Auteur Topic: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!  (gelezen 41113 keer)

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #60 Gepost op: 2-12-2011, 01:18:19 »
Ja dat denk ik ook. Lauretta, Patrick zouden op Tanja gestemd hebben. Sascha, Anne en Esther op Niko denk ik. Nicolas en Jochem vind ik moeilijk te peilen.



Aan de hand van haar commentaar lijkt het me duidelijk dat Lauretta op Niko zou hebben gestemd.

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #61 Gepost op: 2-12-2011, 02:15:44 »
Super leuk dat Tanja gewonnen is.

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #62 Gepost op: 2-12-2011, 05:02:10 »
Blijkbaar is niet iedereen blij met de huidige formule van ER, en zou er teruggegaan moeten worden naar een jury-systeem.
Dat kan ik niet beoordelen aangezien dit pas de tweede expeditie is die ik volg, heb dus geen referentie.
Deze laatste proef lijkt wel erg veel op die van verleden jaar, toen er met vuurballen gegooid moest worden.
Ik heb toch wel genoten van ER2011, en blij dat Tanja gewonnen heeft..  ;)

Offline Art

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #63 Gepost op: 2-12-2011, 10:36:44 »
Ik heb net de voorlaatste aflevering en de finale gekeken en de conclusie is: RIP Expeditie Robinson, de huidige formule staat op dit moment zo ver van zijn oorsprong af dat het programma eigenlijk een andere naam zou moeten krijgen.

Maar dat is al jaren zo. De finales bij ER zijn altijd vreemd. Het publiek dat moet stemmen tussen Judge en Jutta, Olga die via allerlei stemmingen terugkeert bij de laatste twee, oudkandidaten die opeens opgetrommeld worden om mee te stemmen, Jennifer en Ryan die beide hadden gewonnen als de stemming in een gelijkstand was geëindigd. Ergens vind ik het wel weer iets hebben, de knulligheid van de meeste ER-finales. Neemt niet weg dat een jury met oneven aantal die de finalisten het vuur aan de schenen legt en dan beslist wie de winnaar is, m.i. de mooiste methode is om een winnaar te bepalen (zolang het woord 'Robinsonwaardig' niet genoemd wordt).
Nog even niks.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #64 Gepost op: 2-12-2011, 11:09:02 »
Jammer, jammer deze winnares... Maar goed, het zat er al aan te komen...

En wat deze aflevering betreft: compleet overbodig...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #65 Gepost op: 2-12-2011, 18:42:02 »
Maar dat is al jaren zo. De finales bij ER zijn altijd vreemd. Het publiek dat moet stemmen tussen Judge en Jutta, Olga die via allerlei stemmingen terugkeert bij de laatste twee, oudkandidaten die opeens opgetrommeld worden om mee te stemmen, Jennifer en Ryan die beide hadden gewonnen als de stemming in een gelijkstand was geëindigd. Ergens vind ik het wel weer iets hebben, de knulligheid van de meeste ER-finales. Neemt niet weg dat een jury met oneven aantal die de finalisten het vuur aan de schenen legt en dan beslist wie de winnaar is, m.i. de mooiste methode is om een winnaar te bepalen (zolang het woord 'Robinsonwaardig' niet genoemd wordt).

Er is in het verleden inderdaad meer dan eens gerommeld met de formule, maar nog nooit heeft men het belangrijkste element van de Expeditie in zijn totaal weggehaald. Men bleef tot nog toe beseffen dat de juryfase een hoofdader van Expeditie Robinson vormt. Nu hebben ze die ader doorgesneden en dat staat voor mij gelijk aan het laten doodbloeden van Expeditie Robinson.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Lexxan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just call me a SURVIVOR -- Helena Paparizou
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #66 Gepost op: 2-12-2011, 19:46:08 »
Er is in het verleden inderdaad meer dan eens gerommeld met de formule, maar nog nooit heeft men het belangrijkste element van de Expeditie in zijn totaal weggehaald. Men bleef tot nog toe beseffen dat de juryfase een hoofdader van Expeditie Robinson vormt. Nu hebben ze die ader doorgesneden en dat staat voor mij gelijk aan het laten doodbloeden van Expeditie Robinson.

