Auteur Topic: Wat de Belgen van ons kunnen leren.  (gelezen 21954 keer)

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #20 Gepost op: 27-10-2005, 21:01:03 »
het is vooral een spel met mensen: mannen-vrouwen, blonde en donkerharigen, dikke en dunne, met humor-zonder humor, die meedoen om te winnen-die meedoen om de ervaring, met vullingen in de kiezen-zonder vullingen in de kiezen, getrouwde-ongetrouwde, met kinderen-zonder kinderen, baan aan de wal-baan op het water, die vroeger brutaal waren tegen de leraar-die braaf waren op school, mensen die gewend zijn 's morgens te douchen-die gewend zijn 's avonds te douchen (of een keer per week ::tandpastasmiley::), die strings in het weekend dragen-die elke dag strings dragen, die een boterham met kaas eten als ontbijt-die drinkyoghurt eten, en vul maar aan...
::ok::
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline joop2

  • Forumlid
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #21 Gepost op: 1-11-2005, 11:28:58 »
Is iemand opgevallen hoevaak de Vlamingen engelse uitdrukkingen gebruiken als ze een emotie willen verwoorden? (Zie ook TI!)En wil je, als je niet over Belgen spreekt, dan ook de Nederlanders aanspreken op hun regionale afkomst? Wat zouden de Vlamingen, Randstedelingen, Hollanders, etc van een Fries kunnen leren?

Madine

  • Gast
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #22 Gepost op: 1-11-2005, 13:13:55 »
Is iemand opgevallen hoevaak de Vlamingen engelse uitdrukkingen gebruiken als ze een emotie willen verwoorden? (Zie ook TI!)En wil je, als je niet over Belgen spreekt, dan ook de Nederlanders aanspreken op hun regionale afkomst? Wat zouden de Vlamingen, Randstedelingen, Hollanders, etc van een Fries kunnen leren?
Dat Vlamingen vaak Engelse woorden gebruiken is mij ook erg opgevallen.. dat doen ze niet alleen op TV heb ik van iemand gehoord die al jaren in Belgie woont. Ik kan me er niet echt aan storen, maar het valt inderdaad wel op.

En ik ben het helemaal met je eens.. als we de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen onder de loep nemen, laat dan ook duidelijk zijn dat er onder Nederlanders ook al een grote diversiteit is. Waarschijnlijk verschilt een Randstedeling evenveel van een Tukker als een Zeeuw van een Fries. En misschien lijkt een Limburger wel meer op een Vlaming dan op een Hagenees. Ik voel me gewoon Nederlander, ook al woon ik in het haast uiterste puntje, maar bovenal voel ik me gewoon een mens, net als iedere Belg, Fransman of Chinees. Kijk liever naar de overeenkomsten dan naar de verschillen. Als ik op vakantie met buitenlanders in gesprek raak dan gaat het toch altijd over de gemeenschappelijke interesses en niet zozeer over hoe verschillend we wel niet zijn.

Offline v1ncent

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #23 Gepost op: 20-01-2006, 10:02:55 »
Dat Vlamingen vaak Engelse woorden gebruiken is mij ook erg opgevallen.. dat doen ze niet alleen op TV heb ik van iemand gehoord die al jaren in Belgie woont. Ik kan me er niet echt aan storen, maar het valt inderdaad wel op.

En ik ben het helemaal met je eens.. als we de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen onder de loep nemen, laat dan ook duidelijk zijn dat er onder Nederlanders ook al een grote diversiteit is. Waarschijnlijk verschilt een Randstedeling evenveel van een Tukker als een Zeeuw van een Fries. En misschien lijkt een Limburger wel meer op een Vlaming dan op een Hagenees. Ik voel me gewoon Nederlander, ook al woon ik in het haast uiterste puntje, maar bovenal voel ik me gewoon een mens, net als iedere Belg, Fransman of Chinees. Kijk liever naar de overeenkomsten dan naar de verschillen. Als ik op vakantie met buitenlanders in gesprek raak dan gaat het toch altijd over de gemeenschappelijke interesses en niet zozeer over hoe verschillend we wel niet zijn.

Wat een wijze filosofiese uitspraak ;)
Na lange tijd stilte hier wilde ik ook eff wat zeggen ;)
Eff mijn conclusie: Belgen kunnen al gauw niet tegen een meningsverschil, en vinden al gauw de nederlanders vijanden en trekken alleen met elkaar op :S dat vind ik wat minder..
zoals eerder in de expeditie, toen fleur en nicole er dus totaal niet bijhoorde.. en later toen meredith, emma en wim ook een eigen clubje hadden gesticht.. volgens mij val je als nederlander al gauw uit de boot als je wilt winnen (?)
Da Vincie

Madine

  • Gast
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #24 Gepost op: 20-01-2006, 22:12:23 »
Ik zou, mocht ik in die situatie zitten, niemand op z'n afkomst afrekenen. Nooit, en op die uitspraak mag men mij afrekenen. Kom op, het is toch van de zotten dat iemand puur naar zoiets kijkt? Ik kijk naar het individu.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #25 Gepost op: 21-01-2006, 00:27:33 »
Eff mijn conclusie: Belgen kunnen al gauw niet tegen een meningsverschil, en vinden al gauw de nederlanders vijanden en trekken alleen met elkaar op :S dat vind ik wat minder..
zoals eerder in de expeditie, toen fleur en nicole er dus totaal niet bijhoorde.. en later toen meredith, emma en wim ook een eigen clubje hadden gesticht.. volgens mij val je als nederlander al gauw uit de boot als je wilt winnen (?)

