Auteur Topic: De opdracht met de kruisen  (gelezen 38635 keer)

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #80 Gepost op: 10-11-2005, 11:16:49 »
(Vervolg van bericht op vorige pagina)

Nog iets: naar ik meen vernomen te hebben was je een definitie aan het zoeken voor het woord mega-arrogant. Ik heb er hier één voor jou: de zogezegde onfeilbaarheid van de paus, dat is pas mega-arrogant! Ik weet wel dat dit enkel van toepassing is op geloofskwesties, maar dan nog! Dat is belachelijk.

Heb je je ook al eens afgevraagd waarom er nu geen "wonderen" meer gebeuren? Simpel: de mensen laten zich veel minder snel in de luren leggen. Nu kan je nog gaan discussiëren over wat een wonder juist is. De bij van hierboven, da's ook wonderbaar. Wat ik bedoel is water in wijn veranderen, melaatsen *poef* genezen, niet dingen zoals deze http://www.katholieknederland.nl/archief/actualiteit/nieuws/index_archief_juli_2003_17897.html en nog vele andere. Iemand die onverwacht van kanker geneest kan je ook een wonder noemen. Ik bedoel de flashy wonderen, zoals je die in tekenfilms ziet en waar de bijbel vol van staat. Nada, niks, niënte. Gebeuren niet meer. Afgeschaft. Net als getrouwde pastoors. Ook afgeschaft, want heel vroeger mocht dit wel.

Van mij mag iedereen schrijven dat ie gelooft, en waarom.
Ik mag ook schrijven dat ik niet geloof, en waarom niet.
Jullie mogen toch ook schrijven "God bestaat". Het hangt zelfs aan de muur van de kerk!
En zo mag ik ook schrijven "GOD BESTAAT NIET", want dat is imo ook zo. Vroeger zou men mij op een stoel zetten waar de nagels aan alle kanten uitsteken en mijn vingers pletten tot ik brul "hij bestaat wel, wel, wel, ik zeg toch dat hij bestaaaat!" Nu dus niet meer (hoop ik toch). 
:P

rest nog de vraag hoe het zal gaan als ze Lukas, Starry Night,Islandhopper en mij op een eiland zetten... :) Misschien dat het voedseltekort en heimwee wel een heel naar mannetje in mij blootlegt  ::rofl:: .
Ik wil wel mee op het eiland hoor, lijkt me wel wat!


En, last but not least: sorry als ik bij momenten wat fel overkom. Ik weet dat dat zo is, maar dat is nu ook net wat de mensen in mijn vriendenkring aan mij appreciëren: dat ik zeg wat ik denk. Wat ik voel, hoe ik het voel, en waarom. Zonder daarbij vuil of vulgair te worden. EP weet niet wat ie dit jaar gemist heeft op zijn eiland 
:P :P Volgende keer beter.

Als ik zo verder doe moet ik binnenkort in boekvorm gaan replyen...
« Laatst bewerkt op: 10-11-2005, 11:22:22 door Lukas »
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #81 Gepost op: 10-11-2005, 11:28:15 »
ik heb een rk. opvoeding gehad (op de lagere school bij de nonnen op kostschool in de jaren 60) toen voelde ik het eenzame, verlaten gevoel. maar de dingen waren zoals ze waren. ik  werd ouder en wereldwijzer en denk regelmatig en kritischer aan die tijd terug: liefdeloos, kil, streng, het voortrekken van kinderen met rijke ouders...ik bezat al niet het gen dat zorgt voor religieus/spiritueel gevoel, en het ervaren van met de mond belijden maar anders handelen zorgde voor mij dat ik een aversie kreeg voor religies. ik denk dat lukas dat wel herkent. hoe de wereld is ontstaan?? de oerknal? de schepping door een god? intelligent design als laatste redmiddel omdat het scheppingsverhaal over de houdbaarheidsdatum dreigt te raken? ik weet het niet, ik zal het ook nooit weten. voor mij doet het er ook niet toe: ik leef nu, in deze omstandigheden, met deze mensen om me heen en met grond- en andere wetten en dat is voldoende voor mij.
overigens volg ik deze discussie geboeid. ::jaja::

ik denk dat lukas dat wel herkent
Inderdaad, al stel je het wel mooi voor  ;D
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #82 Gepost op: 10-11-2005, 11:42:59 »
ik kán er wel een lange elegie van maken, maar grote posts zijn zo saai om te lezen ;)
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #83 Gepost op: 10-11-2005, 14:10:04 »
ik kán er wel een lange elegie van maken, maar grote posts zijn zo saai om te lezen ;)
Pfff, wat je zegt. Ik moet me ook steeds inhouden.
Ik had nog over condoomgebruik willen beginnen, maar dat spaar ik nog eventjes, anders moest ik 'em opsplitsen in drie...
Trouwens, een maximum per post van 5000 tekentjes... Wie heeft dat weer ingevoerd?


