Auteur Topic: Wat te doen met de Belgen?  (gelezen 31233 keer)

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Wat te doen met de Belgen?
« Gepost op: 4-09-2011, 14:34:51 »
De titel van dit topic heeft bewust een wat provocerende strekking. Ik hoop op een serieuze discussie, over een kwestie die eigenlijk geen kwestie moet zijn, maar het wel dreigt te worden.

Persoonlijk vind ik het prima dat Expeditie Robinson zowel Nederlanders als Belgen heeft als deelnemers. Sterker: ik let er niet op. Ik kijk naar kandidaten, naar personen. Niet naar nationaliteit. Dus ik snap het als Do enthousiast is over het werk dat Nicolas verzet. Dat de één een Nederlandse is en de ander een Belg vind ik niet relevant.

Maar de afgelopen jaren merken we dat het er voor sommige Belgische kandidaten kennelijk WEL toe doet. Zij smeden complotten. Niet tegen een bepaalde kandidaat, maar tegen "De Nederlanders". Nu vind ik complotten altijd vervelend, maar al helemaal als nationaliteit de bepalende factor wordt. Dan heeft het niet zoveel meer te maken met survival.

Neem nou Sipke Jan: wat kunnen nou de redenen zijn om hem weg te stemmen? Deed hij niet genoeg zijn best? Stelde hij zich asociaal of zonderling op? Moest hij als potentiële winnaar of concurrent uit de weg worden geruimd? Niets van dit alles. De enige reden die ik kan bedenken is: hij is een Nederlander. Dus Lauretta zal wel de volgende zijn.

Dat er sprake was van een complot, werd door Sipke Jan op voorhand al gezien: hem werd verteld dat de anderen op Lauretta zouden stemmen. Ook nog eens een gemene manier van misleiden, wat werd onderstreept door de ontkenningen van Niko. Heel jammer allemaal.

Ik zou als spelleider ook niet direct weten wat ik hiertegen moest doen. Maar als kijker begint Expeditie Robinson een stuk minder interessant te worden als de complotten op basis van de nationaliteit gaan domineren. Ik vind dat de productie hiermee een serieus probleem in huis heeft.

De oplossing zou natuurlijk kunnen zijn om weer gescheiden series te maken, of een Nederlands en een Belgisch kamp. Maar dat zou wel te betreuren zijn: waarom zouden beide landen, die zoveel met elkaar gemeen hebben, niet samen kunnen strijden? Als één grote groep?

Zoals de serie 2011 nu is gestart, dreigt de ziel een beetje uit het programma weg te zakken. Ik wil als Nederlander gewoon weer genieten van een "Richard" of andere top-Belg. Het lijkt er nu op dat de liefde maar van één kant komt.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #1 Gepost op: 4-09-2011, 14:38:03 »
Ik vind het leuk om een stel belgen erbij te hebben omdat ik belgen vaak grappig en/of sympathiek vind en het leuk vind om ze mee te zien spelen. Verder ken ik ze bijna allemaal niet dus dat is ook wel leuk. Als het echter zo moet, met al die be-nl complotten dan heb ik liever gewoon alleen Nederlanders...
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #2 Gepost op: 4-09-2011, 14:49:56 »
waarom zouden beide landen, die zoveel met elkaar gemeen hebben, niet samen kunnen strijden? Als één grote groep?

Omdat het een individueel spel is... ::ok:: Het spel is niet alleen maar het overleven van barre omstandigheden en het survivalen. Anders zou de regel wel geweest zijn dat degene die het minste eten verzorgt afvalt, of degene die de slechtste hut bouwt. De regel is echter dat degene afvalt die weggestemd wordt. Dus een minstens zo belangrijk aspect van het spel wordt daarmee het sociale aspect; het overleven van elkaar. En daarvoor heb je vrienden en vijanden nodig. Die maken mensen op het eerste gezicht nou eenmaal op simpele dingen zoals nationaliteit. Had ook geslacht of beroep of whatever kunnen zijn. Je klikt sneller met mensen met wie je iets gemeen hebt, dus vorm je ook sneller een samenwerking met die mensen.
Nieky grab a life vest!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #3 Gepost op: 4-09-2011, 14:53:58 »
wat Hillo zegt.

