Realitynet - Realitynet.org

Oudere seizoenen => Wie is de Mol? => Wie is de Mol AVROTROS 2017 => Topic gestart door: Sven. op 28-02-2017, 23:00:12

Titel: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sven. op 28-02-2017, 23:00:12
De makers lezen mee... Art zei in de chat dat we onze ideeen aan konden dragen voor opdrachten voor seizoen 18. Brand los!

(Ik zal morgen mijn idee hier ook wel even in droppen)
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Jelsir op 28-02-2017, 23:24:45
Ik heb dit seizoen twee keer gedacht dat deze opdracht zou komen maar het bleef uit. Allereerst in opdracht 1, aflevering 1 (tickets voor de helikopter zoeken in het bos) en bij 'ongezien door Fort Rock' in aflevering 8 (kruipend naar de vrijstelling).
Helaas kwam ik bij beide opdrachten van een koude kermis thuis omdat de opdrachten alles behalve gelaagd waren ::rofl::

Voorstel:
Een opdracht in Hunger Games stijl. Voorwaarde: Beslaat één hele aflevering (net zoals Oregon Trail). Ik denk persoonlijk dat je zoveel uit een dergelijke aflevering kan halen, zoals:
- verschillende type lasergunes en wapens waarvoor gestreden moet worden
- bondjes die worden gesmeed
- verschillende items (topito's/geld/jokers/vrijstellingen) die je kan verdienen (verspreid over het speelveld of kan verdienen via mini-games)
- met drones items droppen op beacon/baken locaties

Uiteindelijk is het doel om als laatste over te blijven.

Zie ook:
http://www.youtube.com/watch?v=anqrs5AdYB4

Of kijk de hele film :)

Toevoeging:
Daarnaast lijkt het me tof dat kandidaten ook meer zelf gaan filmen. In een opdracht als deze kun je dan denken aan een style als 'Alone' (overigens raad ik iedereen aan dat ook te kijken):
http://www.youtube.com/watch?v=2oFujI2S1cA
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: LdHmolletje op 1-03-2017, 13:34:35
Klinkt als een zeer mooie opdracht, die Hunger Games opdracht. Alleen zou die dan wel het beste tot zijn recht komen in een van de eerste afleveringen.

(en ik kan het beamen: kijk absoluut de hele film van The Hunger Games)
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Qicksel op 1-03-2017, 16:10:43
Hier een variant op de gevangenisopdracht van seizoen 4 (als er meerdere groepen zijn die moeten samenwerken, vind ik toch altijd het leukst. Hij is nog niet perfect, maar de kern is er.

Ik stel hem zelf voor met 6 of 9 kandidaten: 3 groepen van 2 of 3. Elke groep is in een ander deel van een gebouw. Ze hebben bvb. 30 minuten.

Groep 1: Niet horen: Ze krijgen wel een portofoon/omroeper om de andere groepen in te lichten, maar niks om mee te horen.
Groep 2: Niet spreken: Ze krijgen enkel een portofoon om mee te luisteren, maar kunnen niet spreken
Groep 3: Niet zien: Ze krijgen een portofoon om mee te spreken en mee te luisteren, maar hun gedeelte is volledig verduisterd (kan je ook meteen de mol stoppen, want die tast graag in het duister :P )

Groep 1 is in het bezit van een knop, die het licht aanzet bij groep 3, maar de timer wel 2x zo snel laat aflopen, een kluis met een cijfercombinatie en zicht op groep 2
Groep 2 is in het bezit van de aftelklok en de uitleg van groep 3
Groep 3 is in het bezit van een parcours met aan het eind de code van de kluis van groep 1. Het parcours heeft delen, die in het donker (lichtgevende pijlen ofzo) en delen, die in het licht moeten worden gedaan

Aan het begin weet niemand wat de handicap van de andere groepen is en waar de camera's/knoppen voor dienen.
De opdracht is dus groep 3 door het parcours te loodsen, waarbij groep 2 aan groep 1 moet uitbeelden dat de timer sneller gaat en wanneer het licht aan moet, en aan het einde groep 3 de code doorgeven aan groep 2 en dan aan 1, zodat zij het geld uit de kluis kunnen halen.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: slenting op 1-03-2017, 19:08:31
- Een natuurgebied met een oppervlakte van 15km2 moet uitgekamd worden.

- Kandidaten hebben de beschikking tot een helikopter met een piloot (voor 2 personen), een auto (voor 2 personen) en 2 ebikes. Daarnaast hebben de kandidaten telefoontjes om elkaar te bellen. De helikopter heeft voor 2 uur brandstof, de auto voor 4 uur.

- 2 kandidaten hebben bij de vorige opdracht een vrijstelling gevonden en moeten deze verdedigen door zich simpelgoed zo goed mogelijk verborgen te houden. Ze mogen bewegen en ze mogen zich verstoppen.

- De opdracht begint bij zonsondergang en eindigt bij zonsopkomst.

- Als de opgejaagde kandidaten gespot worden, gaat per kandidaat €2500,- in de pot.

- Er is 1 dingetje: zowel de jagende als de opgejaagde kandidaten dragen allemaal een geluidspreker die continu en hard muziek afspeelt.

(In de muziek zou een hint verstopt kunnen worden)
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sven. op 1-03-2017, 19:50:46
--Uitleg hunger games opdracht--

Dit zou je prima over heel aflevering 1 uit kunnen spreiden. Dan aan het eind niemand eruit, geen test, geen executie. Kunnen ze in aflevering 2 nog wat 'normale' opdrachten doen en dan eerste test. Lijkt me een spetterend begin van het seizoen!


Even heel kort een eigen ideetje:
Nog drie kandidaten in het spel. Dus een finale opdracht. Wat mij betreft een simpele, maar wel een beetje gelaagd want dat is ook nodig in Wie is de Mol.

Aflevering 9, opdracht 1.

De kandidaten zijn in een oud gebouw en krijgen een magnetisch balletje waarin geld zit. Door een gigantisch parkoers door het hele gebouw moet het balletje worden geloosd en alleen door met zijn drieën samen te werken zal dit lukken. Bovendien mag het balletje nooit op de grond vallen en moet het binnen een halfuur/drie kwartier op de eindbestemming zijn. Elke van de drie kamers heeft een andere soort challenge waardoor je het balletje zal moeten leiden.

