Auteur Topic: Aflevering 13  (gelezen 37043 keer)

Offline Spiegelbeeld

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #40 Gepost op: 5-12-2014, 07:34:44 »
Wat is dit programma diep gezonken!

Volg ER al 14 jaar en heb vrijwel nooit een uitzending gemist. Maar naar aanleiding van gisteren ga ik twijfelen of ik het einde van dit seizoen en volgend jaar nog ga kijken.

Een incapabel presentator duo die geen harde vragen durft op kan stellen, de eilandraad is een soort theekransje. Wat missen we dan Ernst-Paul die eens door durft te zagen. We zitten nu met een huilebalk die ooit is weggelopen en een vaag meisje die ook nauwelijks weet wat ze aan het doen is.

Dan kandidaten die geen niveau en respect hebben. Opmerkingen vanuit de helikopter over "die klootzakken", of "gvd wat is het hier prachtig" of zielig grinniken als een stel opgewonden schoolmeisjes tijdens de stemming. En dan een meisje die niets anders kan dan zichzelf te laten gebruiken en zichzelf volkomen voor gek zet.

Tijd voor ingrijpen dus. Laat dit mooie programma niet wegzinken en zorg voor presentatoren die weten wat ze aan het doen zijn en screen kandidaten op een bepaald fatsoen.

Ben bang dat ER zijn langste tijd gehad heeft als dit zo door gaat.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #41 Gepost op: 5-12-2014, 09:20:44 »
Tja, we hebben het over RTL5. Er is al lang geen fatsoenlijk programma meer geweest.

Offline Rikkeltje

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #42 Gepost op: 5-12-2014, 10:00:07 »
Dit vind ik zo'n briljant bedacht alternatief. Maar of de productie van ER meeleest? Vind ER echt minder geworden om na te kijken sinds de sterksten er als eerste uitgaan, het grootste gedeelte van de kijkers irriteert het enorm, hopelijk doen ze er dan ook iets mee in eventuele volgende seizoenen. Ik vind jou alternatief een perfecte oplossing.

Irritatie is ook een vorm van beleving. Zolang wij hier met zijn allen fora volschrijven over dit programma, doet de productie het nog niet zo verkeerd.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 13
« Reactie #43 Gepost op: 5-12-2014, 10:25:06 »
Ik kon het niet laten om toch stiekem al hier te gaan lezen, terwijl ik de aflevering nog niet heb gezien. Maar ik geloof ook niet dat ik 'm terug ga kijken, als ik dat allemaal zo lees.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #44 Gepost op: 5-12-2014, 10:27:20 »
Toen Krystel inderdaad die dode stem op Freddy zette vond ik het wel even spannend, "zou ze dan toch?". Nee, dus niet en ik vond het een beetje een stoot onder de gordel. "verassingseffect", aldus Ferry. Wat een vervelend ventje, en ik snap niet dat er door de anderen in dat kinderachtige gedrag werd meegegaan.

Ik vind het wel terecht dat Freddy, Krystel en Kay daar nog zitten omdat niemand heeft doorgehad dat zij degenen zijn die stemspel wisten te beheersen. Dat vond ik suf in het jaar van Yin en Hans, en het jaar dat Fatima won. Iedereen had het door, maar niemand deed er wat aan. Maar ja, je kunt je afvragen hoe je er tegenwoordig iets aan kunt doen want iedereen liegt dat het gedrukt staat. Het is een beetje gokken. Dit trio steeg daar boven uit, dus verdient die halve finale in.

Maar dat daar dan een Ferry naast staat vind ik diep bedroevend. Daar had Polska naast moeten staan ofzo. Maar ja, mensen zijn bang terwijl het al jaren op rij blijkt dat het lang niet altijd "de besten" zijn die, als ze door gaan naar de finale, dan ook weten te winnen, of je nou wel of geen finale eilandraad hebt.


Offline Madrox

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #45 Gepost op: 5-12-2014, 10:29:53 »
Voor mij is 1 ding zeker! Er zijn teveel stemmen! Als je zo je stemmen kan gebruiken duid dat erop dat de aantallen extra stemmen gewoon teveel is. Bovendien is ER verwaterd tot "wie maakt de beste vriendjes" gaan door. Of gewoon en groepjes pact, zoals die vier heren samen. De andere kandidaten hadden toen direct in moeten grijpen en minstens drie van die vier eruit moeten knikkeren. Maar nee, ipv strategisch dacht "men" liever met emotie en het hart en stuurde liever iemand weg die ze minder mogen. Lekker, maar daarmee verzwakken ze wel hun eigen kansen. Lopke had geen schijn van kans bijv., vanaf het moment dat ze niet voor 1 van die vier koos. Dat ze daarna nog in het spel bleef had ze 100% te danken aan de draai van ferry.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #46 Gepost op: 5-12-2014, 10:32:02 »
Irritatie is ook een vorm van beleving. Zolang wij hier met zijn allen fora volschrijven over dit programma, doet de productie het nog niet zo verkeerd.

