Auteur Topic: Wat wij van de Belgen kunnen leren.  (gelezen 15044 keer)

Offline B_a_s

  • Forumlid
Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Gepost op: 27-10-2005, 08:26:51 »
Ik vind Expeditie Robinson een heel leuk programma. Wat me echter opvalt is de botheid van sommige Nederlanders, met name John. Onder het mom van: “Ík ben gewoon eerlijk / Ik ben gewoon heel direct / Ik zeg gewoon wat ik denk“, denkt hij alles maar d’r uit te kunnen blaffen wat in hem opkomt. Ongeacht hoe zoiets op een ander overkomt. Het is volgens mij nog niet eens alleen een gebrek aan empathisch vermogen, maar ook nog eens de onwil om met een ander rekening te houden. “Ik heb schijt aan wat anderen van me denken”. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn mening kan geven, maar het gaat mij om de vorm, het fatsoen. Dit geldt overigens niet alleen voor Expeditie Robinson, hoor. Tanja uit Big Brother of destijds Seki uit “De Bus” zijn ook van die voorbeelden. Ik vind het vreemd dat ze daarvoor door grote groepen Nederlanders nog gewaardeerd worden ook . Hoewel dat bij John wel meeviel, las ik op het forum.

Deze instelling vind ik echt superbot, onbeschaafd en tactloos. Het irriteert me dat deze instelling in de gehele Nederlandse maatschappij steeds meer norm begint te worden. Overal in het buitenland wordt de Nederlander als ontzettend bot in de omgang gezien. Terwijl wij trots zijn op deze “directheid”. Ik denk dat een iets bescheidenere opstelling ook veel meer oplevert.

Waarschijnlijk krijg ik nu reacties als: “Fatsoensridder!” en “Ga maar lekker met Balkenende op een eiland zitten!”, maar dat geeft niet. ::hypocriet::

Grtz. Bas  ::zwaai::

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #1 Gepost op: 27-10-2005, 08:55:44 »
Nee, je kunt inderdaad veel beter sneaky zijn. Lekker aardig doen tegen iemand als je die direct ziet, je vriendelijkste gezicht opzetten en je gif spuwen en anderen voor je karretje spannen zodra die persoon weg is.  ::)
Sorry, maar dan weet ik toch liever direct waar ik aan toe ben.  :-\\
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2005, 09:04:40 »
Fatsoensridder! Ga maar lekker met Balkenende op een eiland zitten!
:P
;D
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #3 Gepost op: 27-10-2005, 09:05:23 »
Bas... Toch niet Bas Linders?
???
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #4 Gepost op: 27-10-2005, 11:41:19 »
Terwijl wij trots zijn op deze “directheid”. Ik denk dat een iets bescheidenere opstelling ook veel meer oplevert.

Waarschijnlijk krijg ik nu reacties als: “Fatsoensridder!” en “Ga maar lekker met Balkenende op een eiland zitten!”, maar dat geeft niet. ::hypocriet::

Grtz. Bas  ::zwaai::


Je kan direct zijn maar zoals Nicole zo aanvallend doen tegen Maxime, dat heeft toch tenslotte haar eliminatie gekost... Direct zijn is goed,maar te direct is nooit goed, dat pikken veel mensen niet, en zeker Belgen niet.
Waarom was ik zo voor Ryan omdat Ryan niet zo direct was in het conflict met Gio(vani). Hij zegde zijn mening maar niet op zo'n zoute manier...

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #5 Gepost op: 27-10-2005, 12:20:48 »
Ik ben t er niet zo mee eens, want ik heb t zelfde als Tweety, Nederlanders zijn nou eenmaal zo en Belgen zijn ook hoe ze zijn, maar daarom gaan wij als Nederlanders hun nog niet wegstemmen, oja ik wil nog even terugkomen op dat feit dat Douwe als Nederlander een sterk iemand gebonjourd heeft!

Dat is Bullshit!! Want Esther werd ook door Belgen weggestemd terwijl zij nog veel sterker was dan al haar kampgenoten bij elkaar! Dus dan moet je het Douwe niet kwalijk nemen dat hij dit keer een sterk iemand heeft weggestemd, want dat deed je ook niet toen Esther werd weggestemd!
🜃

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #6 Gepost op: 27-10-2005, 12:30:53 »
Wat scheren we weer heerlijk alle Nederlanders over één kam en  wat scheren we weer heerlijk alle Belgen over één kam ::bravo::

 ::) ::niet-ok:: :P
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #7 Gepost op: 27-10-2005, 12:35:40 »
Wat scheren we weer heerlijk alle Nederlanders over één kam en  wat scheren we weer heerlijk alle Belgen over één kam ::bravo::

 ::) ::niet-ok:: :P

 ::rofl::

Offline Art

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #8 Gepost op: 27-10-2005, 13:23:32 »
Tanja uit Big Brother of destijds Seki uit “De Bus” zijn ook van die voorbeelden. Ik vind het vreemd dat ze daarvoor door grote groepen Nederlanders nog gewaardeerd worden ook . Hoewel dat bij John wel meeviel, las ik op het forum.

Zo populair waren Tanja en Seki nou ook weer niet. Ze werden vooral gewaardeerd omdat ze voor leukere televisie zorgen dan mensen die om de goede vrede te bewaren liever hun mond niet opentrokken.

Je pikt er trouwens ook wel drie extreme voorbeelden uit. Ik geloof niet dat de gemiddelde Nederlander net zo is als Tanja, Seki of John. ;)
Nog even niks.

