Auteur Topic: Wat te doen met de Belgen?  (gelezen 31209 keer)

Offline Heintje

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #20 Gepost op: 4-09-2011, 17:39:26 »
100% zeker...Nou nou. Ben je zelf deelnemer of zit je bij de productie? Anders kan je dat nooit zo stellig zeggen.

Je doet alsof het "irrelevant" is, dus geen issue. Dat strookt niet met mijn waarnemingen nu en vorig jaar. Herinner je je Regina Romeijn nog, de winnares, die tal van reacties van Belgische kijkers had gekregen dat zij zich schaamden voor hun landgenoten in ER? Dat ging ook over het complotten smeden.

En als de nationaliteiten-kwestie een game-kwestie is: het gaat mij erom dat ER daardoor voorspelbaar wordt en dat vind ik jammer.

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #21 Gepost op: 4-09-2011, 17:42:30 »
Laat maar, je snapt duidelijk niet wat ik zeg ::ohno::
Nieky grab a life vest!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #22 Gepost op: 4-09-2011, 17:53:25 »
Maar waarom neem jij het mensen die het op een andere manier willen spelen (waarop zij denken dat dat de beste manier voor hen is) dan wel kwalijk?

Dat doe ik niet. Ik stem mensen er uit die zwak zijn naar mijn mening. Als je al op dag 1 gaat zitten zeiken 'awh moet k mn schoenen aan of uit doen blabla' denk ik nee die hoef ik niet op dit eiland. En dan zou ik dus zo iemand wegstemmen niet iemand die gewoon helpt met netten maken enz.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #23 Gepost op: 4-09-2011, 17:54:34 »
ik vind het erg jammer voor Lauretta. Maar ik hoop ook dat de belgische vrouwen na gaan denken. Want als Lauretta word weggestemd blijven er alleen maar belgen over.
Dan kan je er donder op zeggen dat Anne en Katherine er achter elkaar aan uitgestemd worden.

Ik denk ook dat het leuker was geweest als er gewoon een nederlands kamp en een belgisch kamp zou zijn. Dan krijg je dit soort problemen niet ..
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #24 Gepost op: 4-09-2011, 17:56:23 »
Ik denk ook dat het leuker was geweest als er gewoon een nederlands kamp en een belgisch kamp zou zijn. Dan krijg je dit soort problemen niet ..

Dan is de Nederland-België strijd nog veel erger.. en dan na de samensmelting.....
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #25 Gepost op: 4-09-2011, 18:00:14 »
Dan is de Nederland-België strijd nog veel erger.. en dan na de samensmelting.....
Nee maar dan strijden ze tegen elkaar in proeven, dat is veel leuker.
Dan stemmen ze altijd iemand weg van dezelfde nationaliteit. En na de samensmelting is het ook geen probleem. Want het team dat de meeste proeven heeft gewonnen, heeft ook de meeste spelers en dus overmacht. Dan hebben ze er voor gevochten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #26 Gepost op: 4-09-2011, 18:01:52 »
Ik ben blij dat de Belgen, althans een aantal van hen, direct weer het initiatief nemen. Ze begrijpen dat Expeditie Robinson boven alles een sociaal overlevingsspel is waarbij een afwachtende houding dodelijk kan zijn. Niko en Kobe hebben snel gehandeld, een makkelijk slachtoffer gepakt en zijn daardoor wellicht een aantal stemrondes veilig. Dat vervolgens veel Nederlanders weer moord en brand schreeuwen wekt geen verbazing. Naar mijn mening hebben veel Nederlanders nog steeds een verouderde en romantische visie op Expeditie Robinson, wellicht dat het om die reden vaak ook relatief lang duurt voordat de Nederlandse kandidaten een alliantie vormen. Dat de Belgen vaak andere Belgen ronselen voor een alliantie is juist daarom volstrekt logisch. Het lijkt er namelijk op dat de Nederlanders in het algemeen gesteld minder open staan voor allianties. Dat is hun goed recht maar verwijt anderen die wel het inzicht hebben om zo snel mogelijk een alliantie te vormen dan geen kwaadwilligheid.

