Auteur Topic: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale  (gelezen 50085 keer)

Offline Stanley_Yelnats

  • Forumlid
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #40 Gepost op: 3-12-2010, 08:32:40 »
Maakte Eddy niet de opmerking dat er volgend jaar weer een ER zou zijn met bekende Nederlanders en Vlamingen? :(

 >:(

Balen. Dan krijgen we dus volgend jaar weer een club mensen waarvan een groot deel elkaar al kent en die vooral bezig zijn elkaar te vriend te houden.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #41 Gepost op: 3-12-2010, 08:34:54 »
Nee hoor, ik vond het einde van de uitdaging echt ontzettend treurig. Je hebt toch gezien hoe wisselvallig Regina gooide en hoe vaak de vuurkogel van Sebastiaan rakelings langs de schaal ging? Een toevalstreffer kan het verschil maken. Zelfs als je geen idee hebt waar je eigenlijk mee bezig bent, totaal niet beschikt over een degelijke handoogcoördinatie en het inzicht ontbeert om rekening te houden met factoren als de wind kun je winnen door zo'n toevalstreffer.
maar de kans is dan wel behoorlijk klein, en 'rotzooiden maar wat aan' voor Regina en zeker Sebastiaan is natuurlijk onzin. Ik vind het wel mooi dat toeval ook nog mee doet, zolang het maar niet een te grote stem krijgt. En bij deze proef vond ik dat niet. En ik vond het aardig dat het een 'survival-skill' benaderde.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #42 Gepost op: 3-12-2010, 09:43:41 »
maar de kans is dan wel behoorlijk klein, en 'rotzooiden maar wat aan' voor Regina en zeker Sebastiaan is natuurlijk onzin. Ik vind het wel mooi dat toeval ook nog mee doet, zolang het maar niet een te grote stem krijgt. En bij deze proef vond ik dat niet. En ik vond het aardig dat het een 'survival-skill' benaderde.

Ik was er in ieder geval totaal niet van onder de indruk. Daarbij vind ik het moeilijk te bevatten dat je aan de ene kant hamert op het belang van de vaardigheden en aan de andere kant toeval ook wel mooi vindt. Juist bij zo'n cruciale proef is het van grote betekenis dat de rol van toeval zoveel mogelijk wordt uitgesloten. Wellicht vond jij het bij deze proef acceptabel, ik had het liever anders gezien. Dat heeft wellicht te maken met mijn aversie tegen dit soort doorslaggevende proeven, er zitten over het algemeen teveel haken en ogen aan.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #43 Gepost op: 3-12-2010, 10:24:07 »
Je hebt het nu alleen over het einde van de proef, maar dat was natuurlijk slechts het slotstuk van een heel uitgebreide proef, waarbij allerlei vaardigheden werden getoetst. Om te kunnen winnen, moesten de kandidaten dus aantonen over een groot aantal diverse vaardigheden te beschikken, zoals kracht en uithoudingsvermogen, puzzelvaardigheden en vuur maken. Dat ze aan het einde vrijwel gelijke kansen hadden om te winnen, kwam enkel doordat ze daarvoor vrijwel gelijkwaardig waren. Iemand die de bovengenoemde vaardigheden niet bezat, was nooit aan het slotstuk toegekomen. En omgekeerd: als iemand er echt met kop en schouders bovenuit was gestoken, dan had hij/zij het spel al eerder kunnen beslissen door een heel grote voorsprong te nemen. Toeval speelt uiteraard altijd een rol.

Volgens mij kun je het vergelijken met een voetbalwedstrijd. Als je als team veel beter bent dan de tegenstander, kun je 9 van de 10 wedstrijden winnen, maar er ook 1 door pech verliezen. Maar als je als de twee ploegen in de reguliere speeltijd gelijkwaardig zijn aan elkaar, komt het uiteindelijk aan op penalties. Daarbij spelen vaardigheden nog steeds wel een rol, maar is geluk naar verhouding belangrijker geworden.
Het gooien van de vuurballen was in deze vergelijking een soort penalties schieten. :)
« Laatst bewerkt op: 3-12-2010, 10:26:04 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #44 Gepost op: 3-12-2010, 11:03:48 »
Mee eens, en mijn kanttekeningen gingen inderdaad alleen over het einde van de proef. Doch het testen van al die verschillende vaardigheden zorgt er over het algemeen juist voor dat de strijd gelijk op gaat daar iedereen zijn krachten en zwaktes heeft. Wanneer je bij het ene onderdeel een achterstand oploopt heb je de mogelijkheid om het goed te maken bij het volgende onderdeel. Tenzij er inderdaad iemand met kop en schouders bovenuit steekt. Dat verhoogt de spanning en moedig ik aan (althans als men toch perse een doorslaggevende proef wil houden). Maar ik blijf het wrang vinden dat men de proef dan met zo’n anticlimax eindigt. De wijze waarop de finaleproef bij Strijd der Titanen eindigde vond ik bijvoorbeeld vele malen beter.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Brook