Ik denk ook dat als het andersom was geweest. (6 Nederlanders - 2 Belgen) de conclusie hetzelfde zou zijn geweest. Dan zou er een Belg uit zijn gestemd. Ik snap de ophef hier en daar op het forum dan ook niet zo.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #4 Gepost op: 4-09-2011, 14:59:23 »
wat Hillo zegt.

Ik denk ook dat als het andersom was geweest. (6 Nederlanders - 2 Belgen) de conclusie hetzelfde zou zijn geweest. Dan zou er een Belg uit zijn gestemd. Ik snap de ophef hier en daar op het forum dan ook niet zo.

Misschien wel maar dan had ik het alsnog erg gevonden, van de Nederlanders. Je stemt toch de zwakste er uit niet degene die je minder goed kent of degene die uit een ander land komt? Tenminste dat zou ik doen. :-\\
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #5 Gepost op: 4-09-2011, 15:08:43 »
Zwakte is niet alleen maar op het gebied van survival ;) Ook (wederom) binnen dat belangrijke sociale aspect heb je zwak en sterk. Een goed team wordt grotendeels gevormd op vertrouwen, dus iemand die je niet vertrouwt is een zwakte binnen een team.

Even hypothetisch:
Als ik de keuze had tussen die oudere belgische vrouw (even er heel simpel gezegd vanuit gaande dat zij fysiek de zwakste is) en Sipke-Jan, en ik had van die belgische vrouw een belofte dat ze met mij samen zou spelen en me niet zou wegstemmen, waar ik die belofte van Sipke-Jan niet had gehad, dan had ik ook Sipke-Jan weggestemd. Want nogmaals, er is zoveel meer van belang dan survival.
Nieky grab a life vest!

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #6 Gepost op: 4-09-2011, 15:12:04 »
Die maken mensen op het eerste gezicht nou eenmaal op simpele dingen zoals nationaliteit.

Dan zou dat aspect in de loop van de serie verdwijnen, maar dat is niet wat ik in de afgelopen jaren heb gezien: voor sommigen was alléén de nationaliteit bepalend.

En het is mij bekend, Hillo, dat het wegstemmen op basis van sociale aspecten een onderdeel van het spel is. Dat het niet alleen om survival gaat. Maar het wegstmmen op basis van nationaliteit heeft niets zoveel met "sociaal" te maken. Je zegt zelf: het is een individueel spel. Beoordeel elkaar dan ook als individu en niet als "Nederlander".

Als ik de keuze had tussen die oudere belgische vrouw (even er heel simpel gezegd vanuit gaande dat zij fysiek de zwakste is) en Sipke-Jan, en ik had van die belgische vrouw een belofte dat ze met mij samen zou spelen en me niet zou wegstemmen, waar ik die belofte van Sipke-Jan niet had gehad, dan had ik ook Sipke-Jan weggestemd.

Dat snap ik, maar dat is een heel andere kwestie.Ik ben niet zozeer tegen tactiek, maar wel tegen tactiek louter op basis van nationaliteit.

wat Hillo zegt.

Ik denk ook dat als het andersom was geweest. (6 Nederlanders - 2 Belgen) de conclusie hetzelfde zou zijn geweest. Dan zou er een Belg uit zijn gestemd. Ik snap de ophef hier en daar op het forum dan ook niet zo.

Dan zou ik dat net zozeer betreuren. Maar mijn indruk is (ook op basis van de afgelopen jaren) dat het nationaliteiten-complot vooral en Belgisch "ding" is.
« Laatst bewerkt op: 4-09-2011, 15:14:04 door Starry Night »

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #7 Gepost op: 4-09-2011, 15:24:37 »
Als ik kan kiezen tussen verschillende personen waaronder een man die tot nu toe gewoon normaal over komt en als iemand die zal helpen, een meisje die de eerste dag al loopt te janken, een oude vrouw die bij de eerste opdracht al verkeerd loopt, een vrouw die steeds zeikt over dr schoenen aan of uit doen etc etc had ik niet die eerste er uit gestemd, ookal komen die anderen uit hetzelfde land.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Heintje

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #8 Gepost op: 4-09-2011, 15:32:37 »
Nu dit voor het twee achtereenvolgende jaar op deze manier gebeurt, denk ik dat de Belgen inderdaad het faillisement van deze formule hebben ondertekend. Ik ben aan het afhaken. Een van de charmes van ER is namelijk altijd de onvoorspelbaarheid geweest en dat is nu precies wat hiermee verloren gaat. Hoe mensen overleven op zo'n eiland weet ik na alle seizoenen onderhand wel.