Nederlanders zijn gewoon meer direct dan Belgen. Nederlanders die elkaar niet kennen, zullen mijns inziens sneller tegen elkaar praten dan Belgen die elkaar niet kennen. De meeste Belgen worden volgens mij gewoon een beetje afgeschrikt door de directe reacties van Nederlanders. Noem het maar een cultuurverschil (in mijn ogen). ;D

2024: wie is de Mol?

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #26 Gepost op: 21-01-2006, 08:22:32 »
zou "wat kunnen de jongeren van de ouderen leren,en vise versa" geen betere titel geweest zijn? want daar ging het dit jaar toch om?

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #27 Gepost op: 21-01-2006, 10:00:27 »
zou "wat kunnen de jongeren van de ouderen leren,en vise versa" geen betere titel geweest zijn? want daar ging het dit jaar toch om?
we hebben meer verschillen gezien tussen Belgen en Nederlanders dan tussen Jongeren en Ouderen

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #28 Gepost op: 21-01-2006, 10:35:07 »
we hebben meer verschillen gezien tussen Belgen en Nederlanders dan tussen Jongeren en Ouderen
Das ook waar,de kandidaten van ER dit jaar mogen op dat gebied een voorbeeld nemen aan de deelnemers van Oberon.Die hebben laten zien dat het perfect kan zonder dat NED.-BEL. gedoe  ::ok::

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #29 Gepost op: 21-01-2006, 10:37:25 »
Das ook waar,de kandidaten van ER dit jaar mogen op dat gebied een voorbeeld nemen aan de deelnemers van Oberon.Die hebben laten zien dat het perfect kan zonder dat NED.-BEL. gedoe  ::ok::
en in Terra Incognita heb ik er ook niks van gemerkt  ::ok::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #30 Gepost op: 21-01-2006, 14:00:19 »
Weten de meeste Nederlanders eigenlijk wel dat België niet eens tweetalig is? De Ost-Kantons worden gewoon niet genoemd in deze discussie.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #31 Gepost op: 21-01-2006, 14:02:49 »
Weten de meeste Nederlanders eigenlijk wel dat België niet eens tweetalig is? De Ost-Kantons worden gewoon niet genoemd in deze discussie.
Wie zijn dat nou weer ???

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #32 Gepost op: 21-01-2006, 15:40:06 »
dat moeten dan wel de duits sprekenden zijn.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Madine

  • Gast
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #33 Gepost op: 21-01-2006, 17:43:04 »
Maar wij Nederlanders hebben wat betreft Expeditie Robinson alleen te doen met het Nederlandstalige gedeelte: Vlaanderen. Zover ik weet valt het Duitstalige deel samen met het Franse deel onder Wallonië.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #34 Gepost op: 21-01-2006, 23:48:27 »
Zover ik weet valt het Duitstalige deel samen met het Franse deel onder Wallonië.

Dat zou ik maar niet te hard zeggen: de Duits-sprekende gemeenschap ziet zichzelf liefst als aparte groep en niet vereenzelvigt met de Franse groep geloof ik. ;D
2024: wie is de Mol?

Offline v1ncent

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #35 Gepost op: 22-01-2006, 13:56:25 »
Nederlanders zijn gewoon meer direct dan Belgen. Nederlanders die elkaar niet kennen, zullen mijns inziens sneller tegen elkaar praten dan Belgen die elkaar niet kennen. De meeste Belgen worden volgens mij gewoon een beetje afgeschrikt door de directe reacties van Nederlanders. Noem het maar een cultuurverschil (in mijn ogen). ;D



Belgen zoeken sowiezo sneller contact met elkaar op dan met nederlanders... ze zoeken het toch een beetje bij hun eigen landgenoten..  De nederlanders (ik zou dat ook doen) willen juist wel gelijk een band stichten met de belgen
Da Vincie

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #36 Gepost op: 22-01-2006, 23:29:03 »
Belgen zoeken sowiezo sneller contact met elkaar op dan met nederlanders... ze zoeken het toch een beetje bij hun eigen landgenoten..  De nederlanders (ik zou dat ook doen) willen juist wel gelijk een band stichten met de belgen

Nou niet veralgemenen he, als ik geen band met Nederlanders zou willen stichten, zou ik niet op deze site zitten. ::tandpastasmiley::
2024: wie is de Mol?

Offline v1ncent

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #37 Gepost op: 23-01-2006, 23:08:05 »
Nou niet veralgemenen he, als ik geen band met Nederlanders zou willen stichten, zou ik niet op deze site zitten. ::tandpastasmiley::

haha ik bedoel daarmee te zeggen, dat de belgen in expedtie robinson altijd een groepje met alleen elkaar creeëren
Da Vincie

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Wat de Belgen van ons kunnen leren.
« Reactie #38 Gepost op: 24-01-2006, 00:16:38 »
haha ik bedoel daarmee te zeggen, dat de belgen in expedtie robinson altijd een groepje met alleen elkaar creeëren

Jah, dat is omdat ze mij nog nooit op zo'n eiland gezet hebben. :P
2024: wie is de Mol?