Poll

Is de evenwichtsbalk een essentieel onderdeel van ER?

Ja
Neen

Auteur Topic: De finale!!  (gelezen 76672 keer)

Offline Simone Kat

  • Kandidaat ER 2009
  • Erkend Insider
Re: De finale!!
« Reactie #140 Gepost op: 3-12-2009, 23:45:19 »
De proef was spannend tot t laatst toe en was mooi in elkaar gezet. Maar de uiteindelijke stemmming was een aanfluiting en ronduit saai te noemen.

ben het helemaal met je eens!!!
Er was genoeg mooi beeldmateriaal...helaas, gemiste kans!!

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: De finale!!
« Reactie #141 Gepost op: 3-12-2009, 23:46:12 »
ben het helemaal met je eens!!!
Er was genoeg mooi beeldmateriaal...helaas, gemiste kans!!

Ja Marlie vind ik ook het was echt een van de saaiste stemronde ever! ::rofl:: ::jaja::

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De finale!!
« Reactie #142 Gepost op: 3-12-2009, 23:47:27 »
Zo, wat een proef zeg. Echt vet.

Ik vind het wel jammer dat ze als "aftiteling" niet even de motivaties van de laatste drie stemmen op Marcel lieten zien. Dat is eigenlijk schandalig.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De finale!!
« Reactie #143 Gepost op: 3-12-2009, 23:48:14 »
Ja Marlie vind ik ook het was echt een van de saaiste stemronde ever! ::rofl:: ::jaja::

Terug een beetje een anticlimax naar het einde toe...

Offline Otherfool

  • Forumlid
Re: De finale!!
« Reactie #144 Gepost op: 4-12-2009, 00:51:43 »
Een heerlijke finale, idd jammer van de gehaaste stemronde.

Al ben ik wel dolblij dat er geen rare sms-achtige actie kwam...

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De finale!!
« Reactie #145 Gepost op: 4-12-2009, 01:04:13 »
Schitterende finaleproef, zoveel beter dan die balk waar we uren moeten op gapen, dit was spannend, entertainend, tof, verrassend, ...
Kortom: iets om mee te nemen naar volgend jaar!!!
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De finale!!
« Reactie #146 Gepost op: 4-12-2009, 01:24:06 »
Schitterende finaleproef, zoveel beter dan die balk waar we uren moeten op gapen, dit was spannend, entertainend, tof, verrassend, ...
Kortom: iets om mee te nemen naar volgend jaar!!!

Maar dan liever in de vorm van estafette tussen de  2 groepen  ::ok::

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De finale!!
« Reactie #147 Gepost op: 4-12-2009, 08:10:07 »
Terug een beetje een anticlimax naar het einde toe...

Jammer dat er idd niet meer toelichting aan de stemmen werd uitgezonden, en dat er geen vragen aan de kandidaten werden gesteld door de afvallers, maar een anticlimax? Ik vond het toch zeer verrassend dat Marcel met zo'n overmacht won.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Medic

  • Forumlid
Re: De finale!!
« Reactie #148 Gepost op: 4-12-2009, 09:26:31 »
Helaas, het is weer afgelopen.... Maar wat een geweldig seizoen weer! Wat mij betreft wordt de - toch wat saaie- evenwichtsbalk voorgoed verdrongen door de spannende combi proef van gisteren. Ik heb alleen geen nagels meer over!
Bem ik nu de enige die last heeft van afkickverschijnselen?

Offline stressie mama

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De finale!!
« Reactie #149 Gepost op: 4-12-2009, 09:30:58 »
hi
ja ja wat een finale proef die was spannend tot de laatste seconde
knap gedaan van onze Marcel (onze omdat het een Belg is hé)
alles misschien wel het stemmen op het laatst was niet zo uitmuntend
alles bij elkaar weer super genoten
hop naar de volgende E.R ::ok:: ::bravo::
dieren zijn je echte vrienden