Maar dan weet je ook gelijk als programma, dat je inmiddels op de (af)glijdende schaal naar beneden zit. En dat je dagen geteld zijn in wellicht nog enkele seizoenen.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #47 Gepost op: 5-12-2014, 11:11:00 »
Maar nee, ipv strategisch dacht "men" liever met emotie en het hart en stuurde liever iemand weg die ze minder mogen.

Dit herken ik niet echt in dit jaar. Iedereen vond Polska tof maar toch moest hij eruit. Remy was irritant maar moest eruit omdat hij sterk was, niet omdat hij irritant was. Lobke moest eruit omdat ze te te openlijk te tactisch in het spel stond. Rik moest eruit omdat hij sterk was, ondanks het feit dat hij gezellig was. Het broederlijke kamp geel heeft er geen moment moeite mee gehad in eigen vlees te snijden na de samensmelting. De enige vriendschappen die zijn blijven staan zijn die tussen Kay en Freddy (en die band is tactisch uitgespeeld, niet als vriendschap) en die tussen Freddy en Krystel. Bij slechts twee stemraden is het überhaupt ter sprake gekomen dat iemand zich genaaid kan voelen, en slechts door Polska is geuit dat hij dit ook echt zo voelde, al begreep hij het wel. Ik snap niet dat je zoiets moet begrijpen, en kon me wel aansluiten bij Ancilla die zich afvroeg waarom de stemming op dag één al unaniem is (het achterlijke verhaal van kamp geel) wat tegenwoordig  maar heel gewoon gevonden wordt in plaats van diep triest. Voor de rest baalde men of "was trots, omdat we sterk zijn".

Ik kan me geen emotionele stem herinneren. Vroeger zag je die veel meer.

Offline Sven020

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #48 Gepost op: 5-12-2014, 14:06:22 »
Wat een naar persoon, Ferry. En wat jammer dat ER is afgegleden tot dit bedroevende toneelspel. Ik ben er klaar mee. "Vroeger was alles beter"

Offline michael22

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #49 Gepost op: 5-12-2014, 15:07:46 »

Ik vind het wel terecht dat Freddy, Krystel en Kay daar nog zitten omdat niemand heeft doorgehad dat zij degenen zijn die stemspel wisten te beheersen. Dat vond ik suf in het jaar van Yin en Hans, en het jaar dat Fatima won. Iedereen had het door, maar niemand deed er wat aan. Maar ja, je kunt je afvragen hoe je er tegenwoordig iets aan kunt doen want iedereen liegt dat het gedrukt staat. Het is een beetje gokken. Dit trio steeg daar boven uit, dus verdient die halve finale in.

Dat is zo. Aan de andere kant had men zich kunnen afvragen waarom er iemand meedoet die in de verste verte geen BN'er is, terwijl bekendheid wel een vereiste schijnt te zijn. De afvallers hebben zich een brevet van onvermogen opgespeld door daar geen moment kritisch op te reflecteren. Zelfs nadat Kai het geheim expliciet weggaf hadden Ferry en Lobke niks door. Ferry deed gisteren behoorlijk triomfantelijk op twitter, maar ik hoop niet dat hij zichzelf slim vindt.

Vroeger was het beter, lees ik hierboven. Dat is natuurlijk waar. Het is jammer dat een tv programma plat, mainstream en obligaat moet zijn om in Nederland te scoren bij het grote publiek. Er moeten daarom BN'ers meedoen, en die BN'ers moeten in de watten gelegd worden, mogen het zeker niet te zwaar krijgen, anders doen ze niet mee. Toevallig heb ik deze week seizoen 2 van ER herbekeken. Het contrast was enorm. In deze serie stond het survivallen nog echt centraal, zonder dat het oninteressant werd. De omstandigheden waren zo heftig dat in de eerste drie afleveringen al twee kandidaten mentaal eraan onderdoor gingen. En precies dat aspect onderscheidt ER van Big Brother. Het is niet de vraag hoe mensen die zich vervelen met elkaar omgaan; het is de vraag hoe mensen met elkaar omgaan onder de zwaarst mogelijke condities. Het was vroeger dan ook ondenkbaar dat de sterkste speler werd weggestemd, want dat betekende simpelweg dat je in het restant van de expeditie minder te eten kreeg.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #50 Gepost op: 5-12-2014, 15:13:33 »
Dit herken ik niet echt in dit jaar. Iedereen vond Polska tof maar toch moest hij eruit. Remy was irritant maar moest eruit omdat hij sterk was, niet omdat hij irritant was. Lobke moest eruit omdat ze te te openlijk te tactisch in het spel stond. Rik moest eruit omdat hij sterk was, ondanks het feit dat hij gezellig was. Het broederlijke kamp geel heeft er geen moment moeite mee gehad in eigen vlees te snijden na de samensmelting. De enige vriendschappen die zijn blijven staan zijn die tussen Kay en Freddy (en die band is tactisch uitgespeeld, niet als vriendschap) en die tussen Freddy en Krystel. Bij slechts twee stemraden is het überhaupt ter sprake gekomen dat iemand zich genaaid kan voelen, en slechts door Polska is geuit dat hij dit ook echt zo voelde, al begreep hij het wel. Ik snap niet dat je zoiets moet begrijpen, en kon me wel aansluiten bij Ancilla die zich afvroeg waarom de stemming op dag één al unaniem is (het achterlijke verhaal van kamp geel) wat tegenwoordig  maar heel gewoon gevonden wordt in plaats van diep triest. Voor de rest baalde men of "was trots, omdat we sterk zijn".

