Auteur Topic: Teske de Schepper [ kandidaat ]  (gelezen 18236 keer)

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #20 Gepost op: 25-09-2015, 10:53:46 »
Als je zelfs niet eens de moeite neemt om connectie te maken met de groep, hoef je niet op compassie te rekenen.

Teske is een prachtig voorbeeld van de moderne Whatsappende mens: alleen maar tegen een schermpje kunnen praten, maar sociaal gezien een hulpeloos/hopeloos geval.

Je ziet ze tegenwoordig overal bij bushaltes staan en in de trein. Een gesprekje aanknopen met de buurman kan niet, alleen praten met mensen, die ergens anders zijn.

Ondertussen zie ik haar hiernaast al weer druk aan het twitter-socializen. Alsof ze er helemaal niets van geleerd heeft. Mens moet sociale bijles hebben. Treurig
« Laatst bewerkt op: 25-09-2015, 10:58:21 door Brinta »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #21 Gepost op: 25-09-2015, 12:52:10 »
Ben het lang niet altijd met Brinta eens, maar in deze wel: Teske is een goed voorbeeld van iemand die erg goed is in Social Media maar niet in irl socializen. En dat kost haar dan nu de kop.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Shamrock

  • Forumlid
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #22 Gepost op: 25-09-2015, 16:37:51 »
Als je zelfs niet eens de moeite neemt om connectie te maken met de groep, hoef je niet op compassie te rekenen.

Teske is een prachtig voorbeeld van de moderne Whatsappende mens: alleen maar tegen een schermpje kunnen praten, maar sociaal gezien een hulpeloos/hopeloos geval.

Je ziet ze tegenwoordig overal bij bushaltes staan en in de trein. Een gesprekje aanknopen met de buurman kan niet, alleen praten met mensen, die ergens anders zijn.

Ondertussen zie ik haar hiernaast al weer druk aan het twitter-socializen. Alsof ze er helemaal niets van geleerd heeft. Mens moet sociale bijles hebben. Treurig
Dat aansluiting vinden bij de groep een essentieel onderdeel is van het spel en dat Teske hierin de boot gemist heeft, ben ik met de meesten hier eens. Maar om het nu direct door te trekken naar het "echte" leven en te concluderen dat dit een voorbeeld is van een nieuwe generatie die veel tijd besteed aan social media maar sociaal beperkt is, vind ik een tikkeltje overtrokken.

Dat een 19-jarig meisje dat in groep met muzikanten, presentatoren en sporters (mensen die over het algemeen wat steviger in de schoenen staan om hun succes te bereiken) terechtkomt niet volledig uit de verf komt, vind ik niet vreemd. Dat ze onvoldoende mee hielp in het kamp komt m.i. vooral doordat anderen de taken al uitvoeren zoals ze zelf al aangaf. En die doen dit ook niet alleen voor de groep, maar ook voor zichzelf om zo nuttig te lijken en minder snel weggestemd te worden.

Teske is misschien wel een heel sociaal meisje met veel vrienden en vriendinnen. Iemand die altijd klaarstaat voor mensen in haar omgeving. Zou ook kunnen. Ik weet het niet. Dat zie je niet in ER. Op het eerste oog is het vooral een lief meisje dat zich niet opdringt aan anderen. Dat is in een spel als ER geen pluspunt maar IRL wel m.i.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #23 Gepost op: 25-09-2015, 16:44:25 »
ik vind het ook sneu voor haar, misschien toch iets te jong, of onderschat..
één ding pleit voor haar: ze heeft niet opgegeven!!
er was eens......

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #24 Gepost op: 25-09-2015, 16:51:11 »
Een iets ander voorbeeld, maar ik weet nog dat ik zelf op groepsreis ging naar Brazilie, zeven jaar geleden, als 21 jarige.
Ik was de jongste en ben absoluut geen ster in groepen mensen. Maar ben toch gegaan en ja ook ik had in het begin enorm veel moeite om mijn draai te vinden met de rest en voelde me enorm geïntimideerd. Maar toen ik eenmaal wat ging praten met mijn kamergenote en wat ging drinken met de rest, viel alles op zijn plek.