Yep. Misschien een tikkeltje té cynisch, maar desondanks accuraat. ER is een SOCIAAL spel boven alles, en het feit dat je de winnaar(es) kroont door midden van een proef (een FYSIEKE proef nog wel), degenereer je het spel tot een langerekte sportwedstrijd in plaats van het polyvalente, complexe, spannende sociale experiment dat het eigenlijk hoort te zijn. Jezus Christus op een fiets, dit is ER, niet Eeuwige Roem!
HOEZO, HYENA'S??? DIE ETEN JE ZO ALS EEN BORRELNOOT OP!!! *nom nom nom*

Offline billie turf

  • Forumlid
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #67 Gepost op: 2-12-2011, 22:42:44 »
De aflevering was saai en dan dat gerek tot ze de winnaar bekend maakten. Waarom niet iets eerder bekend maken en dan nog iets napraten? Ik had Niko's reactie nog wel willen horen.
En waren er nou 2 presentatoren nodig om de kandidaten te laten zeggen wat ze al 100 keer hadden gezegd?
Het enige interessante commentaar was van Esther (wat betreft Jochem), de rest was gewoon gebabbel. Sylvia ging maar door en door en ze lieten haar gewoon door gaan!
En dan natuurlijk wéér over die grot.
Toch wel tragisch dat die plek het meest "gedenkwaardige" van dit seizoen was.
Bah!
Volgende keer kijk ik echt niet meer.
Denk ik. Waarschijnlijk. Misschien af en toe een klein stukje maar meer niet!

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #68 Gepost op: 2-12-2011, 23:57:55 »
Nice win! YES! (dikke vuist in de lucht) ;D

Zalige ontknoping! Ik wist wel dat ze het kon! ::boogie::

En oh zo terecht! ::trots::

Offline Aardvark

  • Forumlid
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #69 Gepost op: 3-12-2011, 11:11:33 »
Ik vond het een leuk seizoen. Ik vond het eerst heel jammer dat ze nu steeds BN/BBers doen, maar op zich zijn dat ook allemaal mensen. En hun echte ik komt vanzelf toch naar boven. En in ieder geval hoef ik dan niet steeds te denken dat het ingehuurde B-acteurs zijn (zoals ik bij de amerikaanse versie steeds denk - Ik hoop gewoon echt dat deze serie op z'n HOLLANDS NUCHTER gemaakt blijft worden.)

Weet je wat leuk zo zijn! Half BNérs half niet BNers  ::trots::

Van mij mag er volgend jaar inderdaad wel weer een eindjurie zijn. Hadden ze vast een goede reden voor  ???

Petje weer af (en gauw weer op anders krijg ik nog een zonnesteek) voor de makers en presentators van ER!

Kobe was mijn favoriet. Patrick erg sympathiek persoon. Feel sorry for SJ. Gefeliciteerd voor Tanja. En Sascha ook voor het halen van de finale als laatste nederlander!

Offline findingnemo

  • Forumlid
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #70 Gepost op: 3-12-2011, 20:05:31 »
Ik heb net de voorlaatste aflevering en de finale gekeken en de conclusie is: RIP Expeditie Robinson, de huidige formule staat op dit moment zo ver van zijn oorsprong af dat het programma eigenlijk een andere naam zou moeten krijgen. De juryfase en het bijbehorende eindoordeel van de juryleden is naar mijn mening de kern van Expeditie Robinson. Dit onderdeel maakt het spel zo intrigerend, zo onderscheidend, en dat onderdeel wordt schijnbaar vanuit het niets vervangen door een anticlimax van jewelste. Wie of wie is in staat om als eerste een toevalstreffer te maken met een onpraktische machine die brandende pijlen afschiet? Dat was dus Tanja Dexters, bij deze kroon ik Tanja Dexters tot kampioene 'pijltjes-schieten-op-een-onbewoond-eiland-2011'. Gefeliciteerd meid! Wat mij betreft heb je het spel echter niet gewonnen, maar enkel een waardeloos onderdeel van een proef.