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: De finale!!
« Reactie #150 Gepost op: 4-12-2009, 10:58:58 »
Leuke finaleuitzending met een op het eind toch wel verdiende winnaar! Gefeliciteerd Marcel. Jammer voor Jeroen en Rita. De proef was wat mij betrefd een van de beste uit de geschiedenis; wat een spanning en sensatie. Niemand had hier volgens mij een groot voordeel op de ander. Die finalestemming had alleen van mij wel iets anders gemogen; waarom liet men de afgevallen kandidaten, nadat ze hadden gestemd niet hardop zeggen waarom ze op welke kandidaat hadden gestemd? Maar al bij al was dit toch nog een behoorlijk jaar Expeditie Robinson; hopelijk volgend jaar weer!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De finale!!
« Reactie #151 Gepost op: 4-12-2009, 12:14:39 »
Op de poll "Wie wint de 'finale-proef'??" sprak 10% zich uit voor Dennis, moest Marcel het met 20% doen, en Jeroen met 70%!
Tijd voor een nieuwe poll!!
Na de superspannende proef stel ik de vraag opnieuw:
--> Is de evenwichtsbalk een essentieel onderdeel van ER? <--
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De finale!!
« Reactie #152 Gepost op: 4-12-2009, 13:09:32 »
--> Is de evenwichtsbalk een essentieel onderdeel van ER? <--


Nee!!!
De proef van gisteravond was vele malen spannender en had veel meer mogelijkheden voor mensen om te winnen. Zo'n evenwichtsproef moet je net liggen. Ik persoonlijk zou er na 10 minuten al af liggen bijvoorbeeld. Ik heb namelijk een heel slecht evenwichtsgevoel :)

Maar bij die proef van gisteravond had iedereen kans ook al was hij op een onderdeel wat minder. Jeroen was erg slecht in het puzzelen, maar omdat hij snel was met rennen en ploeteren door het water, kon hij toch nog inhalen. Veel beter zo'n proef!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: De finale!!
« Reactie #153 Gepost op: 4-12-2009, 13:18:16 »
misschien moeten ze de evenwichtsbalk voortaan als allereerste proef doen
diegene die wint heeft immuniteit voor het kamp gewonnen
of immuniteit voor 2 afleveringen ofzo
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline terje7601

  • Forumlid
Re: De finale!!
« Reactie #154 Gepost op: 4-12-2009, 13:24:17 »
Marcel heeft oververdiend gewonnen ::bravo:: Een echte gentleman speler die alle facetten van het spel beheerste. Jeroen heeft me geweldig doen lachen (Marcel imitatie, iemand? ::rofl::) & was zeker een even verdiende winnaar geweest (hij heeft echt pech gehad bij het gooien van de fakkels). Rita dan, was mentaal veruit de sterkste & is ook de enige ER-finalist(e) die ik me kan herinneren die gedurende het hele spel volstrekt neutraal is gebleven. Spijtig voor Marina dat ze geen enkele stem kreeg, maar haar prestatie mag zeker niet onderschat worden. Ik vond het uiteindelijk wel mooi van Dennis dat hij toch Marcel koos, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

Nog even over Esmeralda:
op de finale eilandraad vraagt ze Marcel "doe je dat in het echte leven dan ook? Mensen iets beloven & dan je belofte breken?" Ten eerste: Marcel heeft haar niets beloofd & heeft dus ook geen belofte verbroken. Ten tweede: expeditie robinson is het echte leven niet. Ten derde: dan vraag ik aan Esmeralda: "doe je dat in het echte leven ook? Mensen afkraken & razend worden op iemand terwijl de fout vooral bij jezelf ligt (cfr de proef met Jill)? Of mensen bij de haren trekken (cfr de proef met het vlot op het water & Marjolein)?"

