Auteur Topic: [kandidaat NL] Saron  (gelezen 141117 keer)

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #320 Gepost op: 20-12-2006, 14:42:24 »
;D Het kwam zomaar in me op... ;)

Religie en realiteit is misschien inderdaad iets om op door te gaan ja, zeker nu, terwijl de jeugd OFWEL het onzevader niet meer kan opzeggen, OFWEL het elke dag 5 tot 10 keer opzegt. De "gematigde middenmoot", zoals de meeste mensen van mijn leeftijd zijn, zij die nog nét het onzevader kunnen opzeggen en weten dat de naam van Jezus (aka zoon van God) niet wordt uitgesproken als "Chesoes" (niet op z'n Mexicaans dus, zoals in veel Amerikaanse films), die middenmoot is imo aan 't verdwijnen bij de jongeren, althans, in mijn ervaring.
Een aktueel thema dus idd. ::ok::

Ideetje: een vader die het onzevader kent, met een zoon die het niet wil kennen, en een pastoor die de uitéénvallende kerk wil redden en daarom de vader op zijn plichten wijst en zegt dat hij dat ook moet doen met zijn zoon en dat allemaal dan gegoten in een irl-kleedje.
Drie mensen, religie, en realiteit. ::jaja::

Je kan er dan ook nog aan de zijkant een al dan niet zwangere bedelares/ganzenhoedster bijlappen
die Mara noemt (Mara - Maria, heb je'm) ;D en een lasser of zo die Jef noemt (Jef - Jozef) :P
??? Misschien moet ik maar eens toneelstukken gaan schrijven, is daar een markt voor? ;D
Vind je dan dat iedereen het Onze Vader moet kunnen opzeggen Lucas?
First you go backwards, but then forwards again

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #321 Gepost op: 20-12-2006, 16:10:09 »
Religie en realiteit is misschien inderdaad iets om op door te gaan ja, zeker nu, terwijl de jeugd OFWEL het onzevader niet meer kan opzeggen, OFWEL het elke dag 5 tot 10 keer opzegt. De "gematigde middenmoot", zoals de meeste mensen van mijn leeftijd zijn, zij die nog nét het onzevader kunnen opzeggen en weten dat de naam van Jezus (aka zoon van God) niet wordt uitgesproken als "Chesoes" (niet op z'n Mexicaans dus, zoals in veel Amerikaanse films), die middenmoot is imo aan 't verdwijnen bij de jongeren, althans, in mijn ervaring.
Een aktueel thema dus idd. ::ok::
Interessant item. Ik vind het ook wel boeiend dat je de mate van geloof in het land ophangt aan het wel of niet opzeggen van het 'Onze Vader'.  :) Dat is best Rooms Katholiek. In veel andere (protestante) tradities is men dat veel minder gewend, alhoewel mijn vader dit vroeger aan tafel wel altijd bad, aan het begin van de maaltijd.
Maar iets anders: in Nederland is geloof en religie juist weer helemaal 'in'. Heel veel mensen zijn openlijk (ook in de media) bezig met een zoektocht, wat geloof voor hen inhoudt/ betekent. Ook in de politiek zijn de christelijke partijen nadrukkelijk aanwezig. Hoe is dat in België/ Vlaanderen?
En kunnen jullie daar überhaupt vrij over discussiëren, los van de RKK? ben ik erg benieuwd naar.  ::zwaai::
... ook gewoon maar een mening...

Offline Evenstar

  • Winnaar pool ER 2006
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Viva La Vida Or Death And All His Friends
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #322 Gepost op: 20-12-2006, 16:20:37 »
Interessant item. Ik vind het ook wel boeiend dat je de mate van geloof in het land ophangt aan het wel of niet opzeggen van het 'Onze Vader'.  :) Dat is best Rooms Katholiek. In veel andere (protestante) tradities is men dat veel minder gewend, alhoewel mijn vader dit vroeger aan tafel wel altijd bad, aan het begin van de maaltijd.
Maar iets anders: in Nederland is geloof en religie juist weer helemaal 'in'. Heel veel mensen zijn openlijk (ook in de media) bezig met een zoektocht, wat geloof voor hen inhoudt/ betekent. Ook in de politiek zijn de christelijke partijen nadrukkelijk aanwezig. Hoe is dat in België/ Vlaanderen?
En kunnen jullie daar überhaupt vrij over discussiëren, los van de RKK? ben ik erg benieuwd naar.  ::zwaai::
Klopt inderdaad dat het iets van de Rooms Katholieke Kerk is. Ik weet nog wel toen ik een klein kind was, er altijd een pastoor naar onze school kwam en degene die het 'Onze Vader' op konden zeggen, kregen een snoepje. Best wel gemeen, ik was niet gelovig opgevoed en wist het Onze Vader niet, maar goed dat terzijde. Geloof houdt veel meer dan het opzeggen van een gebedje, dat was erg hypocriet toen.
First you go backwards, but then forwards again

