Auteur Topic: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!  (gelezen 49896 keer)

Offline lions90

  • Forumlid
Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Gepost op: 22-09-2008, 23:00:02 »
Als groot fan van Expeditie Robinson moet ik toch echt concluderen dat het zijn glans verloren heeft. De kandidaten zijn niet interessant genoeg, ik weet niet wat het is maar het is niet boeiend meer. Heel jammer want ik vol het al sinds het begin. Vorig jaar was het al een drama, maar dit jaar is het gewoon nog erger. Normaal verheugde ik me er altijd op maar dat is niet meer zo. Wie deelt mijn mening?

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #1 Gepost op: 22-09-2008, 23:04:20 »
Ik deel je mening niet...verheug me nog steeds om te gaan kijken en ben nog steeds benieuwd om te zien wat er volgende week weer staat te gebeuren...  :) Er zijn leukere seizoenen geweest (en ook slechtere!), maar wie weet welke intriges zich in de volgende afleveringen ontvouwen... ik zit volgende week.. over twee weken weer voor de t.v.! (de herhaling en de nieuwe afl ;) )
« Laatst bewerkt op: 22-09-2008, 23:06:03 door Dwaastoo »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #2 Gepost op: 22-09-2008, 23:42:46 »
Enigszins mee eens ja

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2008, 13:54:31 »
Ben ik het mee eens helaas  :-\\
2003/2004/2005 waren echt topjaren, toen was het echt leuk om te kijken en keek ik er ook iedere week naar uit enzo. Nu zijn de kandidaten supersaai en er gebeurt echt niks. Zo jammer want ER is top!
First you go backwards, but then forwards again

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2008, 14:38:34 »
Het is voor de productie ook altijd een beetje afwachten wat wel en wat niet gaat aanslaan bij de kijker.  Ik zit persoonlijk niet te wachten om elk jaar hetzelfde stramien in spel te zien zodat ik elk jaar een déjà vu gevoel krijg. Dus die vernieuwde elementen zijn voor mij best wel een meerwaarde.
 
Ok het was wel ff wennen maar dat was het ook vorig jaar met de 100 en met de strijd der titanen ook. 

Er zijn ook enkele die een vergelijking maken met de Amerikaanse 'Survivor' en dat is op zich wel leuk maar een beetje onrealistisch.  Zoals eerder al vermeld zijn hun budgetten  vele malen groter dan de Nederlandse en Vlaamse samen.  Het gaat er idd veel heviger aan toe maar vergeet ook niet dat het prijzengeld daar ook 13x meer is en dat kan een mens rare dingen laten doen.
De mentaliteit van onze landgenoten is ook veel gereserveerder dan die van de Amerikanen. 

Offline Angel007

  • Forumlid
  • itsybitsyspider
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2008, 18:46:34 »
Vind het ook niet echt meer boeiend. Personages zijn saaier, weinig actie. Enkel die ene man met zen stuk uit zen oor zorgt een beetje voor spanning, da's al. Spijtig. Ik zap liever naar Lost.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #6 Gepost op: 23-09-2008, 18:48:35 »
Ik vind het nog niet zo verkeerd. En veel actie kun je nog niet verwachten in het begin, ik heb alle hoop dat er nu het een en ander gaat losbarsten aan spanningen en zo  ::jaja::
Keep calm and eat chocolates!

Offline RobinsonFrits

  • Kandidaat ER2007
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #7 Gepost op: 23-09-2008, 18:53:52 »
Ja ik vind het helaas ook niet echt boeiend meer
en die persoonlijke "'voice-overs" word ik ook leip van
kijk af en toe iets terug via internet.
Nog maar niet te beginnen over die zogenaamde " sterke types "  ::ohno::

Offline Ernie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #8 Gepost op: 23-09-2008, 23:41:44 »
Jongens, we zijn net begonnen. Uiteindelijk wordt het altijd boeiend. Ze proberen wat uit met een voice-over. Geef het een kans en kijk achteraf of het leuk was. En ik denk dat we nog wel wat vuurwerk kunnen verwachten: Geert, Hannie, Yin...mwaaah...komt wel goed

Offline Avalon

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #9 Gepost op: 24-09-2008, 02:58:52 »
Hmmm, dacht ook eerlijk gezegd hetzelfde.

Zelfs op het forum vind ik het een saaie boel. Misschien ook omdat hier zo'n sfeertje komt van zogenaamde insiders, je moet ook op ieder woord gaan letten, anders krijg je de deelnemers of hun familieleden/fans in je nek.

Wordt alles gelijk weer geneutraliseerd wat je vindt of zegt, want dan is het opeens weer niet zoals het in het echt was en krijgt de montage de schuld, blablabla.

Kortom, saaie boel ten top.
We vervallen hier zelfs in stompzinnige raadspelletjes van wie is wie op dit forum. Het moet niet gekker worden.

