Auteur Topic: Extra stem Jeroen  (gelezen 6631 keer)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Extra stem Jeroen
« Reactie #20 Gepost op: 25-11-2009, 21:25:43 »
Bij het blokkenstapen zei Evi: "Jullie mogen beginnen", en dat deden ze nog ook. Hadden ze ook niet kunnen doen.
En toen Kurt weg moest: "Je mag gaan". Volgens jou had hij dus ook mogen blijven?
Bij de proef "mochten ze klaar gaan staan", ze deden het nog allemaal ook.
Enzovoort.

Mogen klinkt gewoon een stuk vriendelijker dan moeten, maar eigenlijk wordt er wel moeten bedoelt.

'Mogen' wordt idd als een verzoek gebruikt maar ook als een goedkeuring/toestemming om iets te doen.  Ik vind jouw voorbeelden ten opzichte van de context mbt tot het stemmen niet relevant...

Bij heel belangrijke zaken zal het zeker van 'moeten' zijn als ze dit ook bedoelen.   Zo niet laten ze hele belangrijke steken vallen...

Maar ik hou er wel over op.

Dat mag maar moet niet.  ;D


Mijn punt is:  Indien Jeroen 2 werkelijk stemmen moest geven op 1 persoon hadden ze daar ook wel harder op doorgedrukt...




Offline fugazi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Extra stem Jeroen
« Reactie #21 Gepost op: 25-11-2009, 21:48:55 »
'Mogen' wordt idd als een verzoek gebruikt maar ook als een goedkeuring/toestemming om iets te doen.  Ik vind jouw voorbeelden ten opzichte van de context mbt tot het stemmen niet relevant...

Ik wilde me eigenlijk niet in deze discussie mengen, maar ik kan het niet laten nu je de "context" aanhaalt. ;) Het is namelijk de context die veel verklaard in tegenstelling tot het woord mogen tov moeten. Door je alleen op het woord "mogen" te richten ga je namelijk helemaal voorbij aan de context.

Eddy zegt namelijk: "ėven voor de duidelijkheid". Dan mag aangenomen worden dat hij het precies zo bedoeld als het voorbeeld dat hij geeft, anders had hij beter niets kunnen zeggen. Het onderstreept volgens mij alleen maar het belang van zijn volgende zin/voorbeeld. Dan eindigt hij met:"dan heb je nog 1 stem over voor iemand anders" of iets in die strekking. Dit kan toch alleen maar betekenen dat er maar op 2 kandidaten gestemd mag worden. Verder van belang in deze context is, dat een terugkerend item is dat iedereen op 2 kandidaten stemt deze hele serie.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Extra stem Jeroen
« Reactie #22 Gepost op: 25-11-2009, 22:16:45 »
Eddy zegt namelijk: "ėven voor de duidelijkheid". Dan mag aangenomen worden dat hij het precies zo bedoeld als het voorbeeld dat hij geeft, anders had hij beter niets kunnen zeggen. Het onderstreept volgens mij alleen maar het belang van zijn volgende zin/voorbeeld. Dan eindigt hij met:"dan heb je nog 1 stem over voor iemand anders" of iets in die strekking. Dit kan toch alleen maar betekenen dat er maar op 2 kandidaten gestemd mag worden. Verder van belang in deze context is, dat een terugkerend item is dat iedereen op 2 kandidaten stemt deze hele serie.

"Dit kan alleen maar betekenen" vind ik een beetje te strikte stelling aangezien het best alle kanten uit kon gaan.

Eddy geeft op deze manier de toestemming dat hij die extra stem mag gebruiken om deze bovenop de normale stem mag geven, maar niet dat het noodzakelijk de bedoeling is. 

Eddy kan evengoed erna aangehaald hebben dat Jeroen ze kon spreiden over 3 personen maar aangezien dit niet van toepassing is geweest het niet in de uitzending te zien was.  Het zou geen rariteit zijn indien dit eruit is geknipt...   (met de preview van Jeroen's immitatie van Marcel in de uitzending was er ook wat knip en plakwerk te bespeuren)

Met de context bedoel ik dat de voorbeelden niet gelijkgestemd waren in de gevoelswaarde dat het bewuste woordje al dan niet gebruikt kon worden ten opzichte van de 'toestemming' van de extra stem toe te voegen aan 1 van de 2 'oorspronkelijke' stemmen.

« Laatst bewerkt op: 25-11-2009, 22:22:02 door reaver »

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Extra stem Jeroen
« Reactie #23 Gepost op: 25-11-2009, 23:14:16 »
Ik begin ervan te duizelen ::dom::
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline plotiemoos

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Extra stem Jeroen
« Reactie #24 Gepost op: 26-11-2009, 13:09:07 »
Ik denk dat ze eerder bedoelden dat jeroen niet drie stemmen aan 1 persoon kon geven....
Fietsen is gezond. Eet meer fiets.

Offline Mus20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Extra stem Jeroen
« Reactie #25 Gepost op: 26-11-2009, 16:04:11 »
Ik denk dat ze eerder bedoelden dat jeroen niet drie stemmen aan 1 persoon kon geven....
Dat mag sowieso niet. Iedereen moest met 2 stemmen op 2 verschillende personen stemmen. Met 3 stemmen op 1 persoon is erg onlogisch.