Auteur Topic: Spelwendingen  (gelezen 15673 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Spelwendingen
« Reactie #20 Gepost op: 18-10-2010, 11:47:43 »
Dat zou ook kunnen (en wel geinig zijn), want lang kan het toch niet duren, aangezien Evi toch zei dat men nu halverwege de expeditie zat...
Ich bin ein Bärliner!

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelwendingen
« Reactie #21 Gepost op: 19-10-2010, 00:49:16 »
nog enkel ideeën;

Een variant op wat ik al gehoord heb:

Starten met 2 teams van elk 10 personen en per team tegen elkaar laten opnemen voor een beloning, na die beloningsproef een individuele immuniteitsproef en dubbele eilandraden (5 keer achter elkaar zodat 10 personen overblijven) vanaf daar kunnen verschillende inputs verder mogelijk zijn.



Een variant op de uithoudings/opgeefproef van aflevering 6:

Beginnen met 2 teams van 8 personen en pas met games beginnen tot er 2 mensen per team hebben opgegeven.  Indien beide teams het 10 dagen volhouden een shuffle waarbij 4 personen moeten gewisseld worden en thans met games beginnen (eventueel met 2 dubbele eilandraden).

Men kan ook met 1 groep starten (16/18/20 mensen) deze minimum van items geven en wachten op een aantal opgevers alvorens men met de games begint (de 100 op kleine schaal).   


Offline Dunc@n

  • Forumlid
Re: Spelwendingen
« Reactie #22 Gepost op: 19-10-2010, 17:07:12 »
Ik kijk zelf uit naar een ER op een niet tropisch eiland. Het hoeft ook niet op Nova Zembla te zijn, maar ergens bij Schotland ofzo. Koud en nat! 

De kampen krijgen dan b.v. basis matereaal mee om een hut te bouwen, ruwe producten (b.v. niet gedorst graan; ruwe wol en leer voor kleding ect) en wat kippen en een geit. De dieren mogen naar keuze gebruikt worden voor eieren en melk of slachten. Als de dieren blijven leven zul je ze wel moeten voeden en dat gaat dus ten kosten van de mondvoorraad; als je ze slacht dan heb je niets voor later ..... keuzes maken, discussie gegarandeerd.

Rest van het spel blijft onveranderd. (was al goed, blijft goed)



Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Spelwendingen
« Reactie #23 Gepost op: 19-10-2010, 17:08:56 »
Ik kijk zelf uit naar een ER op een niet tropisch eiland. Het hoeft ook niet op Nova Zembla te zijn, maar ergens bij Schotland ofzo. Koud en nat! 

De kampen krijgen dan b.v. basis matereaal mee om een hut te bouwen, ruwe producten (b.v. niet gedorst graan; ruwe wol en leer voor kleding ect) en wat kippen en een geit. De dieren mogen naar keuze gebruikt worden voor eieren en melk of slachten. Als de dieren blijven leven zul je ze wel moeten voeden en dat gaat dus te koste van de mondvoorraad; als je ze slacht dan heb je niets voor later ..... keuzes maken, discussie gegarandeerd.

Rest van het spel blijft onveranderd. (was al goed, blijft goed)



wordt het dan niet meer 71 graden noord, en als het zonder sneeuw of hitte is dan wordt het een soort van kamperen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Dunc@n

  • Forumlid
Re: Spelwendingen
« Reactie #24 Gepost op: 19-10-2010, 17:27:43 »
Ik zie het niet als kamperen, maar meer als een "leefexpiriment" waarbij mensen een bepaalde periode leven zoals b.v. tijdens de steentijd.

In 1976 is z'n experiment gedaan in de Flevopolder door 9 volwassenen en 4 kinderen. ik heb hier als klein kind (ik ben zelf van 1971) een aantal rapportage van gezien en dit is me altijd bij gebleven. Later (5 á 10 jaar terug) heb ik een TV serie van een vergelijkbaar experiment bij Schotland gezien op de BBC. Vandaar waarscheinlijk mijn voorkeur voor z'n variant.


Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Spelwendingen
« Reactie #25 Gepost op: 19-10-2010, 17:30:29 »
Ik zie het niet als kamperen, maar meer als een "leefexpiriment" waarbij mensen een bepaalde periode leven zoals b.v. tijdens de steentijd.

In 1976 is z'n experiment gedaan in de Flevopolder door 9 volwassenen en 4 kinderen. ik heb hier als klein kind (ik ben zelf van 1971) een aantal rapportage van gezien en dit is me altijd bij gebleven. Later (5 á 10 jaar terug) heb ik een TV serie van een vergelijkbaar experiment bij Schotland gezien op de BBC. Vandaar waarscheinlijk mijn voorkeur voor z'n variant.


ja, ik heb ook meegedaan aan een primitieve tocht maar dat is wel makkelijker omdat je niet te maken hebt met ernstige hitte of kou.
Dat maakt het best wel makkelijk.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Spelwendingen
« Reactie #26 Gepost op: 19-10-2010, 17:31:05 »
plus, er zijn bijna geen onbewoonde eilanden in dit soort gebieden.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Spelwendingen
« Reactie #27 Gepost op: 19-10-2010, 19:11:38 »
Ik kijk zelf uit naar een ER op een niet tropisch eiland. Het hoeft ook niet op Nova Zembla te zijn, maar ergens bij Schotland ofzo. Koud en nat! 

De kampen krijgen dan b.v. basis matereaal mee om een hut te bouwen, ruwe producten (b.v. niet gedorst graan; ruwe wol en leer voor kleding ect) en wat kippen en een geit. De dieren mogen naar keuze gebruikt worden voor eieren en melk of slachten. Als de dieren blijven leven zul je ze wel moeten voeden en dat gaat dus ten kosten van de mondvoorraad; als je ze slacht dan heb je niets voor later ..... keuzes maken, discussie gegarandeerd.

Rest van het spel blijft onveranderd. (was al goed, blijft goed)

Een andere locatie lijkt mij ook wel interessant. De binnenlanden van China, Brazilië en veel Afrikaanse landen zijn bijvoorbeeld erg geschikt voor Expeditie Robinson. Ook Survivor is in deze gebieden al een aantal keren neergestreken en persoonlijk vond ik die omgevingen prachtig. Een Noordelijkere locatie lijkt me niet erg praktisch omdat het spel daardoor waarschijnlijk teveel belemmerd wordt. Indien het te koud is zal de vuurkuil of de hut onmiddellijk worden uitgeroepen tot favoriete verblijfplaats van het gehele kamp, immers daar is de felbegeerde warmte te vinden. Dan krijgen de kandidaten minder kansen om in het geheim allianties te smeden en is wordt het moeilijker om mensen te manipuleren. In het verlengde daarvan zullen de kandidaten bij lage temperaturen niet snel overgaan tot lange en risicovolle expeditietochten. Hetwelk ook niet veel zin zal hebben omdat fruit niet goed gedijt in koude klimaten en er over het algemeen ook minder wild te vinden is. Met andere woorden: ik ben bang dat de bewegingsvrijheid van kandidaten in koudere streken teveel beperkt wordt en dat het ten koste gaat van het spel en de algemene kijkervaring (het publiek zit niet te wachten op eentonigheid). Als experiment zijnde kan het wel fascinerend zijn maar Expeditie Robinson is zoals je zelf al aangaf een spel en geen experiment.

Over het experiment in de flevopolder dat je aanhaalde is overigens ook een boek verschenen in de jaren tachtig, onder de naam: Als in het stenen tijdperk, verslag van het spel in de Flevopolder. Het boek is zeer de moeite waard indien je geïnteresseerd bent in leefexperimenten, bovendien is het ook als tijdsdocument erg interessant. Er hebben trouwens wel meer van zulk soort leefexperimenten plaatsgevonden in Nederland. Zo gingen in het Historisch Openluchtmuseum Eindhoven in 1995 zes personen 60 dagen lang leven als in de ijzertijd. Ook dat experiment is in boekvorm gegoten: Twee manen lang, zestig dagen leven als in de ijzertijd.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelwendingen
« Reactie #28 Gepost op: 19-10-2010, 20:57:10 »
Ik kijk zelf uit naar een ER op een niet tropisch eiland. Het hoeft ook niet op Nova Zembla te zijn, maar ergens bij Schotland ofzo. Koud en nat! 