Klopt helemaal. Andere keren hadden we vaak terechte finalisten die eerst de evenwichtsbalk moesten doorstaan en daarna een zware proef. Daarna moest er gekozen worden door 8 mensen. In dat geval had Nico gewonnen.
Het is allemaal fout gegaan met die super oneerlijke proef waarbij Nico nog in het zweet een minuut minder had om dezelfde proef te doen dan Tanya. De programma makers hebben toen Tanya eigenlijk laten winnen. Daardoor kwam zij onterecht op winnaarseiland en kon toen veel eten krijgen, maar ook een complot smeden met Patrick en Jochem, waardoor Esther eruit lag. Vanaf daar liep het raar. En ik heb Tanya toen nooit meer als serieuze kandidaat gezien. Wat mij betreft dus een volledige onterechte winnares. Ze had geluk met pijlen schieten. Belachelijk en ongeloofwaardig. ::niet-ok::
"As long as there will be slaughterhouses, there will be wars"

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #71 Gepost op: 4-12-2011, 23:57:46 »
Klopt helemaal. Andere keren hadden we vaak terechte finalisten die eerst de evenwichtsbalk moesten doorstaan en daarna een zware proef. Daarna moest er gekozen worden door 8 mensen. In dat geval had Nico gewonnen.
Het is allemaal fout gegaan met die super oneerlijke proef waarbij Nico nog in het zweet een minuut minder had om dezelfde proef te doen dan Tanya. De programma makers hebben toen Tanya eigenlijk laten winnen. Daardoor kwam zij onterecht op winnaarseiland en kon toen veel eten krijgen, maar ook een complot smeden met Patrick en Jochem, waardoor Esther eruit lag. Vanaf daar liep het raar. En ik heb Tanya toen nooit meer als serieuze kandidaat gezien. Wat mij betreft dus een volledige onterechte winnares. Ze had geluk met pijlen schieten. Belachelijk en ongeloofwaardig. ::niet-ok::

Daar zou ik toch niet zo zeker van zijn. Bij een jurystemming denk ik dat Tanja sowieso het voordeel van de twijfel zou krijgen indien ze het enkel tegen Niko zou moeten opnemen. Hoe ik het zie zou het wel spannend worden maar is de kans groter dat Tanja zou winnen.

Zouden op Tanja stemmen:
Nicolas (haar vertrouweling/maatje op het eiland, hebben eerder ook een kamp gedeeld)
Anne (zij heeft nooit iets gehad met Niko, herinner je die ruzie voor ze haar team redde van de ondergang)
Lauretta (vertrouwde Niko nooit, ik geloof nooit dat ze ooit voor Niko zou hebben gestemd, wat ze ook mag beweren bij de reünie)

Twijfelgevallen:
Jochem (neigt eerder naar Tanja, je moet niet vergeten dat Niko een paar keer op Jochem heeft gestemd)
Esther (neigt meer naar Niko, hij heeft haar respect afgedwongen door haar zoveel mee te nemen naar winnaarseiland. Aan de andere kant stemde ze altijd anders toen ze in één team zaten. Eerst stemde ze Deborah eruit en dan stemde ze samen met Jochem Niko's maatje Kobe naar de proef voor de samensmelting. Wijst er toch op dat ze niet akkoord ging met sommige van Niko's eerdere keuzes.)
Patrick (kan alle kanten uit, Niko omdat hij zoveel van hem won en Tanja omdat ze het goed met mekaar konden vinden)

Zou op Niko stemmen:
Sascha (heeft meermaals zijn ongenoegen geuit over Tanja)

