Auteur Topic: Afvallerseiland Gual  (gelezen 12562 keer)

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #20 Gepost op: 3-12-2007, 11:38:33 »
Vandaag is het trio weer herenigd op Gual : Muriël, Saskia en Loek.. Ik hoop dat geen van de drie mag terugkomen naar Rapang. Muriël en Saskia helpen misschien goed mee maar ze liggen bij mij niet goed in de markt. Zeker Muriël voelt zich zoooo goed !!!

Het zijn beiden hard werkende vrouwen maar ik denk dat het met Kristine en Nelleke toch leuker was om mee om te gaan. Jammer dat ze hebben opgegeven...
 :\'(

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #21 Gepost op: 3-12-2007, 11:44:10 »
Ik vind Saskia van een andere orde dan Loek en Muriël, ergens had ik het haar nog wel gegund om te winnen deze keer...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Expeditie Rob

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #22 Gepost op: 3-12-2007, 12:20:17 »
Jammer dat Nelleke en Kristien hebben opgegeven :(
Had graag gehad dat ze allebei nog waren terug gekeerd in de Expeditie..
There's no show like a reality show ;)

Offline Paulina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Capisce ;)
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #23 Gepost op: 5-12-2007, 16:18:18 »
hopelijk komt loek toch nog in de finale  ::trots::
Share with me, fairy tailes or make believe

Offline kakko

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #24 Gepost op: 7-12-2007, 13:21:08 »
Het zou iig leuke taferelen op kunnen leveren als Loek weer terug keert naar Rapang.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #25 Gepost op: 17-12-2007, 10:54:19 »
Op Gual is wel bijzonder weinig eten. Dat de afvallers sterk te lijden hebben hieronder, zowel geestelijk als lichamelijk, blijkt wel uit het feit dat bij de onderlinge proefjes voor het aanwijzen van een deelnemer aan de immuniteitsproef, steeds de laatste Gualbewoner, dus de minst slecht gevoede, wint (muv Muriël).

Nu is Frans afgelopen weekend doorgeslagen. In zijn eigen topic geeft hij aan dat dit een bewuste actie was. Ik vraag me af in hoeverre hij zich op dat moment bewust was wat hij uitkraamde.
Begin deze maand stond het volgende stuk in een aantal kranten (ik heb er even wat uitgeknipt, ik heb dit stukje gevonden op de site van BN de Stem):

Anorexiapatiënte Saskia van Ruiten eet en loopt
Zaterdag 1 december 2007 - STOCKHOLM - Saskia van Ruiten (32), de blinde anorexiapatiënte uit Leeuwarden die in Nederland was opgegeven, arriveerde tien weken geleden totaal verzwakt in de Mandometerkliniek in Stockholm.   
In Nederland leefde ze een jaar lang op sondevoeding, maar inmiddels leert ze weer eten met behulp van een mandometer, een soort weegschaal. Anders dan Nederlandse behandelmethodes gaat de Zweedse kliniek ervan uit dat anorexia geen psychiatrische oorzaak heeft, maar veroorzaakt wordt door hormonale processen in de hersenen.

Prof. Per Södersten, neuro-endocrinoloog, is samen met directeur Cecilia Bergh van de kliniek grondlegger van de mandometermethode. Volgens hem steunt de aanpak op bevindingen die onder meer zijn opgedaan tijdens de Nederlandse hongerwinter in 1944.
"Driehonderdduizend Nederlanders ontwikkelden toen dezelfde symptomen als anorexiapatiënten nu. Ze verhongerden, ze bewogen extreem toen ze lange fietsritten maakten om voedsel te kunnen vinden en kregen last van psychiatrische klachten. Toen er weer voedsel beschikbaar was, wilde een groot deel ervan niet meer eten, net als anorexiapatiënten." Destijds is zonder twijfel bewezen dat anorexia een lichamelijke oorzaak heeft, zegt Södersten, maar internationaal wordt de ziekte vooral gezien als een psychiatrische kwaal.
"Dat klopt niet", vindt hij. "Als patiënten weer leren eten, herstellen het lichaam en de geest zich vanzelf." 


Is Frans niet gewoon een slachtoffer geweest van de keuze van de productie om daar zo verschrikkelijk weinig voedsel te geven? En dan heeft hij nog geluk dat er eerder 2 dames vertrokken zijn!


Overigens kregen Ryan en Veronique in de Strijd der Titanen ook verschrikkelijk weinig voedsel. Zij leken hier niet zo onder te lijden als Frans (en Muriël?) deze serie...
Keep calm and eat chocolates!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #26 Gepost op: 17-12-2007, 13:22:47 »
Nou, ik vind dit bepaald geen hard 'bewijs'. Je zegt dat telkens de minst slecht doorvoede wint, maar dat heeft alles te maken met de soort proeven. Ik denk dat Hans onder alle omstandigheden de beste was geweest met dat onderwater blijven. En zo denk ik ook dat Saskia sowieso het beste evenwicht had. En denk je echt dat Loek dat memory-spel won omdat hij het beste doorvoed was?  ???