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #9 Gepost op: 4-09-2011, 15:39:57 »
Maar het wegstmmen op basis van nationaliteit heeft niets zoveel met "sociaal" te maken. Je zegt zelf: het is een individueel spel. Beoordeel elkaar dan ook als individu en niet als "Nederlander".

Sociaal is hier niet zozeer het aardig zijn, goed opschieten met iedereen en mensen op een terechte manier beoordelen (al is dat een onderdeel ervan). Het sociale aspect is het gedeelte dat jij als kandidaat ervoor zorgt dat niet jij maar iemand anders weggestemd wordt, op welke manier dan ook. Zorgen dat je altijd bij de meerderheid van het aantal stemmen hoort. Dat doe je maar op één manier en dat is door in een alliantie te zitten. Je moet continu weten hoe iedereen stemt, zodat jij controle hebt in het spel.

Dat snap ik, maar dat is een heel andere kwestie.Ik ben niet zozeer tegen tactiek, maar wel tegen tactiek louter op basis van nationaliteit.

Het is geen tactiek op basis van nationaliteit, maar op basis van vertrouwen. Je kan die twee alleen niet los van elkaar zien en al helemaal niet zo vroeg in het spel. Geloof mij, als één van de belgen niet vertrouwd werd door Kobe en die ander, dan waren die net zo goed een doelwit geweest. Maar nu hebben ze vertrouwen gewonnen door zich aan te sluiten bij de alliantie.

Als ik kan kiezen tussen verschillende personen waaronder een man die tot nu toe gewoon normaal over komt en als iemand die zal helpen, een meisje die de eerste dag al loopt te janken, een oude vrouw die bij de eerste opdracht al verkeerd loopt, een vrouw die steeds zeikt over dr schoenen aan of uit doen etc etc had ik niet die eerste er uit gestemd, ookal komen die anderen uit hetzelfde land.

Oké, en nu zeggen die laatste 3 allemaal te stemmen zoals jij wilt dat ze stemmen. Ze werken met jou samen om zo ver mogelijk te komen. Je weet dat de proeven na de samensmelting individueel worden en dat je ze alledrie aan kan. Die man die normaal over komt belooft jou helemaal niks en kan je dus niet vertrouwen in de komende stemmingen. Hij zou zomaar op jou kunnen stemmen en als hij nog een paar mensen aan zijn kant krijgt haal je de samensmelting misschien niet eens.

Wie stem je nu weg?
Nieky grab a life vest!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #10 Gepost op: 4-09-2011, 15:54:12 »
Een van de charmes van ER is namelijk altijd de onvoorspelbaarheid geweest en dat is nu precies wat hiermee verloren gaat.
Hier ben ik het mee eens. Het is nu namelijk al zeker dat zodra Kamp Zuid weer naar de Eilandraad moet, dat Lauretta wordt weggestemd  ::niet-ok::

Eigenlijk zouden de kampen eerlijker verdeeld moeten worden: op beide kampen 4 NL'ers (2 mannen, 2 vrouwen) en 4 BE'ers (2 mannen, 2 vrouwen) of: op het ene kamp alleen maar Nederlanders en op het andere kamp alleen maar Vlamingen. Dat zou in elk geval een eerlijkere strijd zijn.

Eigenlijk dien je in de 'kampenperiode' de zwaksten weg te stemmen, zodat je een sterk team overhoudt, waardoor je kansrijker bent in de proeven. Tijdens de 'samensmeltingsperiode' dien je je (directe) concurrenten uit te schakelen, zodat je een grotere kans maakt op de eindoverwinning als de finale naderbij komt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Heintje

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #11 Gepost op: 4-09-2011, 15:59:42 »
Hillo, zorgen dat je altijd bij de meerderheid van het aantal stemmen hoort? Hoe zie je dat voor je? Met spoed de Belgische nationaliteit aannemen?

Volgens mij redeneer jij een beetje tegen beter weten in en dat is je natuurlijk goed recht. Kennelijk neem jij hier genoegen mee, maar ik dus niet.
Complotten smeden heeft altijd bij ER gehoord, als onderdeel van. Je zag het ontstaan, je zag mensen erop reageren en zelf tegenallianties vormen en het voegde vaak iets toe aan de spanning.