Ik kan me geen emotionele stem herinneren. Vroeger zag je die veel meer.

Dannyboy, om op jouw verhaal door te gaan:
Er is geen enkele lijn meer behalve met 1 of meer vrienden uit je echte leven enkele zwakkeren gebruiken om een dermate grote machtsfactor te vormen, zodat je in principe het spelverloop kunt maken, met elke redenering als excuus.
Inmiddels is er zelfs al geen enkele schaamte meer over je eigen tokkie-gedrag.

Freddy overleeft bij de gratie van zijn bondgenootschap. Het enige, dat voor hem pleit is, dat hij dat uitgekookt uitspeelt. Maar voor de rest maakt hij niets klaar tijdens de proeven.
Het blijkt, dat hij dit bondgenootschap heeft geëist voor zijn deelname.
Dat RTL daar vervolgens ook nog in mee gaat, tekent dat ER, als spel van ca. 16 individuën, inmiddels aan lager wal is geraakt.
Ongetwijfeld was het al een veeg teken aan de wand, dat een gast als Dennis als presentator is aangenomen, nadat die lafaard huilend als een kleuter de competitie is ontvlucht. Het competitie-element (als 'good sportmanship') wordt steeds verder uitgehold.

De uitkomst van al deze treurnis is, dat we zo meteen naar een schouwspel gaan kijken van 2 mogelijkheden:
Freddy, Kai en Ferry in de finale, óf Freddy, Kai en Krystl in de finale. In beide gevallen gaat de als derde genoemde niet winnen, want ze hebben nog nooit wat gewonnen en dat zal hen zeker in de finaleproef niet lukken. Dus moeten we straks naar een schijnvertoning kijken, waarbij het niet uitmaakt wie wint: Als Kai wint, deelt hij de prijs met Freddy (de meest waarschijnlijke optie) en als Freddy wint deelt hij met Kai.

Hoewel zo goed als onwaarschijnlijk, hoop ik van ganser harte, dat tóch een van die halfgare 'zwakke vogeltjes' Krystl of (god verhoede het!!) Ferry wint, zodat maar niet zo'n proleet als Freddy "zwaai-even-naar-die-klootzak" Tratlehner wint.

Bah, wat een open riool!

Offline Rikkeltje

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #51 Gepost op: 5-12-2014, 16:05:13 »
Maar dan weet je ook gelijk als programma, dat je inmiddels op de (af)glijdende schaal naar beneden zit. En dat je dagen geteld zijn in wellicht nog enkele seizoenen.

Eens met alles wat je zegt. En och gaan we volgend jaar weer allemaal kijken. Wedden ?

Offline Quirino

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13
« Reactie #52 Gepost op: 5-12-2014, 16:23:03 »
Misschien moeten ze naar een concept gaan dat je bijvoorbeeld alleen kunt stemmen op de twee laatste personen in elke proef ofzo. Of de laatste drie.
Want alleen de mensen die het goed doen in proeven hebben recht om veilig te zijn?

Ik ben het helemaal eens met michael22: zorg er maar voor dat die sterke spelers juist weer nodig zijn in het kamp. In de laatste seizoenen waren de omstandigheden gewoon niet zwaar genoeg om sterke spelers nodig te hebben. Dan geldt voor een sterke speler inderdaad 'de hoogste bomen vangen veel wind', vooral na de samensmelting. Ik kan het Freddy/Kay/Krystl/anderen niet kwalijk nemen dat ze sterken er uit stemmen.

Maar ER wordt steeds minder naar mijn idee ja. Dat de omstandigheden niet zo zwaar zijn zodat sterke spelers niet meer nodig zijn doet echt afbreuk aan het programma. Het gaat nu alleen nog maar over tactiek en het survivallen wordt gereduceerd tot 'een kokosnoot uit de boom halen' of 'een vis vangen'.

