Auteur Topic: aflevering 15 - 10 december 2015  (gelezen 54106 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #80 Gepost op: 13-12-2015, 20:39:24 »
Lieverd,


Citaat
de technische kant ervan zal ik je onthouden, maar jouw oordeel ontstaat in de grijze brij tussen de oren. Dat kun je niet op halve kracht zetten, maar ook kun je niet anders/beter/scherper oordelen, dan waar je op dat moment toe in staat bent.
Hoe meer alternatieve gedachten en ideeën je kunt meenemen (en dit is te leren), des te beter wordt je oordeel.
Kortom, jouw oordelend schrijven alhier heeft ALLES te maken met hoe jij in jouw dagelijkse leven naar de wereld kijkt.
Kijk ik snap dat je zegt dat het wel iets te maken heeft ermee, bijv. dat je je met bepaalde personen meer kan identificeren dan met anderen. Maar zoals ik zei zeker niet alles qua waarden en normen. Het gaat hier om een spel tegen het echte leven, dat is alles behalve precies hetzelfde.

Citaat
Natuurlijk mag jij een gemeen(d) oordeel over die moordenaar hebben. Of ER.
Dat heb je sowieso al, terwijl je naar die film kijkt. Dit kun je echt niet tegenhouden. Of je het uitspreekt of niet, maakt niet uit.
Raadzaam is om dit wél uit te spreken, omdat je daarmee met anderen van gedachte kunt wisselen.
De geschiedenis kent een aaneenschakeling van rampen en treurnis, omdat verboden was/werd zich te uiten. (dit geldt vooral voor 'foute' ideeën, die daarmee ondergronds gaan broeden en, nadat ze de kans krijgen, heel wat ellende teweegbrengen.)
Deze overgang van ER naar ellende is erg knap maar tegelijkertijd lichtelijk disturbing  :P.

Citaat
Klaas werd gebruikt door 'de grote 3 van Zuid' (Sander, Kim & Amara) als stemvee in hun idee/besluit om gezamelijk naar de finale te gaan. Klaas was slim genoeg om dat in te zien, verhuisde naar het andere eiland om buiten schot te blijven en zijn positie te herzien.
Hier klopt niets van, Klaas is van eiland geswitched toen er nog geen eens een kamp noord en zuid waren. Sander, Kim en Amara voerden helemaal niet de leiding in dat stadium van het spel, dat was het mannengroepje onder leiding van Wietze.

Citaat
Na terugkomst heeft hij met list en huichel, al switchend, zich tot in de halve finale gered, waar hij zijn winst verspeelde door eigen slordigheid.
Anna is dus per geluk & met toeval in de finale terecht gekomen. Dit wordt hier door niemand genoemd, want over de eigen favoriet niets dan lof. Uiteraard.
Anna heeft de opdracht gewoon goed uitgevoerd, dat Klaas dom deed wil nog niet zeggen dat de winst van Anna bij die proef niet telt en af wordt gedaan als 'toeval' of 'geluk'. Klaas was gewoon niet goed genoeg en las niet goed/wou te snel/whatever it was.

Citaat
Klaas zijn tactiek van sluwigheden leidt, éénzijdig bekeken, tot een negatief waarde-oordeel.
Echter, de anderen, dus ook jullie favorieten (!) hebben dit eigenhandig mogelijk gemaakt c.q. toegelaten.
Omdat:
1.ze het niet doorhadden
2 uit onverschilligheid
3.ze er zelf op dat moment voordeel bij hadden.
(doorgaans een combinatie van alle drie)
Klaas is helemaal niet de sluwste geweest de hele tijd. Hij had het er juist erg moeilijk mee toen Danny en Ryanne zo sluw begonnen te spelen. Pas rondes later in het spel begon hij zelf ook sluwer te spelen (volgens mij met de Ryanne stemming). Dat andere favorieten zijn succes hebben geholpen is meer dan logisch. In een spel als ER heeft elke kandidaat invloed op het gehele spel en zonder hulp kom je nergens. Niemand ontkend dit ook, maargoed.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #81 Gepost op: 13-12-2015, 20:39:46 »

