Auteur Topic: Manipulatie  (gelezen 3863 keer)

Offline Winston

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ...going nowhere.
Manipulatie
« Gepost op: 3-10-2005, 23:27:07 »
Onder verschillende topics wordt gesproken over beeldmanipulatie en mensen vragen zich af in hoeverre we door door beelden gemanipuleerd worden. Volgens mij is het interessant om hier eens over van gedachten te wisselen.

Volgens mij is manipulatie onontkoombaar voor een programma als Robinson en het is zelfs voor ons kijkplezier niet wenselijk als het niet gebeurd. Om het hele programma zo meeslepend mogelijk te maken moet de regie een narratieve structuur in de dagdagelijkse bezigheden van de eilandbewoners aanbrengen. Je merkt bijvoorbeeld bij Terra Incognita dat die narratieve structuur minder sterk aanwezig is, waardoor het programma niet zo meeslepend ervaren wordt als bijvoorbeeld Robinson. Je moet de structuur er bij Terra Incognita zelf inleggen en alleen door te volharden in het kijken begint het dan (na afgelopen zondag) steeds wat interessanter te worden.

Wij als toeschouwer moeten maken impliciet de afspraak met de programmamakers om ons over te geven aan hun verleidingen, we willen namelijk graag een uurtje vermaakt worden. We willen ons identificeren met bepaalde personen en ons afzetten tegen anderen. De reacties op bepaalde personen in Robinson zijn globaal gezien vrij unaniem op dit forum. Dit is een teken dat de regie van Robinson z´n vak extreem goed verstaat. Het is voor mij een zekerheid dat spanningen tussen personen uitvergroot worden, door het selectief uitzenden van beelden. Toch wil ik hier eigenlijk (hoewel ik het toch doe)liever niet over nadenken, omdat ik me wil laten meeslepen door de intriges en me wil blijven identificeren met bijvoorbeeld underdogs en sympathiek geportretteerde deelnemers. Een genuanceerd beeld van de onderlinge verhoudingen zou zeer zeker spanningsloze televisie opleveren.

Benieuwd hoe anderen hier over denken.

- stop making sense -

Offline curzor

  • Forumlid
Re: Manipulatie
« Reactie #1 Gepost op: 3-10-2005, 23:29:33 »
idd je hebt groot gelijk daarom is esther ook zo negatief overgekomen
dat is keigoed beeld materiaal

Offline jeroen23

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Manipulatie
« Reactie #2 Gepost op: 4-10-2005, 03:28:18 »
ik denk dat ze die beelden laten zien die de meeste kijkcijfers opleveren, zo gaat dat nou eenmaal in commercieel-televisie-land... zelf zou ik graag veel meer zien; een aflevering van ongeveer anderhalf uur (reclame niet meegerekent), of misschien zelfs wel een uurtje iedere dag, zodat je van dag tot dag meemaakt wat men daar doormaakt

Citaat
we willen namelijk graag een uurtje vermaakt worden
ik kijk ER voor het psychologiese aspect van het 'spel'... om er van te leren, om de verschillende aspecten van het menselijk samenleven te bestuderen... onder 'vermaak'versta ik iets anders, ER is gelukkig geen soap ::)

Offline Winston

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ...going nowhere.
Re: Manipulatie
« Reactie #3 Gepost op: 5-10-2005, 00:29:22 »
Citaat
onder 'vermaak'versta ik iets anders, ER is gelukkig geen soap

Of je je plezier nu haalt uit een intellectuele omgang (de psychologische aspecten) met televisie aanbod á la Robinson, of gewoon ´zwelgt´ in de interpersoonlijke ontwikkelingen van de deelnemers, het blijft voor mijn gevoel een vorm van vermaak, met als eindvoldoening dat je effe niet met je eigen werkelijkheid bezig hoeft te zijn.

Dat hetgeen wat tijdens het programma gebeurt zogenaamd ´de werkelijkheid´ is, maakt dat men zichzelf dit genot kan toestaan. Het feit dat programma´s als Expeditie Robinson goed scoren onder hoger opgeleiden komt niet voort uit het intrinsiek meer intelectualistische van het programma, maar uit het feit dat ´de psychologie´ een goede rationalisatie biedt ten opzichte van jezelf en je omgeving om je ongegeneerd te verliezen in de televisiewerkelijkheid die Robinson toch echt is.