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #323 Gepost op: 20-12-2006, 16:30:06 »
Klopt inderdaad dat het iets van de Rooms Katholieke Kerk is. Ik weet nog wel toen ik een klein kind was, er altijd een pastoor naar onze school kwam en degene die het 'Onze Vader' op konden zeggen, kregen een snoepje. Best wel gemeen, ik was niet gelovig opgevoed en wist het Onze Vader niet, maar goed dat terzijde. Geloof houdt veel meer dan het opzeggen van een gebedje, dat was erg hypocriet toen.
Een gebedje op kunnen zeggen is ook geen vereiste van geloven...

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #324 Gepost op: 20-12-2006, 19:18:39 »
Een gebedje op kunnen zeggen is ook geen vereiste van geloven...

zekers niet, als dat zo was hadden heel wat christenen het een stuk minder moeilijk!  ;)

overigens staat het 'onze vader' voor mij ook voor alle dingen die je met God kunt bespreken. dus zeg maar 'een' versie van dingen waar je over kunt bidden.
en iedere zool kan een paar regels opzeggen, iedere zool kan ook elke zondag in de kerk zitten, maar al het niet uit je hart komt heb je er ook niets aan.

Offline esthy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #325 Gepost op: 20-12-2006, 19:32:31 »
He saron leuk dat je topic nog altijd zo goed bezocht wordt en er worden hier de meest uiteenlopende onderwerpen besproken, heel leuk om te lezen en te zien dat mijn werkelijke favo-robinson (want..... ::love::) zo goed in de markt ligt  ::joehoe::

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #326 Gepost op: 20-12-2006, 23:11:35 »
Interessant item. Ik vind het ook wel boeiend dat je de mate van geloof in het land ophangt aan het wel of niet opzeggen van het 'Onze Vader'. Dat is best Rooms Katholiek. In veel andere (protestante) tradities is men dat veel minder gewend, alhoewel mijn vader dit vroeger aan tafel wel altijd bad, aan het begin van de maaltijd.
Maar iets anders: in Nederland is geloof en religie juist weer helemaal 'in'. Heel veel mensen zijn openlijk (ook in de media) bezig met een zoektocht, wat geloof voor hen inhoudt/ betekent. Ook in de politiek zijn de christelijke partijen nadrukkelijk aanwezig. Hoe is dat in België/ Vlaanderen?
En kunnen jullie daar überhaupt vrij over discussiëren, los van de RKK? ben ik erg benieuwd naar. 