  • Forumlid
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #45 Gepost op: 3-12-2010, 11:37:33 »
RTL is ook fijn bezig, heb je gister de finale gemist, wil je die op rtl gemist kijken, staat er al met koeienletters wie de winares is  ::niet-ok::

Offline jooois

  • Forumlid
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #46 Gepost op: 3-12-2010, 11:57:39 »
RTL is ook fijn bezig, heb je gister de finale gemist, wil je die op rtl gemist kijken, staat er al met koeienletters wie de winares is  ::niet-ok::

Inderdaad  ::niet-ok:: Ik gisteravond de hele avond geen twitter, nieuws of wat dan ook kijken voordat ik de herhaling op internet had gezien, staat het heel groot op de site! Normaal stond er ook niet op wie eruit gegaan is maar nu dus wel de winnaar  ::niet-ok::

Offline Emiel.B.

  • Forumlid
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #47 Gepost op: 3-12-2010, 13:07:50 »
Inderdaad  ::niet-ok:: Ik gisteravond de hele avond geen twitter, nieuws of wat dan ook kijken voordat ik de herhaling op internet had gezien, staat het heel groot op de site! Normaal stond er ook niet op wie eruit gegaan is maar nu dus wel de winnaar  ::niet-ok::

Ik moest gisteren ook de aflevering missen


Dat had ik al zien aankomen dat de winaar daar op stond, daarom maar via google rechtstreek naar rtl gemist gegaan.

Vond het een mooie aflevering. De proef was erg goed in elkaar gezet! Blij dat Saar niet in de finale is gekomen.

Offline Hoosh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #48 Gepost op: 3-12-2010, 13:23:47 »
Beetje suffe aflevering.

Die finaleproef was wel redelijk eerlijk. Er zat veel behendigheid in, maar zoals bij elke proef, heb je een beetje geluk nodig. Saar had niet de bekwaamheid die Sebastiaan en Regina wel hadden om goed te gooien. Regina had nu net dat beetje geluk wat doorslaggevend was om te winnen.

De terugblikjes waren erg minimaal, en de meeste was naar mijn idee ook niet echt interessant.
Die stroopwafels, leuk, maar dan had je dat wel in de afleveringen in moeten verwerken.
Bovendien is Iwein, toch een van de smaakmakers, niet eens aan het woord geweest...

Het stemmen tijdens de finale uitzending vond ik ook niet zo geslaagd. Normaal gebeurd dit na de finalepreof tijdens een laatste eilandraad. Nu moet ik zeggen, de locatie van de eilandraad was dit jaar nu ook niet zo indrukwekkend. Ik geloof dat er dit jaar ook geen eilandraad is geweest in het donker.

Dat Anthony op Tatiana stemde was al duidelijk (helaas met piepend krijtje!), dat Sugar ook op Tatiana stemde, beetje te verwachten, maar ook een beetje onverwacht.
Dat Saar op Regina stemde was niet eens meer een verrassing.

Ben nog wel benieuwd voor wie de afvallers van voor de samensmelting zouden stemmen.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altiid windstil!

Offline Augustus

  • Forumlid
  • leuk forum is
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #49 Gepost op: 3-12-2010, 13:26:06 »
De leader was erg mooi en geestig gedaan met de beelden van de aankomst van de kandidaten ertussen. ::ok::
niet ziet jij wat, zie zie, ik ik!

Offline Chocolade

  • Forumlid
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #50 Gepost op: 3-12-2010, 14:53:13 »
Heeft Sugar op Tatiana gestemd? ;o
oh, wat raar. Ik dacht dat Martine op Tatiana had gestemd.

In elk geval, ik vond Regina en Tatiana allebei terechte winnaars. Iedereen zag er trouwens goed uit : )

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #51 Gepost op: 3-12-2010, 16:18:08 »
Volgens mij heeft Sugar op Regina gestemd hoor, er was een briefje waar Reggie op stond, en zag Regina toen richting die kant kijken waar hij zat. Goh van wie zou die zijn zei ze toen. Denk dat Martine op Tatiana gestemd heeft. Ik had het gister ook gemist en wilde dus vanochtend kijken, zie ik al dat Regina gewonnen heeft. Balen.
Dus ik toch maar gekeken, ben tevreden met deze winnares. Alles beter dan Sebastiaan.
En weer eens een Nederlandse winnares. Heel terecht ook! Al had ze wel geluk dat ze die kogel in de wok gooide maar ach dat moet je ook hebben he.
Vind Regina wel een oersterk topwijf, en ben blij dat ze gewonnen heeft.
Verder Saaie aflevering, volgend jaar weer met BNers hmm weet nog niet wat ik daarvan vind, dit jaar vond ik het niet storend ofzo.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #52 Gepost op: 3-12-2010, 16:20:51 »
Heeft Sugar op Tatiana gestemd? ;o
oh, wat raar. Ik dacht dat Martine op Tatiana had gestemd.