Wat betreft het nationalistische karakter van de allianties: ik begrijp niet dat mensen zich daar druk over maken. Eén van de forummers typte hierboven al dat het niet om nationaliteit draait maar om vertrouwen en daar ben ik het volledig mee eens. Men gebruikt de nationaliteit als bindmiddel, en in wezen is dat niet anders dan het gebruiken van geslacht/haarkleur/geaardheid/fysieke kracht of interesses als bindmiddel. Op het eerste oog lijkt het één misschien verheven boven het ander maar dat is slechts schijn. Het zijn allemaal middelen om een doel te bewerkstelligen: het creëren van een groep waarin iemand zich enigszins veilig kan voelen binnen het spel. Men is in eerste instantie niet bezig met de creatie van een stabiele samenleving, een scoutingeenheid of levenslange vriendschappen maar met het spelen van een sociaal spel waarbij er weliswaar meerdere wegen zijn maar uiteindelijk slechts één doel: winnen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Heintje

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #27 Gepost op: 4-09-2011, 18:02:23 »
Laat maar, je snapt duidelijk niet wat ik zeg ::ohno::

Dat klopt. Ik snap niet hoe je

met 100% zekerheid kan melden dat het niet zozeer de nationaliteit zelf is als de band en het vertrouwen die daar onlosmakelijk aan verbonden zijn.

Waarop baseer je die absolute zekerheid, vraag ik mij af? Als de cijfers duidelijk een ander beeld tonen en vorig jaar bij herhaling ook door deelnemers is aangegeven dat dit speelde.

@Goyathlay Wat je allemaal schrijft zou opgaan als het altijd zo geweest was, maar dat is niet zo. In het verleden zijn er prima vertrouwensbanden opgebouwd tussen Nederlanders en Belgen. Ik zal je nog iets schokkends vertellen: ik heb een Nederlandse tante die zelfs getrouwd is met een Fransman! Zo allesoverheersend belangrijk is nationaliteit dus niet, niet voor iedereen althans.

Het smeden van allianties op basis van nationaliteit is een soort luie stoel-strategie. Straks hoeven deelnemers niet eens meer op een eiland te gaan zitten. Ze kijken waar alle medespelers vandaan komen, bellen wat, mailen wat en stellen zo een lijstje op. Eigen land eerst, dan eigen streek, dan eigen dorp en tenslotte eigen straat. En we hebben een Robinson.
« Laatst bewerkt op: 4-09-2011, 18:09:09 door Heintje »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #28 Gepost op: 4-09-2011, 18:22:19 »
@Goyathlay Wat je allemaal schrijft zou opgaan als het altijd zo geweest was, maar dat is niet zo. In het verleden zijn er prima vertrouwensbanden opgebouwd tussen Nederlanders en Belgen. Ik zal je nog iets schokkends vertellen: ik heb een Nederlandse tante die zelfs getrouwd is met een Fransman! Zo allesoverheersend belangrijk is nationaliteit dus niet, niet voor iedereen althans.

Het smeden van allianties op basis van nationaliteit is een soort luie stoel-strategie. Straks hoeven deelnemers niet eens meer op een eiland te gaan zitten. Ze kijken waar alle medespelers vandaan komen, bellen wat, mailen wat en stellen zo een lijstje op. Eigen land eerst, dan eigen streek, dan eigen dorp en tenslotte eigen straat. En we hebben een Robinson.

