Auteur Topic: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u  (gelezen 74867 keer)

Offline essie75

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #160 Gepost op: 16-10-2010, 19:56:58 »
Waar haal jij vandaan dat Zsofi tot de groep behoort? Had je Martine gezegd, had ik volmondig toegestemd, maar met Zsofi weet ik het niet. Zij lijkt de enige die zich niet direct door Iwein en Antony laat beïnvloeden. Hopelijk weten we de volgende aflevering meer hoe het zal aflopen en of Zsofi al dan niet tot het kwartet gaat behoren.

je hebt gelijk, ik bedoelde Martine, sorry.

Offline essie75

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #161 Gepost op: 16-10-2010, 20:13:08 »
Dit is echt onzin hoor. De regie grijpt heus niet in omdat de Belgen collectief beter spelen dan de Nederlanders.

Jij noemt het "beter" ik noem het "berekender".
De Nederlanders zijn toch wat meer open minded (nou ja de NL dames hadden wel de verkeerde B heren voor zich), waardoor je ook zag dat Regina en Saar bij de proef Antony riepen om bij het team te komen. En de relaxte omgang van de NL heren met de B dames (die overigens bij een nieuwe indeling meteen de kans op een verbond met de B heren aangrepen)

De Belgische heren hebben zich vanaf het eerste moment erg laten kennen door hun complot tegen de dames.
Dat heeft Kim de kop gekost, en door Iwein ook de kop van Nienke.

Uiteindelijk heeft Iwein de meeste mazzel gehad, doordat de heren een dubbele stem hadden (sergio gaf de doorslag), ging Kim naar huis, doordat de immuniteit veranderde, ging Sergio naar huis (en stemde hij zelf op zijn "vriend"). Doordat de Belgische dames bedreigd waren door de sterke Nienke kon Iwein er voor zorgen dat zij ook naar huis ging (ook hier weer bewijs dat de nederlanders(en Szofi ook trouwens) niet aan complotten doen, want als ze dat hadden gewild, had Iwein er ook gewoon uit kunnen liggen. Het kwam hem ook goed uit dat Sebastian (daar kon hij niet tegen stemmen, dat was verdacht geweest) er niet bij was, zodat hij zijn invloed op de rest van het team kon vergroten. Belgen onder elkaar, je weet toch!
Als je als Iwein nu thuis bent, de uitslag weet en terug bent uit de expeditie, kijk je dan tevreden terug? Ben je dan trots op jezelf, dat vraag ik me nou af. Want wat heb je nou zelf gepresteerd als Iwein (geen proef gewonnen, geen vis gevangen, geen voedsel gevonden, nog een boom kunnen omkappen)
Hoop dat je dan niet denkt dat je Robinsonwaardig bent?

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #162 Gepost op: 16-10-2010, 20:36:17 »
Die open mindedness waar je over spreekt zie ik niet. Zo hebben de Belgen bijvoorbeeld Sebastiaan naar de samensmelting gestuurd, dat is niet bepaald een bewijs dat de Belgen bekrompen en nationalistisch zijn.

Het feit dat de Nederlands minder aan complotten doen bewijst voor mij dat de Belgen inderdaad beter spelen. Complotten smeden zie ik namelijk als een positief iets.

Ik weet wel zeker dat Iwein zeer positief terugkijkt op zijn expeditie tot dusverre. Hij heeft verschillende riskante TC's weten te overleven en lijkt nu redelijk in control te zijn. Dat weegt wat mij betreft zwaarder als een proef winnen. Daarnaast getuigt hij van zeer veel mentale kracht.

Sterker nog, ik denk dat Iwein, meer dan welke andere speler dan ook, met terugwerkende kracht stomverbaasd is over de geweldige prestatie die hij aan het leveren is.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #163 Gepost op: 16-10-2010, 20:46:10 »
Sterker nog, ik denk dat Iwein, meer dan welke andere speler dan ook, met terugwerkende kracht stomverbaasd is over de geweldige prestatie die hij aan het leveren is.
::jaja:: Fysiek is hij nog steeds in orde, zoals hij zelf heeft aangegeven. Mentaal op dit moment ook.
En hij is veel verder gekomen dan hij vantevoren dacht, vermoed ik.