In mijn ogen heeft Tanja dus een ruime voorsprong qua aanhang bij haar medekandidaten en zou ze ook op deze manier gewonnen hebben. Maar 't is duidelijk dat sommigen zo'n stemming onderschatten. Net zoals ze dat met de winnares doen. Ze hebben haar niet laten winnen, net zomin als dat ze op haar eentje verantwoordelijk is voor Esthers exit. Dat was nu eenmaal de keuze die de anderen hebben genomen, zij dragen even hard de verantwoordelijkheid. Tanja heeft hen nergens toe verplicht. Volg je in zo'n situatie je hart of je hoofd? Ze deden duidelijk het laatste. En dat maakt je volgens mij zeker geen betere, noch slechtere winnaar.
« Laatst bewerkt op: 5-12-2011, 00:11:06 door feniks »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #72 Gepost op: 5-12-2011, 00:01:12 »
Patrick zou volgens mij zeker voor Tanja gaan ::jaja::.
Dus ze zou alsnog winnen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #73 Gepost op: 5-12-2011, 14:06:44 »
Helaas denken we alleen te weten wie op wie zou hebben gestemd. Zekerheid heb je nooit, dat heb je wel bij een aantal stemmingen gezien. En ik denk dat je van een aantal heel moeilijk zou kunnen zeggen op wie zij zouden hebben gestemd als alleen tussen Tanja en Niko zou mogen worden gestemd. Trouwens, indien Sascha bij die stemming ook zou gekozen kunnen worden, dan zou het mij helemaal niet hebben verbaasd indien hij ineens de meeste stemmen zou hebben gekregen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline findingnemo

  • Forumlid
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #74 Gepost op: 5-12-2011, 14:43:54 »


Maar Tanya had er allang uitgeweest. De programma makers hebben Tanya laten winnen bij een proef die eigenlijk was gewonnen door Nico.
Nico had toen immuniteit moeten hebben zodat hij naar winnaarseiland kon gaan met 2 anderen. Waarschijnlijk had Esther er dan nog ingezeten.

Vanaf dat moment heb ik Tanya niet meer als een volwaardige kandidaat gezien. Ze was bij de finale ook niet de snelste, maar had weer mazzel met pijlen schieten. Het gaat nergens meer over.
"As long as there will be slaughterhouses, there will be wars"

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #75 Gepost op: 5-12-2011, 15:43:20 »

Maar Tanya had er allang uitgeweest. De programma makers hebben Tanya laten winnen bij een proef die eigenlijk was gewonnen door Nico.
welke was dat dan? Een proef die Nico al gewonnen had, maar dat dat teruggedraaid is door de programmamakers? Die heb ik gemist helaas.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #76 Gepost op: 5-12-2011, 16:16:15 »
welke was dat dan? Een proef die Nico al gewonnen had, maar dat dat teruggedraaid is door de programmamakers? Die heb ik gemist helaas.
Ik kan me ook zo'n proef niet herinneren, maar ik neem aan dat dat om die proef ging waar Nico en Tanja de finale speelden en waarbij Tanja een enorme voorsprong cadeau kreeg in die finale (zo'n klauterproef)
Ich bin ein Bärliner!

I-love-paars

  • Gast
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #77 Gepost op: 5-12-2011, 17:22:34 »
In het laatste nieuws (krant uit België) wordt gevraagd wie ze het liefst zien winnen.
Katerine kiest Tanja
Deborah kiest Tanja
Anne kiest Tanja
Freddy kiest Tanja
Nicolas kiest Niko
Kobe kiest Niko

dus 4 voor Tanja, 2 voor Niko en 0 voor Sascha.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #78 Gepost op: 5-12-2011, 17:30:03 »
In het laatste nieuws (krant uit België) wordt gevraagd wie ze het liefst zien winnen.
Katerine kiest Tanja
Deborah kiest Tanja
Anne kiest Tanja
Freddy kiest Tanja
Nicolas kiest Niko
Kobe kiest Niko

dus 4 voor Tanja, 2 voor Niko en 0 voor Sascha.

3 belgen voor Tanja hebben de samensmelting niet gehaald door opgave dus deze stemming is waardeloos ::jaja::

 1-1 voor Niko tegen Tanja ofwel 2 - 0 tegen Nederland  >:D
« Laatst bewerkt op: 5-12-2011, 17:32:08 door reaver »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 14- Donderdag 1 december- RTL 5- De finale!
« Reactie #79 Gepost op: 5-12-2011, 17:32:04 »
Ja, alleen Nicolas en Anne mochten stemmen.
Dus dan zou het op de Nederlanders aankomen. Dat er niet op Sasha word gestemd is ook vrij logisch omdat het alleen de belgische deelnemers zijn ::).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human