Hier in Vlaanderen is veruit de enige geloofs-gebonden zoektocht die je iemand ziet maken de zoektocht naar RK pastoors. De weinigen die er nog zijn hebben dikwijls vier tot zeven dorpen die pastoor-loos zijn als werkgebied, en dan doen ze de ene zondag daar de mis, en de andere zondag ginder, enz... volgens een vooraf bepaald schema.
"Katholicisme à la carte" wordt het wel eens genoemd, als je je bomma begraaft ga je wel naar de kerk, maar bijna niemand weet nog wanneer je moet gaan staan of zitten, laat staan dat je al die mantra's kent, bv. "heer Jezus, wij verkondigen uw dood en wij belijden tot Gij wederkeert dat Gij verrezen zijt" en al dat gebazel.
In Vlaanderen hoor je niets van protestanten, maar ze bestaan wel hoor! Je hoort eerder de noodkreten of schandalen van de RKK, en waarom de Belgen nu toch altijd de RKK belachelijk moeten maken (recent voorbeeld hiervan vind je in de P-magazine).
::ok::
Nu, als het in Amerika dondert, regent het in Groot-Brittanië, druppelt het in Nederland, en gaat het binnenkort ook miezelen in België. Dat is altijd zo, dat gaat van gratis GSM's tot satelliet-TV enzovoort, wie wil weten wat de trends in België zullen zijn de komende jaren kan gewoon in de toekomst kijken. 2 jaar verder = Nederland, 4 jaar verder = Engeland, 5-6 jaar in de toekomst: Amerika.
En we zien dat het katholiek fundamentalisme in Amerika al een tijdje veld wint, en dat zal ook naar het Europees continent komen (is al bezig). Da's ook normaal, want net als de mode, het klimaat, de beurs of wat dan ook volgt ook godsdienst een golfbeweging, van te goddeloos naar extreem godvruchtig, en dan weer naar goddeloos en zo verder...
:-\\
Mijn persoonlijke mening over godsdienst is niet meer of niet minder dan "opium voor het volk". Zoethoudertjes, een drang om te geloven dat er iets hoger is die/dat alles regelt. Daar moet ik eens goed mee lachen, de vele miljoenen en miljoenen doden en slachtoffers van de kerk niet natuurlijk, maar goed, da's mijn mening, en ik discussiëer niet over godsdienst. Tijdverlies. Dan plant ik liever frambozen in mijn tuin of zo. We zien wel aan het eind van de tunnel, als het zover is...
;D
In Vlaanderen is bijna niemand nog bezig met godsdienst, in de kerken zitten enkel nog de voorste vijf rijen bij de eredienst vol, en de gemiddelde leeftijd is dan 68 jaar. Enkel grijze, witte, blauwe en kale kopjes. Meer dan de helft trouwt niet meer voor de kerk, kinderen kennen het onzevader en weesgegroet niet meer...
Discussie? Wordt er eigenlijk niet echt meer gevoerd, eventueel nog in de les godsdienst? ALS ze al godsdienst krijgen, tegenwoordig kan je kiezen tussen godsdienst en zedenleer.
Als ik vroeger aan mijn nonkel vroeg "bestaat God wel, en waarom is opa dan doodgegaan?" kreeg ik een antwoord in de zin van "Natuurlijk bestaat God, maar hij had opa bij hem nodig voor blabla". Als de neefjes en nichtjes nu aan mij vragen "bestaat god wel?", dan zeg ik (zijnde hun nonkel) "Als hij bestaat en je kan het me bewijzen eet ik mijn schoen op, kom, we gaan een kamp bouwen."
::rofl::
Wat wel spijtig is, is dat samen met het geloof het respect voor de medemens (soms) is verdwenen, en dàt was een positief punt van o.a. het RK geloof, dat ze je leerden elkaar te respecteren.

Wat een lap tekst weer, euh, vraagje: moeten we niet in een ander topic beginnen te posten?
Nu, 't seizoen is weer voorbij en het is hier terug lekkur rustig hé, denk niet dat we iemand storen...

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Clown

  • Kandidaat ER Panama 2006
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #327 Gepost op: 21-12-2006, 08:28:40 »
Wat een lap tekst weer, euh, vraagje: moeten we niet in een ander topic beginnen te posten?
Nu, 't seizoen is weer voorbij en het is hier terug lekkur rustig hé, denk niet dat we iemand storen...

Nou ik stoor mij er ontzettend aan  ::rofl::

@Mloesje: dat ik je dus echt snel ff mijn mailadres pm!
@Esthy: ::hug::
een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #328 Gepost op: 21-12-2006, 08:43:35 »
Nou ik stoor mij er ontzettend aan  ::rofl::

::schaam::
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #329 Gepost op: 21-12-2006, 11:48:49 »

@Mloesje: dat ik je dus echt snel ff mijn mailadres pm!