Citaat
Je kunt nl. ook de gedachtedraad volgen, dat Ocscar, Amara en Anna (dus ALLE 3, die nu in de finale staan), daarin geslaagd zijn door op de trekhaak van anderen mee te liften.
Alle drie hebben nl. iedere keer de kastanjes door anderen uit het vuur laten halen.
Hierover zou je ook kunnen oordelen: dat is laf, opportunistisch, stiekem, nogal achterbaks, enz.
Weet je wat ook een deel is van dit geheel? De kritiek op Klaas is niet direct zozeer op zijn tactische spel. Maar op voornamelijk 'lelijke' reacties. Bijvoorbeeld hoe hij reageerde op het feit dat Danny 11 dagen op een eiland heeft gezeten en toen een duel van Anna verloor, of zijn constante gezeur over proeven/situaties/alles. Dit is het verschil tussen Oscar, Amara, Anna en Klaas.

Citaat
En dit geldt dus ook voor Ryanne:
Het mag jou wel duidelijk zijn, dat Ryanne een iets gecompliceerdere persoonlijkheid heeft, dan de gemiddelde mens.
Niet voor niets werd zij zo emotioneel, tot tranen toe, toen ze merkte, dat ze geaccepteerd werd door de groep. Wat ze dus het liefste wil.
Erbij horen, gewaardeerd worden door anderen en lief gevonden worden.
Kortom, alle gevoelens die Jip & Janneke ook hebben. Ze is zo doorsnee, als jij en ik.

Oppervlakkig gezien lijkt ze een stoer wijf met woeste tattoos (dit is al een veeg teken aan de wand, die typisch genoeg heel erg lijken op de tattoos van die andere enorme schreeuwer met dat kleine hartje, Dennis onze presentator).
Ook doet ze wilde uitspreken over vingeren (poehpoeh, dapper hoor!?) en bralt over bier-zuipen (flinke meid, die durft !?)

Dit gedrag hanteert  ze in het begin, als ze nog niet 'ingeburgerd' is, en aan het eind, als ze zich weer buiten de groep geplaatst voelt, nadat  ze merkt, dat Oscar en Anna haar niet steunen.
En zij haar emotionele instorting meemaakt. Waarna ze weer teruggrijpt op haar bekende branie.
Eén grote façade voor een erg onzeker meisje.
Kortom, een heel gewoon meisje met hele burgerlijke emoties en behoeftes. Doorsnee burgerlijk tot & met!
Wat dan toch wel weer heel erg veel aannames zijn (waar niet direct iets mis mee is), die we volgens jou ook niet over Klaas mogen maken (waar wel iets mis mee is).

(had twee berichten nodig pfoe)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #82 Gepost op: 13-12-2015, 21:22:34 »


Je hebt gelijk, volgens onderstaand citaat, van jouw hand,had ik je daarentegen schat mogen noemen.

Die zit er niet meer in schat ::pinokkio::

Wat het verschil is, ontgaat mij. Misschien heb je daarvoor weer een ander plaatje in je verzameling?  ::cheerleader::
We zijn vol blijde verwachting!

Jij mag mij zo vaak lieverd noemen als je zelf maar wilt. Ik vind dat heerlijk prettig. ;D


Weet je wat ook een deel is van dit geheel? De kritiek op Klaas is niet direct zozeer op zijn tactische spel. Maar op voornamelijk 'lelijke' reacties. Bijvoorbeeld hoe hij reageerde op het feit dat Danny 11 dagen op een eiland heeft gezeten en toen een duel van Anna verloor, of zijn constante gezeur over proeven/situaties/alles. Dit is het verschil tussen Oscar, Amara, Anna en Klaas.
Wat dan toch wel weer heel erg veel aannames zijn (waar niet direct iets mis mee is), die we volgens jou ook niet over Klaas mogen maken (waar wel iets mis mee is).

Lastig hé, meerdere, met elkaar conflicterende gedachtes naast elkaar, meenemen in je oordeel.
Maar je doet in elk geval je best.  ::ok::

Wat dan toch wel weer heel erg veel aannames zijn (waar niet direct iets mis mee is), die we volgens jou ook niet over Klaas mogen maken (waar wel iets mis mee is).