::zwaai::
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #84 Gepost op: 10-11-2005, 14:25:32 »
Brr, al die veel te lange posts. Ik haak met genoegen af. Niet zozeer vanwege de lengte hoor, maar omdat het niet meer over het programma gaat. Wat overigens totaal niet erg is natuurlijk.

Ik wil alleen nog even kwijt dat ik geen disrespect bedoelde met het woord "christenhonden" en het daarom best in Starry Night haar mond durfde te leggen. Geen disrespect, dat is inderdaad nauwelijks voor te stellen, besef ik nu. In mijn omgeving (van goddeloze heidenen  :)) heeft het woord vooral een ironische klank, vergelijk het met spaghettivreters als je het over Italianen hebt. Het was dus eigenlijk humoristisch bedoeld, eerlijk gezegd. Oké, misplaatst misschien. Waarvoor excuses. Laten we het alsjeblieft niet nog meer opblazen dan hier al gedaan is.  Want om op grond daarvan niet inhoudelijk te willen reageren...

En wat betreft het rijmen van

"in die zin dat ik ook denk dat er te veel mensen op te veel eieren moeten lopen om de snel beledigde gelovigen te vriend te houden."

met

"Mijn punt is echter vooral dat ik het niet nodig vind om een dergelijk symbool op een dergelijke wijze te gebruiken in een amusementsprogramma als ER. Als programmamakers wéét je gewoon dat je je hiermee op glad ijs begeeft (zie deze hele discussie). Waarom zou je daar moedwillig voor kiezen? Ik zie daar geen achterliggende, inhoudelijke reden voor (behalve kijkcijfers dus). Persoonlijk zou ik ervoor gekozen hebben om zo'n gevoelig symbool te vermijden als je weet dat er zoveel mensen aanstoot aan nemen."

Dat ik ook vind dat je soms te veel op eieren moet lopen om mensen niet te beledigen, betekent nog niet dat ik dus ook geen rekening meer met die mensen wil houden. Zo wou ik jou niet beledigen door je het woord christenhond in de mond te leggen, Starry Night. Maar ik mag tegelijkertijd best vinden dat je misschien een tikkeltje overdrijft, of niet?

Offline joop2

  • Forumlid
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #85 Gepost op: 10-11-2005, 15:02:04 »
ik ga de lange lappen tekst hierboven maar niet citeren. Ik ga het ook niet redden op dat eiland met Lukas en Islandhopper vrees ik. Natuurlijk heb je alle recht van spreken, Lukas, en zijn je argumenten ook grotendeels juist, maar het lijkt er ook op of je onverdraagzaamheid wilt overschreeuwen met onverdraagzaamheid :( . En Islandhopper heeft dat weeë toontje dat (al dan niet herboren) christenen zo kenmerkt :-\\ . Jullie lijken toch echt heel veel op elkaar in de uiting van jullie (on)geloofsovertuigingen... Ik zou Chico grijpen en de zee in rennen vrees ik, ook om hem te redden. Want Lukas zou hem zien als een wezen dat ergens in de evolutie is blijven steken en Islandhopper zou hem de Heer willen laten kennen... ::tandpastasmiley::

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #86 Gepost op: 10-11-2005, 16:00:40 »
ik ga de lange lappen tekst hierboven maar niet citeren. Ik ga het ook niet redden op dat eiland met Lukas en Islandhopper vrees ik. Natuurlijk heb je alle recht van spreken, Lukas, en zijn je argumenten ook grotendeels juist, maar het lijkt er ook op of je onverdraagzaamheid wilt overschreeuwen met onverdraagzaamheid :( . En Islandhopper heeft dat weeë toontje dat (al dan niet herboren) christenen zo kenmerkt :-\\ . Jullie lijken toch echt heel veel op elkaar in de uiting van jullie (on)geloofsovertuigingen... Ik zou Chico grijpen en de zee in rennen vrees ik, ook om hem te redden. Want Lukas zou hem zien als een wezen dat ergens in de evolutie is blijven steken en Islandhopper zou hem de Heer willen laten kennen... ::tandpastasmiley::