Voorbeelden:
-Een kamer waarin het balletje door twee personen met magneten over een baan moet worden geleid. Op het parcours zijn echter ook magnetische onderdelen die roet in het eten kunnen gooien. De kandidaten moeten dus zorgvuldig bekijken hoe ze met de magneten door deze kamer kunnen komen. De overige kandidaat kan in deze kamer testen wat noordelijk en zuidelijk is en wat dus wel of niet gevaarlijk is en van welke afstand.
-Een kamer met delen van het parcours die schuin gezet kunnen worden. Een ander teamlid moet in een kamertje ernaast gaan zitten met twee knoppen. Door die in te drukken kunnen de delen van het parcours schuin gezet worden waardoor zonder het balletje een zetje te geven toch het balletje vooruit komt. Echter, als het parcours te schuin wordt, kan het balletje eraf rollen. De persoon in het kamertje ernaast ziet natuurlijk niks.
-Een donkere kamer waarin twee personen het balletje leiden door te tikken met een biljartkeu oid. De andere persoon krijgt een computer voor zich waarbij hij wél kan zien waar de "gaten" op dit parcours zitten waar het balletje niet in mag vallen.

Lastig om uit te leggen maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel ;)
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: KeyW op 1-03-2017, 19:59:56
Leuke opdracht ik begrijp alleen het schuinzetten van het parcours niet helemaal.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Joey94 op 2-03-2017, 21:45:47
Vet dat we nog de optie hebben om opdrachten te bedenken. Wat er al genoemd is, lijkt me heel tof.

Toevallig heb ik vorig jaar al eens nagedacht over mogelijke opdrachten, maar ook over andere dingen die het spel spannend en gelaagd kunnen maken. Wat mij betreft moet bij elke opdracht geld te verdienen zijn, wat de opdracht ook is. Daar heb ik de opdrachten op proberen te baseren.

Nog niet alles is goed uitgewerkt, maar een mogelijk concept staat.

Opdrachten:
1. Alle kandidaten doen individueel een parcours met denkspellen onderweg. Daar krijgen ze 30 minuten voor. Het aantal minuten dat de kandidaat aan het einde overhoudt keer 30 is het bedrag dat de kandidaat mag besteden bij een veiling. Je kan daar bijvoorbeeld dingen kopen als:

De kandidaat met de snelste tijd krijgt alvast een joker cadeau.
Mocht er een bedrag overblijven, gaat dit in de pot. Zo niet, dan gebeurt er niks. Het is dus geen veiling waarbij sowieso geld uit de pot gaat.

2. Alle kandidaten bepalen voor zichzelf of, en zo ja, hoeveel en welke antwoorden uit de vorige test (maximaal vijf) ze willen delen met de andere kandidaten. Elk op waarheid gebaseerd antwoord wat gedeeld wordt levert €100 op voor de pot, en €300 als vraag 20 wordt gedeeld. De kandidaat die op deze manier het meeste geld bij elkaar speelt, krijgt een vrijstelling. Door een antwoord te liegen, gaat er €100 af van wat de kandidaat verdiend heeft, en er gaat €300 af als vraag 20 gelogen wordt. Eventueel kan ervoor worden gekozen om de kandidaat die het minste heeft verdiend (of de pot het meeste gekost heeft) een fout antwoord te geven bij de volgende test.

3. Elke kandidaat maakt de test zoals de laatste afvaller deze in de vorige aflevering heeft gemaakt. Ter voorbereiding mag iedere kandidaat een andere kandidaat kiezen om het vijf minuten lang over de vragen te hebben en eventuele goede antwoorden. Elke vraag die goed is beantwoord levert €25 in de pot op (maximaal dus €500 per persoon). Het totaalbedrag wordt bekendgemaakt, maar niet hoeveel vragen iedereen goed had (anders geeft het sommige kandidaten een voordeel). Daarna kan het gebeuren volgens één van de varianten:

Overige suggesties:
1. Elke aflevering kan een kandidaat een woord verdienen in de taal van het land waar ze zijn, of een taal van een oude beschaving die daar geleefd heeft. Door alle woorden in aflevering 9 samen te voegen en in de goede volgorde te leggen, wordt bekend welke vraag (in die taal) gesteld moet worden aan een ‘priester’ (als in 2008). Als de vraag helemaal klopt, wordt het juiste antwoord gegeven. Het antwoord op de vraag geeft een duidelijke hint naar wie de Mol is.
Een kandidaat die afvalt en een woord heeft verdiend, geeft zijn woord door aan een andere kandidaat. Stelen of delen van de woorden is uiteraard toegestaan.

2. Wat al eens op het forum is geopperd, maar dan wat uitgebreider:
Aan het einde van elke aflevering (tot en met aflevering 6) krijgt de kandidaat die de meeste inzet heeft getoond bij de opdrachten of het meeste geld in de pot gestopt heeft, een joker. Dit wordt interessant, want maakt de kandidaat zichzelf verdacht voor anderen door geen geld te verdienen, of kiest de kandidaat voor de joker en geen of minder verdenkingen op zichzelf.

3. Wellicht wat futuristisch, maar lijkt me zeker mooi als het kan:
De eerste afvaller van het spel (van aflevering 1) volgt via tv-schermen wat er allemaal gebeurt in aflevering 2. Afvaller 2 sluit zich na de executie aan bij afvaller 1. Samen bekijken ze wat er allemaal gebeurt in aflevering 3. Na de laatste opdracht van de aflevering maken beide afvallers dezelfde test als de andere kandidaten. De afvaller die de test het beste van de twee maakt, schuift aan bij de executie van de anderen. De ander gaat definitief naar huis.
Als vervolgens de teruggekeerde afvaller de test slechter heeft gemaakt dan de anderen, gaat die persoon alsnog definitief naar huis. Zo niet, dan vertrekt iemand anders uit de groep.

Ik ben benieuwd naar de overige suggesties.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: KeyW op 3-03-2017, 10:47:02
Leuke ideeën Joey94, alleen het laatste idee ben ik het niet helemaal mee eens. Het wordt heel lastig om te mollen als twee kandidaten je via schermen in de gaten mogen houden.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sven. op 3-03-2017, 11:18:58
Leuke opdracht ik begrijp alleen het schuinzetten van het parcours niet helemaal.

Zie het schuinzetten van het parcours als dit:

http://www.youtube.com/watch?v=3_dxfrBYZ_s

Alleen dan gebeurt het omhoog en omlaag zetten met knoppen van een kandidaat in een ander hok die het niet kan zien.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: KeyW op 3-03-2017, 14:51:38
Oké, duidelijk, lijkt me een goed idee.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Joey94 op 4-03-2017, 01:33:45
Leuke ideeën Joey94, alleen het laatste idee ben ik het niet helemaal mee eens. Het wordt heel lastig om te mollen als twee kandidaten je via schermen in de gaten mogen houden.

Goed punt! Dat maakt het nog meer futuristisch, dus niet haalbaar.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: hoelahoep op 4-03-2017, 12:18:07
Alle opdrachten uit De Mol  ::rofl::
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sven. op 4-03-2017, 14:03:07
Overigens zie ik zelf graag weer een keer een kandidaat terugkeren. Wel op een leuke manier en niet op een voorspelbare manier. Leg aan de kandidaten zelf de keuze.

