Auteur Topic: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016  (gelezen 26246 keer)

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Gepost op: 15-12-2015, 19:52:12 »
Beste allemaal,

Nu het seizoen bijna ten einde is, is het wellicht interessant om eens te bespreken wat voor ideeën er zijn voor het volgende seizoen. Dingen die je zelf als leuke toevoeging ziet of misschien ideeën om toch een beetje terug te kunnen naar het oorspronkelijke ER. Misschien doet RTL er niks mee, zoals de afgelopen jaren wel is gebleken, maar waarom niet gewoon tips blijven geven, wie weet...

Hierbij wat ideeën van mijn kant:
  • Als er vier kandidaten over zijn, laat dan de afvallers na de samensmelting kiezen welke drie personen aan de finaleproef mogen deelnemen, om vervolgens daarmee de winnaar te bepalen. Kortom, geen proeven doen voor een plekje op de finale-eilandraad (zoals vroeger), maar juist andersom. Zo zullen kandidaten wel twee keer nadenken bij hun acties, omdat dit hen een finaleplaats kan kosten. Door dit systeem hou je de spannende manier om de winnaar te bepalen (vind ik persoonlijk), maar kunnen complotten afgestraft worden en is de kans dat een Robinson-waardige kandidaat wint groter. Natuurlijk moet de kandidaten op dag 1 wel verteld worden dat dit gaat gebeuren, zodat ze daar hun spel op aan kunnen passen.
  • Het systeem van afvallerseiland van 2007 gebruiken. Voor de mensen die dit seizoen niet gezien hebben, hier een korte uitleg. Bij elke immuniteitsproef mocht één van de eerdere afvallers meedingen naar de amulet. Won die persoon de proef, was diegene terug in de expeditie en kreeg hij/zij immuniteit voor de komende eilandraad. De persoon die laatste werd bij de proef moest vervolgens naar afvallerseiland. Door dit systeem te gebruiken, worden afvallers niet alleen door eilandraden bepaald, maar in een bepaalde mate ook door proeven. Het voordeel: de kans is kleiner dat alleen de zwaksten in de finale komen, en de kans is groter dat sterkere personen verder komen. Daarnaast is dit ook gewoon een heel spannend systeem.

Met deze ideeën verwacht ik dat het ook mét BN'ers weer een spel kan worden zoals het ooit bedoeld is geweest.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en aanvullingen.

Offline Spiegelbeeld

  • Forumlid
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #1 Gepost op: 16-12-2015, 11:43:43 »

Paar ideen van mij, context terug naar oorspronkelijke idee


Geen BN-ers (zijn teveel met zichzelf bezig)
Minder aandacht voor gesprek onderling (lijkt teveel op vele andere real live soaps en daar zijn er genoeg van)
Meer aandacht voor survival
Geen winnaarseiland
Geen Dennis, als kandidaat onwaardig als presentator sneu, kan zich bezig met dansmariekes bezighouden

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #2 Gepost op: 16-12-2015, 12:15:02 »
Ten eerste een paar belangrijke dingen terug veranderen:

- Finale eilandraad terug erin. De hele extra laag die in het spel zat is verdwenen waardoor het erg plat is geworden. Met de finale eilandraad moet je niet alleen fysiek sterk zijn aan het einde en mensen wegstemmen die te sterk zijn, maar moet je mensen weg stemmen en zorgen dat ze je aan het einde nog steeds een stem gunnen. Zo wordt strategisch en sociaal spel ook beloond.
- Spelleiding moet afstandelijker. Geen knuffels als iemand wordt weggestemd, geen slappe vragen, etc etc
- Het napraten bij de eilandraad weg. Iemand eruit, misschien een snelle knuffel met de mensen nog in het spel maar dan gelijk weg.
- Winnaars eiland weg. In plaats daarvan een tweede luxeproef in het spel waarbij ze eten en luxe kunnen winnen.