Al één die naar huis gaat, het eiland af!  ;D ;D De finale is in zicht!!
Ik ventileer gewoon mijn mening op een kordate en correcte, soms cynische wijze, ik ben mi zeker niet onverdraagzaam.
Btw: ik zou Chico ook grijpen en beginnen te rennen, maar dan wel naar het kampvuur, om 'em te roosteren. ;D :o Naar 't schijnt heel lekker, aap. :P >:D
Ik denk dat ik nu maar ga stoppen met preken, :P maar zoals beloofd toch nog snel even dit:

                               
                      Use it! Zet 'em op!

In het begin wilde ik niet mee discussiëren, omdat ik meestal niet aan een discussie begin waarvan op voorhand vast staat dat het eindresultaat is dat alles bij het oude blijft. Zo blijkt ook hier weer. Ik ben niet te overtuigen, en iemand die gelooft breng je ook niet op andere gedachten. Maar goed, het was mij een waar genoegen.
Bye!
;D

« Laatst bewerkt op: 10-11-2005, 16:07:55 door Lukas »
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline joop2

  • Forumlid
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #87 Gepost op: 10-11-2005, 16:25:47 »
 ::tandpastasmiley:: Chico opeten ??? Lust je geen Christen dan?? ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
Het was mij een genoegen Lukas, alle goeds en groet! ::ok:: ::ok:: ::ok:: ::zwaai::

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #88 Gepost op: 10-11-2005, 16:34:07 »
Chico opeten ??? Lust je geen Christen dan?? ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::

Bwa, enkel als er niets anders is...


Het genoegen was geheel wederzijds... Tot de volgende zitting!
« Laatst bewerkt op: 10-11-2005, 18:12:26 door Lukas »
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #89 Gepost op: 11-11-2005, 10:09:39 »
En Islandhopper heeft dat weeë toontje dat (al dan niet herboren) christenen zo kenmerkt :-\\ .

 >:( Én bedankt! Zitten we nog niet eens op een eiland, maar rustig achter een PC'tje, en dan komt dat nare mannetje in jou al boven  ;D . Waar slaat dat trouwens op, 'weeë toontje'?  :P
Ik zou Chico grijpen en de zee in rennen vrees ik, ook om hem te redden. Want Lukas zou hem zien als een wezen dat ergens in de evolutie is blijven steken en Islandhopper zou hem de Heer willen laten kennen... ::tandpastasmiley::
Hé, geweldig plan! Ik heb meteen een abonnement op Artis genomen!  ::pinokkio::
... ook gewoon maar een mening...

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #90 Gepost op: 11-11-2005, 10:27:05 »
(Nog iets: naar ik meen vernomen te hebben was je een definitie aan het zoeken voor het woord mega-arrogant. Ik heb er hier één voor jou: de zogezegde onfeilbaarheid van de paus, dat is pas mega-arrogant!
Hé Lukas, ik ben zelf helemaal niet grootgeworden in de katholieke traditie, en de hele kerkstructuur en gedachte achter de Paus begrijp ik ook niet goed. Ik kan daar zelf ook vanuit de bijbel helemaal geen goede motivatie voor vinden. Jezus zegt ergens, dat leiders in de wereld macht uitoefenen over hun 'onderdanen', en dan zegt hij daarbij: "zo moet het onder jullie niet zijn." Verder staan er veel teksten in de bijbel over dat de één de ander 'uitnemender moet achten' (belangrijker moet vinden) dan zichzelf, en dat je met elkaar een lichaam vormt. Elk lid in het lichaam is van belang, net als in een gewoon lichaam. Dus het oog kan zich nooit verheffen boven de voet. Allen hebben hun eigen taak, niemand is de baas. Alleen Jezus. En hij ging de voeten wassen van zijn leerlingen (een slavenwerkje), en stierf zelfs voor ons aan het kruis (back to the topic)  :) In de protestantse hoek waaruit ik kom, zijn de kerken wat 'democratischer' ingericht qua bestuur, en dominees zijn vaak wel getrouwd (het is in ieder geval toegestaan  ;) ). Het lijkt me vreselijk als je op zo'n school gezeten hebt, zoals Ibung geloof ik  ??? dat verwoordde. Zelf ervaar ik 'christelijke groepen' waar ik contact mee heb gehad vaak als een verademing: iedereen is welkom zoals hij/ zij is. Je mag je gewaardeerd en geliefd voelen zoals je bent. Of je nou op een weeëige toon praat (hè Joop  ;D ) of meer pittig uit de hoek komt.
Vanuit díe ervaring (en mijn idealisme, soms wat naïef misschien) dacht ik dat we hier ook met elkaar aan het discussiëren waren. Ik heb dat de meeste tijd gewaardeerd  ::bravo:: en soms viel het me ook wat tegen  :( zoals de laatste reacties. Maar inderdaad: iedereen heeft recht op zijn eigen mening, en zijn eigen manier om het te zeggen.
Volgens mij heb ik nu wel alles hierover geroepen, wat ik te roepen had.
Jullie allemaal bedankt, en alle goeds gewenst! En wie weet 'spreken we elkaar nog eens'  ::zwaai::
DOEIIIIII  ::hyper::  ::joehoe::
... ook gewoon maar een mening...