Ook zie ik graag een seizoen lang een leuke "twist" terugkomen. Zoals de brieven met rente in seizoen 2014 (hoewel ik die niet erg geslaagd vond) en de kokers in 2013. Een soort extra mysterie voor de kandidaten waardoor er tevens extra discussies kunnen ontstaan.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Pierce_Brosnan op 4-03-2017, 14:08:55
Aflevering 1: Is de mol een man of vrouw?, wie is de mol ?. Onverwachts: wie doet de test het snelst ? Dan stopt de test.. Een computer met de mededeling nog niet naar huis hoeft. Maar laat dit een waarschuwing zijn. De kijker was ondertussen teleurgesteld waar de leader bleef en die komt dan...

De leader zal altijd aan het einde komen en elke week zal de persoon die afvalt niet meer in de leader te zien zijn. De speelduur is nog even lang. Elke kandidaat krijgt er stukje bij. De mol onthulling zal ook door soort leader bekend gemaakt worden met de mol acties.

Aflevering 2: De test met ook vragen over aflevering 1.

Aflevering 9: Geen test
Aflevering 10: 40 vragen over de mol en kleine terug blik.
Aflevering 11: Wie is de mol ? Niet Live, lekker weer te voren opgenomen en in het land van de reeks.

Vond het vooral 2 jaar terug een gemiste kans om 11 afleveringen te hebben.

Rode en Zwarte Test wissel. Met groenen wissel mag je zelf een test omruilen en met de zwarte mag je er een weg geven. Risico natuurlijk dat je de test van de mol pakt en die word rood. Deze test wissel voeren we natuurlijk meteen uit bij aflevering 2 en nog keer uit als er nog 4 kanidaten over zijn. Tijdens de andere afleveringen kunnen er nog 2 computers verdiend worden een rode en groenen. OOk bijvoorbeeld kamer vol met computers en 10.000 ligt voor in de pot, maar ja als je er langs moet komt er rode computer bij. Te ingewikkeld misshien iets met Zwarte joker, een goede vraag word fout.

De kampeer aflevering kon ik erg waarderen dit jaar en over het algemeen genomen de slaap plaatsen in niet in overbodige luxe. Zal ook wel aan de deelnemers hebben gelegen.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Grover op 4-03-2017, 14:18:26
Aflevering 1: Is de mol een man of vrouw?, wie is de mol ?. Onverwachts: wie doet de test het snelst ? Dan stopt de test.. Een computer met de mededeling nog niet naar huis hoeft. Maar laat dit een waarschuwing zijn. De kijker was ondertussen teleurgesteld waar de leader bleef en die komt dan...

De leader zal altijd aan het einde komen en elke week zal de persoon die afvalt niet meer in de leader te zien zijn. De speelduur is nog even lang. Elke kandidaat krijgt er stukje bij. De mol onthulling zal ook door soort leader bekend gemaakt worden met de mol acties.

Aflevering 2: De test met ook vragen over aflevering 1.

Aflevering 9: Geen test
Aflevering 10: 40 vragen over de mol en kleine terug blik.
Aflevering 11: Wie is de mol ? Niet Live, lekker weer te voren opgenomen en in het land van de reeks.

Vond het vooral 2 jaar terug een gemiste kans om 11 afleveringen te hebben.

Rode en Zwarte Test wissel. Met groenen wissel mag je zelf een test omruilen en met de zwarte mag je er een weg geven. Risico natuurlijk dat je de test van de mol pakt en die word rood. Deze test wissel voeren we natuurlijk meteen uit bij aflevering 2 en nog keer uit als er nog 4 kanidaten over zijn. Tijdens de andere afleveringen kunnen er nog 2 computers verdiend worden een rode en groenen. OOk bijvoorbeeld kamer vol met computers en 10.000 ligt voor in de pot, maar ja als je er langs moet komt er rode computer bij. Te ingewikkeld misshien iets met Zwarte joker, een goede vraag word fout.



Ik probeer het te begrijpen, maar het lukt me niet, haha.

Ik vind de opdracht van The Hunger Games heel vet!
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Kaaasje op 4-03-2017, 14:55:32
Hunger Games klinkt wel leuk, maar wat gebeurt er dan met kandidaten die al in de eerste minuut worden afgeschoten?
Zou jammer zijn als we die dan de hele aflevering niet meer zien :(

En hoe wordt er bij deze opdracht geld verdiend?
Wat ideeën hiervoor:
- Voor elke 10 minuten (?) dat iemand in leven is wordt er bedrag x verdiend (Dan krijg je ook het dilemma of je iemand af wil schieten en wanneer. Liever zo laat mogelijk want dan wordt er meer geld verdiend, maar je wil zelf waarschijnlijk ook overleven vanwege de extraatjes.)

- Of. Van te voren moeten alle kandidaten bedrag X over alle kandidaten verdelen. Niemand weet hoe de anderen het verdeeld hebben. Het gemiddelde voor elke kandidaat wordt dan genomen als bedrag dat die kandidaat zou opleveren. Dus bijvoorbeeld Kandidaat X wordt ingeschat op 1500, 1750, 2000, 1750, 1888, 1666, 1775, 2000, 1750 en 1780 euro dan zou kandidaat X dus 1786 euro waard zijn. Kandidaat Y wordt ingeschat op 1000, 1500, 1600, 1400, 800, 1600, 750, 900, 1000, 1500 en is dus 1205 waard. Alleen het bedrag van de laatste overblijver wordt dan verdiend. Je zou ook al je geld op één persoon in kunnen zetten en dan je best gaan doen dat diegene tot het eind overblijft. Dan krijg je een nog diepere laag over bondjes en overleg wie er over zou moeten blijven tot het einde (en of je het die persoon ook gunt omdat hij/zijn misschien ook nog een persoonlijke beloning krijgt).

- (mini-)opdrachten binnen dit spel zouden natuurlijk ook geld op kunnen leveren zoals al was gesuggereerd. Denk aan raadsels, puzzels, vlot/brug bouwen, etc.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sanmol op 4-03-2017, 22:35:16
De eetproef

Tijdens de opdracht moeten 8 kandidaten zich splitsen in twee teams; degene die goed kunnen inschatten ( twee kandidaten) en degene die een dare devil zijn ( 6 kandidaten). Vervolgens worden ze alleen gebracht naar een restaurant of vis markt waar lokale delicatessen worden verkocht.

