Auteur Topic: Wat wij van de Belgen kunnen leren.  (gelezen 14996 keer)

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #20 Gepost op: 27-10-2005, 21:48:31 »
Dé Bas Linders?

Nog ff wachten op zijn reply... Maar die bedoel ik ja. Bas van Saar. Is hij nog met Saartje eigenlijk?
Of heeft hij alles geleerd :P van onze Vlaamse schone en dan weer met de noorderzon uit Leuven vertrokken?
;D
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Madine

  • Gast
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #21 Gepost op: 27-10-2005, 22:00:46 »
En waar ken jij die Linders dan van?  :)
« Laatst bewerkt op: 29-10-2005, 00:13:55 door Madine »

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #22 Gepost op: 28-10-2005, 08:56:30 »
Wie kent hem niet joh....  ;D  :P

Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #23 Gepost op: 28-10-2005, 18:04:06 »
Wie kent hem niet joh....  ;D  :P




Ik ken hem niet.... Een Nl-er wie is hij ???

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #24 Gepost op: 28-10-2005, 19:32:00 »

Ik ken hem niet.... Een Nl-er wie is hij ???

Bas Linders is iemand die wij nog kennen van een ander forum...helaas is dat forum doodgebloed :( ....maar zien we hier op RN steeds meer oudegedienden van toen verschijnen :D

dat wie kent hem niet moet je dus niet te letterlijk nemen...heel veel mensen kennen hem niet ;)
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #25 Gepost op: 28-10-2005, 22:40:17 »
Bas Linders is iemand die wij nog kennen van een ander forum...helaas is dat forum doodgebloed :( ....maar zien we hier op RN steeds meer oudegedienden van toen verschijnen :D

dat wie kent hem niet moet je dus niet te letterlijk nemen...heel veel mensen kennen hem niet ;)

Bedankt bakkertje, ik dacht dat het al een BN-er was, een Bekende Nederlander.... ::rofl::

Madine

  • Gast
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #26 Gepost op: 29-10-2005, 00:13:11 »
Bas Linders zit volgens mij overal  ::tandpastasmiley::
Ik ken hem van deze site hier, ik neem aan dat we het over dezelfde Bas hebben, want dáár heb ik ook al op het forum met hem over E.R. zitten lullen  :P

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #27 Gepost op: 29-10-2005, 09:41:13 »
Bas Linders zit volgens mij overal  ::tandpastasmiley::
:o Hij is een virus! :o

Ik ken hem van dezelfde site als Bakkertje, Stormpie en de rest (Net5).
Zit hij eigenlijk ook in de Dorpsstraat??
En ik ben met hem en Saar eens een pint gaan drinken hier in Leuven.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline eniezen

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #28 Gepost op: 29-10-2005, 11:04:22 »
Jeetje wat word ik hier moe van. Ik vind Belgen over het algemeen hele aardige mensen en Nederlanders idem. ja John is een eikel maar dat is Carl (BELG!!!) net zo goed!
ja Tanja is een vreemde vrouw, maar dat is Ruud is de goede zin van het woord ook!
Dit gaat nergens over. Geniet gewoon lekker van de expeditie en laat Nederlanders en Belgen in hun waarde! Overigens valt mij op dat B_A_S niet meer heeft gereageerd sinds hij zijn betoog heeft gehouden. Beetje laf misschien? Ik ben een Nedelandse: was dit te direct? ???
« Laatst bewerkt op: 29-10-2005, 11:11:04 door eniezen »

Offline B_a_s

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #29 Gepost op: 31-10-2005, 18:00:54 »
Citaat
Bas... Toch niet Bas Linders? ???
Nee hoor  ???

Citaat
Je pikt er trouwens ook wel drie extreme voorbeelden uit. Ik geloof niet dat de gemiddelde Nederlander net zo is als Tanja, Seki of John.
Daar heb je gelijk in. Ik heb juist hun genoemd omdat ze zo extreem zijn, om daar mijn stelling mee te verduidelijken. Ik geloof niet dat de gemiddelde Nederlander zo is. Gelukkig niet!!! Wel denk ik dat de gemiddelde Nederlander directer is dan de gemiddelde Belg of welke andere nationalitet dan ook. Daar is niks mis mee. Wat mij alleen irriteert is dat het van directheid opschuift naar pure botheid. En dat dat dan wordt goedgepraat met uitspraken als "ik ben gewoon direct" en "die anderen zijn huichelaars". Als je tegen iemand die je wat minder ligt niet gelijk roept dat zijn kop je niet aanstaat, wordt dat door sommigen als sneaky gezien. Laat iedereen gewoon in zijn waarde. Ik vind dat er weinig respect is voor de mensen die er voor kiezen niet gelijk hun mening te ventileren.