Het zijn geen aannames, maar dit hebben we in de uitzendingen kunnen meebeleven.
Dat dat vervolgens niet herkend wordt,.... Tsjah, don't shoot the messenger!  ;)

Als je mijn betoog werkelijk goed gevolgd had en niet o.b.v. eigen aannames, dan adverteer ik júist, "heb zoveel mogelijk kritiek op Klaas, in negatieve maar óók in positieve zin.
EN...., doe dit vervolgens ook bij alle anderen, íncluis de favorieten. In positieve, maar óók in negatieve zin".

Om te voorkomen, dat we een one-trick pony blijven.
« Laatst bewerkt op: 13-12-2015, 21:24:22 door Brinta »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #83 Gepost op: 13-12-2015, 21:47:33 »
Het zijn geen aannames, maar dit hebben we in de uitzendingen kunnen meebeleven.
De vraag is: hoe heb je geobserveerd dat Ryanne zich minder 'ruw' is gaan gedragen naarmate ze zich meer geaccepteerd voelde? Ik begrijp de gedachte, maar zolang ze dit niet zelf heeft gezegd of opgemerkt is dit toch een aanname?
Hoe meer alternatieve gedachten en ideeën je kunt meenemen (en dit is te leren), des te beter wordt je oordeel.
Offtopic, maar hoe en waar kan ik het leren? :o
...óf niet!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #84 Gepost op: 13-12-2015, 22:13:25 »
Je hebt gelijk, volgens onderstaand citaat, van jouw hand,had ik je daarentegen schat mogen noemen.

Wat het verschil is, ontgaat mij. Misschien heb je daarvoor weer een ander plaatje in je verzameling?  ::cheerleader::
We zijn vol blijde verwachting!

Was niet echt serieus ;D.

Maar als we dan toch aan het discussiëren zijn, dan is de aanname dat als ik iemand schat noem, dat een ander persoon dat ook terug moet doen natuurlijk niet direct een argument. Ik kan mijn moeder schat noemen, maar mijn docenten op school zouden het waarschijnlijk niet zo op prijs stellen :P.

Citaat
Jij mag mij zo vaak lieverd noemen als je zelf maar wilt. Ik vind dat heerlijk prettig. ;D


Citaat
Het zijn geen aannames, maar dit hebben we in de uitzendingen kunnen meebeleven.
Dat dat vervolgens niet herkend wordt,.... Tsjah, don't shoot the messenger!  ;)
Veel observaties van gedrag kunnen ander geïnterpreteerd worden door mensen, maakt nog niet één interpretatie de juiste ;). Volgens mij juist ook één van de boodschappen die jij probeert over te brengen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #85 Gepost op: 13-12-2015, 22:23:58 »
De vraag is: hoe heb je geobserveerd dat Ryanne zich minder 'ruw' is gaan gedragen naarmate ze zich meer geaccepteerd voelde? Ik begrijp de gedachte, maar zolang ze dit niet zelf heeft gezegd of opgemerkt is dit toch een aanname?

Gewoon de uitzendingen even terugkijken.

Offtopic, maar hoe en waar kan ik het leren? :o

Niet ophouden bij de eerste de beste gedachte, die leuk lijkt/goed klinkt/mijn emoties mij vertelt/populair is bij anderen. (Vooral als de grote meute iets roept, is dit een signaal, dat je beter verder kunt kijken).
En meerdere invalshoeken tot je nemen.
De rest komt vanzelf.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #86 Gepost op: 13-12-2015, 22:43:30 »

Maar als we dan toch aan het discussiëren zijn, dan is de aanname dat als ik iemand schat noem, dat een ander persoon dat ook terug moet doen natuurlijk niet direct een argument. Ik kan mijn moeder schat noemen, maar mijn docenten op school zouden het waarschijnlijk niet zo op prijs stellen :P.

Die kniesoren moet je even naar Brinta toesturen.
Dan ga ik hen uitleggen, dat ze ééndimensionaal observeren & éénzijdig redeneren.
Kortom, ze hebben niet het recht om lelijke dingen over jou, en zeker niet tegen jou te zeggen.