Is goed hoor, ik ga op zoek voor je naar die tekst  ;)

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #330 Gepost op: 21-12-2006, 21:29:13 »
Citaat
ze je leerden elkaar te respecteren.

niet zozeer elkáár respecteren,, maar eerder de pastoor, de burgemeester en de fabrieksdirekteur respecteren.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline islandhopper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • please don't take it personal!!!
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #331 Gepost op: 10-01-2007, 09:37:23 »
In Vlaanderen is bijna niemand nog bezig met godsdienst, in de kerken zitten enkel nog de voorste vijf rijen bij de eredienst vol, en de gemiddelde leeftijd is dan 68 jaar. Enkel grijze, witte, blauwe en kale kopjes. Meer dan de helft trouwt niet meer voor de kerk, kinderen kennen het onzevader en weesgegroet niet meer...
Discussie? Wordt er eigenlijk niet echt meer gevoerd, eventueel nog in de les godsdienst? ALS ze al godsdienst krijgen, tegenwoordig kan je kiezen tussen godsdienst en zedenleer.
Hoi! Sorry, had helemaal gemist dat je zo'n uitgebreid antwoord had gegeven!  ::schaam:: beetje drukke tijd met kerst en oud en nieuw, enzo... Het blijft me opvallen dat jij religie/ gelovig zijn compleet koppelt aan kerkbezoek en gebruiken daaromtrent. Terwijl ik denk dat geloven vooral iets van het hart/ persoonlijk leven is, wat je ook gezamenlijk binnen kerken of groeperingen kunt beleven/ delen, maar vooral ook thuis. ::hypocriet::

Wat wel spijtig is, is dat samen met het geloof het respect voor de medemens (soms) is verdwenen, en dàt was een positief punt van o.a. het RK geloof, dat ze je leerden elkaar te respecteren.
Ja, wat mij opvalt van RK-gelovigen die ik ken, is dat ze altijd erg klaar staan voor anderen om op praktisch gebied te helpen, waar nood is. ::regenboog:: Wat ik ook vind: in de kerk gáát het tenminste ergens over. Daar heb je het met elkaar over de dingen die je hart raken, over de kern van het bestaan. Zoals die neefjes die vragen: "Nonkel, hoe zit dat nu eigenlijk?" Mooi als je dan de belangrijke waarden in het leven door kunt geven.  ::ok:: Daarom zit het respectvol omgaan met elkaar daar misschien ook aan vast. Want waarom zou je elkaar respecteren, c.q. liefhebben, als er geen hogere macht is, die met heel deze wereld een bedoeling heeft?  ::hug:: Dan zijn we toch inderdaad een stel beesten, lees: wolven, die allemaal voor het eigen hachje strijden? (hmm, herken ik hier iets in de westerse maatschappij :-\\ ? [/quote]
Wat een lap tekst weer, euh, vraagje: moeten we niet in een ander topic beginnen te posten?
Nu, 't seizoen is weer voorbij en het is hier terug lekkur rustig hé, denk niet dat we iemand storen...

 ::rofl:: Volgens mij ook niet. Dus wie mee wil praten over dit onderwerp: welkom!  ::bravo:: Saron, je zegt wel als je het écht niet meer vindt kunnen, hè?  ;)
... ook gewoon maar een mening...

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #332 Gepost op: 10-01-2007, 14:03:59 »
Als je in België "geloven" zegt, gaat het idd meestal over de RK religie.
OFWEL geloof je (in de RK kerk) OFWEL geloof je niet (in de RK kerk).
Wat ook betekent dat je als moslim voor de meeste Belgen niet-gelovig bent dus. :o
Ik weet het, klinkt wat raar, maar zo is het hier in het overgrote deel van België. Dat maakt het natuurlijk niet correct of zo, maar ja... zo is het nu eenmaal.
;D

Besluit (voor het grootste deel van België) (zoals je al had opgemerkt): 
GELOVIG = RKK, liefst overtuigd en praktiserend, maar als je je kinderen RK laat dopen is het ook al goed.
ONGELOVIG = DE REST
:P
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Clown

  • Kandidaat ER Panama 2006
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #333 Gepost op: 10-01-2007, 16:39:20 »
Saar vindt het allemaal best! Heerlijk discussies en overpeinzingen. Be my guest!  ::bravo::
een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #334 Gepost op: 10-01-2007, 17:39:18 »
Daarom zit het respectvol omgaan met elkaar daar misschien ook aan vast. Want waarom zou je elkaar respecteren, c.q. liefhebben, als er geen hogere macht is, die met heel deze wereld een bedoeling heeft?  ::hug:: Dan zijn we toch inderdaad een stel beesten, lees: wolven, die allemaal voor het eigen hachje strijden? (hmm, herken ik hier iets in de westerse maatschappij :-\\ ?