Je leest het verkeerd: ik beweer niet dat er geen andere mogelijkheden zijn, ik beweer enkel dat er in wezen geen onderscheid is. In alle gevallen wordt namelijk de buitenstaander ergens op gediscrimineerd. Velen vinden het begrijpelijk als een zwak persoon wordt weggestemd op basis van zijn of haar fysieke kwaliteiten maar zijn hevig verontwaardigd als andere criteria gebruikt worden. Probeer eens in te zien dat jij in dit geval eigenlijk degene bent die de criteria probeert te bepalen voor de kandidaten. Wat je tante en haar voorkeuren er te maken mee hebben begrijp ik niet echt, we spreken hier over een spel en niet over de alledaagse realiteit. Het punt dat je in het tweede gedeelte van je bericht maakt zou je evengoed kunnen maken waar het interesses, fysieke gesteldheid etcetera betreft. Met voorkennis zou immers ALLES in het spel veranderen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Heintje

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #29 Gepost op: 4-09-2011, 18:40:45 »
Het gaat er niet om welke strategie hoogstaand is en welke niet. Ik beoordeel ER namelijk niet als deelnemer, maar als kijker. En als kijker wil ik geboeid worden, daar ben ik echt heel lullig in.

ER is een spel en dat spel kan op meerdere manier gespeeld worden. En als het op een voorspelbare, saaie manier wordt gespeeld, dan haak ik af. Want zoals ik al schreef: het aspect overleven, dat in de beginjaren nog z'n charme op zich had, dat weet ik nu wel. Ik kijk dus nu vooral voor de intriges, de onwikkelingen, de relaties én de spanning 'wie zou er dit keer uit gaan'.
Als die aspecten dus ontbreken, dan wordt het saaie televisie.

De deelnemers zitten daar namelijk niet voor zichzelf, ze zitten daar voor mij (als kijker). Zo simpel werkt tv. En als anderen geen last hebben van de Belgenstreken - zoals Hillo - prima natuurlijk. Blijf dan lekker kijken. Maar ik ga mijn tijd echt liever anders besteden vanaf nu.

Overigens:

"Ze begrijpen dat Expeditie Robinson boven alles een sociaal overlevingsspel is"

Het gevaar bestaat dat het dat wordt, ja. Tijd voor de makers om eens wat dingen aan te gaan passen.

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #30 Gepost op: 4-09-2011, 19:22:56 »
Dat doe ik niet.

Dat doe je wel, want jouw eerste reactie in dit topic was iets van de "als het zo moet..."aard. Ik snap dat jij het spel anders zou spelen en dat mag, ik zou het spel graag tegen spelers zoals jij spelen omdat ik die naar mijn mening makkelijk de baas ben qua strategie. Ik vind echter dat je ook de manier van Kobe en Niko (en dus ook de mijne) moet respecteren.

Waarop baseer je die absolute zekerheid, vraag ik mij af? Als de cijfers duidelijk een ander beeld tonen en vorig jaar bij herhaling ook door deelnemers is aangegeven dat dit speelde.

Goed, nog één keer, vanaf het begin. Als je het daarna nog niet snapt geef ik het op ;) Lees het een aantal keer heel goed door, want het is veel gepraat over getalletjes bij de theorie, wat nogal ingewikkeld kan zijn ;D

Expeditie Robinson is een spel. Er zijn zestien kandidaten die allemaal willen winnen. De afvaller wordt bepaald door een stemming. Mensen baseren hun stem op verschillende dingen. Alle kandidaten hebben als doel alle stemmingen te overleven, anders winnen ze niet. Eén van de manieren waarop de laatste jaren veel gestemd wordt is 'de minst robinsonwaardige kandidaat eruit'. Als iemand als speler beseft dat hij qua survival niet zo robinsonwaardig is, moet hij er dus voor zorgen dat die mentaliteit niet gaat heersen. Anders is hij immers degene die gevaar loopt. Om dat te voorkomen heb je vriendjes nodig, want om iemand anders dan jijzelf weg te krijgen heb je stemmen nodig. Een meerderheid wel te verstaan. Als er 8 mensen stemmen, stem je iemand met zekerheid weg op het moment dat je 5 stemmen hebt. In theorie is het dus het best om in een groep van 5 te zitten. Dan heb je 3 mensen die niet tot die groep behoren, zodat je de eerste 3 eilandraden veilig bent. Echter, vaak is er een bepaalde pecking order. Ook binnen de alliantie van 5. Want als je uiteindelijk met 5 over bent en je moet weer stemmen, wat dan? Dan heb je een meerderheid van 3 nodig. De 2 die daar buiten vallen willen natuurlijk niet dat het tot een stemming bij de laatste 5 komt, want dan gaat één van hen er hoogstwaarschijnlijk uit. Dus is het wellicht voor die 2 handig om bij de laatste 7 uit hun al bestaande alliantie over te springen naar de 2 outsiders zodat zij een viertal vormen tegen de overige 3. Als jij bij die overige 3 hoort (of binnen het dominante tweetal binnen die 3) ben je gebaat bij een groep van 5 die elkaar door en door vertrouwen. Dan is de kans namelijk het kleinst dat er 2 overboord zullen springen bij de laatste 7 en verzeker jij je min of meer van een plaats bij de laatste 3 of zelfs 2 binnen jouw kamp.  