De kampen krijgen dan b.v. basis matereaal mee om een hut te bouwen, ruwe producten (b.v. niet gedorst graan; ruwe wol en leer voor kleding ect) en wat kippen en een geit. De dieren mogen naar keuze gebruikt worden voor eieren en melk of slachten. Als de dieren blijven leven zul je ze wel moeten voeden en dat gaat dus ten kosten van de mondvoorraad; als je ze slacht dan heb je niets voor later ..... keuzes maken, discussie gegarandeerd.

Rest van het spel blijft onveranderd. (was al goed, blijft goed)

Dit concept kwam me erg bekend voor: The Farm!
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Farm

Heb er zelf nauwelijks wat van gezien en is ook volledig geflopt.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Spelwendingen
« Reactie #29 Gepost op: 20-10-2010, 22:06:44 »
Dit concept kwam me erg bekend voor: The Farm!
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Farm

Heb er zelf nauwelijks wat van gezien en is ook volledig geflopt.

Hier is er inderdaad maar een seizoen van The Farm geweest maar ik ontdek net dat het concept in het buitenland wel is aangeslagen: 4 seizoenen in Italië, 5 seizoenen in Zweden en 7 seizoenen in Noorwegen. Daarnaast worden/werden er in 2010 maarliefst 7 versies van The Farm uitgezonden (Brazilië, Kroatië, Dominicaanse Republiek, Noorwegen, Frankrijk, Duitsland en Servië).
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Dunc@n

  • Forumlid
Re: Spelwendingen
« Reactie #30 Gepost op: 21-10-2010, 09:49:49 »
Ik heb ook even ge-googled op de farm en het ziet er inderdaad erg leuk uit. Jammer dat het in Nederland geflopt is. Ik heb trouwens geen beeldmateriaal van deze serie kunnen vinden.

Wellicht moeten ze de farm een nieuwe kans gunnen in nederland  ;D

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelwendingen
« Reactie #31 Gepost op: 16-11-2010, 02:20:10 »
Heb em op een ander topic ook al geplaatst:

1 Kamp maar voor de proeven ze onderverdelen in willekeurige teams en de personen van het winnende team immuniteit geven.

Als twist kan men werken met een verborgen-omwisseling-munt/amulet dat de houder ervan de mogelijkheid geeft indien hij/zij geen immuniteit heeft iemands immuniteit kan afpakken en zelf kan gebruiken of schenken aan iemand anders net voor men moet stemmen op de eilandraad. (De immuniteit moet op de eilandraad gebruikt worden wanneer de omwisseling-amulet wordt gebruikt)

Offline Expeditie Rob

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelwendingen
« Reactie #32 Gepost op: 21-11-2010, 13:39:07 »
Ik heb ook even ge-googled op de farm en het ziet er inderdaad erg leuk uit. Jammer dat het in Nederland geflopt is. Ik heb trouwens geen beeldmateriaal van deze serie kunnen vinden.

Wellicht moeten ze de farm een nieuwe kans gunnen in nederland  ;D
Ik heb de Farm toen intensief gevolgd,
ik vond het echt een heel erg leuk programma.
Dus tegen een nieuwe serie zou ik zeker ja zeggen!
There's no show like a reality show ;)

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Spelwendingen
« Reactie #33 Gepost op: 21-11-2010, 14:12:20 »
Ik heb de Farm toen intensief gevolgd,
ik vond het echt een heel erg leuk programma.
Dus tegen een nieuwe serie zou ik zeker ja zeggen!

Same here, hetzelfde geldt (voor Dwaas) voor Oberon
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Spelwendingen
« Reactie #34 Gepost op: 21-11-2010, 14:50:21 »
De Farm heb ik niet gevolgd. Maar Oberon was inderdaad heel erg leuk.  ::ok::