Poll

Wat kies je indien je 1 van de 2 zou kunnen meenemen?

Zwitsers zakmes
Leatherman multitool (met tang)

Auteur Topic: 10 items.  (gelezen 16464 keer)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 items.
« Reactie #20 Gepost op: 3-11-2011, 15:54:39 »
en iets om een zeil te maken? Al zou je daar ook kleding voor kunnen gebruiken. Ik denk dat iets van parachutestof voor een tent interessanter kan zijn!

 ::ok:: Parachutestof is heel licht en makkelijk mee te werken, echter indien onbehandeld gaat het na een tijdje water doorlaten indien er soort een zakvorming is.  Als extra laag tussen een afdak van bladeren is het zeker doenbaar.

Parachutestof is ook ideaal om een hangmat van te maken.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 items.
« Reactie #21 Gepost op: 21-11-2011, 19:58:44 »
Sommige zaken komen ook veel terug en zie dat er mensen toch kiezen tussen een machete(in alle vormen) of een bijl. (met uitzondering diegene de 2 op zijn of haar lijstje heeft gezet. ;) )

--> ik heb intussen een poll eraan vastgeplakt:

Stel dat je slechts tussen 1 van deze 2 zou kunnen meenemen (gewicht en/of plaatsgebrek in of aan je rugzak) welke zou het zijn en waarom:
 

Persoonlijk zou ik gaan voor een machete met een zaagblad op de achterkant omdat je met deze toch veel verschillende dingen kan doen tov een bijl.
« Laatst bewerkt op: 21-11-2011, 20:02:02 door reaver »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: 10 items.
« Reactie #22 Gepost op: 23-11-2011, 11:16:09 »
Een machete is inderdaad multi-inzetbaar, in tegenstelling tot een bijl...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Brook

  • Forumlid
Re: 10 items.
« Reactie #23 Gepost op: 27-11-2011, 10:01:56 »
- Zwitsers Zakmes
- Vaststaand mes
- Machete
- Touw
- Vuurmaak-set (of iig een magnesiumstick)
- EHBO-set
- Vis-set
- Zeil/Plastic Zakken
- Muskietennet
- Pannetje (of mok/drinkfles combi)

Geen bijl omdat het goed/optimaal gebruiken van een bijl nogal wat vaardigheid vergt (meer dan een machete in mijn ogen) en op een tropisch eiland is een machete nuttiger/veelzijdiger dan een bijl.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 items.
« Reactie #24 Gepost op: 27-11-2011, 12:49:41 »
- Zwitsers Zakmes
- Vaststaand mes
- Machete
- Touw
- Vuurmaak-set (of iig een magnesiumstick)
- EHBO-set
- Vis-set
- Zeil/Plastic Zakken
- Muskietennet
- Pannetje (of mok/drinkfles combi)

Geen bijl omdat het goed/optimaal gebruiken van een bijl nogal wat vaardigheid vergt (meer dan een machete in mijn ogen) en op een tropisch eiland is een machete nuttiger/veelzijdiger dan een bijl.

Ik zie dat we praktisch een gelijkaardige keuze hebben gemaakt op het vast mes en zakmes na, de reden dat ik dit ingeruild heb voor een zaklamp is om 's nachts toch sneller iets van licht te hebben dat verder kan schijnen indien je een fakkel zou maken.  Een Leatherman waarvan met de tools vast kan zetten is praktisch gelijk aan een vast mes (je moet er natuurlijk niet op meppen om hout te splitsen) en heeft de diversiteit van een zwitsers zakmes. Ook de tang is handig om zaken te grijpen, die bv te heet of te scherp zijn.

Een bijl vergt idd meer ervaring in het hanteren, het enige voordeel misschien tegenover de machete is dat de bijl geschikter is om mee te gooien. 
Door een steen tussen een stok te binden kan men ook zo'n werpding maken ;)

Als machete heb gekozen voor de Hawke-chete: een kukhri-achtig model ontworpen door Mykel Hawke.
-->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

« Laatst bewerkt op: 27-11-2011, 12:57:06 door reaver »

Offline Brook

  • Forumlid
Re: 10 items.
« Reactie #25 Gepost op: 27-11-2011, 22:05:38 »
Ik zie dat we praktisch een gelijkaardige keuze hebben gemaakt op het vast mes en zakmes na, de reden dat ik dit ingeruild heb voor een zaklamp is om 's nachts toch sneller iets van licht te hebben dat verder kan schijnen indien je een fakkel zou maken.  Een Leatherman waarvan met de tools vast kan zetten is praktisch gelijk aan een vast mes (je moet er natuurlijk niet op meppen om hout te splitsen) en heeft de diversiteit van een zwitsers zakmes. Ook de tang is handig om zaken te grijpen, die bv te heet of te scherp zijn.

