Auteur Topic: Expeditie Robinson versus Survivor  (gelezen 9418 keer)

Expeditie Robinson versus Survivor
« Gepost op: 11-10-2005, 11:17:19 »
Ik heb een vraag over Expeditie Robinson. Als vergelijkingsmateriaal heb ik vele afleveringen van Amerikaanse Survivor gezien. De deelnemers daar zijn veel meer gespitst op het spelen van het spel. Als daar een stemming plaats vind, zien we als kijker hoe er allianties gesmeed worden en verbroken.

Een mooi verschil is dat in Survivor de beste vaak weggestemd word omdat hij of zij een gevaar is. In ER wordt vaak degene weggestemd die het minst voor de groep doet. Zijn wij te soft of moet ik deze series niet met elkaar vergelijken en heeft ER een andere opzet?

Als kijker trekt me Survivor vele malen meer aan, de strijd word harder en openlijk (voor de kijker althans) gespeeld. Degene die wint heeft hier op diplomatiek vlak ook drie weken voor moeten strijden, terwijl ik dat in ER niet terug ziet.

Ben ik een zeikerd of zijn jullie het met me eens?

P.S. Ik snap ook wel dat CBS met survivor een groter budget heeft dan Talpa en Kanaal Twee, maar het gaat mij meer om de manier waarop het spel gespeeld word.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2005, 17:33:07 »
RealityNet's Survivor is toch altijd het vetst 8)

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #2 Gepost op: 11-10-2005, 21:46:34 »
Ik ben boven alles een fan van Survivor en ben het dan ook met je eens. Het is ook maar net wat je als kijker graag wilt zien, sommige kijkers vinden het tactische en strategische aspect juist niks. Ik vind het een geweldige toevoeging. Ik was dan ook erg blij met het nieuwe stemsysteem, wat min of meer aangeeft dat Expeditie Robinson het ook tijd vindt worden dat het spel harder gespeeld gaat worden.

Bij Survivor was de toon al vanaf het eerste seizoen gezet door Richard Hatch. Later bewezen o.a. ook Brian Heidik en Chris Daugherty dat d.m.v. de juiste tactiek en strategie uiteindelijk de hoofdprijs binnengesleept kan worden.
Bij Expeditie Robinson hebben we tot heden nog niet zo'n soort winnaar gezien. Sterker nog we hebben nog bijna niemand gezien die koste wat kost de finale wilde bereiken (Matthias zat er dichtbij maar haakte op het laatste moment af).

De reeks proeven direct voor de finale belemmert dat ook min of meer (als je die proeven verliest lig je er gewoon uit). Wat natuurlijk ook een groot verschil is met Expeditie Robinson is het prijzengeld. De hoofdprijs $1.000.000, tweede plaats $100.000, derde plaats $85.000, vierde plaats $70.000 en zo loopt het langzaam naar beneden.
« Laatst bewerkt op: 14-10-2005, 18:04:52 door Goyathlay »
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Art

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #3 Gepost op: 12-10-2005, 12:49:04 »
Ik ben het met Goyathlay eens dat je er wel van moet houden. Op zich vind ik het strategisch spelletje wel leuk, maar ze moeten het niet overdrijven. Bijvoorbeeld in Vanuatu vond ik dat ze teveel naar de strategie hebben gekeken en minder naar de deelnemers. Bijvoorbeeld Brook, die als eerste afviel. Niemand weet wie hij was en waarom juist hij werd weggestemd door de ouderen. Dat vind ik jammer, ik vind het leuker als je de mensen wat meer leert kennen, zoals bij ER.

Survivor is in Amerika ook een stuk populairder dan Expeditie Robinson in Nederland/België. Vooral de eerste seizoenen werden daar gigantisch goed bekeken.
Nog even niks.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #4 Gepost op: 12-10-2005, 17:08:52 »
Ik vind dat het prijzengeld ook omhoog moet hoor... Ze verdienen toch 50.000 euro? Nou daar doe ik het niet voor hoor...
Als het nou 250.000 zou zijn ofzo, dan zou ik nog wel eens voor het geld mee kunnen spelen

Offline Vlauvla

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • g0o Marnix! : )
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #5 Gepost op: 12-10-2005, 17:12:27 »
Hmm, in Canada heb ik Survivor gezien en ik vond het veel te overdreven. Als er iemand wegging, ging meteen de hele groep huilen en vanaf de eerste minuut was er al mot tussen een paar. Ik moet wel toegeven dat het veel spectaculairder was maar daar bleef het ook wel bij.
En btw: toen er in ER opeens hard gestreden werd, tussen John+Carl en Esther, vond ik het heel sneu voor Esther en had ik medelijden met haar. Laat ze maar liever lief tegen elkaar doen.
Ex. Robinson soft? Maakt mij niets uit, ik blijf er een grote fan van  ::bravo::

luv

Laura
« Laatst bewerkt op: 12-10-2005, 17:18:11 door Vlauvla »
Marbs is mijn konijntje

Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #6 Gepost op: 14-10-2005, 12:25:48 »
Bij ER is het vaak meer een praatgroepje, dan een groep die elkaar (openlijk) bestrijdt. Wat EP ergens anders al beschrijft is de hoogte van de prijs hier ook van inlvoed op. Bij Survivor krijgt de nummer 1 $1.000.000, wat ongeveer 20x zo veel is als de €50.000 die de winnaar van ER krijgt. Voor 1 miljoen (plus bijkomende inkomsten: Als bekende Amerikaan kun je door middel van reclame en openen van winkels natuurlijk ook nog eens gaan 'cashen') wil je best de 'bad guy' zijn.

Op deze regel zijn natuurlijk ook weer uitzonderingen, denk maar aan Ian in Survivor Palau, die zijn kans op 1 miljoen opgeeft voor de vriendschap met Tom.

Verder valt het mij op dat ER de Amerikaanse manier van spelen niet stimuleert. Het te winnen bedrag is te laag en verder is er deze serie een nieuwe regel ingekomen, waardoor iemand in één keer 6 stemmen kan uitbrengen. Hierdoor kun je moeilijker allianties smeden en dat is jammer voor het spel.

Offline kaketoe

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #7 Gepost op: 14-10-2005, 12:42:09 »
Het prijzengeld is hier inderdaad een aanfluiting.
In amerika 1 miljoen dollar. In het verenigd koninkrijk was het 1 miljoen pond en Australië wat minder inwoners heeft dan Nederland en België samen was het 500 duizend australische dollars (€350.000).

De Amerikaanse serie ziet er zo gelikt uit, de presentator is geweldig en de deelnemers vaak ook. De britse serie was qua deze aspecten echt een drama en is gecanceled. Geeft goed aan hoe belangrijk ook het in beeldbrengen, de sfeer en de presentator is. Inderdaad is die 50.000 euro t.o.v de miljoen echt een schijntje en heeft dat ongetwijfeld zijn invloed op hoe het spel gespeeld wordt.

De sterksten gaan er in Amerika pas uit na de samensmelting. Daarvoor is het veel te belangrijk om die te behouden. Als ze slim zijn gaan deze een verbond onderling aan en in een later stadium wordt dit dan weer verbroken om de sterksten weg zie te krijgen. Vorig jaar was het echt de sterkste die won dus dat kan ook. Wat betreft IAn die had zich zo in de nesten gewerkt dat doorgaan waarschijnlijk ook niet de miljoen zou opleveren. Hij kwam in conflict met zijn eigen geweten.
 Ook zijn de proeven in Amerika velen malen beter vind ik. Hier krijgen we vaak slappe aftreksels ervan te zien die over het algemeen snel afgelopen moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 14-10-2005, 12:45:16 door kaketoe »
at your service

Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #8 Gepost op: 14-10-2005, 15:21:53 »
Als je hier voor het prijzengeld mee doet vind ik dat best wel zielig. Je moet het voor het avontuur doen en je eigen grenzen ontdekken. Als je echt zo nodig geld wil verdienen doe dan mee aan een quiz ofzo. Waarschijnlijk maak je nog meer kans om te winnen ook.
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #9 Gepost op: 14-10-2005, 20:56:56 »
Het gaat mij niet puur om het geld, maar als je het te winnen bedrag verhoogt, krijg je meer strijd. In ER is er te veel een mentaliteit van: "winnen is leuk, maar het gaat meer om de ervaring en vriendschap."

Ik vind dat het in eerste instantie om het winnen moet gaan en dat kun je alleen maar bereiken door meer prijzengeld te geven.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #10 Gepost op: 14-10-2005, 21:49:22 »
Als je hier voor het prijzengeld mee doet vind ik dat best wel zielig. Je moet het voor het avontuur doen en je eigen grenzen ontdekken.

Iedereen heeft z'n eigen motieven om mee te doen, maar het concept blijft een spel. En in dit spel draait het uiteindelijk om het winnen of je dat nu wilt accepteren of niet.

Met meer prijzengeld wordt de inzet nu eenmaal hoger en zal het spel waarschijnlijk ook harder gespeeld worden (waar sommige kijkers wel van houden en anderen juist niet).
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Expeditie Robinson versus Survivor
« Reactie #11 Gepost op: 15-10-2005, 11:08:45 »
Als je hier voor het prijzengeld mee doet vind ik dat best wel zielig. Je moet het voor het avontuur doen en je eigen grenzen ontdekken. Als je echt zo nodig geld wil verdienen doe dan mee aan een quiz ofzo. Waarschijnlijk maak je nog meer kans om te winnen ook.
Ja je hebt gelijk, maar ik vind 50.000 eurotjes toch nog steeds veel te weinig voor 7 weken 'honger leiden'