2005, 21:38:58 »
Ik vind het stemsysteem wel wat hebben, het brengt tactiek terug in het spel. Alleen is een stemhokje oid wel beter.
En waarom moet altijd alles democratisch? ER is een spel, geen democratie, zolang iedereen gelijke kansen heeft zie ik geen problemen.
Het feit dat Maxime nu de dupe is geworden, tja, ik vond het naief van Maxime en begrijpelijk van Douwe. Als het nog wat wordt geperfectioneerd vind ik het wel een aardige toevoeging.
sic transit gloria mundi

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Nieuw stemsysteem
« Reactie #18 Gepost op: 5-11-2005, 15:23:54 »
Het feit dat Maxime nu de dupe is geworden, tja, ik vond het naief van Maxime en begrijpelijk van Douwe. Als het nog wat wordt geperfectioneerd vind ik het wel een aardige toevoeging.

Klopt als een bus! Geen stemmen uitdelen, stemmen moet je WINNEN!
 ;D
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline esther1971

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nieuw stemsysteem: eerlijk of niet
« Reactie #19 Gepost op: 5-11-2005, 20:25:34 »
Ik zou het liever helemaal omgekeerd zien. Dus niet dat je tegen iemand moet stemmen, maar VOOR iemand. Ik weet niet of er al reality-programma's zijn waarbij dit gedaan wordt, maar ieder jaar bij Robinson denk ik er weer aan.

Degene die dan het minste stemmen krijgt, gaat weg en als er meerdere mensen met geen of hetzelfde aantal stemmen zijn, moeten zij strijden in een elimininatieproef.

Ik denk dat je met een dergelijk systeem meer recht doet aan mensen die op een bepaalde manier opvallen en dat de zogenaamde 'grijze muizen' die overal doorheen glippen, zich wat meer uitgedaagd voelen om meer van zichzelf te laten zien.