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #91 Gepost op: 11-11-2005, 10:51:28 »
Moest iedereen denken zoals jij en de meesten hier in de discussie, mét of zonder katholieke/protestantse/... lading, zou er geen probleem zijn met normen en waarden. Gelovig of niet, met wat respect voor de natuur, voor anderen en andermans goed komen we een heel eind.
En nu klink ìk melig...
::)
:P

Ik vond het hoe dan ook een leuke discussie. 't Was weeral heel lang geleden dat ik me nog met zo'n lappen tekst had uitgeleefd op een forum. Nu zijn jullie een jaartje of wat safe. Slaap gerust op beide oren (moet je trouwens eens proberen, is mij nog nooit gelukt).
;D
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline joop2

  • Forumlid
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #92 Gepost op: 11-11-2005, 15:58:13 »
Citaat
Waar slaat dat trouwens op, 'weeë toontje'? 
ik kan het niet anders omschrijven. Het is een soort prekerig enthousiasme dat ik herken uit de tijd dat ik zelf bij een evangelisatiebeweging zat. Belangrijkste kenmerk is dat je op een gegeven moment niet gewoon zegt wat jij vindt, maar wat de Bijbel/Jezus/God vindt. Als je merkt dat mensen afhaken als je enthousiast vertelt over wat jouw geloof betekent in je leven, ligt het misschien niet aan de boodschap, maar aan de toon van de boodschap. Hopelijk kan je hier iets mee, want misschien is hezelfde toontje er de oorzaak van dat sommige mensen geen begrip op kunnen brengen voor het feit dat Christenen zich stoorden aan de scene met de kruisen... ???

Citaat
Hé, geweldig plan! Ik heb meteen een abonnement op Artis genomen!   

Sorry, je mag de dieren daar niet voeren, waarschijnlijk ook niet met geestelijk voedsel... ::tandpastasmiley:: Uitgezonderd de leeuwen misschien, die waren vroeger gek op Christenen... ;D

Zonder gekheid,  ook voor jouw alle goeds en groet! ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai::

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #93 Gepost op: 11-11-2005, 16:52:25 »
ha die Joop  ::joehoe::,

Bedankt voor je feedback! Ik zal er weer goed over nadenken  ::) wat zetten jullie me toch allemaal aan het denken  ;) Maar zoals altijd geldt: feedback zegt ongeveer evenveel over de ontvanger  ??? als over de gever  :)
Als je vertelt over een evangelisatiebeweging waar je bij hebt gezeten, begrijp ik dat jij ook enige 'geschiedenis' hebt, waar je één en ander aan hebt overgehouden  :( en waardoor je mijn 'toontje' misschien ook op een bepaalde manier opvat  :-\\ . Anyway, het leven is boeiend, en zo ook deze discussie. Maar nu houd ik weer even:  :-X

Nogmaals: het goede gewenst! (en toch jammer van dat niet-voederen gebod  ::rofl:: ).  :-*   ::zwaai:: 
... ook gewoon maar een mening...