Ocampa

  • Gast
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2008, 08:31:22 »
Zelfs op het forum vind ik het een saaie boel. Misschien ook omdat hier zo'n sfeertje komt van zogenaamde insiders, je moet ook op ieder woord gaan letten, anders krijg je de deelnemers of hun familieleden/fans in je nek.


Helemaal mee eens! Als je eens een stevige mening hebt over een van de deelnemers krijg je een PB waarin staat dat je je bericht moet wijzigen omdat de deelnemer of zijn familie zich anders gekwetst zou kunnen voelen. (Is me deze serie nog niet gebeurd, in voorgaande jaren wel) Terwijl ik vind, als je aan zo'n programma mee doet, een maand of drie wekelijks op tv komt, dan weet je dat er over je gepraat gaat worden. Als je daar niet tegen kunt dan moet je niet aan zo'n programma meedoen, of in ieder geval niet op forums als deze komen.


Citaat
Wordt alles gelijk weer geneutraliseerd wat je vindt of zegt, want dan is het opeens weer niet zoals het in het echt was en krijgt de montage de schuld, blablabla.

Dat is idd helemaal triest. Die opmerkingen komen idd wel eens langs: "jullie mogen er niks over zeggen want jullie kennen hem/haar niet zoals hij/zij echt is". Tja, dan kunnen we het forum dus beter opdoeken? Want we mogen geen mening hebben over de deelnemers op basis van wat we in een tv programma zien, terwijl de reden van het betsaan van het forum juist dat tv programma is.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #11 Gepost op: 24-09-2008, 10:22:59 »
Even inhakend op de twee posts hierboven (dus een klein beetje off-topic  ;)):

Ik vind het op zich alleen maar leuk als hier insiders komen die onderbelichte zaken wat verduidelijken. Zo krijgen we wat extra informatie en gaan de kandidaten wat meer leven; dan is het echt RealityTV. Het misschien wel een grote kracht van dit forum dat het er ook echte kandidaten komen. ::ok::

Maar die kandidaten (of hun familieleden of vrienden), moeten inderdaad niet steeds zeggen dat wij er niet over mee mogen praten omdat we er niet bij waren, dat het allemaal de schuld van de montage is, etc. ::niet-ok:: Precies wat je zegt, dan kan het forum wel opgedoekt worden. En als ze dat dan ook nog combineren met allerlei beledigingen, dan kunnen ze helemaal beter weg blijven. ::niet-ok::

Gelukkig is het maar een minderheid van de insiders die op zo'n irritante manier reageert; veel insiders reageren wél heel redelijk en normaal.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Art

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #12 Gepost op: 24-09-2008, 10:46:13 »
Wat misschien ook wel een nadeel is, is dat er niemand is om voor te supporteren. De mensen van kamp noord zijn óf op een negatieve manier (Yin/Hans vs. Geert) óf niet in beeld geweest en de mensen van kamp zuid zijn te weinig uitgesproken in de afleveringen of juist weer zoveel uitgesproken dat mensen zich eraan ergeren (HiuKwan). We zien zo weinig van de persoonlijkheid van de kandidaten, wie ze echt zijn, ze lijken allemaal een rol te spelen. Yin de flirt, Hans het vriendje, Geert D de jaloerze man, Prince de leider, Geert T de overlever, Sarah/Wim/Sharon/Kyra de bijrolletjes. Alleen HiuKwan kennen we.

Twee proeven maakt de afleveringen ook leuker. De proeven die ze nu hebben zijn geweldig, maar het moet toch mogelijk zijn om een extra (goedkope) proef te houden waarmee voedsel/gereedschappen/dekens/etc te winnen is. Al is het maar een "hou zolang mogelijk je adem in" proef: makkelijk te houden, vult weer een deel van de aflevering en de kandidaten hebben iets om naar uit te kijken.

Verder mis ik de bijzondere types een beetje. De mensen die er nu zitten lijken me allemaal vriendelijke mensen die je zo op straat tegen kunt komen. Leuk natuurlijk, maar ER was juist populair vanwege de bijzondere mensen. Waar zijn de Jennifer's, Nolleke's, Björn's, Klaar's, Mick's, John&Carl's, Douwe's, Olga's, Frans-en enzovoorts?
Ook vind ik het jammer dat sommige kandidaten nog steeds niet zijn voorgesteld. Wie zijn Sara/Kyra/Wim? Waarom laten ze hen niet wat meer aan het woord? Dingen die nu door HiuKwan of Geert zijn verteld, hadden ook door hen kunnen worden verteld.