De zogenoemde 'dare devils' nemen plaats en krijgen van Art te horen dat ze een vijf gangen menu krijgen. Er klinkt gelijk gejuich maar natuurlijk zit er een adertje onder het gras. Het zijn vijf niet zo 'smakelijke' gerechten (denk aan sprinkhanen, koeienogen etc).

Ondertussen komen de andere twee kandidaten aan bij de achterkant van het restaurant. Er staat een camera waar ze de kandidaten nauwkeurig op kunnen volgen. Let op hier zit geen geluid bij en de andere acht weten niet dat ze worden bekeken. Eerder heeft Art uitgelegd dat de andere acht kandidaten vijf delicatessen moeten opeten en dat daar geld bij te verdienen is. Elke delicatesse (oftewel ronde) moeten de twee kandidaten inschatten wie de delicatesse gaan eten. Hierbij moet geld worden ingezet. Als degene waarop ze geld hebben ingezet daadwerkelijk de delicatesse eet word het geld waarop op die persoon ingezet verdubbeld. Let op: als iemand de delicatesse weigerd te eten ligt diegene uit het spel en vervalt het geld wat die ronde op die persoon is gezet. Ook moet tenminste 1 kandidaat alle 5 delicatessen eten om het geld te innen. Ook weten de andere acht kandidaten niet op wie geld word ingezet.

Zie hieronder wat er elke ronde potenteel kan worden verdient:

Ronde 0: 100 euro.
Ronde 1: 200 euro.
Ronde 2: 400 euro.
Ronde 3: 800 euro.
Ronde 4: 1600 euro.
Ronde 5: 3200 euro.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Niuno op 4-03-2017, 22:51:49
Leuk. Eetproeven mis ik al jaren in WIDM. Net als bagagespelletjes. En daar heb ik iets voor bedacht:

In de eerste of eventueel tweede aflevering krijgt iedereen een stapel plastic transparante tasjes. Zoiets wat je op de markt bijvoorbeeld krijgt, of iets groter. De kandidaten krijgen de opdracht om de tasjes te vullen met hun bagage. Ze mogen zelf weten hoeveel tasjes ze gebruiken en hoe ze hun spullen verdelen, zolang de tasjes in ieder geval minimum gevuld zijn. Voor elk gevuld tasje krijgen ze 10 euro voor in de pot.
Wanneer het gedaan is en de kandidaten hebben AL hun bagage verdeeld, komt Art hun vertellen hoeveel ze hebben verdiend. Bv 9 kandidaten in het spel, gemiddeld 20 tasjes per kandidaat maakt dat een mooie 1800 euro voor in de pot. Maar dan mogen de kandidaten hun tasjes terugkopen. Tasjes die niet teruggekocht worden, zien de kandidaten pas aan het einde van het spel weer terug. En de prijs is nu 15 euro per tasje. Elk kandidaat bepaalt voor zichzelf welke tasjes hij terugkoopt.
Wat zal men doen? Alles terugkopen voor 2700 euro? Dan heeft de groep per saldo 900 euro uit de pot getrokken. Kopen ze maar de helft terug voor 1350 euro, dan per saldo 450 winst in de pot. En wat zal de mol doen? Veel spreiden? Of bv alle onderbroeken in één tas, alle sokken in een ander tas, zodat hij wel beiden moet terugkopen?
Met deze bagageopdracht grabbelt iedereen in zijn eigen bagage en houdt men controle over wat daadwerkelijk teruggekocht wordt.


Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Lukie4 op 4-03-2017, 22:53:06
die is leuk!
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Cool Cat_86 op 5-03-2017, 09:53:28
Hunger Games klinkt wel leuk, maar wat gebeurt er dan met kandidaten die al in de eerste minuut worden afgeschoten?
Zou jammer zijn als we die dan de hele aflevering niet meer zien :(

En hoe wordt er bij deze opdracht geld verdiend?
Wat ideeën hiervoor:
- Voor elke 10 minuten (?) dat iemand in leven is wordt er bedrag x verdiend (Dan krijg je ook het dilemma of je iemand af wil schieten en wanneer. Liever zo laat mogelijk want dan wordt er meer geld verdiend, maar je wil zelf waarschijnlijk ook overleven vanwege de extraatjes.)

- Of. Van te voren moeten alle kandidaten bedrag X over alle kandidaten verdelen. Niemand weet hoe de anderen het verdeeld hebben. Het gemiddelde voor elke kandidaat wordt dan genomen als bedrag dat die kandidaat zou opleveren. Dus bijvoorbeeld Kandidaat X wordt ingeschat op 1500, 1750, 2000, 1750, 1888, 1666, 1775, 2000, 1750 en 1780 euro dan zou kandidaat X dus 1786 euro waard zijn. Kandidaat Y wordt ingeschat op 1000, 1500, 1600, 1400, 800, 1600, 750, 900, 1000, 1500 en is dus 1205 waard. Alleen het bedrag van de laatste overblijver wordt dan verdiend. Je zou ook al je geld op één persoon in kunnen zetten en dan je best gaan doen dat diegene tot het eind overblijft. Dan krijg je een nog diepere laag over bondjes en overleg wie er over zou moeten blijven tot het einde (en of je het die persoon ook gunt omdat hij/zijn misschien ook nog een persoonlijke beloning krijgt).

- (mini-)opdrachten binnen dit spel zouden natuurlijk ook geld op kunnen leveren zoals al was gesuggereerd. Denk aan raadsels, puzzels, vlot/brug bouwen, etc.

Volgens de vooruitblik bij 'de Mol' is de komende aflevering (morgen)  iets gelijkaardigs als Hunger Games. Eens kijken hoe het daar in zijn werk gaat.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Jelsir op 6-03-2017, 23:17:07
Volgens de vooruitblik bij 'de Mol' is de komende aflevering (morgen)  iets gelijkaardigs als Hunger Games. Eens kijken hoe het daar in zijn werk gaat.

Je had gelijk, wat een geweldige opdracht.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: R0m4ndu op 7-03-2017, 20:44:55
Ik zelf had ook nog wel een leuk idee als variatie op een "standaard" eliminatie. Ik heb lang niet alle seizoenen gezien dus ik ben niet zeker of  grote delen hiervan achterhaald zijn of iets dergelijks.

Je zet alle kandidaten in een grote zaal (het beste is een grote collegezaal), en je laat alle kandidaten tegelijk de test maken. Je zou ervoor kunnen kiezen om de vragen gewoon standaard in te laten vullen zonder tijdslimiet, maar je zou dus ook een tijdslimiet op de vragen kunnen zetten en dat art steeds de vragen en antwoordmogelijkheden opleest, en dat je op een knop moet drukken dat je antwoord dan doorgestuurd word. Als dit proces afgelopen, gaan  ineens de lichten uit. Art spreekt de kandidaten toe en zegt zijn standaard zinnetje "wie het minst weet ligt uit het spel behalve de mol die hoeft nooit naar huis. En legt het principe uit. Dat alle stoelen ingebouwde verlichting heeft, en dat 1 voor een een stoel groen word tot dat er nog maar 2 overzijn. Dan word er 1 vd 2 rood.