Ik geloof er helemaal niets van dat Frans zoveel meer honger leidt dan alle voorgaande ER-deelnemers. De hoeveelste serie is dit inmiddels? De achtste? En nu zou één bepaalde kandidaat plotseling onverantwoord weinig voedsel krijgen? Ik geloof er helemaal niets van.
Het heeft eerder te maken met het karakter van Frans, denk ik. Hij is gewoon behoorlijk opvliegend van aard. Dat liet hij ook al zien aan het begin van de expeditie, toen er nog ruim voldoende voedsel was. Natuurlijk wordt dat onder invloed van honger erger, maar een super rustig persoon (neem een Willem), verandert niet door honger plots in een agressieveling.

Daarom denk ik dat Frans sowieso een bepaalde agressie/opvliegendheid in zich had (erger dan andere deelnemers) en ja, dan kan honger de spreekwoordelijke druppel zijn.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #27 Gepost op: 17-12-2007, 14:40:47 »
Nou, ik vind dit bepaald geen hard 'bewijs'. Je zegt dat telkens de minst slecht doorvoede wint, maar dat heeft alles te maken met de soort proeven. Ik denk dat Hans onder alle omstandigheden de beste was geweest met dat onderwater blijven. En zo denk ik ook dat Saskia sowieso het beste evenwicht had. En denk je echt dat Loek dat memory-spel won omdat hij het beste doorvoed was?  ???

Ja. Ondervoeding tast het geheugen aan, dat is bewezen.

Citaat
Ik geloof er helemaal niets van dat Frans zoveel meer honger leidt dan alle voorgaande ER-deelnemers. De hoeveelste serie is dit inmiddels? De achtste? En nu zou één bepaalde kandidaat plotseling onverantwoord weinig voedsel krijgen? Ik geloof er helemaal niets van.
Het heeft eerder te maken met het karakter van Frans, denk ik. Hij is gewoon behoorlijk opvliegend van aard. Dat liet hij ook al zien aan het begin van de expeditie, toen er nog ruim voldoende voedsel was. Natuurlijk wordt dat onder invloed van honger erger, maar een super rustig persoon (neem een Willem), verandert niet door honger plots in een agressieveling.

Daarom denk ik dat Frans sowieso een bepaalde agressie/opvliegendheid in zich had (erger dan andere deelnemers) en ja, dan kan honger de spreekwoordelijke druppel zijn.
Accoord voor wat betreft het karakter van Frans. Bovendien neemt zo'n karakter ook nog eens meer energie  ;D

Maar ik vond dat Ryan destijds ook wel heel erg weinig voeding kreeg. Hij at bedorven rijst op een gegeven moment, anders had hij helemaal niets meer!
Keep calm and eat chocolates!

Offline mosdiertje

  • Kandidaat ER2007
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #28 Gepost op: 17-12-2007, 17:56:57 »
Dat van die hongerwinter met lange fietstochten om eten vind ik iets hebben. Ik zat nooit op mijn gat, lag nooit in de zon. Door voortdurend voedsel te zoeken en na te denken over hoe ik morgen iets zal verzamelen verveelde ik me geen seconde. Als je voortdurend voedsel zoekt heb je wel altijd iets binnen, maar soms verbruik je meer energie dan je binnen krijgt. Gual is een voor mij een supereiland. Ik had er wel langer willen blijven, desnoods alleen. Ik heb maar de helft van het eiland gezien. Maar ja, als je nooit van het strand afgaat, dan kan ik me voorstellen dat je je verveelt.

Offline anatje

  • Forumlid
Re: Afvallerseiland Gual
« Reactie #29 Gepost op: 19-12-2007, 13:13:06 »
Frans komt idd over als een opvliegend en naar mannetje.
Dat je sjacherijnig word en dat honger je hersenpan kan aantasten ok,dat geloof ik wel.
Maar in Frans zijn geval werd die bijna een killer,gewoon om bang van te worden,daar is geen excuus voor.De anderen raakten ook erg van streek en wat een angst moeten die gehad hebben met zo"n koekerd die flipt zeg!
Ik vind hem echt te erg voor woorden.bah
Respect voor alle anderen die ondanks de honger,vermoeidheid en de verhalen van Mieke zich toch zo netjes staande wisten te houden.
Ik denk ook idd dat het gewoon met je karakter te maken heeft.\
Toen Frans nog niet zo erg vermoeid,verveeld en uitgehongert was bahandelde hij sommige dames ook niet echt met respect en kleineerde ze zelfs met zijn achterbakse uitspraken.
En natuurlijk hebben ze Frans erg negatief uitgelicht maar daar hoefde de programma-makers maar bar weinig voor te doen denk ik.
Maar goed,zo denk ik erover en zo komt hij op mij over.
Het kan aan het programma liggen maarhet is niet helemaal te wijten aan de honger denk ik. ::zwaai::