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #9 Gepost op: 27-10-2005, 13:42:42 »
ik wil helemaal niks van de belgen leren.
het feit dat de direktheid van nederlanders niet wordt gewaardeerd, is niet de direktheid, maar het onbeschofte gedrag dat sommige mensen tentoon spreiden. je kunt direkt zijn en toch beleefd blijven en rekening houden met de ander. overigens vind ik dat je niet altijd maar je mening moet ventileren.
ik word echt een beetje moe van al dat gedoe hier over belgen vs nederlanders.
« Laatst bewerkt op: 27-10-2005, 13:57:48 door ibung »
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #10 Gepost op: 27-10-2005, 13:52:24 »
ik wil helemaal niks van de belgen leren.
het feit dat de direktheid van nederlanders niet wordt gewaardeerd, is niet de direktheid, maar het onbeschofte gedrag dat sommige mensen tentoon spreiden. je kunt direkt zijn en toch beleefd blijven en rekening houden met de ander. overigens vind ik dat je niet altijd maar je mening moet ventileren.
ik wordt echt een beetje moe van al dat gedoe hier over belgen vs nederlanders.

Goed gesproken Ibung. Ik ben ook niet anti-Nederland maar het is zo dat directe gedrag van zeker Nicole,   Douwe, en in mindere mate Fleur, dat mij in deze ER editie mij een anti-Nederland gevoel brengt. Trouwens het is Douwe zelf die begonnen is met het pro nederland en anti belgen mentaliteit aan te wakkeren. Misschien is hij wel de oorzaak van deze discussies.
Had Elbert niet zo zitten zaniken dat hij eruit wilde gestemd worden, had ik zeker gehoopt dat hij finalist had geworden. Elbert was een ijzersterke kandidaat maar een te grote gevoelsmens.

Madine

  • Gast
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #11 Gepost op: 27-10-2005, 14:26:56 »
Bas... Toch niet Bas Linders?
???
Dé Bas Linders?

Maar ik vind directheid, openheid en eerlijkheid allemaal schitterend.. maar sommige mensen verliezen de fatsoensnormen weleens uit het oog. Je mag best kritiek leveren, maar doe het dan wel met respect. Ik vind helemaal niet dat wij zoveel verschillen van Belgen, op dat lieve accentje na dan... ik kijk liever naar de overeenkomsten dan naar de verschillen.

Offline jaco

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #12 Gepost op: 27-10-2005, 14:34:04 »
je kan het ook anders interpreteren, de nederlanders zijn niet gewend aan het gedraai om de hete brei van de Belgen zonder echt duidelijk aan te geven wat ze nu echt bedoelen. Handig om bij iedeereen geliefd te blijven, maar dit komt ook vaak over als scheinheilig en politie correct. Ik snap best dat je niemand moet kwetsen en hoffelijk moet blijven, maar er is niets mis met duidelijkheid en het ventileren van je mening. Dit brengt ook juist leuke discussies mee dat is weer leuke televisie. ::hug:: ::hypocriet::

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #13 Gepost op: 27-10-2005, 15:06:08 »
Ik denk dat je de botheidsgraad van Nederlanders niet kan meten uit een programma als Expeditie Robinson, zoals iemand eerder al zei in een ander topic: 'de Nederlanders in het programma zijn vaak nogal excentriek, zoals John (een man met lang haar die aan vingerverven doet...), Douwe (een Fries met een hoofd van een holbewoner zonder familie), Tom (een kung-fu master die van pijn verbijten houd) en Elbert (een Amsterdammer met een spierenmassa van hier tot en met [vul zelf maar wat in]. Terwijl de Belgen nogal normaal zijn allemaal, misschien is Maxime de enige uitzondering

Offline Jake Bullet

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #14 Gepost op: 27-10-2005, 15:47:24 »
Terwijl de Belgen nogal normaal zijn allemaal, misschien is Maxime de enige uitzondering

Aha, Carl valt dus ook in de categorie normale belgen ::pinokkio::

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #15 Gepost op: 27-10-2005, 15:54:16 »
Aha, Carl valt dus ook in de categorie normale belgen ::pinokkio::
qua uiterlijk, beroep (alhoewel), familieleven enz wel ja...

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #16 Gepost op: 27-10-2005, 15:57:24 »
ik wil helemaal niks van de belgen leren.
het feit dat de direktheid van nederlanders niet wordt gewaardeerd, is niet de direktheid, maar het onbeschofte gedrag dat sommige mensen tentoon spreiden. je kunt direkt zijn en toch beleefd blijven en rekening houden met de ander. overigens vind ik dat je niet altijd maar je mening moet ventileren.
ik word echt een beetje moe van al dat gedoe hier over belgen vs nederlanders.
Ik kan alleen maar zeggen, dat ik precies hetzelfde denk.. Waarom moeten we constant de belgen en de nederlanders met elkaar vergelijken?? kan mij het nou schelen wat een belg van mij vind, of een nederlander van mij vind. Je vind me aardig of je vind me niet aardig simpel zat. Dus wat Ibung ook aangeeft, laten we aub stoppen met het gezeur over, ja maar de belg dit, ja maar de nederlander dat.... Vergelijken schiet niet op.. werk gewoon aan jezelf!  :)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #17 Gepost op: 27-10-2005, 16:12:22 »
nee maar! jake bullet! dé jake bullet? wat leuk je hier te treffen joh. hoe is het leven in brabants gezelligste stad (niet zo ver van belgië  ::tandpastasmiley::)
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Jake Bullet

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #18 Gepost op: 27-10-2005, 16:31:48 »
nee maar! jake bullet! dé jake bullet? wat leuk je hier te treffen joh. hoe is het leven in brabants gezelligste stad (niet zo ver van belgië  ::tandpastasmiley::)

Hai Ibung! ::love:: Het leven is er nog altijd goed hoor. Gelukkig is het nog ver genoeg van belgie ;)

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #19 Gepost op: 27-10-2005, 16:36:52 »
Wat een generaliserend verhaal....
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."