Als concept denk ik nog steeds dat het leuk is om een seizoen te hebben BNérs vs OBNérs. Een soort van best of both worlds. Je hebt nog steeds de BN'ers die kijkcijfers trekken maar daarentegen ook onbekende Nederlanders voor de variatie en het hardere spel. Door deze twee groepen samen te hebben krijg je wsl ook een zeer interessant spel op sociaal en strategisch vlak.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Hautoa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Snorriaantje
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #3 Gepost op: 16-12-2015, 12:26:35 »
- De expeditie wordt door ieder apart gestart (al dan niet op verschillende eilanden). Ze moeten alleen zien te overleven, maar kunnen elkaar eventueel vinden. Alleen tijdens proeven komen ze bij elkaar. Op die manier heb je veel meer het 'Robinson-idee', waarbij het gaat om overleven in plaats van om een sociaal en tactisch spel. Bij de samensmelting wordt iedereen weer samen op een eiland gezet.
...if one only remembers to turn on the light.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #4 Gepost op: 16-12-2015, 13:08:09 »
Ten eerste een paar belangrijke dingen terug veranderen:

- Finale eilandraad terug erin. De hele extra laag die in het spel zat is verdwenen waardoor het erg plat is geworden. Met de finale eilandraad moet je niet alleen fysiek sterk zijn aan het einde en mensen wegstemmen die te sterk zijn, maar moet je mensen weg stemmen en zorgen dat ze je aan het einde nog steeds een stem gunnen. Zo wordt strategisch en sociaal spel ook beloond.
- Spelleiding moet afstandelijker. Geen knuffels als iemand wordt weggestemd, geen slappe vragen, etc etc
- Het napraten bij de eilandraad weg. Iemand eruit, misschien een snelle knuffel met de mensen nog in het spel maar dan gelijk weg.
- Winnaars eiland weg. In plaats daarvan een tweede luxeproef in het spel waarbij ze eten en luxe kunnen winnen.

Als concept denk ik nog steeds dat het leuk is om een seizoen te hebben BNérs vs OBNérs. Een soort van best of both worlds. Je hebt nog steeds de BN'ers die kijkcijfers trekken maar daarentegen ook onbekende Nederlanders voor de variatie en het hardere spel. Door deze twee groepen samen te hebben krijg je wsl ook een zeer interessant spel op sociaal en strategisch vlak.

Hier ben ik het wel mee eens geloof ik.

En het tempo mag wat hoger. Dit seizoen duurt me iets te lang. 1 uur uitzending is genoeg. 1,5 uur ( zoals nu ) kan als er ook een 2e proef komt
You'll never walk alone

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #5 Gepost op: 16-12-2015, 14:45:15 »
Ten eerste een paar belangrijke dingen terug veranderen:

- Finale eilandraad terug erin. De hele extra laag die in het spel zat is verdwenen waardoor het erg plat is geworden. Met de finale eilandraad moet je niet alleen fysiek sterk zijn aan het einde en mensen wegstemmen die te sterk zijn, maar moet je mensen weg stemmen en zorgen dat ze je aan het einde nog steeds een stem gunnen. Zo wordt strategisch en sociaal spel ook beloond.
- Spelleiding moet afstandelijker. Geen knuffels als iemand wordt weggestemd, geen slappe vragen, etc etc
- Het napraten bij de eilandraad weg. Iemand eruit, misschien een snelle knuffel met de mensen nog in het spel maar dan gelijk weg.
- Winnaars eiland weg. In plaats daarvan een tweede luxeproef in het spel waarbij ze eten en luxe kunnen winnen.


Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Nu ik dit zo lees, denk ik echt terug aan die goede ouwe tijd. Je hebt precies de elementen geïdentificeerd die het spel heel wat gelaagder en dieper maakten dan het nu is. Raar dat ik me dit totaal niet heb gerealiseerd totdat ik je lijstje las.