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #94 Gepost op: 11-11-2005, 17:55:09 »
En verder concentreer ik me liever op de prettig kant van mensen en de bijzondere band die mensen soms hebben. Zo'n scene als Meredith met haar moeder vind ik vele malen interessanter dan het gedrag van Carl of John. In mijn werk zie ik per jaar tientallen mensen sterven en ervaar ik hoe mensen afscheid nemen en rouwen. Negatief, associaal of misdadig gedrag is in dat licht maar gerommel in de marge...

Dat is natuurlijk een waarheid als een koe. En verder zou ik me ook graag het meest concentreren op positieve kanten van mensen, maar ik merk dat ik toch vaak erg geïnteresseerd ben in juist die negatieve kant. Hoe dat komt...? De vraag "Wat beweegt een man als John of Carl nou om zich op een dergelijke manier te gedragen" blijk ik toch vaak veel interessanter te vinden dan de vraag "Waarom missen Mededith en haar moeder elkaar zo?" Misschien wel omdat dat laatste wat dichter bij me staat.

 
Ik denk dat het hanteren van de twee stelregels 'wat gij wilt dat u geschiedt, onthoud dat ook een andere niet' en ' wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet'. Dan komen we al een heel eind.

Als iedereen zich daar consequent aan zou houden, dan zou de wereld er inderdaad een stuk prettiger uitzien. De bijbel staat trouwens inderdaad, behalve vol discutabele dingen, vol wijsheid.

:-* rest nog de vraag hoe het zal gaan als ze Lukas, Starry Night,Islandhopper en mij op een eiland zetten... :) Misschien dat het voedseltekort en heimwee wel een heel naar mannetje in mij blootlegt  ::rofl:: .

Ik denk zeker dat je absoluut niet zult kunnen voorspellen hoe je onder die omstandigheden zult reageren op dingen. Zo ben ik met 35 graden Celsius een heel ander wezen dan met 20 graden Celsius. Dat maakt echt het verschil soms tussen best-prettig-in-de-omgang en het-ondergeschoven-zusje-van-Cruella-de-Ville ::tandpastasmiley::. Dus wat honger met je doet... En het almaar onder mensen zijn die je niet zelf hebt uitgekozen.

Ik weet dat ik me niet comfortabel voel in groepen. Die honger zou ik wel aankunnen denk ik, en een paar weken los van man en kinderen en werk: pfoeii, best weleens lekker lijkt me ::). Maar almaar mensen om je heen... En dat onderling gekonkel... En dat buitensluiten... Of juist dat kleffe samenspannen soms... Nee, Starry Night zal het avontuur nooit aangaan  ::ohno:: ::rofl::.

Volgens mij wel, hoor!  ::jaja:: Al kan ik zelf nooit zoveel met de term 'erfzonde'  ???

Dat is toch de zonde die de mens geërfd heeft van Adam en Eva na hun blunder met de boom der kennis...?

Maar hoe denk jij dat die prachtige 'moeder aarde' er gekomen is. Van mij mag iedereen in toeval geloven, maar écht, daar heb je m.i. véél meer geloof voor nodig, dan geloven in een schepper.

Ik ben hoe dan ook met je eens, islandhopper, dat de bewering 'God bestaat niet' arrogant is. Ik waag me er in ieder geval niet aan, want waar zou ik die wijsheid vandaan halen? Verder besef ik dat het niet geloven op sommige gebieden moeilijker is dan wel geloven (zie je vraag over 'moeder aarde'). Maar dat is natuurlijk nog geen reden om dan maar wel te gaan geloven. Geloven in God is toch geen gemakzucht ;)? Met Lukas vind ik de evolutietheorie 'mooier' dan de gedachte dat 1 meneer dat in 6 dagen allemaal geschapen heeft (om maar even te chargeren weer ;)).