In elk geval, ik vond Regina en Tatiana allebei terechte winnaars. Iedereen zag er trouwens goed uit : )

Ik denk juist dat Sugar op Regina gestemd heeft omdat, hij volgens mij een veel betere band had met Regina in plaats van Tatiana.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #53 Gepost op: 3-12-2010, 16:36:34 »
op één stem stond reggie...
kwam die va sugar of van sebastiaan?
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #54 Gepost op: 3-12-2010, 16:43:29 »
Gezien hun band tijdens het spel denk ik ook dat Sugar eerder op Regina zou hebben gestemd dan op Tatiana.
Ich bin ein Bärliner!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #55 Gepost op: 3-12-2010, 16:47:46 »
op één stem stond reggie...
kwam die va sugar of van sebastiaan?

Klinkt als Sebastiaan. Maar Regina dacht dat hij van Saar kwam, want ze zei 'Van wie zou die nou komen?' en keek toen opzij naar Saar. Alleen had Saar geen 'Reggie', maar gewoon Regina geschreven.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #56 Gepost op: 3-12-2010, 16:53:11 »
Het stemmen tijdens de finale uitzending vond ik ook niet zo geslaagd. Normaal gebeurd dit na de finaleproef tijdens een laatste eilandraad.

Nog een argument tegen het organiseren van de stemming maanden na het einde van de expeditie:
Kandidaten hebben intussen alweer met elkaar afgesproken. Als ze elkaar voor de uiteindelijke stemming een aantal keer zien, kan er ondertussen van alles gebeuren dat de stemming beïnvloedt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #57 Gepost op: 3-12-2010, 16:57:20 »
Nog een argument tegen het organiseren van de stemming maanden na het einde van de expeditie:
Kandidaten hebben intussen alweer met elkaar afgesproken. Als ze elkaar voor de uiteindelijke stemming een aantal keer zien, kan er ondertussen van alles gebeuren dat de stemming beïnvloedt. Dat lijkt me niet de bedoeling.
mee eens, het is lang niet zo leuk.... misste vooral het vragenmoment als iedereen nog witheet is :P.

Klinkt als Sebastiaan. Maar Regina dacht dat hij van Saar kwam, want ze zei 'Van wie zou die nou komen?' en keek toen opzij naar Saar. Alleen had Saar geen 'Reggie', maar gewoon Regina geschreven.
ik dacht misschien van sugar, hij was ook opvallend lang bezg met het stemmen ::vergroot::
maar sebastiaan zou ook kunnen
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #58 Gepost op: 3-12-2010, 17:29:43 »
Nog een argument tegen het organiseren van de stemming maanden na het einde van de expeditie:
Kandidaten hebben intussen alweer met elkaar afgesproken. Als ze elkaar voor de uiteindelijke stemming een aantal keer zien, kan er ondertussen van alles gebeuren dat de stemming beïnvloedt. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Aan de andere kant weten de kandidaten die moeten stemmen nu wel helemaal wat er gebeurd is en wie het het meest verdiend om te winnen. Juist omdat ze alles nu gezien hebben. Maar idd ze kunnen ook met elkaar afspreken om op bepaalde mensen te stemmen, dat is minder.
Is Iwein uberhaubt aan het woord geweest? nee toch?
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14, 2 december 20.30 uur: de grote finale
« Reactie #59 Gepost op: 3-12-2010, 17:45:49 »
Het leek me wel duidelijk dat die "Reggie baby" stem van Sugar kwam. En bij Zsofi kon je inderdaad héél eventjes zien dat ze op Regina had gestemd. Dus Martine heeft op Tatiana gestemd, wat ik ook wel half en half verwacht had.

En ik vond die finaleproef ook een aanfluiting, het einde althans. Net als die van vorig jaar, toen Marcel en Jeroen ook iets in een wok moesten gooien. De voorsprong die je op weg naar het einde kunt opbouwen kan nooit groot genoeg zijn om er echt voordeel uit te kunnen halen. Op deze manier wordt het veel te veel een loterij. Eigenlijk had Sebastiaan wel verdiend om te winnen, maar Regina is ook een prima winnares natuurlijk. Het lijkt me ook iemand die op alle fronten "Robinson-waardig" genoemd kan worden, dus wie zal er geen vrede hebben met deze winnares?

En hoewel ik groot fan ben van de balkproef, wordt het tijd dat ze die ook eens weghalen. De laatste jaren blijven ze nog geen twintig minuten staan. Waar is de tijd gebleven van Eva en Jutta die er drie à vier uur stonden. Op deze manier is alle heroïek verdwenen. Het scheelt wel dat er maar één balk wordt weggehaald, denk ik. Vroeger werden er drie weggehaald, dan kun je toch geleidelijker wennen aan het smalste stuk.