Auteur Topic: Aflevering 14 - Finale  (gelezen 114894 keer)

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #200 Gepost op: 1-12-2008, 23:44:28 »




 Hij liet ondanks alles toch enig respect doorklinken voor Hiu Kwan.

maar Bodejos, besef je niet dat Hans, altijd maar dingen zegt dat hij kwijt wil... Misschien meent hij dat echt niet.

Offline beetjelaat

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #201 Gepost op: 2-12-2008, 11:23:13 »
Welkom Marga
Als je nu ook nog verteld dat je gisteravond door een tip van Hans aan dit forum bent gekomen, hebben we toch nog iets positiefs in Hans gevonden ::rofl::

Hij heeft me genoeg ergernis bezorgd dus hij was me ook nog wel wat verschuldigd  ::trots::

Mvg
Marga

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #202 Gepost op: 2-12-2008, 11:31:14 »
maar Bodejos, besef je niet dat Hans, altijd maar dingen zegt dat hij kwijt wil... Misschien meent hij dat echt niet.

Ik vond Hans daar in die rode stoel erg hard bezig om nog zieltjes te winnen in de zaal. Hij zei nog zoiets van: 'Mensen die ik tegenkom in het uitgaansleven, waar ik ook zakelijk kom, zeggen me dat ik niet zo ben als ik op tv overkom, vinden me in het echt toch wel aardig.'

Toen dacht ik: ja, een paar minuten in een gesprek kan iedereen aardig doen, zeven weken op een eiland, met honger en competitie, dan kun je niet je aardige masker op blijven houden  ::)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Berry Honing

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #203 Gepost op: 2-12-2008, 11:47:29 »
Ik denk dat "de groep" te laat doorkreeg wat er aan de hand was. Er is nooit echt "één groep" geweest, roch? Alleen een paar kleine groepjes of eenheden die geen meerderheid konden vormen tegen het blok Hans-Yin-Geert, omdat die drie (maar met name Hans & Yin natuurlijk) het (manipulatie-)spelletje nu eenmaal beter beheersten. Stop al die afvallers vervolgens bij elkaar in een resort en hun frustraties gaan elkaar versterken. Misschien is er toen pas een groepsgevoel ontstaan, omdat ze opeens twee gemeenschappelijke vijanden hadden.

Ja, maar dan is dat toch de zwakte van de groep?
A. ze hebben het niet door gehad (dat is een teken van zwakte en dan verdien je de finale ook niet in dit spel),
B. ze hadden het wel door maar vonden het wel prima (dan hebben ook zij tactisch gespeeld, want zo kwamen zij ook verder en kregen ze kansen op immuniteit),
C. De proeven werden steeds gewonnen door Hans en Yin. En dus kwamen Hans en Yin boven drijven. En dus zijn ze voor mij terechte finalisten binnen dit spel.

Dat je met dergelijk gedrag in de normale samenleving niet veel verder zult komen is een ander verhaal. Dit is Expeditie Robinson. Het spel loopt zoals het loopt. Eigenlijk heeft het gedrags-corrigerend vermogen binnen de groep onvoldoende gefunctioneerd en dat ligt aan de zwakte van de groep. Feitelijk heeft het productieteam met Ernst-Paul hier nog een rol in gespeeld om dit aan de groep duidelijk te maken.
Alle deelnemers wisten continu wat er ging gebeuren op een eilandraad. De enige die hiertegen een vuist heeft gemaakt is HiuKwan geweest.

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #204 Gepost op: 2-12-2008, 11:58:40 »
Alle deelnemers wisten continu wat er ging gebeuren op een eilandraad. De enige die hiertegen een vuist heeft gemaakt is HiuKwan geweest.

Daarom had  in mijn ogen HiuKwan de terechte finaliste  moeten zijn en tenslotte de  winnares..