Ik kan niet geloven. Dat benadert in mijn geval het dichtst mijn gevoel erover. Vaak zou ik het best willen. Ik hou van de rituelen van de kerk, de sfeer in een kerk, de geuren, als ik met vakantie ben zal ik geen geopende kerk voorbij lopen, ik brand zelfs kaarsjes heel soms. En ik zing in een christelijk koor. Op het gebied van het geloof richt ik me graag wel het meest op de enorm positieve dingen die eruit voortgekomen zijn. Maar ik ben me in de loop der jaren gaan realiseren dat ik het gewoon niet kan geloven. Het lukt me niet. Maar ik kan ook niet beweren dat er geen God bestaat. Ik kan het me alleen niet voorstellen. Ik vind het toch niet logisch, hoe ingewikkeld en misschien zwaarder het soms ook is om niet te geloven en dus andere oorzaken voor dingen te moeten zoeken. Hoewel... Dat is natuurlijk ook betrekkelijk. Sommige gelovigen maken het zichzelf (vanuit mijn perspectief ; zijzelf zullen uiteraard zeggen dat het de wil van God is) en ook anderen wel erg moeilijk. Als ik hoor hoe een zwaar christelijke moeder in mijn omgeving moet worstelen met het feit dat haar zoon homofiel blijkt te zijn, dan voel ik me weer bevoorrecht ;)).



Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #95 Gepost op: 11-11-2005, 17:57:50 »
Al één die naar huis gaat, het eiland af!  ;D ;D De finale is in zicht!!

Haha! We discussiëren ze gewoon allemaal naar huis ::rofl::!

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #96 Gepost op: 12-11-2005, 19:34:16 »
En nu klink ìk melig... ::) :P
valt best mee, vind ik  :D  ::ok::
... ook gewoon maar een mening...

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #97 Gepost op: 12-11-2005, 19:58:03 »
Dat is toch de zonde die de mens geërfd heeft van Adam en Eva na hun blunder met de boom der kennis...?
Ja, op die manier hebben we allemaal de zonde 'geërfd'. Maar soms wordt het ook verder getrokken, in de zin van 'de appel valt niet ver van de boom'. Dat men door generaties heen bepaalde lijnen gaat trekken. Ingewikkelde theologische discussies, waar ik je niet mee wil vermoeien. Ik geloof dat God/ de bijbel de nadruk legt op de weg terug/ weg van herstel: vandaar dat belangrijke symbool: het kruis  ::jaja:: (zijn we weer  ;) )

Verder besef ik dat het niet geloven op sommige gebieden moeilijker is dan wel geloven (zie je vraag over 'moeder aarde'). Maar dat is natuurlijk nog geen reden om dan maar wel te gaan geloven. Geloven in God is toch geen gemakzucht ;)? Met Lukas vind ik de evolutietheorie 'mooier' dan de gedachte dat 1 meneer dat in 6 dagen allemaal geschapen heeft (om maar even te chargeren weer ;)).
Ik zie het niet zozeer als gemakzucht. Meer als wat het meest logisch/ aannemelijk lijkt. kweenie, die evolutietheorie vind ik teveel hypothetisch: er zijn zo ontzettend veel 'tussensoorten', waarvan nooit iets is gevonden? En dat begin met die grote knal: klinkt als een sprookje.  ::oink:: Maar áls er een knal was: 'waar kwam die knal dan wel vandaan?' zegt een liedje?  ??? Zoiets heb ik dus ook. En of die 'zes dagen' dan ook precies 'zes dagen' waren, zoals onze dagen eruit zien, da weeknie, en dat maakt me ook niet zo uit. Ik geloof dat als er een almachtig wezen is, dat het voor hem zelfs een koud kunstje is het in één dag te doen. Maar dat heeft hij niet gedaan. Voor mij klinkt daar iets in van een creatief proces, en van zorgvuldigheid: stap voor stap iets moois maken, zoals kunstenaars ook bezig zijn met een object, en toewerken naar een climax. Zoiets.

Ik kan niet geloven. Dat benadert in mijn geval het dichtst mijn gevoel erover. Vaak zou ik het best willen. Ik hou van de rituelen van de kerk, de sfeer in een kerk... (...) Maar ik ben me in de loop der jaren gaan realiseren dat ik het gewoon niet kan geloven. Het lukt me niet. Maar ik kan ook niet beweren dat er geen God bestaat.
Poeh, wat eerlijk om dat zo te zeggen! Nou, ik zou het je wel zo via deze computer toe willen sturen, een portie geloof ofzo  ::bravo:: Maar helaas, dat kan ik je ook niet geven.
Zoals ik al eerder aan Lucas schreef: de bijbel belooft: "Wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem/ haar zal opengedaan worden." Ik kan je alleen aanraden: blijf zoeken en kloppen, dan geloof ik echt dat die deur een keer opengaat/ het licht aangaat! Je lijkt me ook wel eerlijk en kritisch genoeg, om daar op een goede manier mee om te gaan (want zoals uit deze discussie ook blijkt: er zijn veel rare kronkels in de kerk, en in ons gelovigen aanwezig - ik sluit mezelf niet uit  ::hypocriet::  ::ohno:: ). Dus gezond kritisch kijken naar alle uitingen kan geen kwaad!  :D Maar dat doe je toch al wel (gezien je reacties ook op andere items  ;) ).
Nou, zingse verder, het was me een genoegen!  ::zwaai::  :-*
p.s. Joop en anderen vinden dit vast weer héél erg melig, zeverig, enz. maar dat kan me lekker nix schelen  :P want het is wel echt gemeend  ::)
... ook gewoon maar een mening...