Nog even over de dag van die bewuste eilandraad:
's morgens zegt Marcel tegen Esmeralda: "ik zou nooit op jou stemmen". Ten eerste is dat an sich geen belofte, maar een stelling die door Esmeralda als waar wordt aangenomen. En ten tweede: volgens mij meende hij het op dat moment ook. Want hij was van plan om gewoon weer op Rita & Jeroen te stemmen, die dan waarschijnlijk het duel hadden moeten spelen.
Dan komt er de proef & Jeroen wint een extra stem. Marcel denkt: "Jeroen zal zijn 2 stemmen aan mij geven, & Rita zal waarschijnlijk ook op mij stemmen, dus er is een reële kans dat ik het duel zal moeten spelen". En terwijl Marcel dan onmiddellijk iets bedenkt om zich veilig te stellen, liggen Dennis & Esmeralda lekker te zonnen, ervan overtuigd dat ze niets te vrezen hebben.
Dan komt de brief & die zorgt ervoor dat niemand immuniteit kan hebben, waardoor Marcel al zeker is dat hij zijn plan zal kunnen uitvoeren om op Dennis & Esmeralda te stemmen.
Wat had Esmeralda dan verwacht? Dat Marcel haar zou zeggen: "sorry Esmeralda, maar er is sinds vanmorgen wel heel wat veranderd & het zou daardoor best kunnen dat ik wel op je ga stemmen vanavond?"? Natuurlijk kwam het Marcel nu goed uit dat hij kon veronderstellen dat Esmeralda niet op hem zou stemmen (& misschien was die ochtendlijke babbel al wel deel van zijn plan, maar dan nog zie ik niet waarom Esmeralda zich zo bedrogen voelt)
Zoals Marcel zelf al aangaf, is de enige die zich hier "gebruikt" kan/mag voelen, Jeroen. Maar het was voor Jeroen & Marcel een win-win situatie, dus eigenlijk kan niemand Marcel iets verwijten.
Het mooie is ook dat Rita bij dit hele gebeuren niet betrokken is geweest, terwijl Jeroen haar volgens mij makkelijk had kunnen overhalen om eens niet op hem te stemmen.
In the end heeft Marcel totaal niets verkeerds gedaan. Uit eigenbelang heeft hij Jeroen een vrijgeleide aangeboden naar de volgende ronde & Jeroen heeft dat aanbod aanvaard. Meer niet.

Offline geja

  • Forumlid
Re: De finale!!
« Reactie #155 Gepost op: 4-12-2009, 13:25:26 »
Hoi,

Ik vind dat Jeroen zo wie zo in de finale had moeten zitten.
Toen hij met Rita de kaarsopdracht deed was de kaars nog niet toen rita als eerste
sloeg. In feite had toen Jeroen al in de finale moeten komen.

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: De finale!!
« Reactie #156 Gepost op: 4-12-2009, 13:30:48 »
(...)
Schitterende samenvatting, helemaal mee eens! ::ok::

En deze vind ik subliem:
(...) Dan vraag ik aan Esmeralda: "doe je dat in het echte leven ook? Mensen afkraken & razend worden op iemand terwijl de fout vooral bij jezelf ligt (cfr de proef met Jill)? Of mensen bij de haren trekken (cfr de proef met het vlot op het water & Marjolein)?"
::rofl::
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: De finale!!
« Reactie #157 Gepost op: 4-12-2009, 13:59:39 »
Helemaal eens met Terje7601 hierboven.

Schitterende finale. Ik gunde het Marcel, Jeroen en Rita alledrie. Jeroen en Rita lijken me als persoon iets sympathieker dan Marcel, maar Marcel heeft deze expeditie wel meer kleur gegeven. Vanwege zijn tactische spel is hij een verfrissende winnaar. Jeroen was, zoals anderen al hebben opgemerkt, meer de volspelbare winnaar geweest: de fysiek sterke, vriendelijke, tactisch naïeve survivalman. Rita was, hoe sympathiek ook, natuurlijk wel een beetje een grijze muis. Geweldige prestatie dat zij de finale heeft gehaald, maar voor de eindoverwinning toch een beetje te saai.

Het verloop van de finale was prachtig, die proef was echt geweldig, met al die wendingen. Eerst leek Jeroen te gaan winnen, toen Dennis, toen Marcel, Dennis weer, Jeroen, Marcel, Jeroen en uiteindelijk toch Marcel. Meesterlijk!
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: De finale!!
« Reactie #158 Gepost op: 4-12-2009, 15:41:36 »
Prachtig ja die laatste proef. Zelden zoveel spektakel gezien in ER. Geweldig :)

Offline BalkanPower

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De finale!!
« Reactie #159 Gepost op: 4-12-2009, 17:03:15 »

Rita was, hoe sympathiek ook, natuurlijk wel een beetje een grijze muis.

Om eerlijk te zijn had ik ook niet verwacht dat rita echt zou scoren...ze zat net als jeroen in de gevarenzone tijdens de expeditie, totdat marcel roet in het eten gooide. Mensen wouden haar al eerder eruit hebben, dus had ook niet verwacht dat ze haar als terecht winnares zouden beschouwen. In feite had ze wel een overwinning verdiend, want ze is met veel tegenslag toch in de finale gekomen. Maar marcel verdiende het meer:) Hij snapte het spel in tegenstelling tot vrijwel alle anderen:)