Daarnaast, en zeker niet minder belangrijk:
Hoe meer weerstand jij hen geeft, hoe slimmer jouw docenten worden.
(Alles, waar ze niet dood aan gaan, zal jouw docenten sterker maken. vrij vertaald, volgens Nietsche)
   
Veel observaties van gedrag kunnen ander geïnterpreteerd worden door mensen, maakt nog niet één interpretatie de juiste ;). Volgens mij juist ook één van de boodschappen die jij probeert over te brengen.


 ::ok:: Heel goed.  ::bravo::

Ik nodig je uit om jouw interpretatie te geven.
En als die van jou meer waarde heeft, stel ik mijn idee graag bij.
Dat helpt mij weer verder.
« Laatst bewerkt op: 14-12-2015, 02:17:33 door Brinta »

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #87 Gepost op: 14-12-2015, 18:51:28 »
Na terugkomst heeft hij met list en huichel, al switchend, zich tot in de halve finale gered, waar hij zijn winst verspeelde door eigen slordigheid.
Anna is dus per geluk & met toeval in de finale terecht gekomen. Dit wordt hier door niemand genoemd, want over de eigen favoriet niets dan lof. Uiteraard. 

Kijk nog eens goed het forum rond. Wanneer er met lof over Anna en haast met rancune over Klaas gesproken wordt (rancune is wel erg zwaar uitgedrukt, maar ik vond het mooi klinken) heeft dat niets te maken met hun vaardigheid om het spel te manipuleren. Wij hebben Anna kunnen zien als een schitterend persoon die ten volste genoot van het hele ER verhaal, en die de deelnemers en het spel met die kracht tegemoet treed. Dat is waarom we dol zijn op haar, waarom ze een terechte finalist is.

De gave het spel te manipuleren heeft met dat oordeel simpelweg niets te maken. Toch wil ik er nog wel wat over zeggen. Ze heeft inderdaad geluk gehad dat ze, ondanks het feit dat ze het een aantal raden lang zwaar te verduren heeft gehad, de finale heeft kunnen halen. Die mazzel zegt echter vooral iets over het verloop van deze expeditie. Twee kampen die zo hard tegenover elkaar staan dat ze als een malle hun stemmen er doorheen jassen. Op wie wordt er dan gestemd, "Anna", waarom? Omdat het de spil van een groep is, "zonder Anna valt die groep uit elkaar" werd er dan gezegd. De pijlen stonden op haar omdat ook zij zagen dat ze schitterend en ze heeft de mazzel gehad dat haar kamp dieper in de stemmenbuidel wilde graaien om de hunne te beschermen dan het andere team.

Terechte finalist? Absoluut. Geluk gehad? Ja, maar welke finalist heeft dat niet? Het hoort bij het spel en je kunt het afdwingen. De meesten proberen dat door het spel naar hun hand te zetten. Bij jou dwingt dat respect af. Anderen vertrouwen op wie ze zijn, dat dwingt bij mij respect af en dit jaar ook bij genoeg andere deelnemers (en nee, natuurlijk zie ik die tegenstelling niet zo scherp als ik hem nu stel. Beetje porren :) )

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #88 Gepost op: 14-12-2015, 20:56:22 »
Wat Anna vooral zo populair maakt, is haar hoge "lief buurmeisje"-gehalte. Ze zou zo maar om de hoek van de straat kunnen wonen, lief, integer, positief ingesteld, geen 'list-leugen & bedrog', enz. Alles waar we ons graag mee associëren. En wat ons de gedachte geeft, dat wij het misschien in ER ook zouden kunnen.
Haar beste eigenschappen in ER zijn sociaal sterk (ook omdat ze zo ongevaarlijk is, waardoor niemand voor haar op z'n hoede is) en een opgewekt gemoed. Iemand die we zelf graag zouden zijn of graag om ons heen hebben. (respectievelijk de keus voor de meisjes en de jongetjes)
Persoonlijk vind ik haar ook een zeer prettige deelnemer, mede ook door haar opgewekte en positieve levenshouding.
Hoort zij in de finale?
Ja, want ze blijft schier onverstoorbaar doorgaan. Ze lijkt zelfs te groeien naarmate ze verder komt. (dit kan ook komen omdat sterkere spelers weg zijn)
Nee, want alle kastanjes zijn door anderen uit het vuur gehaald en ze heeft geen enkele proef kunnen winnen. (Danny was behoorlijk uitgewoond en allang geen partij meer)

