Auteur Topic: Ethisch verantwoord?  (gelezen 4052 keer)

Offline Dorine

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ethisch verantwoord?
« Gepost op: 29-08-2004, 01:06:53 »
Uit het artikel spelen met mensen blijkt dat er een aantal heftige nieuwe dingen zijn toegevoegd aan het programma.

Expeditie Robinson is in 2004 harder dan ooit: kandidaten moesten bijvoorbeeld in de brandende zon in een kooi blijven zitten, zonder eten, totdat iemand opgaf.

Gaat dit te ver? Worden ethische grenzen hiermee overschreden?
Wat vind jij ervan?
Mijn prinsje is chriz!!

Offline Beertje

  • Forumlid
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #1 Gepost op: 29-08-2004, 09:40:32 »
Ik zelf denk dat ze toch wel zouden stoppen voor er iemand in gevaar zou komen. Dat ze nagevraagd hebben aan een expert hoe lang zoiets kan. Dus ik denk zelf dat het wel kan hoor. Als ze maar geen mensen in gevaar hebben gebracht.

Vanessa

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2004, 22:00:39 »
Nee, in een spel als ER zouden alleen grenzen overschreden kunnen worden als er gevaarlijke situaties ontstaan waarbij de crew niet ingrijpt. Verder kunnen kandidaten zich altijd aan het spel onttrekken.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline EmptyVillage

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Gek zijn is gezond!
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #3 Gepost op: 30-08-2004, 10:46:01 »
Zoals ook in de special in het Psychologie Magazine blijkt, zorgt de toenemende emotionele verzwaring voor een toenemend kijkeraantal. Zolang de kijkcijfers stijgen zal altijd geprobeerd worden om ER zwaarder te maken omdat de kans groter is op conflictsituaties e.d.

Zolang een kandidaat zelf kan kiezen om af te haken wordt de grens in mijn ogen niet overschreden. Als het goed is weet de kandidaat waar hij of zij aan begint. Medische begeleiding is ook steeds aanwezig. En ik verwacht ook dat er goed is nagedacht over deze opzet.

Ik weet nog niet of iedereen in een grote kooi komt te zitten, komt er een kooi voor de Belgen en een kooi voor de Nederlanders of heeft iedereen een eigen kooitje. Dit zal hoe dan ook bijdragen tot een grote emotionele druk op de deelnemers, waardoor waarschijnlijk sneller conflicten zullen ontstaan.

Direct een openingszet die de boel op scherp zet.
Gek zijn is gezond

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #4 Gepost op: 30-08-2004, 11:34:40 »
Nog een kleine week en we zullen het weten,...eindelijk!!!! ;D
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #5 Gepost op: 31-08-2004, 14:04:01 »


Expeditie Robinson is in 2004 harder dan ooit: kandidaten moesten bijvoorbeeld in de brandende zon in een kooi blijven zitten, zonder eten, totdat iemand opgaf.



tot er iemand opgaf, dus ze werden niet gedwongen of wat dan ook. Het zijn nog altijd volwassen mensen die zelf kunnen en mogen beslissen hoever ze gaan.

Offline Daino58

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Krieke en Nathalie
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #6 Gepost op: 3-09-2004, 20:06:29 »
Ikzelf zou mezelf niet bloot leggen aan zo'n loodzware proef. Maar ik vind als je meedoet aan Robinson je dat zelf kunt verwachten dat er zo'n moeilijke proeven kunnen komen. De balkproef of palenproef kan er nog bijzijn maar ik denk dat er veel "toekomstige" kandidaten daar al duchtig thuis op geoefend hebben.
De produktie zal wel voorzichtig zijn met risico's nemen... Dat kunnen ze zichzelf niet veroorloven...
Kieke en Nathalie go for it !!

Offline Kritje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Dit is geen vakantie
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #7 Gepost op: 6-09-2004, 10:39:05 »
Voor zo'n goed lopend programma is voldoende budget om precies te onderzoeken waar de fysieke en mentale grens voor de deelnemers ligt.
En ze zullen ook wel onderzoeken waar de ethische grens voor de kijkers ligt. Kijkcijfers zijn HEEL belangrijk.

"Ze weten wat we willen zien"
Help me, I'm an ER-addict

Offline EmptyVillage

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Gek zijn is gezond!
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #8 Gepost op: 6-09-2004, 14:34:09 »
Voor zo'n goed lopend programma is voldoende budget om precies te onderzoeken waar de fysieke en mentale grens voor de deelnemers ligt.
En ze zullen ook wel onderzoeken waar de ethische grens voor de kijkers ligt. Kijkcijfers zijn HEEL belangrijk.

"Ze weten wat we willen zien"

Klopt gedeeltelijk, het budget is dus goed en er is voldoende psychologische evaluatie en begeleiding tot zelfs na het programma. Maar onvoorspelbaar is en blijft het punt waarop er bij iemand iets " breekt ".

De kijkcijfers zijn nog steeds stijgende en dit willen ze verder uitbouwen dus zoeken de programmamakers de grenzen op.
Gek zijn is gezond

Offline Nelisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Guaranteed to blow your mind
Re: Ethisch verantwoord?
« Reactie #9 Gepost op: 6-09-2004, 16:22:07 »
Je hebt ten alle tijden zelf de keus of je wilt stoppen met een proef, of met de hele expeditie. Ik vind dus wel dat het verantwoord is.

Mensen die aan ER mee doen weten wat ze kunnen verwachten, tot op zekere hoogte.

Het is natuurlijk wel moeilijk om tegen de groep in te gaan bij een proef met bijv enge beestjes eten; de groepsdruk zorgt ervoor dat je niet wilt opgeven. Men heeft onderzocht wat voor effecten groepsdruk op mensen hebben (zij het in andere situaties), en dat is heftiger dan je zou denken.

Overigens vind ik een grote kracht in een groep juist ook dat mensen mogen opgeven, of kunnen kiezen iets wel of niet te doen. (zoals bijv: dat meiske in de kooi die nog altijd zelf mocht kiezen wanneer ze er uit ging: voor de groep was het beter geweest als ze meteen er uit was gegaan, maar ze lieten haar toch zelf kiezen -> sterk.
Angel of the first degree