Oké, dat is de theorie van het sociaal overleven. Dan volgt de praktijk, want zo simpel is het allemaal niet. De eerste stap is al de vraag: Hoe vorm je zo'n groep van vertrouwen? Dat kan op allerlei manieren en heel hard gezegd gebeurt het gewoon door goed met elkaar op te kunnen schieten. Daar komt het reality-gedeelte in het spel, want met wie kunnen mensen goed opschieten? Met mensen die gemeenschappelijke dingen hebben. Dezelfde baan. Dezelfde nationaliteit. Dezelfde hobby. Hetzelfde geslacht. Enzovoort. In dit seizoen konden 6 mensen in een kamp goed met elkaar opschieten. Lauretta en Sipke vielen daarbuiten. Dat komt zeer waarschijnlijk doordat ze een andere nationaliteit hebben en er zo minder feeling met de rest was.

Conclusie: Niko en Kobe spelen het spel. Zij maken geen beslissingen op grond van wie uit welk land komt, maar op grond van wie ze vertrouwen. En die twee dingen zijn in dit geval dusdanig met elkaar verwoven dat de keuze op een Nederlander valt. Als ze straks Lauretta weggestemd hebben en het neerkomt op de 6 zullen ze op een andere grond iemand buiten hun groep moeten gooien. Dan zal het misschien gaan op geslacht of op haarkleur of op wie het traagst rent. Alle spelers blijven individuen die erop gebrand zijn ZELF zover mogelijk te komen. Om dat doel te bereiken heb je mensen nodig die je vertrouwt. Een ieder die je niet vertrouwt stem je dus weg.

ER is [...] het saaie televisie.

Het verbaast me dat je dit zegt. Complotten zijn toch juist intriges? Het theorie-verhaal hierboven geeft aan dat het enorm spannend kan zijn. Wie springt wanneer over uit een alliantie en wat voor gevolgen heeft dat?
Als ik het zo hoor heb je nooit survivor gezien, of wel? Dan raad ik je aan dat een keer te volgen, dan zie je vanzelf dat het 'wie zou er dit keer uit gaan'-aspect dat jij zo graag wilt zien meer dan aanwezig is. En dat terwijl survivor mijn geschreven theorie bijna aan de hand volgt. Vanaf dag 1 zijn er allianties en die worden te pas en te onpas verbroken.
« Laatst bewerkt op: 4-09-2011, 19:27:00 door hillo »
Nieky grab a life vest!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #31 Gepost op: 4-09-2011, 19:34:50 »
Ik vind echter dat je ook de manier van Kobe en Niko (en dus ook de mijne) moet respecteren.
Tot op zekere hoogte kan ik complotten e.d. waarderen. Zodra het echter achterbaks gebeurd (wat mijns inziens hier het geval was) haak ik af...