Offline BalkanPower

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #205 Gepost op: 2-12-2008, 12:07:43 »
Daarom had  in mijn ogen HiuKwan de terechte finaliste  moeten zijn en tenslotte de  winnares..

ze was niet alleen de enige die zich ertegen had verzet, maar ze had daarmee nog succes geboekt ook. Het is makkelijk om als clubje van 3 personen de minderheid weg te stemmen. Maar meer respect heb ik voor haar dat het 3 tegen 1 was (sharon houden we neutraal)...en hiu als winnaar uit de bus kwam door sharon naar zich toe te trekken en succes te boeken....en geert te elimineren:)

Offline Berry Honing

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #206 Gepost op: 2-12-2008, 12:25:30 »
Daarom had  in mijn ogen HiuKwan de terechte finaliste  moeten zijn en tenslotte de  winnares..

Nee, want het spel schrijft voor dat je daarvoor proeven moet winnen. En de laatste proef heeft ze niet van Hans gewonnen, terwijl ze halverwege het spel wel in het voordeel was... Kortom: het in bedwang houden van je zenuwen is ook een punt waarop beoordeeld wordt of je Robinson kan worden of niet.
Zo simpel ligt het! Sympathiek of niet sympathiek doet er niet toe. Het spel is hard hoor!

Wat ik eigenlijk steeds wil zeggen, is dat de kandidaten die de finale halen, in de spelopzet zoals die bestaat, altijd per definitie de besten zijn. Simpelweg omdat ze op basis van een heleboel kenmerken boven zijn komen drijven. En dat daar zaken tussen zitten die wij in het normale leven niet zouden appreciëren, doet niet terzake.

Mijn oordeel dus:
Yin en Hans terecht in de finale.
Hans overspeelde zijn hand, waardoor Yin kon winnen.
Dus had Yin hoe dan ook de beste mix van eigenschappen van allemaal.

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #207 Gepost op: 2-12-2008, 12:37:06 »
Ja, maar dan is dat toch de zwakte van de groep?

Dat zeg ik toch feitelijk ook?

Offline Berry Honing

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #208 Gepost op: 2-12-2008, 12:46:36 »
Dat zeg ik toch feitelijk ook?
Maar dan zijn we dat dus met elkaar eens.

Wat ik er eigenlijk uit probeer te krijgen (en daarom ben ik zo nieuwsgierig naar hoe mensen op mijn stellingen reageren), is dat onze perceptie van terecht/onterecht t.a.v. het behalen van de finale door Yin en Hans er niet toe doet: ze hebben de finale gehaald en dus zijn ze per definitie in deze expeditie de beste geweest. De hele discussie rondom HiuKwan doet niet terzake: ze heeft haar proeven niet gewonnen, waar Yin en Hans deze wel wonnen en dus steeds in het voordeel waren. 

Neemt niet weg dat we voor alle deelnemers respect kunnen hebben. Ik zou het er hooguit 3 dagen uit houden. Maar mijn maag kan dan ook niet tegen vis... dus dat is wat lastig op een onbewoond eiland en ik zie mezelf ook nog niet 1-2-3 een varanenval in elkaar zetten. Dat kunnen namelijk alleen echte Robinsons... :-)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #209 Gepost op: 2-12-2008, 12:49:54 »

ik zie mezelf ook nog niet 1-2-3 een varanenval in elkaar zetten. Dat kunnen namelijk alleen echte Robinsons... :-)

1-2-3 weken zul je bedoelen  ;D

Ik begrijp nog steeds niet waarom zijn vallen ingenieus worden genoemd  ???
Ze staan beschreven in een boek.  De krabbenval van geert t die vond ik wel leuk en zelf bedacht.
Indien ze geen visnet hadden gehad zouden 3 weken toch iets te veel geweest zijn om op eten te wachten + geen aas voor de varanenval...
« Laatst bewerkt op: 2-12-2008, 12:56:23 door reaver »

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #210 Gepost op: 2-12-2008, 12:54:34 »
Wat ik er eigenlijk uit probeer te krijgen (en daarom ben ik zo nieuwsgierig naar hoe mensen op mijn stellingen reageren), is dat onze perceptie van terecht/onterecht t.a.v. het behalen van de finale door Yin en Hans er niet toe doet: ze hebben de finale gehaald en dus zijn ze per definitie in deze expeditie de beste geweest. De hele discussie rondom HiuKwan doet niet terzake: ze heeft haar proeven niet gewonnen, waar Yin en Hans deze wel wonnen en dus steeds in het voordeel waren.