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #98 Gepost op: 13-11-2005, 17:45:00 »
Ik zie het niet zozeer als gemakzucht. Meer als wat het meest logisch/ aannemelijk lijkt. kweenie, die evolutietheorie vind ik teveel hypothetisch: er zijn zo ontzettend veel 'tussensoorten', waarvan nooit iets is gevonden? En dat begin met die grote knal: klinkt als een sprookje.  ::oink:: Maar áls er een knal was: 'waar kwam die knal dan wel vandaan?' zegt een liedje?  ??? Zoiets heb ik dus ook. En of die 'zes dagen' dan ook precies 'zes dagen' waren, zoals onze dagen eruit zien, da weeknie, en dat maakt me ook niet zo uit. Ik geloof dat als er een almachtig wezen is, dat het voor hem zelfs een koud kunstje is het in één dag te doen. Maar dat heeft hij niet gedaan. 

Ik geloof dat dat de kern is van wel of niet geloven: wat vind je het meest aanvaardbaar. Dat er een hoop onverklaarbaar is om ons heen staat vast. En dan zal vervolgens de een het aannemelijker vinden dat die onverklaarbare dingen een wetenschappelijke oorzaak hebben, en anderen een bovennatuurlijke. De ene keuze vind ik niet superieur aan de andere. We weten het gewoon niet. Maar ik neig dus sterk richting het eerste. Een oerknal die dingen op gang brengt, ook al zijn we nog niet slim genoeg om te kunnen bedenken of bewijzen hoe die knal ontstaan is, kan mijn brein beter aanvaarden dan een opperwezen met een toverstok.

Nou, ik zou het je wel zo via deze computer toe willen sturen, een portie geloof ofzo  ::bravo:: Maar helaas, dat kan ik je ook niet geven.
Zoals ik al eerder aan Lucas schreef: de bijbel belooft: "Wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem/ haar zal opengedaan worden." Ik kan je alleen aanraden: blijf zoeken en kloppen, dan geloof ik echt dat die deur een keer opengaat/ het licht aangaat!

Ik begrijp dat je dat zo voelt vanuit jouw perspectief, maar ik heb juist zoveel vrede met de visie die ik in de loop der jaren zelf verworven heb. Ik laaf me aan die aspecten van het geloof die me goed doen, pik de wijsheden mee die inmiddels in onze cultuur verweven zijn, maar ik blijf langs de zijlijn staan. Niet hongerend om erbij te horen (ik snap dat het op jou zo over zal komen omdat jij je juist zo gelukkig voelt 'binnen de club ;)), maar uitermate tevreden met die plek. Als ik schrijf dat ik niet kan geloven impliceert dat niet dat ik het wel zou willen. Ik ben er gewoon vanaf mijn puberteit mee bezig geweest, en dit is de einduitkomst ;).

Nou, zingse verder, het was me een genoegen!  ::zwaai::  :-*
p.s. Joop en anderen vinden dit vast weer héél erg melig, zeverig, enz. maar dat kan me lekker nix schelen  :P want het is wel echt gemeend  ::)

Back to you ::bravo::.
« Laatst bewerkt op: 13-11-2005, 17:47:30 door Starry Night »

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: De opdracht met de kruisen
« Reactie #99 Gepost op: 25-11-2005, 09:24:14 »
Ik blijf het jammer vinden - en ook een beetje slap  ::niet-ok:: - dat Ernst Paul tot nu toe geen antwoord op mijn vraag hierover heeft gegeven. Zou hij niet meer durven, na onze uitgebreide discussie  ::rofl:: Of is het voor hem gewoon een 'non-issue'?  :o Wat denken jullie?  ::)
... ook gewoon maar een mening...