Het spijt me hoor, maar vind het een beetje onzin om respect voor elkaar te verbinden met geloof of hogere machten. Weliswaar wordt respect voor elkaar wel gepredikt binnen verschillende geloven, maar evengoed wordt dit met voeten getreden soms juist uit naam van ditzelfde geloof. (Als je niet hetzelfde geloof aanhangt, ben je zondig.  ::niet-ok:: )

Wat mij betreft heeft respect voor mekaar en geloof dan ook niet perse met elkaar te maken. Dit heeft eerder met normen en waarden te maken. En deze kan je ontlenen aan een geloof, maar net zo goed aan iets anders.


Gaat een beetje off-topic dit...  :-\\ Sorry Sharon. ::schaam::
« Laatst bewerkt op: 10-01-2007, 17:42:12 door Test »
Geniet nooit met mate...

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #335 Gepost op: 10-01-2007, 18:22:05 »

Wat mij betreft heeft respect voor mekaar en geloof dan ook niet perse met elkaar te maken. Dit heeft eerder met normen en waarden te maken. En deze kan je ontlenen aan een geloof, maar net zo goed aan iets anders.


Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan. Respect hebben voor anderen en liefhebben moet uit jezelf komen. Als je alleen maar respect hebt voor anderen omdat in een zeker boek staat dat je dat zo moet doen, wat blijft er dan nog over van dat 'respect hebben'?
Als je je naasten lief hebt omdat je dat voorgeschreven wordt, is dat dan naastenliefde?  ???
Dat vind ik nogal hypocriet overkomen.


Waarom woedt hier in het Saron-topoc eigenlijk een discussie over geloof? Is Saron zo gelovig?  ??? ;D
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Clown

  • Kandidaat ER Panama 2006
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #336 Gepost op: 10-01-2007, 18:24:29 »
Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan. Respect hebben voor anderen en liefhebben moet uit jezelf komen. Als je alleen maar respect hebt voor anderen omdat in een zeker boek staat dat je dat zo moet doen, wat blijft er dan nog over van dat 'respect hebben'?
Als je je naasten lief hebt omdat je dat voorgeschreven wordt, is dat dan naastenliefde?  ???
Dat vind ik nogal hypocriet overkomen.


Waarom woedt hier in het Saron-topoc eigenlijk een discussie over geloof? Is Saron zo gelovig?  ??? ;D


Ik ben het met je eens.

Dit is zo gegroeid op mijn topic en neen ik ben niet zeer gelovig, maar heb er ook wel mijn eigen mening over hoor.

Ik geloof vooral in liefde en respect. Ik geloof ook in mijzelf  ::jaja::
een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #337 Gepost op: 10-01-2007, 18:30:21 »
Aha okee.  ;D Ik geloof ook in mezelf!  ::jaja::

Nu het hier toch een offtopic-topic is geworden:
@ Saron: Heb je al gezien dat er hier op het forum inmiddels een expeditie met BN'ers aan de gang is? Expeditie Celebrity.
Je zou daar ook eens langs moeten komen. Je herkent hun problemen uiteraard.  ;D

De aflevering is geschreven door ene Willemson, ik geloof dat je hem wel kent.  ;D
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Clown

  • Kandidaat ER Panama 2006
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #338 Gepost op: 10-01-2007, 19:03:33 »
Aha okee.  ;D Ik geloof ook in mezelf!  ::jaja::

Nu het hier toch een offtopic-topic is geworden:
@ Saron: Heb je al gezien dat er hier op het forum inmiddels een expeditie met BN'ers aan de gang is? Expeditie Celebrity.
Je zou daar ook eens langs moeten komen. Je herkent hun problemen uiteraard.  ;D

De aflevering is geschreven door ene Willemson, ik geloof dat je hem wel kent.  ;D


Dat klinkt grappig, maar vertel me eens waar ik t kan vinden? En ja Willem die ken ik wel, dat is toch die guitige scheet?  ::tandpastasmiley::
een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: [kandidaat NL] Saron
« Reactie #339 Gepost op: 10-01-2007, 19:18:13 »
Akkoord met KD en Test.
::ok::
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!