Dat ze per definitie de beste waren ben ik het niet mee eens. Dan moet je eerst definiëren wat je onder de beste verstaat. ;)

Als je het gevoelsmatige weghaalt zullen ze misschien terecht in de finale hebben gestaan. Vraag is natuurlijk ten koste van wat je in een finale wilt staan. Wil je daar staan terwijl iedereen je uitkotst of wil je daar staan terwijl mensen vinden dat je het verdient? Ik denk dat Zowel Hans als Yin niet lekker in die rode stoeltjes hebben gezeten en blij waren toen de uitzending voorbij was.
Geniet nooit met mate...

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #211 Gepost op: 2-12-2008, 12:58:48 »
Maar ze stonden inderdaad terecht in de finale. Hoe je die finale ook haalt, als je er staat is het altijd "terecht" natuurlijk.

Maar daarmee hoef ik ze die finale nog niet te gunnen natuurlijk.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #212 Gepost op: 2-12-2008, 13:00:25 »
Maar ze stonden inderdaad terecht in de finale. Hoe je die finale ook haalt, als je er staat is het altijd "terecht" natuurlijk.

Maar daarmee hoef ik ze die finale nog niet te gunnen natuurlijk.

Ze staan door hun eigen verdienste in de finale maar terecht zou ik niet willen omschrijven.

Offline Berry Honing

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #213 Gepost op: 2-12-2008, 13:10:21 »
Dat ze per definitie de beste waren ben ik het niet mee eens. Dan moet je eerst definiëren wat je onder de beste verstaat. ;)

Als je het gevoelsmatige weghaalt zullen ze misschien terecht in de finale hebben gestaan. Vraag is natuurlijk ten koste van wat je in een finale wilt staan. Wil je daar staan terwijl iedereen je uitkotst of wil je daar staan terwijl mensen vinden dat je het verdient? Ik denk dat Zowel Hans als Yin niet lekker in die rode stoeltjes hebben gezeten en blij waren toen de uitzending voorbij was.

Het leuke aan ER is dus dat de definitie van waarom je het beste bent, wordt gevormd door het spel zelf, door de sterktes en zwaktes van de kandidaten. Niet van wat wij een goede Robinson vinden, want wij zitten niet in die interactie van de kandidaten. Dus ook van hoe goed je je kunt verstoppen, zodat je niet de meest opvallende persoon bent en dus weggestemd kan worden. Prince dacht hier toch ver mee te komen? Maar die was eigenlijk toch weer té opvallend, omdat hij zowel fysiek als mentaal een sterke kandidaat was en dus bedreigend was voor de andere kandidaten die hem dus van het eiland afstemden.

Je tweede opmerking: geen idee. Ze zitten er en zij zullen er mee moeten leven. Misschien dat andere kandidaten het volgend jaar (als we weer een ER hebben) het op basis hiervan anders doen en dus weer andere normen en waarden zullen inbrengen in het spel.

Voor mij blijft echter een feit, alles bij elkaar opgeteld, is Yin de terechte winnaar. Het kan ook niet anders. Het is zo multidisciplinair, je wordt op letterlijk alle facetten van fysiek en mentaal gedrag be- en veroordeeld! En dan wint ze omdat Hans' gedrag door de oud-deelnemers werd veroordeeld, omdat ze proeven gewonnen heeft, omdat ze niet in de picture heeft gestaan richting eilandraden en omdat ze strategische allianties is aangegaan.