Het is zo goed als uitgesloten, dat een sterkere speler ER nog gaat winnen. Hij/zij wordt nl. op voorhand al weggestemd. Die moet al zo'n surplus aan eigenschappen hebben, wat zo goed als onmogelijk is om in één persoon verenigd te zien.
Dus zitten we in de finales van de laatste jaren vaak naar 2e en 3e garnituur te kijken.
Alleen mensen, die nauwelijks op de voorgrond komen en/of constant schuilen achter de rug van hun meerderen in het spel, gaan door naar de volgende rondes.

Hoop ik dat Anna wint: jazeker! Want:
Amara heeft meerdere malen domme inzichten laten zien (mbt stemgedrag), en zonder Sander & m.n. Kim klapte ze in elkaar bij de eerste de beste tegenslag en vooral door haar opgave direct daarna, bestaat ze voor mij binnen ER  al niet meer.

Oscar heeft vooral Danny en later Ryanne de vliegen laten afvangen, daarna tegen Klaas het kaas van het brood laten eten, maar vooral weer zo'n kapitale blunder tijdens de finale proef. Kan dus zijn concentratie niet vasthouden. Of hij zal nog heel sterk terug moeten komen, om mij te overtuigen van zijn kwaliteit. Maar in principe heeft hij voor mij al half verloren.

Dus blijft over Anna.
Heb je dan de winst verdiend, omdat je de minst zwakke bent van 3 zwakke spelers?
Ik gun het jullie, maar als ik mocht kiezen, wie ik het liefste bij me heb in een overlevings-situatie, dan komen geen van drieën ook maar in de buurt.

       

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #89 Gepost op: 14-12-2015, 21:06:11 »
Ik vond Anna in het begin een grijze muis, het viel mij de eerste 3 afleveringen helemaal niet op dat ze meedeed. Gaandeweg is ze gegroeid en het is mooi om te zien hoe ze geniet van alles. Ze was wellicht niet de sterkste in de proeven, maar ze was ook niet de zwakste, en ze heeft niet tussendoor kunnen bijladen op Winnaarseiland (daar mocht ze pas heen toen ze toch afviel).

Overigens, Brinta, was Fatima imo absoluut geen zwakke winnares, ze was vanaf het begin 1 van de sterkere en ze zette het spel naar haar hand, een terechte winnares dus. Ben het niet eens met jouw redenering mbt het geen kans hebben als sterke speler.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #90 Gepost op: 14-12-2015, 21:16:45 »
Wat Fatima betreft geef ik jou helemaal gelijk.
Een ijzersterke speler en absoluut de verdiende winnaar.
Wat je bij haar wel moet meenemen, dat Fatima de beide poker-broertjes bij zich had, die voor haar de strategieën steeds konden bedenken en met z'n 3-en waren ze een bijna onneembaar blok. 
We hebben een paar keer die vervelende afleveringen met vriendenclubjes gehad, waarvan die aflevering met Fatima er één van was. 

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #91 Gepost op: 14-12-2015, 22:21:18 »
Net pas de finaleproef gekeken. Lijkt er wel op dat Anna de beste papieren heeft om te winnen. Maar wat zou er zijn met dat bordje van Tim? Ligt die op de bodem ofzo? :P
En Oscar met haar ziet er eigk best leuk uit. Zou ie zo moeten houden.

Ben dus bang dat mijn pool gaat instorten. Heb contstant op 1.Oscar, 2.Amara gestemd...

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #92 Gepost op: 14-12-2015, 22:26:55 »
Ah ja, dus omdat Danny en Ryanna elk met luid gebrul al hun kaarten op tafel gooiden en zo "de kastanjes uit het vuur haalden" om vervolgens alle pijlen naar zich toe te zuigen, zijn degenen die niet zo dom waren dat te doen onverdienstelijk? Vreemde redenering.

Sowieso denk ik dat wanneer ze enkel een lief meisje was dat ze niet zo ver gekomen zo zijn, dat is namelijk nog nooit het geval geweest. Zij is mentaal de sterkste speler van dit jaar met afstand, en als zij wint gaat er dus een sterke speler met de titel vandoor.