Maar ik moest er wel zelf moeite voor doen, ik heb mezelf echt moeten dwingen om me sociaal op te stellen en gelukkig werkte dat na een tijdje. Maar als ik net als Teske een beperkte effort gegeven had, was het mij ook niet gelukt.
Dingen gaan niet vanzelf.
Maar ik kan me vanuit haar oogpunt best voorstellen dat het allemaal heel heftig was. Knap idd dat ze toch niet opgaf.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline ieeerr

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #25 Gepost op: 25-09-2015, 20:41:28 »
Niet iedereen is sociaal even vaardig.
Ik heb online ook een lekkere babbel, en praat met mensen van over de hele wereld, maar zo face-to-face ben ik altijd wat kat-uit-de-boom-kijkend. Heeft niks te maken met een generatie of wat dan ook, maar gewoon met persoonlijkheid en karakter.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #26 Gepost op: 26-09-2015, 13:24:46 »
"karakter", "persoonlijkheid"...allemaal een excuus om niet te veranderen
Je wordt er niet mee geboren. Het is aangeleerd gedrag. En dat is mooi, want dan kun je er ook iets aan doen. Dat je ergens (nog) niet goed in bent, wil dan ook niet zeggen, dat dit voor de rest van je leven geldt.
Het begint simpel met een eerste stap en dan kom je er achter, dat je nog steeds leeft. Je gaat nl. niet dood als je iemand aanspreekt.

Maar tegenwoordig (en dat betekent dus niets anders dan een generatie) wordt alles met elkaar gedeeld. het heeft dan ook geen zin om met anderen af te spreken, want je weet alles al van elkaar. Dan kun je hoogstens nog herkauwen, wat anderen al wisten.
En dus zie geregeld groepjes, die aan een tafeltje zitten te chatten met anderen, die er niet bij zijn.
Kortom afspreken is overbodig.En zo hoef je ook nooit meer iemand fysiek aan te spreken.
"ik praat met mijn 1.365 vrienden", en dat gaat geweldig".

Maar in het echte leven. (dat leven, waar Teske zich tijdens ER eventjes in bevond) wordt je er dan uitgeknikkerd. En terecht.
Samenlevingen worden niet opgebouwd op afstand, maar door mensen die elkaar in de ogen kijken.

Kun je dat niet, dan zou ik dat dus maar snel leren.   

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #27 Gepost op: 26-09-2015, 13:40:21 »
even gewoon voor de discussie, want je hebt wel een puntje, maar om het nu op een hele generatie te gooien dat vind ik een stap te ver. En over Teske (wie) valt toch niets te melden. Die mensen die aan een tafeltje zitten te chatten met anderen, waar jij zo over schrijft. Die zitten dus niet in het echte leven?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #28 Gepost op: 26-09-2015, 17:57:01 »
Het is inderdaad een probleem dat mensen soms teveel via internet/social media communiceren. Maar zo overdreven grote groep is dit ook weer niet. Ten eerste is dit zeker niet het probleem van één generatie, maar ook de oudere generatie kan er wat van (aka de 30-ers en 40-ers). Daarnaast heb je ook in de jongere generatie grote groepen die of geheel tegen social media zijn of het af en toe gebruiken. Het is in ieder geval niet eerlijk om een hele generatie over één kam te scheren. Het ligt denk ik ook wel deels aan je persoonlijkheid. Er zijn genoeg mensen die over de top veel op social media zitten en in het echt gewoon nog net zo goed kunnen communiceren/samenleven whatever je het wilt noemen, als anderen.

Daarnaast zitten er ook super veel voordelen aan social media, als je het goed gebruikt.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #29 Gepost op: 26-09-2015, 18:54:59 »
even gewoon voor de discussie, ..... Die zitten dus niet in het echte leven?