En tenslotte: dat wat al vaker genoemd is, waarom worden steeds mensen geselecteerd die zo'n aversie tegen afspraakjes hebben? Natuurlijk is het stout om te liegen, foei! Maar waarom zou je zo dom zijn om een kans op een leuk geldbedrag te laten liggen omdat iemand anders een jongere, sterkere man is? Tijdens de eerdere seizoenen werden altijd afspraken gemaakt, tot het in seizoen vijf opeens not-done werd.


Dat was in het kort wat m.i. beter zou kunnen. :P
Nog even niks.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #13 Gepost op: 24-09-2008, 10:53:29 »
Mooi overzicht Art!

Ik vind 1 proef nog niet zo verkeerd. Het belang van winnen wordt nog groter gemaakt, je hoeft niet naar de Eilandraad en je geniet een voorrecht.
Vorig jaren werd door de kandidaten hier verteld dat de proeven de sleur verdreven. Gezien het back to basic concept is minder proeven doen dan niet zo verkeerd.

En idd, de proeven zijn echt geweldig goed dit jaar tot nu toe  ::ok::

Zouden Sarah, Kyra en Wim later nog voorgesteld worden? Yin werd pas vorige week voorgesteld, en Hans deze week. Ik verwacht ergens dat mensen die weinig in beeld komen tot nu toe, later wel aan bod zullen komen. Ik vind overigens Geert van kamp Noord wel de Mick van dit jaar hoor  ::jaja:: De rest is wel wat te vriendelijk ja.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #14 Gepost op: 24-09-2008, 13:17:24 »
Zelfs op het forum vind ik het een saaie boel. Misschien ook omdat hier zo'n sfeertje komt van zogenaamde insiders, je moet ook op ieder woord gaan letten, anders krijg je de deelnemers of hun familieleden/fans in je nek.

Zou ik me lekker niks van aantrekken :) Ze uitschelden is natuurlijk niet nodig, maar tegen kritiek moeten ze wel kunnen vind ik.

Citaat
Kortom, saaie boel ten top.
We vervallen hier zelfs in stompzinnige raadspelletjes van wie is wie op dit forum. Het moet niet gekker worden.

Dan blijf jij lekker weg uit de Relaxhoek! ::ok:: ::vergroot::
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #15 Gepost op: 24-09-2008, 14:43:49 »
Ondanks dat ik een zwak heb voor de eerdere seizoenen met alle bijbehorende excentriekelingen en strategisch ingestelde spelers vind ik het huidige seizoen nog wel te pruimen. Het is nog altijd een stuk beter dan helemaal geen Expeditie Robinson. Dat neemt niet weg dat er erg veel ruimte voor verbetering is.

Ik ben totaal niet onder de indruk van de editing, de formule die Expeditie Robinson in de beginjaren zo succesvol maakte is al een aantal seizoenen aan het verloederen. Ze zijn op zoek naar iets nieuws, maar vooralsnog komt het op mij erg onbeholpen over. Nu moet ik daarbij opmerken dat het deels ook aan de kandidaten te wijten is. Passieve spelers leveren nu eenmaal erg weinig geschikt beeldmateriaal op. Dat leidt tot de vraag hoe het mogelijk is dat al die passieve spelers de selectierondes hebben doorstaan. Het is merkwaardig dat ze er de laatste twee seizoenen niet tot nauwelijks in zijn geslaagd om spraakmakende kandidaten te vinden.

Wat betreft de insiders die zich geroepen voelen om de kandidaten te verdedigen en elke kritische noot als een aanval beschouwen: we hebben hier te maken met een amusementsprogramma en niet met diepgaande documentaireportretten van de deelnemers. We reageren op tv-karakters en zijn ons er over het algemeen prima van bewust dat de beeldvorming lang niet altijd overeenkomt met de werkelijke aard van de personen.

Trouwens dit seizoen zijn er nog maar amper harde of ongefundeerde meningen gegeven over de kandidaten omdat ze allemaal zo passief zijn. De emotionele betrokkenheid is zeer gering waardoor maar weinigen zich geroepen voelen überhaupt een oordeel te geven. Kijk eens rond in het archief en lees de topics van John en Carl door, dan zie je pas hoezeer een seizoen kan leven onder de kijkers!
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #16 Gepost op: 24-09-2008, 15:01:13 »
Je kan nooit voor iedereen goed doen .

Er zijn mensen het die het top vinden, anderen vinden het flauwtjes en enkele eindigen misschien met hun hoofd tussen de wc-bril. 