Ik heb trouwens ook liever dat een "totale speler" wint, maar daar is het simpelweg het programma niet meer naar en die spelers gaan we waarschijnlijk ook niet meer zien. In dat opzicht zitten we al jaren naar de kneuzendivisie te kijken. Ik vind Fatima een verschrikkelijke winnaar die zonder enige persoonlijke verdienste (behalve dan de eindstreep bereiken met een fakkel en die eerder ergens in weten te mikken dan de rest) de titel binnensleepte. Er is zit geen kundigheid achter het maken van een afspraak en daar stug bij blijven. Wat mij heel dat jaar verbaast heeft is dat zelfs toen men het doorhad en nog steeds een meerderheid had ten opzichte van die 4 (Fatima, Peggy en de broertjes) ze onderling doorvochten en zich zo in een minderhedenpositie plaatsten. Dom geluk voor Fatima dus, letterlijk in dit geval.

Moet ik Fatima dan niet ook mentaal sterk noemen? Misschien wel, maar ik zie een verschil tussen Fatima, die met die kracht een construct om zich heen bouwt om zo veilig te blijven, en Anna bij wie haar kracht simpelweg is waardoor ze ook die veiligheid van een groep geniet. Een waar leider maak je zeg maar niet, die is er al; dat idee.

Er is één ding dat ik van Anna nooit gesnapt heb. Enerzijds niet willen vertellen nog een laatste stem te hebben, en dan als Ryanna haar uiterste maatregel te kennen geeft dan nog niet naar de groep toe met die stem over de brug komen, maar wel inzetten. Die ene stem had alles veranderd. Misschien is het de montage geweest en bedacht ze dat ook pas toen het te laat was te overleggen, maar daar leek het tijdens de uitzending niet op.

Offline N.G.Bakker

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #93 Gepost op: 14-12-2015, 23:24:35 »
Bij de rekenproef kom ik uit op 494...

Iemand anders ook daar op uitgekomen, of zijn er andere uitkosten?

(hanteer moderne rekenwijze i.p.v. meneer van Dale wacht...)

Offline Rikkeltje

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #94 Gepost op: 15-12-2015, 00:39:54 »


Het is zo goed als uitgesloten, dat een sterkere speler ER nog gaat winnen. Hij/zij wordt nl. op voorhand al weggestemd. Die moet al zo'n surplus aan eigenschappen hebben, wat zo goed als onmogelijk is om in één persoon verenigd te zien.
Dus zitten we in de finales van de laatste jaren vaak naar 2e en 3e garnituur te kijken.
Alleen mensen, die nauwelijks op de voorgrond komen en/of constant schuilen achter de rug van hun meerderen in het spel, gaan door naar de volgende rondes.

Een fysiek sterke speler zal ook in de toekomst zeker nog kunnen winnen, mits deze ook over een flinke dosis zelfbeheersing beschikt. Je kunt wel sterk zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om dat in de eerste fase van het spel nog niet te laten zien.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #95 Gepost op: 15-12-2015, 13:17:23 »
Ah ja, dus omdat Danny en Ryanna elk met luid gebrul al hun kaarten op tafel gooiden en zo "de kastanjes uit het vuur haalden" om vervolgens alle pijlen naar zich toe te zuigen, zijn degenen die niet zo dom waren dat te doen onverdienstelijk? Vreemde redenering.

Dat is geen vreemde redenering.
Als Danny en Ryanne zo te keer gaan moet je al heel erg je best doen, wil daar nog over heen kunnen.
Dus, hoef je geen raketgeleerde te zijn, om te bedenken, dat je je koest moet houden.
Gewoon toekijken en meegaan. Zorgen, dat je zelf niet óók in het licht van de koplampen komt te staan.Dit geldt zowel voor iemand, die sterk is, als ook voor iemand die zwak is.
Nadat de rook is opgetrokken en Danny en Ryanne vertrokken, zal blijken wie de fakkel kan overnemen. Door nieuwe tactieken te bedenken, proeven te winnen en tóch sociaal aantrekkelijk te blijven. Dus, én-én-én. Niet óf-óf-óf.
Geen van de resterende spelers is daar toe in staat gebleken.