4 mensen aan een tafeltje, die alle 4 zitten te chatten?
Nee, die verkeren op dat moment in een virtueel gesprek, omdat ze elkaar vrijwel niets (meer) te melden hebben. In feite een sociale onbeschoftheid: "ik heb wel met jullie afgesproken in het café, maar jullie interesseren mij minder, dan mijn vrienden elders in het land".   
Je ziet het in restaurants, bushaltes, trein, enz.
20 jaar geleden had je met volkomen vreemde mensen hele gesprekken, gewoon omdat je elkaar tegen komt.
Het echte leven is, het leven dat je om je heen ervaart.  Het bellen, chatten enz. is ondergeschikt daaraan. In dienst van.
Ben je in het dagelijks leven niet in staat een gesprek met iemand te hebben & te onderhouden, ben je een zielige stumper.
Een dagelijkse leven vullen met duizend 'vrienden', dan ben je als mens niet anders dan bespottelijk.


Het is inderdaad een probleem dat mensen soms teveel via internet/social media communiceren. Maar zo ........
Daarnaast zitten er ook super veel voordelen aan social media, als je het goed gebruikt.

Natuurlijk doen een deel van de ouderen het ook, natuurlijk doet niet iedereen van de jongeren het.
Wil je een discussie voeren, gaat het niet over de enkelingen, die we toevallig kennen, "die niet zo zijn".
Een tendens geldt nooit voor 100%.
Praten over de uitzonderingen heeft in die zin geen bijdrage. Het gaat om de grote lijn.
En uiteraard zitten aan social media hele positieve en functionele kanten.



Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #30 Gepost op: 26-09-2015, 23:12:19 »
Ik vond Teske wel een lieve kandidaat, en begrijp volledig dat ze weinig aansluiting vond. Als 19-jarige zonder televisie-ervaring ineens een in een tv-programma belanden op een onbewoond eiland, in de hete zon, zonder fatsoenlijk voedsel, vol met mensen met (waarschijnlijk) meer tv- en levenservaring, waarvan een deel ook nog 's fysiek sterker is en daarin de leiding neemt - is vrij pittig. Vooral als je dan ook de eerste twee dagen ziek bent van de zenuwen, degene met wie je een beetje een klik hebt wegvalt en ten slotte nog loodzware proeven moet doen.

Ik had het wel met haar te doen. Vond het jammer dat ze wegging, maar ze was duidelijk niet in haar element.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #31 Gepost op: 27-09-2015, 09:46:24 »
20 jaar geleden had je met volkomen vreemde mensen hele gesprekken, gewoon omdat je elkaar tegen komt.
Ook toen had je grote groepen mensen die dat niet deden. Zat je 20 jaar geleden in de trein dan sprak je enkel met je familie/kennissen. Met anderen/vreemdelingen praten was echt geen gemeengoed. Net zo min als dat het nu is.
Daarbij: Tijdens mijn studie (bijna 20 jaar geleden) had je ook al hele grote groepen die in de computerzalen op de uni recht tegenover elkaar of direct naast elkaar zaten, en geen woord tegen elkaar zeiden. Ook toen al had je enorme groepen die voornamelijk dan met elkaar chatten. Zeker niet zoveel als nu, dat klopt, maar ook al heel wat studenten.

Ben je in het dagelijks leven niet in staat een gesprek met iemand te hebben & te onderhouden, ben je een zielige stumper.
Die is wel erg hard gesteld zo. Ook genoeg mensen die niks met internet e.d. hebben hebben grote problemen met het voeren van goede gesprekken met anderen. Dat had je vroeger, dat heb je nu nog. En dan ben je heus geen stumper...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #32 Gepost op: 27-09-2015, 15:23:45 »
Teske heeft ook een blog geschreven over haar ervaringen tijdens en na de expeditie. Ze legt uit dat ze zich echt beroerd heeft gevoeld waardoor ze simpelweg niet in staat was om veel te helpen. Wat ze wel geholpen heeft, is er voor het verhaal uitgeknipt. Lees de blog dus, dan wordt het denk ik een stukje begrijpelijker. Er is ook een deel 2 en er komt een deel 3.