De finale-eilandraad vond ik altijd fantastisch om te zien. Dan zie je pas echt welke kandidaten gewaardeerd worden en waarom. Ook loont het dan om sociaal te spelen, waardoor een wegstem complot als Fatima en de pokerbroertjes minder kans van slagen had. Bijkomend voordeel als die eilandraad wordt opgenomen op de Robinsonlocatie is dat kandidaten niet weken van tevoren in het openbaar kunnen verschijnen en er dus minder spoilers zijn.

Het napraten bij de eilandraad mag zeker weg. Het heeft weinig meerwaarde. Ook dwingt het kandidaten hun strategieën op tafel te leggen wat tactisch sterke spelers regelmatig de das om heeft gedaan. Een afstandelijkere spelleiding? Ja en nee. Ik genoot van Ernst Paul Hasselbach en Evi Hanssen. Zij waren niet zozeer afstandelijker, maar wel heel wat strenger. Zij stonden echt boven de kandidaten, waren mensen om respect voor te hebben. Je ging er als kijker (en deelnemer) vanuit dat zij zelf ook zouden kunnen overleven en de proeven zouden kunnen doen. Zij hebben echt wel eens hun emotie getoond of zich betrokken getoond bij de kandidaten, maar op een hele andere manier. Dennis en Nicolette proberen de beste vriend(in) van de kandidaten te zijn; iets wat hun rol totaal niet is. En dat Dennis zelf totaal heeft gefaald in het spel, doet zijn imago natuurlijk niet veel goed. (En beloningen zoals vorig jaar dat de kandidaten met hem karaoke mochten gaan zingen al helemaal niet.)

En dan het winnaarseiland. Ja, ook daar heb je een groot punt. Het is zo jammer dat 1 proef bepaalt wie immuniteit heeft en wie tegelijkertijd een voordeel krijgt. Vroeger (ja daar heb je dat rot woord weer) had je een dubbel tactisch spel. Ga je je energie steken om een voordeeltje te krijgen of spaar je je krachten voor de volgende proef. Sowieso waren de voordelen veel diverser: van bellen naar huis, een nachtje slapen in een bed tot extra eten. Het was dus niet automatisch dat de winnaars hun buik keer op keer konden vol eten.

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #6 Gepost op: 16-12-2015, 19:03:45 »
Minder aandacht voor gesprek onderling (lijkt teveel op vele andere real live soaps en daar zijn er genoeg van)
Totaal niet mee eens. Door zulke gesprekken leer je de mensen juist beter kennen en wordt het programma een stuk boeiender.

Ten eerste een paar belangrijke dingen terug veranderen:

- Finale eilandraad terug erin. De hele extra laag die in het spel zat is verdwenen waardoor het erg plat is geworden. Met de finale eilandraad moet je niet alleen fysiek sterk zijn aan het einde en mensen wegstemmen die te sterk zijn, maar moet je mensen weg stemmen en zorgen dat ze je aan het einde nog steeds een stem gunnen. Zo wordt strategisch en sociaal spel ook beloond.
- Spelleiding moet afstandelijker. Geen knuffels als iemand wordt weggestemd, geen slappe vragen, etc etc
- Het napraten bij de eilandraad weg. Iemand eruit, misschien een snelle knuffel met de mensen nog in het spel maar dan gelijk weg.
- Winnaars eiland weg. In plaats daarvan een tweede luxeproef in het spel waarbij ze eten en luxe kunnen winnen.
Volledig mee eens. Door het ontbreken van de finale-eilandraad wordt het fysiek sterke spelers alleen maar moeilijker gemaakt. Ze kunnen anderen niet meer overtuigen om op iemand te stemmen omdat diegene zo goed in de groep ligt en daardoor weleens veel stemmen op de finale-eilandraad kan krijgen.