Nu begint het al in aflevering 1, massaler dan ooit tevoren en héél toevallig - net als vorig jaar - alle Belgen op een Nederlander (A.L.L.E.). Op die manier zijn 'allianties' geen onderdeel meer, maar spelen de hoofdrol. En op die manier is een alliantie geen spannende factor meer, maar een downer. Als je daarvan houdt moet je vooral blijven kijken. Zo simpel is het;-)

@Tristan: maar het is toch eigenlijk verschrikkelijk jammer dat dit zo gaat nu? Want zoals SN al schreef: wat een heerlijke Belgen heeft ER niet gekend, die we nooit hadden willen missen en die gewoon normaal met Nederlanders omgingen!? Ik vind het echt heel erg jammer, deze ontwikkeling.
« Laatst bewerkt op: 4-09-2011, 16:03:49 door Heintje »

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #12 Gepost op: 4-09-2011, 16:14:52 »
Oké, en nu zeggen die laatste 3 allemaal te stemmen zoals jij wilt dat ze stemmen. Ze werken met jou samen om zo ver mogelijk te komen. Je weet dat de proeven na de samensmelting individueel worden en dat je ze alledrie aan kan. Die man die normaal over komt belooft jou helemaal niks en kan je dus niet vertrouwen in de komende stemmingen. Hij zou zomaar op jou kunnen stemmen en als hij nog een paar mensen aan zijn kant krijgt haal je de samensmelting misschien niet eens.

Wie stem je nu weg?

Ik denk de oude vrouw of die jankerd. :) Ik zou namelijk gewoon zelf stemmen op degene die ik zwak vind en dus voor mij op het eiland niks toevoegt. Ik zou ook nog geen afspraken/complotten maken met iedereen. Hooguit met 1 of 2 vrienden erover praten en misschien iets bedenken.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #13 Gepost op: 4-09-2011, 16:27:23 »
Hillo, zorgen dat je altijd bij de meerderheid van het aantal stemmen hoort? Hoe zie je dat voor je? Met spoed de Belgische nationaliteit aannemen?

Je blijft veel te veel in het nationaliteitengedoe hangen. Zoals ik al zei, het is niet gevormd op basis van nationaliteit, maar op basis van vertrouwen. En zoals ik ook al eerder zei is er op meerdere manieren vertrouwen op te bouwen. Als Sipke aggresiever had gespeeld had hij wellicht ook een alliantie kunnen vormen met alle mannen. Of hij + de vier vrouwen. Of hij en Lauretta + de Kobe en dinges. Er zijn zoveel mogelijkheden, maar het gebeurde niet. Dat is niet alleen doordat de rest belgisch is, maar ook voor een groot deel te danken aan Sipkes manier van spelen. Ik zeg niet dat het anders gegaan was als hij wel vanalles geprobeerd had (misschien heeft hij dat ook wel, we hebben het alleen niet gezien), maar het is veel te simpel om het puur op het Belg zijn te gooien. Het blijven 6 mensen die elkaar meer vertrouwen dan dat ze de andere twee vertrouwden en hoe die band gevormd wordt doet er niet toe.

En op die manier is een alliantie geen spannende factor meer, maar een downer. Als je daarvan houdt moet je vooral blijven kijken. Zo simpel is het;-)

Dat hoeft niet, want het mooie aan allianties is dat ze zich vroeg of laat tegen elkaar gaan keren. Mensen springen over naar een andere alliantie en de macht op het eiland verschuift wederom.

Ik denk de oude vrouw of die jankerd. :) Ik zou namelijk gewoon zelf stemmen op degene die ik zwak vind en dus voor mij op het eiland niks toevoegt. Ik zou ook nog geen afspraken/complotten maken met iedereen. Hooguit met 1 of 2 vrienden erover praten en misschien iets bedenken.

Goed, dan was de oude vrouw weggeweest. De keer daarop verloren jullie weer en moesten jullie weer naar de eilandraad. De jankerd is weg. De keer daarop weer en de schoenenvrouw is weg. Jullie zijn nog met 5 en Sipke zit er nog in, die jou niks beloofd heeft. 3 stemmen is voldoende om weggestemd te worden. Sipke besluit dat jij teveel concurrentie bent en keert zich tegen jou. Toevallig heeft hij een goede band met Lauretta, dus dat zijn al 2 stemmen tegen je. De rest van de belgen vertrouwt jou voor geen meter meer, want jij baseert je stem op wie je het zwakst vindt en dat zouden zij best wel eens zelf kunnen zijn. Met 4 stemmen tegen vertrek jij van het eiland.