Citaat
ik word echt een beetje moe van al dat gedoe hier over belgen vs nederlanders.
De Belgen vs de Nederlanders is een duidelijk onderdeel in het spel. Tot nu toe zijn er 44 stemmen uitgebracht.(Blanco, dubbele en meervoudige stemmen niet meegerekend) Van die 44 stemmen waren er 36 op iemand van de andere nationaliteit. Nederlanders hebben 7x op elkaar gestemd. Er heeft tot nu toe geen enkele Belg op een andere Belg gestemd. Ook vanavond zal het weer een potje België-Nederland worden.
Voor mijn gevoel heerst dit "België-Nederland"-gevoel overigens meer bij de Belgen. Als je bijvoorbeeld naar de voetbalwedstrijd België-Nederland kijkt is dat voor de Belgen altijd een speciale wedstrijd; reden om er nog een extra schepje erboven op te doen om de arrogante Nederlanders eens op hun plaats te zetten. Wat Nederland zeg maar heeft bij Nederland-Duitsland.
En nee, ik geloof dat dat niet voor iedere Belg en Nederlander geldt. ;)

Citaat
Overigens valt mij op dat B_A_S niet meer heeft gereageerd sinds hij zijn betoog heeft gehouden. Beetje laf misschien? Ik ben een Nedelandse: was dit te direct?
I rest my case... ::rofl::

Offline B_a_s

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #30 Gepost op: 31-10-2005, 20:18:15 »
Herstel:

Tot nu toe zijn er 44 stemmen uitgebracht.(Blanco, dubbele en meervoudige stemmen niet meegerekend) Van die 44 stemmen waren er 37 op iemand van de andere nationaliteit. Nederlanders hebben 7x op elkaar gestemd. Er heeft tot nu toe geen enkele Belg op een andere Belg gestemd. Ook vanavond zal het weer een potje België-Nederland worden.

Offline KingKong

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #31 Gepost op: 1-11-2005, 14:04:05 »
Citaat
Waarom moeten we constant de belgen en de nederlanders met elkaar vergelijken?? kan mij het nou schelen wat een belg van mij vind, of een nederlander van mij vind. Je vind me aardig of je vind me niet aardig simpel zat. Dus wat Ibung ook aangeeft, laten we aub stoppen met het gezeur over, ja maar de belg dit, ja maar de nederlander dat....


het is natuurlijk wel zo dat de meesten kijkers willen dat een landgenoot wint. De enige overeenkomst is dat heel nederland en belgie op carl en joh.

en iedereen voor marnix.

KingKong

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #32 Gepost op: 1-11-2005, 14:22:29 »
hallo allemaal,
het is misschien inderdaad een beetje generaliserend  ::jaja:: maar toch denk ik dat je wel echt cultuurverschillen kunt zien tussen Nederland en België, en in een programma als ER wordt alles wat uitvergroot: dus ook dit! Tegelijk is er ook wel een verschil in subcultuur tussen mensen uit bij voorbeeld een stad als Rotterdam en een dorpsgemeenschap in één van de Noord-oostelijke provincies. Dat is toch gewoon zo?  :D Alleen moet je daar nooit iemand op beoordelen.   ::love:: Ik vind alleen irritant dat de Belgen als groep wel heel erg 'een bondje' vormen steeds, met name richting Esther (jaja, ik weet het, John is een NL'er). Ik denk dat Belgen sterker zijn in het groepscohesie gebeuren (opnieuw: heel generaliserend gezegd), en Nederlanders meer individualisten zijn (en meer zo opgevoed worden, kijk maar naar schoolsysteem en arbeidsomstandigheden: bij ons ligt nadruk op mondigheid, bij Belgen denk ik/ hoor ik wat minder.
Of zien de Belgen onder ons dit heel anders ::vergroot:: Zou ik wel interessant vinden om te horen!!!  ::oink::
groetjes van een Nederlandse uit het midden van het land!
... ook gewoon maar een mening...

Offline esther1971

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #33 Gepost op: 5-11-2005, 22:15:56 »
Ik vind alleen irritant dat de Belgen als groep wel heel erg 'een bondje' vormen steeds, met name richting Esther (jaja, ik weet het, John is een NL'er). Ik denk dat Belgen sterker zijn in het groepscohesie gebeuren (opnieuw: heel generaliserend gezegd), en Nederlanders meer individualisten zijn (en meer zo opgevoed worden, kijk maar naar schoolsysteem en arbeidsomstandigheden: bij ons ligt nadruk op mondigheid, bij Belgen denk ik/ hoor ik wat minder.

Die ervaring heb ik ook. Belgen zijn trots als ze het spel gewonnen hebben, het liefst samen met de groep (en dat hoeven dan geen Belgen te zijn) en Nederlanders zijn trots als ze zichzelf gebleven zijn en hebben kunnen laten zien we ze zijn, veel individualistischer.