Bij een ex aequo zal er nog wel iets qua tijd moeten plaatsvinden, en dan dus weer wie er het snelste was, maar dan met alle vragen bij elkaar opgeteld.

Het spijt me als dit een dramatisch idee is en dan mogen jullie mij afmaken in de comments, maar mij leek het weleens een leuke variatie.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: KeyW op 7-03-2017, 22:03:28
Ik vind het tegelijkertijd maken van de test in één zaal een leuk idee. Echter zijn er wel meerdere laptops nodig (de testresultaten moeten met elkaar gekoppeld kunnen worden) en vraag ik me af of het gezamenlijk maken van de test voor de kijker echt iets toevoegt.

Een tijdslimiet lijkt me wel een luk idee. Kandidaten moeten wel verrast worden en het is eerlijker dan bijvoorbeeld een vrijstelling. Echter ben ik wel voorstander van de schermen bij Wie is de Mol? De schermen zijn er al vanaf seizoen 1, dus vertegenwoordigen ze ook een bepaalde traditionele waarde.

Persoonlijk heb ik ook een plan bedacht voor de executie. Na twee opdrachten (in een willekeurige aflevering) volgt een (opvallend, zeker voor de kijker) vroege executie. Na het maken van de executie wordt de kandidaten uitgelegd dat zij bepalen wie zijn/haar scherm te zien krijgt. Verspreid over een bepaald gebied of terrein zijn een aantal enveloppen te vinden. Per gevonden envelop komt er 500 euro in de pot en wordt er een joker verdient door de kandidaat die hem vindt (nodig om kandidaten tegen elkaar uit te spelen). De kandidaat die hem vindt mag bepalen wie zijn/haar scherm te zien krijgt aan het einde van het spel. Deze opdracht kan zowel op een hele drukke stad gespeeld worden, als op een mysterieuze locatie (kermis met attracties die bewegen, ondergrondse opdracht, gesloten dierentuin in het donker, verlaten fabriek kan ook maar die is al vaker teruggekomen in wie is de mol?).

Nu ik er over na zit te denken lijkt deze enigszins op de opdracht in aflevering 6 waarbij buttons gevonden moesten worden.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: R0m4ndu op 7-03-2017, 23:01:33
Ik zat zelf ook al met veel van die punten, maar ik ben het eens dat het voor de kijker weinig bijdraagt, maar wat ik vooral dit en ook afgelopen seizoenen mis is wel wat spanning, wendingen zoals wel vaker aangegeven in andere topics. In ieder geval zal ik een vorm van een speciale eliminatie zoals in De Mol wel kunnen waarderen, en ik denk dat de makers ook wel goed genoeg zijn om er nog een aspect aan toe te voegen.

Je hebt me zeker overtuigd met het behouden van het tonen van schermen!


Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Pac op 13-03-2017, 20:39:58
Een veel gehoorde kritiek: de opdrachten zijn niet 'gelaagd' genoeg. Dus bij dezen een paar tips voor een gelaagde opdracht:

-Zorg dat verschillende kandidaten verschillende rollen hebben  - liefst zelfs een totaal ander soort opdracht - om de grote opdracht te doen slagen
-Zorg dat er tegenstrijdige belangen zijn voor het verdienen van geld die zowel goed als slecht uit kunnen pakken. Bijvoorbeeld een tijdslimiet versus het te verdienen bedrag kunnen verhogen.
-Zorg dat een opdracht meerdere onderdelen heeft. Dat het ene deel kan lukken, maar het nog onzeker is of de opdracht slaagt omdat er nog een ander deel volgt.
-Zorg dat de kandidaten niet weten wat er precies volgt en wat ze mee of tegen gaat zitten bij het vervolg van de opdracht (maar de Mol uiteraard wel - denk aan het cowboyschieten)
-Laat twee groepen twee verschillende opdrachten uitvoeren, die elkaar op de één of andere manier beïnvloeden (denk aan het zenuwenspel met de blinde schutters of de gans bij De Mol 4)
Aanvullingen meer dan welkom ::jaja::

En nog één van mijn kant: het lijkt me tof om een keer een opdracht te hebben die een hele aflevering duurt. Een beetje zoals de Oregon trail, maar dan met één manier om geld (effectief) te verdienen. Bijvoorbeeld een soort denkers-dromers-doeners-speurtocht. ::ok::
Had bijvoorbeeld mooi bij de finale en de verdubbbelaar gepast ::jaja:: Dat de drie finalisten dan bijvoorbeeld een gezamenlijk beginnen en dan individueel eindigen. Dan was de pot verdubbeld als de eerste niet de Mol was, maar wel binnen de tijd kwam o.i.d.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: bigtukker op 14-03-2017, 12:33:19
Een deelnemer heeft een kans op een vrijstelling, maar hij/zij moet om die te verdedigen van A naar B komen zonder dat de andere kandidaten (die vrij kunnen rondbewegen) hem/haar ziet. Als hulpmiddeltje kan deze deelnemer een computertje krijgen met daarop de locaties van de medekandidaten, maar dan moeten er of veel deelnemers zijn of een smal speelterrein
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Pac op 14-03-2017, 14:21:39
Zomaar een ideetje: volgend jaar na tien jaar de terugkeer van de topito's? ::nieuwsgierig::
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sylvain op 14-03-2017, 14:54:55
Ik heb vele ideeën.
Spel 1
- 4 lichten/lampen
- 8 palen elk 1 drukknop erop
- knoppen moeten op een redelijke afstand van elkaar staan (werkt mooi bij een mooie omgeving)
- 6 kandidaten die allen op een verschillend punt beginnen.
Uitleg:
Kandidaten starten verspreid over het spel. Elk licht correspondeert met 2 knoppen. Op een knop drukken activeert de corresponderende lamp, dus ofwel aan of uit. Kandidaten weten natuurlijk niet welke knop welke lamp beïnvloed (mol wel). Doordat altijd in het veld 2 knoppen over dezelfde lamp gaan worden lichten (per ongeluk) aan en uit gezet. Staan alle lichten binnen de tijd aan? Dan moeten de kandidaten daarheen rennen (lichten) en als iedereen daar binnen de tijd is met lichten aan +...euro in de pot. Belangrijke regel is dat je NIET 2 keer op dezelfde knop mag drukken. Dit zorgt ervoor dat je met elkaar moet communiceren, als je bijvoorbeeld nog een x op de knop wil drukken (moet een ander het voor je doen)

Ik doe alle ideeën maar apart dan kan het individueel beoordeelt worden. Hoop dat het zo goed uitgelegd is.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Brtdm op 14-03-2017, 14:56:10
Zomaar een ideetje: volgend jaar na tien jaar de terugkeer van de topito's? ::nieuwsgierig::

Eens! Maar dan ook op de manier als in 2008 (of nog iets diepzinniger) en dus niet zoals in 2013/2014.