So be it, get over it

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #17 Gepost op: 24-09-2008, 15:03:34 »
Ik sluit me bij Art en Goyathlay aan. Ik heb er geloof ik geen geheim van gemaakt dat ik het huidige seizoen door de belabberde casting en editing uitermate saai vind. Ik vraag me af of misschien met de wisseling van producent (toen ER naar Talpa ging) er ook een andere casting director is gekomen. Ik begin haast te denken dat de nieuwe producent (Strix) in het seizoen John/Carl/Marnix/Esther de kandidaten van de oude producent (Kanakna) heeft overgenomen, dat daardoor dat seizoen nog goed in elkaar zat en dat het vanaf dat moment alleen maar bergafwaarts is gegaan. Panama vond ik namelijk ook niet echt denderend; Strijd der Titanen waren ex-kandidaten;de 100 bevatte een fout in het basisconcept (namelijk dat de productie geen controle meer had over de kandidaten die uiteindelijk overbleven; ze hadden nog mazzel met Frans); en 2008 is (vooralsnog) gewoon saai.
Daarbij vraag ik me af of het 'Back to basic'-concept van dit jaar ook niet gewoon voortkomt uit geldgebrek. Waarom zou je in godsnaam maar één proef per aflevering doen? Je merkt toch op 'de set' ook wel dat er bitter-weinig verhaal te vertellen valt op het eiland. Of zijn er wel verhalen, maar worden die gewoon slecht verteld? Tot slot vind ik ook de 'twist' van dit jaar slecht uitgewerkt. Het vastketenen van de kandidaten was een interessant concept, maar is erg slecht uitgewerkt. Wat was er bijvoorbeeld gebeurd wanneer er bij het winnen van een proef slechts twee kandidaten mochten worden losgekoppeld? Dat had misschien wat meer wrijving, irritatie, jaloezie en conflict veroorzaakt, waardoor het hele spel misschien wat eerder op gang zou zijn gekomen. Of was het onverantwoord om de kandidaten nog langer geketend te laten?

In ieder geval, waar het aan ligt, ik weet het niet, maar Expeditie Robinson heeft zeker aan glans verloren. Ik kijk dan ook al uit naar Survivor Gabon, waar je tenminste de garantie hebt dat bijna iedere kandidaat meedoet om het geld te winnen en het spel dus gespeeld wordt.
« Laatst bewerkt op: 24-09-2008, 15:05:50 door honeymaker »

Offline Art

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #18 Gepost op: 24-09-2008, 15:24:35 »
Tot slot vind ik ook de 'twist' van dit jaar slecht uitgewerkt. Het vastketenen van de kandidaten was een interessant concept, maar is erg slecht uitgewerkt. Wat was er bijvoorbeeld gebeurd wanneer er bij het winnen van een proef slechts twee kandidaten mochten worden losgekoppeld? Dat had misschien wat meer wrijving, irritatie, jaloezie en conflict veroorzaakt, waardoor het hele spel misschien wat eerder op gang zou zijn gekomen. Of was het onverantwoord om de kandidaten nog langer geketend te laten?

Dat had een geweldige twist kunnen zijn. Ik vond het ook erg vreemd dat tijdens de eerste aflevering verschillende keren werd gezegd dat je de ketting alleen maar kwijt kon raken als je de proef won, maar dat de verliezers na het wegstemmen van Marleen toch loskwamen. Misschien, zoals jij al zegt, om medische redenen?

In ieder geval, waar het aan ligt, ik weet het niet, maar Expeditie Robinson heeft zeker aan glans verloren. Ik kijk dan ook al uit naar Survivor Gabon, waar je tenminste de garantie hebt dat bijna iedere kandidaat meedoet om het geld te winnen en het spel dus gespeeld wordt.

Niet om dit weer in een Survivor vs. ER battle te laten veranderen, maar ook Survivor heeft slechte seizoenen gehad. Misschien is dit seizoen wel de Thailand/Fiji van Expeditie Robinson. Vergeet niet dat dit al het tiende seizoen is en dat dit de enige realityshow in Nederland/België is dat zo lang draait. Imo waren alle voorgaande seizoenen erg goed, al begonnen in sommige seizoenen de drama pas na de herindeling, dus er is nog hoop. :P
Nog even niks.

Offline Art

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson heeft zijn glans verloren!
« Reactie #19 Gepost op: 24-09-2008, 15:31:14 »
Je kan nooit voor iedereen goed doen .

Er zijn mensen het die het top vinden, anderen vinden het flauwtjes en enkele eindigen misschien met hun hoofd tussen de wc-bril. 

So be it, get over it

Dan valt er hier weinig te discussieren. :P

Dit topic kan toch ook gebruikt worden door 'tegenstanders', die het seizoen wel geweldig vinden? Het is niet allemaal slecht, het idee dat de kandidaten meer aan het woord zijn dan EP vind ik helemaal top, er zijn zeker een paar interessante kandidaten (al zijn sommige erg vroeg weggestemd, zoals Marleen of Claudia), ik vind het leuk om wat meer te zien over wat de kandidaten doen om aan voedsel te komen. Het zijn vooral de interpersoonlijke relaties (aka, de drama) dat ik mis.
Nog even niks.