Wat meer afstandelijke spelleiding zou fijn zijn, maar ik denk dat dat nogal op de lachspieren gaat werken als Dennis en Nicolette zich in een volgend seizoen zo gaan presenteren. Daarvoor hebben ze niet echt het goede imago, zeker Dennis niet.

En alsjeblieft dat winnaarseiland weg, ja. Of zorg er in elk geval voor dat alle kandidaten elkaar weer zien vóór de eilandraad. Door dat winnaarseiland wordt het meer een loterij dan dat het spel echt gespeeld wordt. Hetzelfde geldt voor die overkill aan extra stemmen. Een paar kan nog, maar 10? Kom op zeg.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #7 Gepost op: 16-12-2015, 19:36:43 »
Er waren slechts 3 extra stemmen (10 stemmen voor 7 stemrondes). En ik vond dat tactisch gezien wel interessant. Kim heeft er dom mee gespeeld, Anna redelijk slim.
Keep calm and eat chocolates!

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #8 Gepost op: 17-12-2015, 04:36:40 »

En het tempo mag wat hoger. Dit seizoen duurt me iets te lang. 1 uur uitzending is genoeg. 1,5 uur ( zoals nu ) kan als er ook een 2e proef komt

Bedenk wel dat in die 1.5 uur een klein half uur reclame zit.. ;)

Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #9 Gepost op: 17-12-2015, 11:59:56 »
Bedenk wel dat in die 1.5 uur een klein half uur reclame zit.. ;)

En daarom kijk ik op uitzending gemist. In het slechtste geval heb je dan maar 3 minuten reclame en heb je een half uur extra gewonnen. Het is echt al jaren geleden dat ik een uitzending op TV heb gekeken (volgens mij was dat nog in de tijd dat het op maandag kwam).

Ik vond deze editie qua onverwachte wendingen zeker geslaagd. Ik zou ook niet weten wat ervoor terug zou moeten komen, misschien het systeem van 2009?? (in ieder geval het jaar van Marcel en Jeroen en ook het jaar daarvoor of daarna) dat de twee personen met de meeste stemmen tegen een duel uitvechten en dat de verliezer daarvan afvalt. En dan vanaf het begin. Dit om proberen te voorkomen dat er in het begin een sterke kandidaat afvalt (zoals Kees overkwam dit jaar). En dan iedereen twee stemmen op twee verschillende personen uit laten brengen. Dit zou dan bijvoorbeeld tot de samensmelting doorgaan.

Het idee dat afvallers terug kunnen keren in een proef na de samensmelting (zoals hier al beschreven, in 2007) vind ik ook wel een goeie. Misschien deze twee ideeën combineren?

Offline NextGP

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spartapoes
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #10 Gepost op: 17-12-2015, 12:19:32 »
En het tempo mag wat hoger. Dit seizoen duurt me iets te lang. 1 uur uitzending is genoeg. 1,5 uur ( zoals nu ) kan als er ook een 2e proef komt

Vooral het tempo mag wel hoger voor mij. Afgelopen drie weken heb ik het gevoel dat ik al naar een soort gestreden strijd aan het kijken was - het had makkelijk binnen één aflevering gekund.


Verder vond ik dit seizoen, op een paar afleveringen na, wel echt heel tof hoor.  ::jaja:: Het begon vooral heel sterk, proeven zagen er prachtig uit, maar helaas duurde het soms inderdaad net wat te lang allemaal.

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #11 Gepost op: 17-12-2015, 14:20:23 »
Citaat
Verder vond ik dit seizoen, op een paar afleveringen na, wel echt heel tof hoor.  ::jaja:: Het begon vooral heel sterk, proeven zagen er prachtig uit, maar helaas duurde het soms inderdaad net wat te lang allemaal.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het begin was heel sterk zonder kamp Noord en Zuid en ik hoopte ook heel erg dat ze dat tot de samensmelting zouden doen. Ik zag al helemaal voor me dat het na de samensmelting eens een keer niet kamp Noord tegen kamp Zuid zou worden, maar dat er echt meer individueel gespeeld zou worden. Wat betreft het begin een dikke pluim voor de makers!