Citaat
Goed, nog één keer, vanaf het begin. Als je het daarna nog niet snapt geef ik het op ;) Lees het een aantal keer heel goed door, want het is veel gepraat over getalletjes bij de theorie, wat nogal ingewikkeld kan zijn ;D

Expeditie Robinson is een spel. Er zijn zestien kandidaten die allemaal willen winnen. De afvaller wordt bepaald door een stemming. Mensen baseren hun stem op verschillende dingen. Alle kandidaten hebben als doel alle stemmingen te overleven, anders winnen ze niet. Eén van de manieren waarop de laatste jaren veel gestemd wordt is 'de minst robinsonwaardige kandidaat eruit'. Als iemand als speler beseft dat hij qua survival niet zo robinsonwaardig is, moet hij er dus voor zorgen dat die mentaliteit niet gaat heersen. Anders is hij immers degene die gevaar loopt. Om dat te voorkomen heb je vriendjes nodig, want om iemand anders dan jijzelf weg te krijgen heb je stemmen nodig. Een meerderheid wel te verstaan. Als er 8 mensen stemmen, stem je iemand met zekerheid weg op het moment dat je 5 stemmen hebt. In theorie is het dus het best om in een groep van 5 te zitten. Dan heb je 3 mensen die niet tot die groep behoren, zodat je de eerste 3 eilandraden veilig bent. Echter, vaak is er een bepaalde pecking order. Ook binnen de alliantie van 5. Want als je uiteindelijk met 5 over bent en je moet weer stemmen, wat dan? Dan heb je een meerderheid van 3 nodig. De 2 die daar buiten vallen willen natuurlijk niet dat het tot een stemming bij de laatste 5 komt, want dan gaat één van hen er hoogstwaarschijnlijk uit. Dus is het wellicht voor die 2 handig om bij de laatste 7 uit hun al bestaande alliantie over te springen naar de 2 outsiders zodat zij een viertal vormen tegen de overige 3. Als jij bij die overige 3 hoort (of binnen het dominante tweetal binnen die 3) ben je gebaat bij een groep van 5 die elkaar door en door vertrouwen. Dan is de kans namelijk het kleinst dat er 2 overboord zullen springen bij de laatste 7 en verzeker jij je min of meer van een plaats bij de laatste 3 of zelfs 2 binnen jouw kamp.
Ah, jij zal dus op zo'n eiland alleen maar met hogere wiskunde bezig zijn... 

Citaat
Conclusie: Niko en Kobe spelen het spel. Zij maken geen beslissingen op grond van wie uit welk land komt, maar op grond van wie ze vertrouwen. En die twee dingen zijn in dit geval dusdanig met elkaar verweven dat de keuze op een Nederlander valt.
Het klinkt hier net alsof je precies weet hoe beide heren denken. En als ik nog mag toevoegen: ze hebben in mijn optiek niet eens de moeite gedaan om de Nederlanders te willen vertrouwen. Het zou me niks verbazen als (met name) Niko al deze tactiek had bedacht: weg met de Nederlanders...

Citaat
Als ik het zo hoor heb je nooit survivor gezien, of wel? Dan raad ik je aan dat een keer te volgen, dan zie je vanzelf dat het 'wie zou er dit keer uit gaan'-aspect dat jij zo graag wilt zien meer dan aanwezig is. En dat terwijl survivor mijn geschreven theorie bijna aan de hand volgt. Vanaf dag 1 zijn er allianties en die worden te pas en te onpas verbroken.
Jij houdt nu dus duidelijk geen rekening met de compleet verschillende mentaliteiten van Amerikanen en Nederlanders (de gemiddelde dan) In Amerika leven dat soort zaken veel meer dan in Nederland, men is het daar veel meer gewend. Dus om de Nederlandse ER met de Amerikaanse Survivor te vergelijken is misschien wel erg overdreven...
« Laatst bewerkt op: 4-09-2011, 19:38:27 door LdHmolletje »
Ich bin ein Bärliner!

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #32 Gepost op: 4-09-2011, 19:51:07 »
Ah, jij zal dus op zo'n eiland alleen maar met hogere wiskunde bezig zijn... 

O absoluut ::jaja:: Continu afwegen welke zet je moet maken om te overleven en minstens 3 stappen vooruit denken.

Het klinkt hier net alsof je precies weet hoe beide heren denken. En als ik nog mag toevoegen: ze hebben in mijn optiek niet eens de moeite gedaan om de Nederlanders te willen vertrouwen. Het zou me niks verbazen als (met name) Niko al deze tactiek had bedacht: weg met de Nederlanders...