En Brinta "de Whatsappende mens" is echt een karikatuur. Niemand heeft alleen nog maar contact via sociale media.
Ik denk ook dat je Teske eerder kan vergelijken met sommige popsterren: die stelen de show op het podium, maar zijn in het echte leven nog steeds verlegen.
...óf niet!

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #33 Gepost op: 27-09-2015, 20:26:24 »
Ook toen had je ..... heb je nu nog. En dan ben je heus geen stumper...

Ik begrijp jouw punt. Niet iedereen…Maar daar gaat het hier niet over.
Jouw observatie over de computerzaal herken ik. Toendertijd ging computeren vooral over programmeren, waarvoor een overmatig aantal techneuten en nerds op afkwamen. Bij uitstek een bevolkingsgroep, die slecht is in menselijke interactie.

Samen reizen, of samen ergens staan te wachten gaf velen de gelegenheid om even een praatje te maken. En duurde het langer, dan kon je hele gedachten uitwisselen en interessante discussies voeren. Of je begon zelf een gesprek, of anderen spraken mij aan. Gewoon omdat er de tijd en de gelegenheid voor was.
Zo heb ik interessante inzichten van volslagen vreemden opgedaan, uitnodigingen ontvangen om eens langs te komen.

Dat hoef je nu niet meer te doen, behalve met oudere mensen. De rest duikt direct achter een schermpje om mensen 100 km. verderop te vertellen, dat ze in de trein zitten en andere 'hemelbestormende onzin' dringend met elkaar moeten delen.

De ‘bodemlijn’, waar het hier om gaat, is EQ, hetgeen veel belangrijker is voor een succesvol leven op alle vlakken dan IQ. Teske faalt op dat vlak op alle fronten. Allemaal mensen, die haar vrienden zijn en haar volgen, maar in de reeële, echte wereld wordt ze links gelaten & verstoten. Niet door een paar, maar door 100% iedereen.
EQ zorgt ervoor, dat mensen het leuk vinden om met jou van gedachten te wisselen, om je te helpen, advies te geven, je om zich heen te hebben.
Kortom, als je slecht bent in met mensen in contact te komen, wordt je leven een stuk moeilijker en eenzamer. En dan ben je dus die zielepoot / stumper, die in z’n eentje zit te verpieteren.
Hoeveel van jouw 3.896 vrienden gaan jou helpen, als je huis onder water staat.
Volgens deskundigen is het huidige systeem aan het afbrokkelen en instorten. Je sociale netwerk is dan van levensbelang. Dat netwerk bestaat vooral uit ‘fysiek echte’ mensen.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #34 Gepost op: 27-09-2015, 20:31:02 »
Teske heeft ook een blog geschreven over haar ervaringen tijdens en na de expeditie. Ze legt uit dat ze zich echt beroerd heeft gevoeld waardoor ze simpelweg niet in staat was om veel te helpen. Wat ze wel geholpen heeft, is er voor het verhaal uitgeknipt. Lees de blog dus, dan wordt het denk ik een stukje begrijpelijker. Er is ook een deel 2 en er komt een deel 3.

Dit verbaast me niets. Natuurlijk gaat ze weer een blog schrijven.
Als je een beetje intelligent bent, ga je de ervaring gebruiken om een en ander bij jezelf aan te pakken. Maar Teske bevindt zich weer lekker in de cocon van haar comfortzone, die bloggen heet.
En dus krijgen we een litanie aan excuses, en dan in 3 delen nog wel. Over, dat ze toch echt wel haar best heeft gedaan. En blabla over chocola en blabla buikpijn.
Hoe meer woorden, hoe groter de ontkenning.