En inderdaad, het duurde soms net wat te lang allemaal. Vooral na de samensmelting mag wat mij betreft de Robinsonproef terugkomen om de tijd wat meer te vullen. Dan zou ik daar niet alleen eten als prijs doen, maar ook eens andere dingen zoals hier al genoemd is. Misschien een goed idee om bij bepaalde Robinsonproeven de winnaar te laten kiezen tussen voedsel voor het kamp, iets persoonlijks of een extra stem of neutraliserende stem. Dat zag je in eerdere seizoenen wel regelmatig terugkeren en daar was ik altijd heel positief over. Kies je voor solidariteit, voor het op krachten komen of voor het tactische spel? Dit levert toch mooie televisie op lijkt me. Dus RTL, denk er maar eens over na.

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #12 Gepost op: 17-12-2015, 19:16:10 »
Er waren slechts 3 extra stemmen (10 stemmen voor 7 stemrondes). En ik vond dat tactisch gezien wel interessant. Kim heeft er dom mee gespeeld, Anna redelijk slim.
Ja, 10 stemmen inderdaad. Maar het blijft meer een loterij op die manier.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline frank2004

  • Forumlid
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #13 Gepost op: 31-01-2016, 01:20:48 »
Als ik nou nog eens zou meedoen !!!! hahahaha
Ik zou een geheimzinnige inboorling kunnen zijn
Die Noord En Zuid plundert, en s 'nachts hoog op de bergtop
liederen zingt  ::rofl::


Groeten Frank 

Offline geuk

  • Forumlid
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #14 Gepost op: 30-03-2016, 12:04:07 »
Ik zou zeggen terug gaan naar zoals het begonnen is. Met gewone Nederlanders die zich kunnen opgeven. En niet alleen de BN'ers of misschien een mix van BN'ers en onbekende Nederlanders kan ook leuk zijn.

Maar het zal wel gaan om de meeste kijkcijfers zoals altijd...........

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #15 Gepost op: 10-05-2016, 15:29:58 »
Iemand een idee waar je oude series van RObinson kunt terugzien? Bedoel de series uit 2011,2012,2013 enzo. op RTL zijn ze niet beschikbaar

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #16 Gepost op: 22-07-2016, 20:54:56 »
Iemand een idee waar je oude series van RObinson kunt terugzien? Bedoel de series uit 2011,2012,2013 enzo. op RTL zijn ze niet beschikbaar

Ja ik ben daar ook elk jaar weer naar op zoek, als iemand ze nog op dvd heeft staan of weet hoe ze te bekijken PLEASE maak je bekend. Ik zou het echt supertof vinden!

Re: Ideeën voor Expeditie Robinson 2016
« Reactie #17 Gepost op: 22-07-2016, 21:19:49 »
Ja. Op dailymotion.com kan je de laatse 3 afleveringen zien van Expeditie Robinson 2013 inc de finale. Verder kan je  Veel oude fragmenten terug kijken van ER 2011 en 2012 Op VTM en B2E(volgens mij) dat zijn belgische sites. Geen afleveringen maar wel bijv. De balkproef met Fajah en fatima. Duel tussen Tess en Oliver en Minhee en Mattias. En Bijna alle proeven van ER2011 maar echt bijna alle proeven zoals Dat rugby en dat onderwater spel met kisten. Maar ook alle immuniteitsproeven na samensmelting. Maar dat is alleen 2011. 2012 staat vooral op 2BE als je het zo schrijft.. . Maar als je veel proeven van 2011 wilt zien vooral naar VTM gaan. En op B2E staat wat van 2011 en 2012. 2013 op dailymotion. 2010 staat ook heel klein beetje op VTM maar dat zijn vooral interviews dacht ik. Maar hoop dat je hier iets aan hebt. :)