Voor mij staat ER (hoe interessant de psychologie van groepsprocessen ook is, ik gebruik dit excuus zelf ook) heel dicht bij de eindvoldoening die een soap je kan geven. ER geeft mij een vergelijkbare voldoening als GTST 10 jaar geleden, tot ik GTST voor Big Brother inruilde. ER biedt, net als een soap, de mogelijkheid om er met mensen (collega´s, vrienden) over te praten en jezelf tijdelijk te kunnen verliezen in een droomwereld. Dit ´verliezen in een droomwereld´ kun je nog langer laten duren door er met mensen over te praten of er op een forum over te discusiëren.

Als het puur om de psychologische processen gaat die je interesseren, waarom heb je dan niet voldoende aan een diepgaande observatie van de groepen waarin jezelf verkeert? Die kun je namelijk wel zo´n 18 uur per dag meemaken.
- stop making sense -

Offline Nightmare

  • Forumlid
Re: Manipulatie
« Reactie #4 Gepost op: 5-10-2005, 18:07:21 »
Natuurlijk wordt er vol op gemanipuleerd door de regie, anders trekt het geen kijkers. Het programma moet juist emoties oproepen door mini-conflicten en persoonlijke eigenschappen uit te vergroten (zeikerd, huilbalk, bezige bij, kwelgeest, waarschuwer, joker, bemiddelaar etc). Het verbaast mij dan ook gigantisch hoe men in dit forum daar aan voorbij gaat en de uitzendingen voor 'face-value' aanneemt, persoonlijk betrokken raakt, agressief wordt en over deelnemers meent te kunnen oordelen obv beeldmateriaal (samenvatting van 45 minuten die een hele week coverd).

Alleen al in de samenvattingen en vooruitblikken kan je het maniplulatieve zien doordat ze shots achter elkaar monteren die achteraf los van elkaar blijken te staan.

Een programma is alleen succesvol met de oude bekende ingredienten: de goede en de slechte (Esther en John).

Een zuiver staaltje beeld manipulatie was bijv. ook te zien bij studio sport (compleet ander genre), waarbij men een conflict tussen Zlatan en V.d. Vaart wilde uitvergroten. In de uitzending van de eerste de beste wedstrijd zat vd Vaart geblesseerd op de tribune, Zlatan scoort... volgende shot is van een chagerijnige vd Vaart op de tribune (hoort dan te juichen, dus 'moet je kijken hoe groot het conflict is'). Achteraf blijkt deze shot in het begin van de wedstrijd te zijn genomen.

Terug naar Robinson: men had bijvoorbeeld ook alleen de hele tijd beelden kunnen laten zien van een jankende Esther, en minder beelden van de discussies. Dan had iedereen het logisch gevonden dat men haar wegstemde en was de algemene conclusie 'wat een jankwijf'.
 

Offline zwet

  • Forumlid
Re: Manipulatie
« Reactie #5 Gepost op: 5-10-2005, 20:00:55 »
ik hoop dat ER gewoon zijn best doet om een zo goed mogelijk beeld van de eilanden neer te zetten, het lijkt erop dat aardig word gedaan ::trots::

Offline K..............

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Manipulatie
« Reactie #6 Gepost op: 22-10-2005, 16:19:14 »
ik denk dat ze die beelden laten zien die de meeste kijkcijfers opleveren, zo gaat dat nou eenmaal in commercieel-televisie-land... zelf zou ik graag veel meer zien; een aflevering van ongeveer anderhalf uur (reclame niet meegerekent), of misschien zelfs wel een uurtje iedere dag, zodat je van dag tot dag meemaakt wat men daar doormaakt

ja een uurtje iedere dag lijkt me ook leuker, zo krijg je echt nog een veel beter beeld van hoe het er aan toe gaat.

Vele groetjes
Kitty
-xxx-
 ::bravo:: ::joehoe::