“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #164 Gepost op: 16-10-2010, 21:48:15 »
Er wordt hier steeds geschreven dat Martine ook overduidelijk tot het B-complot behoort, maar ik ben daar niet zo zeker van. Ik denk nog steeds dat haar stem op Nienke een onhandige actie was en dat ze nu in dit kamp gewoon echt niet zoveel op heeft met Saar en Regina. Die liggen haar om de één of andere reden gewoon niet. Misschien omdat ze zich laat beinvloeden door Iwein, misschien ook wel omdat Saar volgens mij op het moment bepaald niet haar vrolijke zelf is en het duo zich wellicht ook wat gesloten en afzijdig opstelt en misschien ook wel gewoon omdat de persoonlijkheden elkaar niet liggen. Kan toch?

Ik heb nog geen overtuigende beelden gezien die voor mij aantonen dat Martine in een complot mee zou gaan en ben dan ook erg beniewd hoe ze zich komende aflevering gaat opstellen.
Eigenlijk denk ik niet dat zij de samensmelting haalt, maar anders ben ik heel benieuwd of ze daadwerkelijk met Iwein en Antony mee gaat stemmen of (net als Zsofi?) haar eigen stem bepaalt.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #165 Gepost op: 16-10-2010, 23:09:10 »
Uiteindelijk heeft Iwein de meeste mazzel gehad, doordat de heren een dubbele stem hadden (sergio gaf de doorslag), ging Kim naar huis,

Dit is speculatie, Sergio moest kiezen bij een gelijke stand toen er niemand naar huis moest gaan...

Het is wel een feit dat Iwein al een target was voor de expeditie nog moest plaatsvinden. (artikel(s) binnenkort te lezen op de site)

Als je als Iwein nu thuis bent, de uitslag weet en terug bent uit de expeditie, kijk je dan tevreden terug? Ben je dan trots op jezelf, dat vraag ik me nou af. Want wat heb je nou zelf gepresteerd als Iwein (geen proef gewonnen, geen vis gevangen, geen voedsel gevonden, nog een boom kunnen omkappen)
Hoop dat je dan niet denkt dat je Robinsonwaardig bent?

Waarom zou hij niet trots op zichzelf kunnen zijn? 
- Hij heeft zich niet als een mak lam laten afslachten.
- Is veel verder in het spel gekomen dan de meesten hadden kunnen denken.
- Heeft op voorhand (voor de expeditie) geen afspraakjes gemaakt (voor zover bekend)...-
- Een vis vangen op locatie dat praktisch geen vis te bieden heeft...(Ik heb Sebastiaan ook nog geen vis uit het water zien trekken op dat strand)
- Een proef heeft ie (nog niet) gewonnen maar hij ligt er ook nog niet uit en alles is mogelijk in ER.
- Hij heeft niet opgegeven dus een opgever kan je hem ook niet noemen,
- Hij is met Tatiana slakjes gaan verzamelen dus voedsel heeft hij degelijk wel gevonden en voorzien
- ...

Robinsonwaardig... kan jij me misschien eindelijk eens uitleggen wat dit eigenlijk inhoudt zonder er een eigen mening en/of interpretatie aan toe te voegen?


Offline sjimmie

  • Forumlid
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #166 Gepost op: 17-10-2010, 09:57:02 »
Die open mindedness waar je over spreekt zie ik niet. Zo hebben de Belgen bijvoorbeeld Sebastiaan naar de samensmelting gestuurd, dat is niet bepaald een bewijs dat de Belgen bekrompen en nationalistisch zijn.

Ik vind dat het feit dat ze Sebastiaan naar de samensmelting stuurden voortkwam uit het feit dat er gewoon geen andere voor in aanmerking kwam. Hoe bekrompen en nationalistisch ze zijn is in deze aflevering wel duidelijk geworden dunkt me.


Offline sjimmie

  • Forumlid
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #167 Gepost op: 17-10-2010, 10:03:26 »


Het feit dat de Nederlands minder aan complotten doen bewijst voor mij dat de Belgen inderdaad beter spelen. Complotten smeden zie ik namelijk als een positief iets.