Opvallend, dat diverse mensen hier op het forum vooral zoveel empathie voor haar voelen, terwijl ze toch echt alles aan zichzelf heeft te danken.
Alsof het hier gaat om een meisje, dat vorige week 9 jaar is geworden. Het is inmiddels een jonge vrouw van 19 jaar, een leeftijd, dat het speelkwartier al 2 jaar is afgelopen.
Ze is massaal door iedereen eruit gestemd, om 1 en dezelfde reden. Geen aansluiting zoeken en vooral niks doen. En daarom wordt ze verstoten. (Maar iedereen heeft het fout, in mijn eigen werkelijkheid was het helemaal anders)
« Laatst bewerkt op: 27-09-2015, 20:51:26 door Brinta »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #35 Gepost op: 27-09-2015, 20:52:09 »
Dit verbaasd me niets. Natuurlijk gaat ze weer een blog schrijven.
Als je een beetje intelligent bent, ga je de ervaring gebruiken om een en ander bij jezelf aan te pakken. Maar Teske bevindt zich weer lekker in de cocon van haar comfortzone, die bloggen heet.
En dus krijgen we een litanie aan excuses, en dan in 3 delen nog wel. Over, dat ze toch echt wel haar best heeft gedaan. En blabla over chocola en blabla buikpijn.
Hoe meer woorden, hoe groter de ontkenning.
Ja sorry ik snap deze reactie gewoon niet. De een heeft er nou eenmaal meer moeite met aansluiting vinden dan de ander. Dat sommigen moeite hebben hun draai te vinden vind ik 100% begrijpelijk. Daar ligt inderdaad een deel initiatief in, maar ook zeker persoonlijkheid. En om iemand nou zo aan te vallen op iemands persoonlijkheid ??? En zie maar eens even initiatiefrijk als anders te zijn als je ziek bent van de hitte en erachter komt dat de omstandigheden zwaarder vallen dan je dacht.

Bedenk ook dat bloggen haar beroep is. Geen wonder dat ze dit verhaal publiceert. Het is heus niet het enige contact dat ze met de buitenwereld heeft en hoe weet je dat ze er niks van geleerd heeft?
« Laatst bewerkt op: 27-09-2015, 20:54:54 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #36 Gepost op: 27-09-2015, 21:59:14 »
Opvallend, dat diverse mensen hier op het forum vooral zoveel empathie voor haar voelen, terwijl ze toch echt alles aan zichzelf heeft te danken.
Empathie voelen en empathisch handelen is wel één van de categorieën bij het EQ ::vergroot::. Zit goed hier dus op het forum, tenminste...voor de meesten onder ons :-X.

Ik vind het wel een beetje ver gaan hoor. Om op een spel te concluderen dat iemand iemand een stumper/zielenpoot is in het leven  ::niet-ok::. Ja, ze was niet goed in het spel, maar misschien is ze wel super sociaal in haar eigen omgeving en heeft ze een leuke vriendengroep die ze ook vaak in het echt ziet.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #37 Gepost op: 28-09-2015, 12:52:23 »
Ja, ze was niet goed in het spel, maar misschien is ze wel super sociaal in haar eigen omgeving en heeft ze een leuke vriendengroep die ze ook vaak in het echt ziet.

Deze redenering haalt van alles door elkaar, ...maar het klinkt wel lief. ::ok::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #38 Gepost op: 28-09-2015, 13:01:09 »
Deze redenering haalt van alles door elkaar, ...maar het klinkt wel lief. ::ok::
Jij ziet het dan weer allemaal wel heel erg wetenschappelijk. En als het normale leven iets niet is, is het wel een wetenschap. En dat is het mooie aan de mens. Ze zijn niet te voorspellen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline ieeerr

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Teske de Schepper [ kandidaat ]
« Reactie #39 Gepost op: 28-09-2015, 15:33:59 »
Mensen zijn anders, mensen hebben andere vaardigheden, that's life.
Heeft niks te maken met 'dingen niet aangeleerd hebben' of 'te lui zijn om dingen te leren'. Je hebt een persoonlijkheid en een karakter en dat is wie je bent. Ja, je kan je in alle bochten lopen wringen om 'te veranderen', maar waarom? Moeten we allemaal hetzelfde zijn? Nee.

Het belangrijkste: Teske heeft het naar haar zin gehad ondanks dat ze zich op de achtergrond hield en weg is gestemd, dus waar gaat dit eigenlijk nog over..