Dit is dan zomaar een samenloop van omstandigheden die had kunnen plaatsvinden. Er zijn nog 100 mogelijke scenario's, maar het punt is dat je geen controle hebt over het spel. Kobe en dinges hebben door het wegstemmen van Sipke volledig controle over hun spel en hebben daardoor de best mogelijke zet gedaan.
Nieky grab a life vest!

Offline Heintje

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #14 Gepost op: 4-09-2011, 16:28:48 »
Okay Hillo, veel kijkplezier nog dan ::zwaai::

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #15 Gepost op: 4-09-2011, 16:31:17 »
Bedankt, ik verheug me wel op de rest van dit seizoen ::jaja:: Hopelijk weet Lauretta eea op gang te zetten bij de vrouwen daar ::ok::
Nieky grab a life vest!

Offline Heintje

  • Forumlid
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #16 Gepost op: 4-09-2011, 16:57:31 »
Sorry nog één vraag, Hillo: Stél dat onomstotelijk vaststaat dat Sipke Jan is weggestuurd alleen maar omdat het een Nederlander is. Zou je dat prima vinden, als onderdeel van het spel?

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #17 Gepost op: 4-09-2011, 17:04:58 »
Die vraag vind ik dusdanig irrelevant dat ik daar lastig antwoord op kan geven, maar ik zal het proberen uit te leggen.

Stel dat het puur was omdat hij Nederlander was, losstaand van het spel en puur bedoeld om te discrimineren, dan zou ik dat heel dom vinden van de rest. Je bent er om het spel te spelen, niet om iemand te pesten.

Maargoed, dat was hier totaal niet het geval, want het staat niet los van het spel. Het was een gamemove. En ik vind het inderdaad prima dat de alliantie gebaseerd is op nationaliteit, maar ik kan je met 100% zekerheid melden dat het niet zozeer de nationaliteit zelf is als de band en het vertrouwen die daar onlosmakelijk aan verbonden zijn.
Nieky grab a life vest!

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #18 Gepost op: 4-09-2011, 17:09:39 »
Goed, dan was de oude vrouw weggeweest. De keer daarop verloren jullie weer en moesten jullie weer naar de eilandraad. De jankerd is weg. De keer daarop weer en de schoenenvrouw is weg. Jullie zijn nog met 5 en Sipke zit er nog in, die jou niks beloofd heeft. 3 stemmen is voldoende om weggestemd te worden. Sipke besluit dat jij teveel concurrentie bent en keert zich tegen jou. Toevallig heeft hij een goede band met Lauretta, dus dat zijn al 2 stemmen tegen je. De rest van de belgen vertrouwt jou voor geen meter meer, want jij baseert je stem op wie je het zwakst vindt en dat zouden zij best wel eens zelf kunnen zijn. Met 4 stemmen tegen vertrek jij van het eiland.

Dit is dan zomaar een samenloop van omstandigheden die had kunnen plaatsvinden. Er zijn nog 100 mogelijke scenario's, maar het punt is dat je geen controle hebt over het spel. Kobe en dinges hebben door het wegstemmen van Sipke volledig controle over hun spel en hebben daardoor de best mogelijke zet gedaan.

Nou dat is dan heel jammer. Gelukkig kan niemand voor eeuwig in het spel blijven en daarnaast heb ik het spel dan gespeeld zoals ik denk dat het het beste is dus naar huis/de grot gaan vind ik dan niet erg.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline hillo

  • Winnaar The Big Puzzle 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tequila! Booyah.
Re: Wat te doen met de Belgen?
« Reactie #19 Gepost op: 4-09-2011, 17:21:24 »
Nou dat is dan heel jammer. Gelukkig kan niemand voor eeuwig in het spel blijven en daarnaast heb ik het spel dan gespeeld zoals ik denk dat het het beste is dus naar huis/de grot gaan vind ik dan niet erg.

Maar waarom neem jij het mensen die het op een andere manier willen spelen (waarop zij denken dat dat de beste manier voor hen is) dan wel kwalijk?
Nieky grab a life vest!