Complotten smeden is maar één aspect van ER. En daar is Iwein zeker goed in.
Ik vind dat tot op bepaalde hoogte ook vermakelijk, ik zit me kapot te ergeren voor de TV aan Iwein, en dat is een van de aantrekkelijkheden van ER.
Mijn stille hoop is dat er eindelijk weer eens een lekkere fysieke proef komt waardoor Iwein op zijn plaats wordt gezet. Want ik blijf erbij dat hij behalve zijn opjutpraktijken niets kan of bijdraagt.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #168 Gepost op: 17-10-2010, 11:28:41 »
Complotten smeden is maar één aspect van ER. En daar is Iwein zeker goed in.
Ik vind dat tot op bepaalde hoogte ook vermakelijk, ik zit me kapot te ergeren voor de TV aan Iwein, en dat is een van de aantrekkelijkheden van ER.
Mijn stille hoop is dat er eindelijk weer eens een lekkere fysieke proef komt waardoor Iwein op zijn plaats wordt gezet. Want ik blijf erbij dat hij behalve zijn opjutpraktijken niets kan of bijdraagt.
Ben ik het helemaal mee eens.
Hatch legt teveel nadruk op het tactische deel.
Dit hoort niet het enige of het doorslaggevende deel te zijn.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #169 Gepost op: 17-10-2010, 11:42:04 »
Hatch legt teveel nadruk op het tactische deel.
Dit hoort niet het enige of het doorslaggevende deel te zijn.

Doorslaggevende deel van het spel is toch dat je in eerste instantie een ronde verder komt, en in tweede instantie dat je wint.
En dat allemaal binnen de regels van Expeditie Robinson.

Of zijn er nog andere doelen in het spel die ik niet weet? Is er ook een prijs voor de aardigste speler. Zoals bij het voetbal er 'de fair play' prijs is.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #170 Gepost op: 17-10-2010, 12:07:53 »
Doorslaggevende deel van het spel is toch dat je in eerste instantie een ronde verder komt, en in tweede instantie dat je wint.
En dat allemaal binnen de regels van Expeditie Robinson.

Of zijn er nog andere doelen in het spel die ik niet weet? Is er ook een prijs voor de aardigste speler. Zoals bij het voetbal er 'de fair play' prijs is.
Als je het heel eerlijk speelt kun je ook ver komen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline BramSko

  • Forumlid
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #171 Gepost op: 17-10-2010, 12:59:39 »
Iwein heeft natuurlijk wel veel geluk gehad hè vergeet dat niet. Sergio die als leider de doorslaggevende stem mag geven, en Martine die een domme fout maakt (als dit werkelijk een fout was en geen complot). Geluk hoort ook bij het spel, maar schuif niet alles toe aan zijn 'strategisch inzicht'.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #172 Gepost op: 17-10-2010, 13:03:29 »
Als je het heel eerlijk speelt kun je ook ver komen.

Geef dan eens een 5-tal namen van 'heel eerlijke spelers' die ver zijn geraakt in de vorige edities?

Offline BramSko

  • Forumlid
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #173 Gepost op: 17-10-2010, 13:55:34 »
Marnix, Vinny, Ryan, Olga, Frank, Jutta die hebben het allemaal volgens mij vrij 'eerlijk' (lees zonder echte complotten) gespeeld.


Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #174 Gepost op: 17-10-2010, 13:56:21 »
Die open mindedness waar je over spreekt zie ik niet. Zo hebben de Belgen bijvoorbeeld Sebastiaan naar de samensmelting gestuurd, dat is niet bepaald een bewijs dat de Belgen bekrompen en nationalistisch zijn.

Ik vind dat het feit dat ze Sebastiaan naar de samensmelting stuurden voortkwam uit het feit dat er gewoon geen andere voor in aanmerking kwam. Hoe bekrompen en nationalistisch ze zijn is in deze aflevering wel duidelijk geworden dunkt me.



Tuurlijk, ze zijn collectief van de ene op de andere dag bekrompen en nationalistisch geworden...

Als het ze puur om BE vs. NE was gegaan dan had Sebastiaan nu niet in de samensmelting gezeten.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #175 Gepost op: 17-10-2010, 14:00:13 »
Marnix, Vinny, Ryan, Olga, Frank, Jutta die hebben het allemaal volgens mij vrij 'eerlijk' (lees zonder echte complotten) gespeeld.
wat is een 'echt' complot en een 'onecht' complot?