Zoals je zegt, voor mij moet een winnaar een totaal-speler zijn.

Fatima heeft het grote voordeel gehad, dat ze de 2 poker-broertjes, die zij al veel langer kende, en die haar meegenomen hebben naar haar succes.
Desondanks bleek dat Fatima buitengewoon intelligent was(vooral: om in te zien hoe de dynamiek tussen de spelers verliep), conditioneel zeer sterk, en ze won proeven. Daarnaast beseffend, dat ze het tactisch denkwerk aan de broertjes moest overlaten en stug hun afspraken en aanwijzingen moest volgen. Tegelijkertijd was ze sociaal gevoelig genoeg om zich empathisch te bekommeren om andere spelers.
De weinige tegenstand, die zij heeft ervaren komt volgens mij deels doordat de anderen zich al enigszins hadden neergelegd bij de dominantie van die drie. Alleen daarom al was het een draak van een aflevering, maar het neemt niet weg, dat Fatima een zeer complete speler was, die goed inzag waar haar kansen en mogelijkheden lagen
Zij is iemand, die woekert met haar talenten en weet er alles uit te halen. Een echte topper!
Fatima kreeg onterecht heel veel kritiek, maar ER is geen wedstrijdje "leuk-zijn".
Bij een wedstrijd tussen Fatima en Anna, hoeft niemand één seconde na te denken, wie gaat winnen.

Van de 3 overblijvers is Anna mentaal de sterkste. Ik gun haar de winst,.... bij gebrek aan beter.

Anna een leider noemen, dan ga je echt te ver in jouw lofzang.
Ik hoor de laatste afleveringen,  om hun bewondering voor haar te beschrijven, de heren hier regelmatig lyrische woorden gebruiken, die doorgaans komen uit de mond van een verliefde knaap tijdens een balkonscène.
Prima hoor, maar wél wat roze gekleurd.

Er is één ding dat ik van Anna nooit gesnapt heb. Enerzijds niet willen vertellen nog een laatste stem te hebben, en dan als Ryanna haar uiterste maatregel te kennen geeft dan nog niet naar de groep toe met die stem over de brug komen, maar wel inzetten. Die ene stem had alles veranderd. Misschien is het de montage geweest en bedacht ze dat ook pas toen het te laat was te overleggen, maar daar leek het tijdens de uitzending niet op.

Blijkbaar dus toch niet zo'n sterke speler.


@Rikkeltje:
Citaat
Een fysiek sterke speler zal ook in de toekomst zeker nog kunnen winnen, mits deze ook over een flinke dosis zelfbeheersing beschikt. Je kunt wel sterk zijn, maar je kunt er ook voor kiezen om dat in de eerste fase van het spel nog niet te laten zien.


Uiterlijk (Sander), reputatie (Kim), resultaten van proeven (Sander), invloed op functioneren van de groep tijdens de Noord vs Zuid-strijd (Kees/Sander/Kim), enz.
Allang voordat de samensmelting in zicht is, is duidelijk wie, waarin en waarmee de sterkste is.
Je hoeft soms mensen maar in de ogen te kijken, om te weten hoe de krachten verdeeld zijn.

Een fysiek sterke speler kán zich niet verschuilen.
 

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #96 Gepost op: 15-12-2015, 14:09:27 »
de heren hier regelmatig lyrische woorden gebruiken, die doorgaans komen uit de mond van een verliefde knaap tijdens een balkonscène.

;D

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #97 Gepost op: 15-12-2015, 17:41:56 »
Anna een leider noemen, dan ga je echt te ver in jouw lofzang.
Ik hoor de laatste afleveringen,  om hun bewondering voor haar te beschrijven, de heren hier regelmatig lyrische woorden gebruiken, die doorgaans komen uit de mond van een verliefde knaap tijdens een balkonscène.
Prima hoor, maar wél wat roze gekleurd.