Misschien is het leuk om ze het hele spel er in te houden. Per persoon is er één vrijstelling te verdienen. En als iemand voor de tweede keer een topo compleet maakt, gaat er geld in de pot.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sylvain op 14-03-2017, 15:03:07
Spel 2: memory-variant
- 4 teams van 2 personen
- elk team is een bepaalde kleur (je kunt ook iets met dieren doen afhangend van de locatie)
- veld van 6 bij 4 (24 vakken) (6x rood/geel/blauw/groen)
Uitleg:
Elk team moet proberen 3 combinaties te maken. Je hoeft het niet per se te zien als platen die je om moet draaien, je kan het ook op creatievere manieren vormgeven. Elk team moet dit dus binnen de tijd doen en het team dat als eerst klaar is wint jokers. Per goede combinatie bijv 250 euro in de pot, waardoor er maximaal 3000 kan worden verdient. Dit is een kleine opzet je zou dit natuurlijk kunnen vergroten. Je moet als team dus eerst beide een goed vak (of iets anders) te pakken hebben om het mee te kunnen nemen, dus als je in team groen zit en je vindt een groen vak mag je daar niet meteen mee terug maar moet je wachten tot je teamgenoot ook een groen vak heeft gevonden. Wederom kan de mol hier met voorkennis zijn ding doen.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sylvain op 14-03-2017, 15:11:04
Spel 3:
- 4 personen
- 2 leugenaars, 2 waarzegger
- 3 vragen
Richting de finale een psychologische mindf*ck. 4 kandidaten moeten uit 4 enveloppen kiezen, dit geeft hun een rol. Als waarzegger moet je de waarheid spreken, dan levert dat 250 euro op per vraag die je naar waarheid beantwoord. De leugenaar verdient dus 250 euro per vraag dat hij/zij liegt over zijn antwoord. Het is belangrijk dat de enveloppen genummerd zijn zodat de presentator weet wie welke taak heeft. Na elke vraag geeft de presentator aan hoeveel geld er verdient is (en hoe vaak mensen zich aan hun rol houden).
Ik zou de volgende 3 vragen voorstellen (ben zeker open voor andere ideeën)
1: Wie vulde jij in bij de vorige test op de vraag is de mol een man of een vrouw?
2: Wie vulde jij in als mol bij de laatste test?
3: Ben jij de mol (hele zinnen antwoorden, dus bijv Ja, ik ben de mol).
Dit creëert de situatie dat leugenachtige kandidaten/mollen hardop zullen zeggen dat ze de mol zijn (de mol wil niet liegen want +250 en kandidaten willen juist wel liegen). Ik denk dat dit erg leuk is om over door te fantaseren wie de leugenaar en wie de waarsprekers zijn, zekers genoeg stof tot discussie op dit forum zou ik zeggen. Ik hoop alleen wel dat het dus speculatie blijft en dat er niet met zekerheid te zeggen is wie wat was (dan nog is de vraag of ze ergens eerlijk over willen zijn of niet, misschien wil een waarspreker wel helemaal niet zeggen wie hij/zij verdenkt).
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sylvain op 14-03-2017, 15:17:27
spel 4: mastermind-variant
- 6 verschillende hesjes (of een iets anders waarmee de kandidaten kunnen lopen) met een kleur/dier/cijfer/ andere kenmerkende dingen voor de regio
- Van elk soort hesje (of iets anders) 4 stuks
- code bestaat uit 4 cijfers/kleuren/etc
- 4 kandidaten doen mee
Idee is simpel en komt van het bekende spel mastermind, waarbij je dus een code moet zijn te raden. Hiervoor heb je een beperkt aantal pogingen en na elke poging wordt gezegd hoeveel er fout/goed/op verkeerde plek staan. Mij lijkt dit erg leuk omdat de mol de code natuurlijk al weet, wat voor een leuke dynamiek zal zorgen. Je wil namelijk ook niet te obvious de regie in handen hebben als mol, meer subtiel de anderen beïnvloeden om voor iets nadeligs te kiezen.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Stormpie op 14-03-2017, 15:31:20
leuke ideeën Sylvain ::ok::
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Lama1997 op 14-03-2017, 15:53:57
Klinkt goed! ::ok::
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Pac op 14-03-2017, 15:57:23
Zomaar een ideetje: volgend jaar na tien jaar de terugkeer van de topito's? ::nieuwsgierig::
Nog even hierbij opmerken: in seizoen 8 kwamen op aflevering 1 na geen jokers voor. In aflevering 2 werden toen de topito's geïntroduceerd.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: RoyL op 14-03-2017, 16:05:45
Hmm, ik vind de topito's echt bij seizoen 8 horen, zoals seizoen 13 de zwarte kokers had en seizoen 14 het rentesysteem. Van mij hoeven ze niet persé terug te komen.  :-\\
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: DRenziboy op 14-03-2017, 18:28:35
ik zat te denken aan een twist, waarbij alles wat verdiend kan worden in het gehele seizoen, al in aflevering 1 in het spel zou zitten.
klein voorbeeld:

pot: 50.000 euro
jokers: 15
vrijstellingen: 4
zwarte vrijstelling: 1

er zal dan dus slim moeten worden omgegaan met wat de kandidaten krijgen, en de pot verliest dus geld op het moment als een opdracht niet slaagt.
dit kan een demotiverend effect hebben om de pot te zien dalen, en de kandidaten aansporen om dat te voorkomen.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: KeyW op 14-03-2017, 20:08:32
Beste Sylvain, zeker het mastermind spel lijkt me echt hartstikke leuk. Daarnaast lijkt de mindf*ck voor de finale me ook hartstikke leuk om te zien en dan vooral de chemie in de groep. Geloven ze elkaar of niet? De opdracht met de knoppen lijkt me ook een hartstikke leuke opdracht omdat er voor de molloten bij die opdracht echt iets uit te pluizen is. Alleen de memory-opdracht snap ik na meerdere keren lezen nog niet helemaal.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Stormpie op 14-03-2017, 20:48:30
je zou de vrijstelling voor de finale op de eerste dag al in het spel kunnen brengen. Die vrijstelling zou dan onderdeel van diverse spellen uit kunnen maken. Bv een spel waarbij je verplicht wordt om die vrijstelling in te zetten, door te geven aan een medekandidaat, in te ruilen voor iets, noem maar op.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: hetoord op 14-03-2017, 21:31:45
Ja! Dat lijkt me ook al een tijdje (zou willen zeggen jááren ;D) een hele leuke twist. Eerste opdracht: een vrijstelling. Niet zomaar een vrijstelling, maar de finale vrijstelling. Moet je natuurlijk nog wel de halve finale halen...