Madine

  • Gast
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #34 Gepost op: 7-11-2005, 00:22:51 »
Ik vind het zo'n gigantische onzin, dat generaliseren. Met wie zou ik meer gemeen hebben? Met Douwe die ruim 340 km bij mij vandaan woont? Of Marleen nog geen 80 km bij me vandaan woont? Komt de persoonlijkheid van een limburger meer overeen met die van een Fries dan met een Vlaming? Lijkt een Tukker op een Zeeuw of toch meer op Randstedeling? Binnen ons land zijn al verschillen te ontdekken in taal, levenswijze, geloof, etc. Sterker nog.. zijn er geen verschillen tussen Rotterdammers en Amsterdammers, of tussen Maastrichtenaren en Kerkradenaren? Tuurlijk. Ik woon nog redelijk rustig, maar een paar straten verderop gaan met oud op nieuw de auto's op de kop en in de fik en mag drie keer per dag de politie komen. En zijn er geen verschillen tussen jou en je buurman? Natuurlijk! Dat komt omdat we allemaal anders zijn! Bekijk mensen dan ook als individu en niet als 'volk'. Ik ben trots op mijn nationaliteit, ik voel me Landgravenaar, ik voel me Europeaan, ik ben een wereldburger, maar bovenal voel ik me ik. En als ik op Robinson-eiland zat en iemand stemde me weg omdat hij een probleem met mijn persoonlijkheid had, dan kan ik dat accepteren. Stemt 'ie me weg omdat ik een Nederlander ben, dan heb ik een probleem met hem.
« Laatst bewerkt op: 7-11-2005, 00:24:29 door Madine »

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #35 Gepost op: 7-11-2005, 09:21:58 »
Bekijk mensen dan ook als individu en niet als 'volk'. Ik ben trots op mijn nationaliteit, ik voel me Landgravenaar, ik voel me Europeaan, ik ben een wereldburger, maar bovenal voel ik me ik. En als ik op Robinson-eiland zat en iemand stemde me weg omdat hij een probleem met mijn persoonlijkheid had, dan kan ik dat accepteren. Stemt 'ie me weg omdat ik een Nederlander ben, dan heb ik een probleem met hem.
::tandpastasmiley:: Dit vind ik nou een typische opmerking voor een Nederlander, en bewijst echt mijn stelling (over individualiteit van Nederlanders versus groepsgevoel van Vlamingen)!!!  ::jaja::  ::rofl::
... ook gewoon maar een mening...

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #36 Gepost op: 7-11-2005, 09:28:56 »
Stemt 'ie me weg omdat ik een Nederlander ben, dan heb ik een probleem met hem.

Douwe zei toch dat hij eerder een Belg dan een NL-er zou wegstemmen...

Madine

  • Gast
Re: Wat wij van de Belgen kunnen leren.
« Reactie #37 Gepost op: 7-11-2005, 11:37:41 »
Douwe zei toch dat hij eerder een Belg dan een NL-er zou wegstemmen...
Inderdaad, en als hij dat doet puur omdat die Belg een Belg is dan vind ik dat achterlijk. Net zoals ik het vreemd vind dat álle Belgen dit seizoen een stem hebben uitgebracht op een Nederlander en nog geen enkele op een mede-Belg, dat kan toch geen toeval zijn? Maar waar ben je dan mee bezig? Ik zou NOOIT in mijn leven op zo een actie te betrappen zijn, je stemt er iemand uit omdat zijn/haar persoonlijkheid je niet ligt, omdat hij niet goed in het spel is, omdat hij te weinig kan betekenen voor de groep. Zelfs als je het om taktische redenen doet kan ik het begrijpen.

::tandpastasmiley:: Dit vind ik nou een typische opmerking voor een Nederlander, en bewijst echt mijn stelling (over individualiteit van Nederlanders versus groepsgevoel van Vlamingen)!!!  ::jaja::  ::rofl::
Ik denk dat jij het totaal verkeerd begrijpt. Ik heb helemaal niets tegen het vormen van groepen en het groepsgevoel. Ik heb het erover als je mensen individueel gaat afrekenen op iets van de groep waartoe ze behoren. Stel: ik kom op Robinsoneiland en d'r stapt een gozer in een Feyenoord-shirt uit die boot, moet ik 'm dan maar meteen wegstemmen? Want ik ben immers Ajacied. Misschien is het wel een hele toffe gast, kan ik lekker met 'm over voetbal lullen, en hoewel hij dol is op een andere club en een andere mening heeft respecteert hij wel de mijne en ik die van hem. Dat weet je niet als je iemand geen kans geeft.