Ik weet niet hoe ze denken, maar ik vind de aanname dat ze het spel aan het spelen zijn logischer dan de aanname dat ze een hekel aan Nederlanders hebben ::jaja:: Daarnaast, je hoeft mensen niet te willen vertouwen. Je wil immers geen alliantie van 8, want dan is er geen alliantie meer... Je moet mensen buiten een groep plaatsen en dat hebben de heren gewoon heel goed gedaan.

Jij houdt nu dus duidelijk geen rekening met de compleet verschillende mentaliteiten van Amerikanen en Nederlanders (de gemiddelde dan) In Amerika leven dat soort zaken veel meer dan in Nederland, men is het daar veel meer gewend. Dus om de Nederlandse ER met de Amerikaanse Survivor te vergelijken is misschien wel erg overdreven...

Dat survivor en ER compleet verschillende programma's zijn ben ik met je eens, maar dat heeft niets met het concept te maken. Dat is namelijk nagenoeg gelijk, behalve dat de focus bij ER meer op het survivalen is komen te liggen de afgelopen jaren (dus wie het laatst een vuurtje maakt valt af), en dat vind ik jammer. Het concept is echter grotendeels nog steeds gelijk aan dat van Survivor, namelijk het wegstemmen en niet weggestemd worden. Je kan ER prima op een survivormanier spelen, alleen wordt dat door de meeste leden hier blijkbaar niet gewaardeerd. En ten onrechte naar mijn idee.
Nieky grab a life vest!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #33 Gepost op: 4-09-2011, 19:53:38 »
Het klinkt hier net alsof je precies weet hoe beide heren denken. En als ik nog mag toevoegen: ze hebben in mijn optiek niet eens de moeite gedaan om de Nederlanders te willen vertrouwen. Het zou me niks verbazen als (met name) Niko al deze tactiek had bedacht: weg met de Nederlanders...
Tijdens het tellen van de stemmen zie je Niko op een gegeven moment ook rekenen om te zien of het complot nog goed uitpakt, ook na de vervallen stemmen: zie hier
« Laatst bewerkt op: 4-09-2011, 19:55:10 door Tristan »
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #34 Gepost op: 4-09-2011, 20:00:36 »
Dat doe je wel, want jouw eerste reactie in dit topic was iets van de "als het zo moet..."aard. Ik snap dat jij het spel anders zou spelen en dat mag, ik zou het spel graag tegen spelers zoals jij spelen omdat ik die naar mijn mening makkelijk de baas ben qua strategie. Ik vind echter dat je ook de manier van Kobe en Niko (en dus ook de mijne) moet respecteren.


Ik stop met deze discussie hoor. .__. Sjongejonge. Ik zeg alleen dat als het zo moet dat ik liever alleen Nederlanders zie. Dat is mijn mening en ik geloof dat ik die nog altijd mocht uiten. En dan eindig ik daarmee mijn laatste reactie in dit topic tot ziens.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #35 Gepost op: 4-09-2011, 20:23:24 »
Ik weet niet hoe ze denken, maar ik vind de aanname dat ze het spel aan het spelen zijn logischer dan de aanname dat ze een hekel aan Nederlanders hebben ::jaja:: Daarnaast, je hoeft mensen niet te willen vertouwen. Je wil immers geen alliantie van 8, want dan is er geen alliantie meer... Je moet mensen buiten een groep plaatsen en dat hebben de heren gewoon heel goed gedaan.

Als ER in jou ogen alleen maar om het tactische gaat (want zo komt het werkelijk over), dan zouden we het ook gewoon op het strand van Scheveningen kunnen doen. En waarom zijn er dan nog proeven. Het heeft dan totaal geen nut om je daarvoor te gaan inzetten, als je toch alleen maar tactisch speelt...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Addie

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #36 Gepost op: 4-09-2011, 20:25:29 »
dikke discussie hiero ;D
ik zeg niks, alleen dat ik graag de Nederlanders in het spel hou :)
Wie is de Mol? Afl 1: Liesbeth

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #37 Gepost op: 4-09-2011, 20:57:20 »
Als ER in jou ogen alleen maar om het tactische gaat (want zo komt het werkelijk over), dan zouden we het ook gewoon op het strand van Scheveningen kunnen doen. En waarom zijn er dan nog proeven. Het heeft dan totaal geen nut om je daarvoor te gaan inzetten, als je toch alleen maar tactisch speelt...