Verder bordurend op Sylvains master mind idee: er is een stormbaan, een parcours of iets anders wat de kandidaten individueel moeten doen. In plaats van een code met kleuren en posities moeten de kandidaten de stormbaan afleggen. Per speelbeurt leggen vier van de zes kandidaten de stormbaan één voor één af. De volgorde van snelst naar langzaamst vormt de code voor die speelbeurt, en dan krijgen ze te horen of ze dichtbij de juiste code zitten.

De mol kan dan natuurlijk mollen door de verkeerde kandidaten de stormbaan op te sturen, maar ook door sneller of langzamer te gaan dan anderen, waardoor de volgorde niet meer klopt. Het lijkt me het leukst als de kandidaten geen klok hebben, dus dat ze moeten inschatten of de volgorde van snel naar langzaam nog wel klopt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, merk dat ik het lastig vind om het uit te leggen. ;D
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sven. op 14-03-2017, 23:27:08
spel 4: mastermind-variant
- 6 verschillende hesjes (of een iets anders waarmee de kandidaten kunnen lopen) met een kleur/dier/cijfer/ andere kenmerkende dingen voor de regio
- Van elk soort hesje (of iets anders) 4 stuks
- code bestaat uit 4 cijfers/kleuren/etc
- 4 kandidaten doen mee
Idee is simpel en komt van het bekende spel mastermind, waarbij je dus een code moet zijn te raden. Hiervoor heb je een beperkt aantal pogingen en na elke poging wordt gezegd hoeveel er fout/goed/op verkeerde plek staan. Mij lijkt dit erg leuk omdat de mol de code natuurlijk al weet, wat voor een leuke dynamiek zal zorgen. Je wil namelijk ook niet te obvious de regie in handen hebben als mol, meer subtiel de anderen beïnvloeden om voor iets nadeligs te kiezen.


Zat dit niet al in seizoen 11 met wel/niet schermen tonen?
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sylvain op 15-03-2017, 11:17:58
Beste Sylvain, zeker het mastermind spel lijkt me echt hartstikke leuk. Daarnaast lijkt de mindf*ck voor de finale me ook hartstikke leuk om te zien en dan vooral de chemie in de groep. Geloven ze elkaar of niet? De opdracht met de knoppen lijkt me ook een hartstikke leuke opdracht omdat er voor de molloten bij die opdracht echt iets uit te pluizen is. Alleen de memory-opdracht snap ik na meerdere keren lezen nog niet helemaal.

Bedankt voor de complimenten! Memory is normaal gesproken een spel waarbij je 2 goeie combinaties om moet draaien (ik neem aan dat je dit spel kent), en dan een setje hebt. Anderen draaien ook steentjes om die jij zelf kan gebruiken. Zo zie ik memory ook voor me in wie is de mol, iedereen speelt als bijv. een kleur en moet dan met zn tweeën beide een goed vakje vinden die je daarna terug kan brengen. wie als eerst 3 combinaties maakt wint bijv beide 2 jokers, en per goede combinatie als groep binnen de tijd +250 euro. Stel je dus voor dat al deze vakjes met verschillende kleuren in een veld van 4 bij 6 liggen (6x groen, 6xblauw, 6x rood, 6x geel), die liggen op de kop natuurlijk dus je moet die zelf omdraaien. Nou lijkt het me persoonlijk leuker als je niet letterlijk met megastenen doet die op de grond liggen maar daar iets originelers voor kan verzinnen, denk aan een licht dat in een bepaalde kleur gaat branden als je erop drukt. Je mag dus als team alleen je eigen kleur pakken. Hoop dat het zo duidelijk is  :)
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sylvain op 15-03-2017, 11:22:03
Ja! Dat lijkt me ook al een tijdje (zou willen zeggen jááren ;D) een hele leuke twist. Eerste opdracht: een vrijstelling. Niet zomaar een vrijstelling, maar de finale vrijstelling. Moet je natuurlijk nog wel de halve finale halen...

Verder bordurend op Sylvains master mind idee: er is een stormbaan, een parcours of iets anders wat de kandidaten individueel moeten doen. In plaats van een code met kleuren en posities moeten de kandidaten de stormbaan afleggen. Per speelbeurt leggen vier van de zes kandidaten de stormbaan één voor één af. De volgorde van snelst naar langzaamst vormt de code voor die speelbeurt, en dan krijgen ze te horen of ze dichtbij de juiste code zitten.

De mol kan dan natuurlijk mollen door de verkeerde kandidaten de stormbaan op te sturen, maar ook door sneller of langzamer te gaan dan anderen, waardoor de volgorde niet meer klopt. Het lijkt me het leukst als de kandidaten geen klok hebben, dus dat ze moeten inschatten of de volgorde van snel naar langzaam nog wel klopt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, merk dat ik het lastig vind om het uit te leggen. ;D

Leuk idee! Ik zie op zich die spellen los van elkaar (mastermind en jouw inbreng), ik denk dat jouw spel bijv geschikter is voor 5/6 mensen. Vind het een leuk idee dat je allemaal een parcour af moet leggen (met onderweg bijv jokers/zw vrijstelling) en dat de opdracht alleen lukt als de tijden oplopend zijn (nummer 1 is het snelst, nummer 5 is het traagst). Of je doet simpelweg dat je onderweg geld kan pakken en dat dit geld uiteindelijk alleen verdient wordt als de uiteindelijke tijden oplopend zijn.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: KeyW op 15-03-2017, 18:33:50
Bedankt voor de complimenten! Memory is normaal gesproken een spel waarbij je 2 goeie combinaties om moet draaien (ik neem aan dat je dit spel kent), en dan een setje hebt. Anderen draaien ook steentjes om die jij zelf kan gebruiken. Zo zie ik memory ook voor me in wie is de mol, iedereen speelt als bijv. een kleur en moet dan met zn tweeën beide een goed vakje vinden die je daarna terug kan brengen. wie als eerst 3 combinaties maakt wint bijv beide 2 jokers, en per goede combinatie als groep binnen de tijd +250 euro. Stel je dus voor dat al deze vakjes met verschillende kleuren in een veld van 4 bij 6 liggen (6x groen, 6xblauw, 6x rood, 6x geel), die liggen op de kop natuurlijk dus je moet die zelf omdraaien. Nou lijkt het me persoonlijk leuker als je niet letterlijk met megastenen doet die op de grond liggen maar daar iets originelers voor kan verzinnen, denk aan een licht dat in een bepaalde kleur gaat branden als je erop drukt. Je mag dus als team alleen je eigen kleur pakken. Hoop dat het zo duidelijk is  :)