Bovendien, de prijzen worden veeeeeeel te royaal naar mijn mening. Zowel voor als na de samensmelting betekende het winnen van de proef dat je met je hele team of met 3/4 personen je weer mocht volproppen. En er is elke 2 à 3 dagen een proef volgensmij, dus dit is naar mijn mening niet meer overleven. Om inderdaad ook even ER seizoen 2 erbij te halen: ik herinner me nog dat er op het ene eiland zo weinig eten was dat dat kamp de hele dag niks kon doen behalve zitten omdat ze energie moesten besparen.

Een deel van mij hoopt nog steeds dat het weer met onbekende, gemotiveerde mensen gespeeld zal worden, want ik denk niet dat de Expeditie ooit zwaarder gaat worden zolang er nog BNers meedoen (voor zover je ze zo kunt noemen; de meerderheid heb ik nooit van gehoord). Maar ik weet best dat dit niet gaat gebeuren en ik zie helaas alleen maar een dalende lijn van wat ooit zo'n mooi en spectaculair programma was.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #53 Gepost op: 5-12-2014, 18:00:31 »
Ik ben wel blij dat steeds meer mensen hier op het forum het zat zijn. Dat ben ik het al wat langer en zit nu op het punt dat gestopt ben te hopen dat het ooit nog echt ER wordt. Dit is iets anders, zoals andere al jaren betogen op dit forum, iets dat ik dan toch ook maar kijk omdat het ER heet. De komende tijd zal ik wel weer wat oude seizoenen uit de kast trekken om te zien hoe het hoort, maar ondertussen kan ik het ook genoeg van me af zetten om enigszins te genieten van wat er in dit nieuwe ER gebeurd. Tegenwoordig probeer ik wat meer vanuit die gedacht te posten ... maar nee, ER vind ik het niet.

Survivor heeft twee seizoenen per jaar. Zou RTL5 ook moeten doen; een kneuzenexpeditie met snackbar en bordeel om de hoek voor de BNers en een IKEAhut, en een echte expeditie van 43 dagen, een eliminatie- en een robinsonproef, zo weinig eten dat de finalisten met scheurbuik en haaruitval terugkomen en het nageslacht van Chico (http://youtu.be/4SBpk7KYqmw?t=41s) als voornaam gezelschap. Moet je kijken hoe lang mensen met kracht en survivalvaardigheden mogen blijven zitten. Ik kan me niet voorstellen dat de terugkeer van de oude format teleurstellende kijkcijfers oplevert.
« Laatst bewerkt op: 5-12-2014, 18:24:21 door Dannyboy »

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Aflevering 13
« Reactie #54 Gepost op: 5-12-2014, 19:33:52 »
Ik irriteer me ook dood aan Ferry. Met dat stomme gelach, echt super kinderachtig. En zijn gescheld bij die proeven is heel vervelend.
Finale: Kay, Freddy en Krystl! Dan moet Kay winnen.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13
« Reactie #55 Gepost op: 6-12-2014, 10:02:19 »
Het was mooi, maar het maximale is wel uit dit concept gehaald. Nu kun je het eigenlijk alleen nog maar verder uithollen. Goed dat ze met 'het schip' gaan beginnen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 13
« Reactie #56 Gepost op: 6-12-2014, 14:37:11 »
 ::slaap:: Wat een teleurstellende aflevering weer. Kinderachtig gelach van Ferry en naar gedrag allemaal richting Lobke. Daarnaast was het laatste half uur totaal overbodig aangezien alles al duidelijk was. Voor de eilandraad werd er zelfs al aangekondigd dat Lobke zou gaan ::). Spanning en sensatie alom *zucht*
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 13
« Reactie #57 Gepost op: 6-12-2014, 16:00:35 »
ik ben met het verslag bezig voor de site. Het wordt het kortste ooit van me :)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Rafet

  • Forumlid
Re: Aflevering 13
« Reactie #58 Gepost op: 6-12-2014, 16:14:29 »
Blij dat ik en mijn man niet de enigen zijn die zich werkelijk afvragen waar dat hele ER nog op slaat. De slechtst presterenden hebben de grootste kans te winnen, beste vrienden van elkaar mogen meedoen en vinden het helemaal geweldig van zichzelf dat ze zo ver zijn gekomen. En dan dat winnaarseiland iedere keer waar ze gepamperd worden. Ik kijk niet naar de finale want wie er ook wint, het is volkomen onterecht.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over Dennis Weening, wat een gotspe om dat type ER te laten presenteren.
Zo,  ik heb mijn gal gespuugd en tenzij het programma volgend jaar echt anders gaat worden, niet al die extra stemmen, geen vriendenkoppels, geen winnaarseiland en andere presentatoren, kan ER 2015 mij gestolen worden  ::zwaai::