Dat heb ik nergens gezegd hoor ::ohno:: Ik leg nadruk op je plek in het spel en om die zo goed mogelijk te beschermen. Dat doe je door allianties, maar ook door immuniteit natuurlijk. Dus ja, je moet je kamp zo sterk mogelijk houden voor de samensmelting. Het wegstemmen van Sipke-Jan maakt ze in mijn ogen alleen niet zo zwak dat ze geen enkele kans meer hebben om een proef te winnen ::ohno:: Uiteindelijk draait het om tactiek, want het is onmogelijk om alle proeven te winnen.

En wat Scheveningen betreft. Ja, dat zou heel goed kunnen. Dat gebeurt alleen niet doordat je dan minder kijkers trekt, want het mooie aan het spel is dat het onder bepaalde omstandigheden gespeeld wordt. Reality tv valt allemaal onder hetzelfde concept: we zetten een groep mensen met uiteenlopende eigenschappen in een bepaalde omgeving met regels en kijken wat er gebeurt. Die omgeving en de regels variëren per spel en maken het uniek en het kijken waard.
Nieky grab a life vest!

Offline Heintje

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #38 Gepost op: 4-09-2011, 21:26:40 »
Hillo, aangaande je reactie op Dathan: het valt me op dat je het spel heel erg als speler benadert en ook op die manier Dathans reactie leest ("Ik snap dat jij het spel anders zou spelen en dat mag, ik zou het spel graag tegen spelers zoals jij spelen omdat ik die naar mijn mening makkelijk de baas ben qua strategie.").

Dathan echter, net als ik, beoordeelt het spel als kijker en geeft aan dat hij afhaakt als het spel een bepaalde kant op gaat.

Je wiskundige uiteenzetting klopt natuurlijk. Het heeft mij een van de meest glorieuze televisiemomenten in mijn leven opgeleverd ooit: HiuKwan die op een bepaald moment het spel zo speelde dat - totaal onverwacht - zij er niet uitvloog maar Geert (2008). Dát was ER op zijn best. Let wel: met een complot onder leiding van een Nederlander (Hans) en een Belgische (Yin). Een misselijk duo verder, maar daar hebben we het nu niet over. Zij beantwoordden aan de manier van een strategie kiezen die jij nu verdedigt.

Ik haatte het, maar bleef wél kijken.

Maar de laatste twee jaren is de boel aan het kantelen. Je verdedigt een spel waar ik tot voor twee jaar ook van genoot. Maar nu lijken, net als vorig jaar, twee spelbedervers er doelbewust op uit om vanaf dag 1 een groep slapjanussen achter zich te krijgen (met als enige bindende factor hun natonaliteit), die tot aan de laatste snik trouw gaan blijven aan dubieuze toezeggingen.

Als ER verwordt tot simpel gamen, dan verliest het programma al zijn charme en kan het inderdaad net zo goed in Scheveningen plaatsvinden. Want wat heeft al dat uithongeren dan nog voor zin?
« Laatst bewerkt op: 4-09-2011, 21:29:13 door Heintje »

Offline Forsythia

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #39 Gepost op: 4-09-2011, 21:36:26 »
Heintje omschrijft het goed, het is niet dat er complotten/allianties/whatever zijn (dat hoort ook bij het spel, net als de proeven bijvoorbeeld), maar de manier waarop het nu gebeurt maakt het programma gewoon niet interessant om te kijken. Ik zie niet in wat er spannend is aan deze manier van spelen door de deelnemers, je hoeft geen groot strategisch brein te zijn om deze eerste move van Niko te evenaren.