Ik begrijp het al een stuk beter. Iets wat ik me wel af vraag: Zien de kandidaten elkaars keuzes?
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Sylvain op 16-03-2017, 13:13:50
Ik begrijp het al een stuk beter. Iets wat ik me wel af vraag: Zien de kandidaten elkaars keuzes?
Het is heel dynamisch in de zin dat iedereen tegelijk bezig is met goeie setjes maken, daardoor kun je of kamikaze naar goede vakken zoeken of je let op wat anderen doen. Je moet je voor je zien dat dit dus op een veld gespeeld wordt, waarbij mensen langs elkaar rennen, chaos dus.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: KeyW op 17-03-2017, 17:28:45
Dankjewel voor de uitleg, lijkt me een leuke opdracht
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Brtdm op 19-03-2017, 15:43:19
Is het niet een keer leuk om een seizoen te doen met allemaal opdrachten die in eerdere seizoenen zijn gedaan? Elke aflevering heeft dan bijv. een seizoen als thema.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Grenouille op 19-03-2017, 16:04:28
Kennen jullie dat verschrikkelijke dobbelspel waar je als kind na sinterklaas-geloof aan onderworpen werd? 1 is een cadeautje pakken, 2 is er een wegleggen, 3 is ruilen, enzovoort. De regels zijn simpel, maar het lijkt me een prima idee om dat te doen met jokers, (zwarte) vrijstelling, misschien een negatieve joker (hebben we die al eens gehad? Zouden verplicht ingezet moeten worden, -1 vraag goed op de test. Dan wordt er misschien wat meer om de jokers gestreden). Kijken hoe leuk de groep daaronder blijft ;)
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: R0m4ndu op 19-03-2017, 22:45:36
Als we met de Hungergames van de mol toch film ideeën gaan gebruiken waarom dan niet het concept van Circle gebruiken. In Circle word een groep mensen opgesloten in een ruimte opgesteld in een Cirkel. Elke 2 minuten moet 1 van de kandidaten geëlimineerd worden. Dat word bepaald door wie de meeste stemmen krijgt (elke kandidaat krijgt 1  stem om iemand te proberen te elimineren). Gedurende die 2 minuten mogen ze overleggen wie geëlimineerd wordt. Uiteindelijk blijft er 1 kandidaat over, en die wint. Wat er bij een gelijke stand gebeurt ben ik even vergeten..
Dit zou eventueel direct op het begin kunnen dat de 10 kandidaten direct in ''de Circle'' terechtkomen. Wat er dan moet gaan gebeuren, en waar voor gespeeld moet worden ben ik nog niet helemaal uit. Het zou ook kunnen om dit als spel voor de vrijstelling van de finale te doen. Stel al zou de mol het spel winnen, dan gaat er een bepaald bedrag uit de pot 3-5k ofzo. Dat horen we natuurlijk pas in de ontknoping. Of gewoon op het zelfde tijdstip als The Hungergames in de mol. Ik ben er nog niet helemaal over uit.

Ik zelf denk dat dit een leuke spannende mindfk opdracht kan zijn, als hij goed wordt uitgewerkt door de WIDM crew!!
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: Pac op 21-03-2017, 22:21:58
Twee in elkaar overlopende opdrachten, toevallig beiden geïnspireerd op seizoen 1. :)

Opdracht 1: een wedstrijd hardlopen/zwemmen/fietsen of een soortgelijke uitdaging. De keten is zo sterk als de zwakste schakel: de laatste persoon moet binnen de tijd binnen zijn om het geld te verdienen. Eventueel kan er onderweg de inzet van de opdracht tijdens de route verhoogd worden, uiteraard weer ten kostte van de tijd.

Maar de kandidaten hebben ook individueel belang: wie als eerste de eindstreep bereikt, krijgt het makkelijker bij opdracht 2.
Opdracht 2 is namelijk een opdracht waarin iedereen een individuele uitdaging krijgt. Degene die als eerste over de finish kwam, krijgt een makkelijke of zelfs leuke opdracht, terwijl de laatste persoon de zwaarste uitdaging krijgt. Uitdagingen kunnen bijvoorbeeld gaan van het kaliber:
1. 'Ga aan de slag als taartenbakker in de banketbakker'
2. 'Treed op als Elvis'
3. 'Eet een tor'
4. 'Haal de hondenbelasting op bij mensen met van die waakhonden'
5. 'Zit een uur in een kooi met vogelspinnen'
6. En voor de laatste nog iets akeligers. >:D
Hoe ver de inspiratie ook maar reikt. Voorwaarde is dat de opdrachten 100% haalbaar zijn op wilskracht, maar niet alle opdrachten even 'leuk' zijn.
Titel: Re: Bedenk zelf een opdracht voor seizoen 18!
Bericht door: DRenziboy op 22-03-2017, 22:08:38
Twee in elkaar overlopende opdrachten, toevallig beiden geïnspireerd op seizoen 1. :)

Opdracht 1: een wedstrijd hardlopen/zwemmen/fietsen of een soortgelijke uitdaging. De keten is zo sterk als de zwakste schakel: de laatste persoon moet binnen de tijd binnen zijn om het geld te verdienen. Eventueel kan er onderweg de inzet van de opdracht tijdens de route verhoogd worden, uiteraard weer ten kostte van de tijd.

Maar de kandidaten hebben ook individueel belang: wie als eerste de eindstreep bereikt, krijgt het makkelijker bij opdracht 2.
Opdracht 2 is namelijk een opdracht waarin iedereen een individuele uitdaging krijgt. Degene die als eerste over de finish kwam, krijgt een makkelijke of zelfs leuke opdracht, terwijl de laatste persoon de zwaarste uitdaging krijgt. Uitdagingen kunnen bijvoorbeeld gaan van het kaliber:
1. 'Ga aan de slag als taartenbakker in de banketbakker'
2. 'Treed op als Elvis'
3. 'Eet een tor'
4. 'Haal de hondenbelasting op bij mensen met van die waakhonden'
5. 'Zit een uur in een kooi met vogelspinnen'
6. En voor de laatste nog iets akeligers. >:D
Hoe ver de inspiratie ook maar reikt. Voorwaarde is dat de opdrachten 100% haalbaar zijn op wilskracht, maar niet alle opdrachten even 'leuk' zijn.

lijkt me juist leuk als alleen de laatste kandidaat een leuke opdracht krijgt en dan de rest, aflopend van volgorde binnenkomst steeds minder leuke opdrachten.