(Ik denk hier nog steeds over na hoor! Het vormt zich gaandeweg, want het was zo verrassend wat er de afgelopen weken gebeurde en ik heb me ook pas ingeschreven op dit forum na de laatste uitzending, ook nieuwsgierig naar hoe anderen er over denken! Ik ben politicoloog, dus ook vanwege mijn achtergrond zeer geďnteresseerd naar het wel en wee van zo'n 'experimentele' groep...)

Offline pallas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #214 Gepost op: 2-12-2008, 13:17:29 »
Ik denk dat Zowel Hans als Yin niet lekker in die rode stoeltjes hebben gezeten en blij waren toen de uitzending voorbij was.
Daar kan ik mij zeker bij aansluiten. Niemand zou zich lekker voelen in die toch wel vijandige sfeer. Publiek, deelnemers 2008, ex-deelnemers, ER crew en ook nog eens de getoonde reportages: zowat iedereen was (wat mij betreft met recht en reden) tegen hen. Evi heeft pro forma op het eind nog eens gezegd dat ze per definitie terecht op die stoeltjes zaten, maar dat was pure beleefdheid en bleek in niets uit wat er getoond en gezegd werd.

En wat het niet lekker voelen betreft: ik denk niet dat Yin het opnieuw zo zou aanpakken. Hans misschien, die is dat aan zijn eigen ego verplicht.
In the beginning there was nothing and even that exploded

Offline Berry Honing

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #215 Gepost op: 2-12-2008, 13:18:58 »
Ik begrijp nog steeds niet waarom zijn vallen ingenieus worden genoemd  ???
Ze staan beschreven in een boek. 

Maar dan is Hans wel de eerste geweest in al die seizoenen ER die dan dat boek gelezen heeft of althans datgene wat in het boek stond ook ten uitvoer heeft gebracht? Ook weer zo'n karaktereigenschap, op basis waarvan je ver kan komen in ER: voorbereiding.

Offline pallas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #216 Gepost op: 2-12-2008, 13:23:50 »
Ik ben politicoloog, dus ook vanwege mijn achtergrond zeer geďnteresseerd naar het wel en wee van zo'n 'experimentele' groep...

Oh, maar dat verklaart veel: als je vanuit die vorming en/of beroep geregeld de Belgische politiek volgt, dan ben je wel vertrouwd met onderkruiperij, achterdocht, bedrog en leugens. En inderdaad, de grootste hypocrieten halen steeds hun slag thuis.
 ::rofl::  ::rofl::  ::rofl::  ::rofl::  ::rofl::
(niet persoonlijk bedoeld hoor)
In the beginning there was nothing and even that exploded

Offline beetjelaat

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #217 Gepost op: 2-12-2008, 13:35:15 »
Ik denk toch dat er voorbij gegaan wordt aan het feit dat het een TV-programma is en het succes van zulke programma's ontstaat omdat men zich kan identificeren met de spelers. Ik denk dat er weinig mensen zullen zijn die zich kunnen identificeren met Hans of Yin.

Mvg
Marga

Offline Li0nHeart

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #218 Gepost op: 2-12-2008, 13:49:37 »
Ook weer zo'n karaktereigenschap, op basis waarvan je ver kan komen in ER: voorbereiding.

Het is maar hoe je het bekijkt.. Hiu heeft gezegd zich helemaal niet voorbereid te hebben. Ze is 3e geworden, en als het iets anders was gelopen had ze gewonnen.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #219 Gepost op: 2-12-2008, 14:06:01 »
Het is maar hoe je het bekijkt.. Hiu heeft gezegd zich helemaal niet voorbereid te hebben. Ze is 3e geworden, en als het iets anders was gelopen had ze gewonnen.

Als, als.... als Prince twee visjes had gevangen hadden we wellicht geen van drie in de finale teruggezien...  Als ik me had opgegeven had ik  natuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk gewonnen  ::tandpastasmiley:: ;)

Als (in het verleden) betekent niks anders als gemiste kansen, waar je niks meer aan kunt doen...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"