Als je het heel eerlijk speelt kun je ook ver komen.
wat is heel eerlijk? Eerlijk is als je volgens de regels speelt. En de regels verbieden geen stemafspraken.

Maar er is niets mis met deelnemrs die zonder stemafspraken ver komen. Net zomin als er iets mis is met deelnemers die met stemafspraken ver komen.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline BramSko

  • Forumlid
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #176 Gepost op: 17-10-2010, 14:06:23 »
Een echt complot is vind ik als je met elkaar afspreekt om op één persoon te stemmen, een onecht complot als je dit doet om jezelf te beschermen (zoals Vinny deed) en dus eennmalig doet.

Of het een complot is als je met elkaar afspreekt om niet op elkaar te stemmen, maar niet op wie je stemt laat ik in het midden.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #177 Gepost op: 17-10-2010, 14:09:16 »
Een echt complot is vind ik als je met elkaar afspreekt om op één persoon te stemmen, een onecht complot als je dit doet om jezelf te beschermen (zoals Vinny deed) en dus eennmalig doet.

Of het een complot is als je met elkaar afspreekt om niet op elkaar te stemmen, maar niet op wie je stemt laat ik in het midden.
in principe is elke stemafspraak toch om je zelf te beschermen? Ook al stem je om een 'vriend' erin te houden, dan nog is dat voor jezelf.

Ik kan me in elk geval niet iemand voorstellen die daar op het eiland zit met als belagrijkste reden iemand anders erin te houden.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline BramSko

  • Forumlid
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #178 Gepost op: 17-10-2010, 14:16:38 »
lol... oke laat ik het dan anders formuleren

Een eenmalige stemafspraak om te zorgen dat een complot van anderen geen stand houdt

Hopelijk is het zo duidelijk

Ik zeg hiermee overigens niet dat ik complotten oneerlijk vindt hoor.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 7. Donderdag 14 oktober: 20:30u
« Reactie #179 Gepost op: 17-10-2010, 14:28:27 »
Iwein heeft natuurlijk wel veel geluk gehad hè vergeet dat niet. Sergio die als leider de doorslaggevende stem mag geven, en Martine die een domme fout maakt (als dit werkelijk een fout was en geen complot). Geluk hoort ook bij het spel, maar schuif niet alles toe aan zijn 'strategisch inzicht'.

Dat Sergio de beslissende stem had heeft uiteindelijk goed uitgepakt voor Iwein maar alleen omdat ze een alliantie hadden. Het had natuurlijk ook anders kunnen uitpakken voor Iwein. Ik zou de gevolgen van het leiderschap zijnde van Sergio niet in termen van geluk of pech voor anderen omschrijven, immers het stond Sergio helemaal vrij om te kiezen met welke kandidaten hij wilde samenwerken. Met andere woorden, behalve Sergio werd er in beginsel niemand mee bevoordeeld of benadeeld. Al zou je kunnen zeggen dat het in de lijn der verwachtingen lag dat Segio partij zou kiezen voor de Belgische heren maar dat is geen wet van de Meden en Perzen. Achteraf stellen dat Iwein geluk had omdat Sergio zijn kant koos riekt naar revisionisme. Er waren natuurlijk een groot aantal redenen voor deze keuze: waaronder de wijze waarop de Nederlandse dames omgingen met het leiderschap van Sergio en de opstelling van Iwein. Het was naar mijn mening vrij evident dat het leiderschap van Sergio ervoor zorgde dat Iwein aan zijn kant wilde staan. Op het moment dat Sergio zijn leiderschap verloor keerde Iwein zich dan ook onmiddellijk tegen hem, wetende dat Sergio’s schip zinkende was. De veronderstelde fout van Martine heeft er weliswaar voor gezorgd dat Iwein door het oog van de naald kon kruipen maar dat heeft ook inspanningen zijner zijds gevergd. Hij is er op de een of andere manier achtergekomen dat Martine zou stemmen op Nienke en heeft een stemafspraak gemaakt met Tatiana. Dat maakt Iwein niet tot een meesterbrein maar stellen dat Iwein veel geluk heeft gehad en daardoor al die eilandraden heeft overleefd is ook niet bepaald gefundeerd.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."