Oh ik sta idd onder dat balkon hoor ;D een gegeven dat wel gegroeid is vanuit respect en het feit dat zij meer dan wie dan ook in jaren genoten heeft van het eiland gedeelte (wat we vroeger het robinson gedeelte noemden en nu niet meer mag, zoiets als negerzoenen). Ik heb daar heel erg van genoten; het is iets dat ik gemist heb de laatste jaren, meegenieten met zo'n deelnemer. Ik denk niet dat ik de enige ben en dat die menigte onder dat balkon hier redelijk eensgezind over denkt.

Als ik haar een leider noemde dacht ik eigenlijk vooral aan wat de reden van met name Amara was om op haar te willen stemmen. Volgens Amara was de lijm die het zooitje buitenbeentjes bij elkaar hield en vanuit mijn huiskamer heb ik het idee dat ze daar wel gelijk in heeft. Meer dan dat bedoelde ik er niet mee, maar als dat juist is gebeurde dat simpelweg om wie ze is, niet om wat ze bereikt door zich in allerlei bochten te wringen.

Maar goed, het is duidelijk dat we beide andere dingen in een deelnemer waarderen. Ik mis het ER van pak en beet 10 jaar geleden. Na de all-star editie werd het langzaam maar zeker steeds een beetje minder voor mij, al vond ik het haar met Marcel en het eerste jaar met BNers ook erg leuk hoor. Ik denk dat jij juist veel meer van de laatste jaren geniet en blij bent dat de stemming een inherent onderdeel van ER is geworden, niet slechts een afrekening na 3 dagen. Dat is ook prima, ik ben blij dat er mensen zijn die het tof vinden dat dat zo gegroeid is. Vanuit die kant begrijp dat je respect hebt voor wat Fatima en co gedaan hebben.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #98 Gepost op: 15-12-2015, 18:38:16 »
Ik mis de oorspronkelijke versie van ER net zo.
Maar we kunnen niet constant in "vroeger" blijven hangen. Hiermee moeten we het doen.
Mindere spelers, minder proeven, slechtere proeven, meer geleuter en minder actie, slechte presentatoren, enz.
Alleen al het feit, dat sterke spelers zo snel mogelijk eruit gewerkt worden, irriteert mij mateloos.
Al dat liegen & bedriegen kan alleen maar, doordat men zo in kwaliteit heeft ingeboet. Je hebt elkaar niet meer nodig om te overleven. Voorheen was dat 'zelfmoord' en een garantie, dat je nooit zou kunnen winnen.
Natuurlijk mis ik dat.
Daarom probeer ik mij vast te klampen aan die lichtpuntjes, zoals 'het spel tussen de regels' proberen te zien: tactiek, strategie, mentale kracht, focus houden, invloed van persoon of omgeving, dat soort zaken...

Wat Fatima betreft, je kunt haar niet verwijten, dat zij die koers heeft gevaren.
Zij heeft geen schuld aan die grote blunder van de spelleiding om bekenden/vrienden/familie in één spel te zetten tegen de anderen. Zij heeft daar optimaal van geprofiteerd.
Zij bezit echter alle capaciteiten om ook in een ER-'oude versie' heel ver te komen.
Het was vroeger wel meer: "van alleen 'lief-zijn' gaat de schoorsteen niet roken". Kortom, het had zo maar gekund, dat Anna in ER-oude stijl er vroegtijdig uit was gestemd, omdat ze te weinig inbracht.

Maar dit is allemaal als..als, ach & wee enz.
We kunnen klagen, maar er verandert niets.
Het is een RTL-programma en deze formule levert de meeste kijkcijfers en dus de meeste inkomsten.

Ik probeer er het beste maar van te maken.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #99 Gepost op: 16-12-2015, 19:55:57 »
Ik mis de oorspronkelijke versie van ER net zo.
Maar we kunnen niet constant in "vroeger" blijven hangen. Hiermee moeten we het doen.

:) die zag ik niet echt aankomen. Wel fijn dat je die knop zover om hebt weten te zetten, het is mij nog niet gelukt en dat vind ik ergens wel jammer. Ik geniet regelmatig van dit programma, dat wel, maar net zo vaak erger ik me mateloos. Ik kan het positieve niet vinden in die momenten en hoop dan maar op beter tijden. Dus ja, die dingen waar ik dan wel van geniet daar geniet ik des te meer van en op een forum verdedig je dat natuurlijk tot in het onredelijke ::hypocriet::