Een bijl vergt idd meer ervaring in het hanteren, het enige voordeel misschien tegenover de machete is dat de bijl geschikter is om mee te gooien. 
Door een steen tussen een stok te binden kan men ook zo'n werpding maken ;)

Als machete heb gekozen voor de Hawke-chete: een kukhri-achtig model ontworpen door Mykel Hawke.
-->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

De enige reden waarom ik een zwitsers zakmes heb verkozen boven een leatherman tool is dat ik er zelf prima ervaringen mee heb, maar dit kan inderdaad net zo goed een leatherman wave oid. worden, de tang daarvan is een goede toevoeging. Een zaklamp heb ik ook nog even aan gedacht, maar associeer dit toch een beetje met electronica.

Een vast mes vind ik wel erg fijn, want zelfs met vergrendeling heb ik met een vouwmes toch nooit echt het vertrouwen om er meer dan "kleine klusjes" mee te doen (zelfs al is het van goede kwaliteit), een vast mes geeft me dan toch een veel prettiger gevoel (en geen bewegende delen waar troep tussen kan gaan zitten).

Die machete ziet er goed uit, blits ding  ;).

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 items.
« Reactie #26 Gepost op: 27-11-2011, 23:57:16 »
De enige reden waarom ik een zwitsers zakmes heb verkozen boven een leatherman tool is dat ik er zelf prima ervaringen mee heb, maar dit kan inderdaad net zo goed een leatherman wave oid. worden, de tang daarvan is een goede toevoeging. Een zaklamp heb ik ook nog even aan gedacht, maar associeer dit toch een beetje met electronica.

Een vast mes vind ik wel erg fijn, want zelfs met vergrendeling heb ik met een vouwmes toch nooit echt het vertrouwen om er meer dan "kleine klusjes" mee te doen (zelfs al is het van goede kwaliteit), een vast mes geeft me dan toch een veel prettiger gevoel (en geen bewegende delen waar troep tussen kan gaan zitten).

Die machete ziet er goed uit, blits ding  ;).

Leuk, reactie te krijgen van een kenner  ;)

De Leatherman van keuze zou voor mij de Surge zijn met de eenvoudige reden dat men de diamantvijl kan uitnemen om het mes te slijpen, ook de lemmetten van de 2 messen zijn iets groter dan de Wave & Charge modellen.  Victorinox levert zeker goede messen af, maar ben reeds getuige geweest van enkele ongelukjes toen het onvergrendelbaar lemmet dichtging en er nog een vinger tussen zat  :o

Als men een waterdichte zaklamp met dynamo gaat vergelijken met een ander toestel dat AC stroom of batterijen nodig heeft vind ik het nogal vrij basic tegenover een gps, e-reader, mp3... opladen met zo'n zonnecel kan natuurlijk ook maar de vraag is hoe lang het zal meegaan in een vochtige, zoute omgeving?
Maar je hebt zeker een punt dit ff aan te kaarten  ;) in dat geval zou ik ook opteren voor een vast mes.


Een vast mes is idd een goede middelmaat om iets zwaarder werk mee te doen alsook het fijner werk, persoonlijk vind ik het mes van Mykel Hawke (ontwerper van die machete) zeker de moeite. Tops Hellion 2020 -->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Alsook de Extrema Ratio Ontos -->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
maar beiden, vooral de extrema hebben toch een aardig prijskaartje. ::oink::

Als het dan meer budgetgericht zou moeten, zou ik kiezen voor de Harsey hunter van Gerber
-->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Tot hiertoe heb ik nog geen vast mes gevonden dat qua budget, functionaliteit en design me volledig kan bekoren  :-\\


Welk merk en vast model geniet jouw voorkeur?



« Laatst bewerkt op: 28-11-2011, 19:46:03 door reaver »

Offline Brook

  • Forumlid
Re: 10 items.
« Reactie #27 Gepost op: 28-11-2011, 15:19:04 »
Leuk, reactie te krijgen van een kenner  ;)

Bedankt en eensgelijks, al zou ik mezelf toch meer omschijven als enthousiaste liefhebber dan een echte kenner  :P, er valt nog gigantisch veel te leren.

De Leatherman van keuze zou voor mij de Surge zijn met de eenvoudige reden dat men de diamantvijl kan uitnemen om het mes te slijpen, ook de lemmetten van de 2 messen zijn iets groter dan de Wave & Charge modellen.  Victorinox levert zeker goede messen af, maar ben reeds getuige geweest van enkele ongelukjes toen het onvergrendelbaar lemmet dichtging en er een nog een vinger tussen zat  :o

Au inderdaad  :-X. Door dit soort verhalen en ongelukjes komt het dat ik toch een verminderd vertrouwen heb in het wat intensiever gebruiken van een vouwmes, welk merk dan ook. Zelf gelukkig geen ervaring met ongelukken, maar heb ook genoeg gehoord van beveiligingen die niet goed werken/stukgaan. Maargoed, het is immers een "extra" veiligheid bovenop het verstandig omgaan met een mes.

Een vast mes is idd een goede middelmaat om iets zwaarder werk mee te doen alsook het fijner werk, persoonlijk vind ik het mes van Mykel Hawke (ontwerper van die machete) zeker de moeite. Tops Hellion 2020 -->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Alsook de Extrema Ratio Ontos -->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
maar beiden, vooral de extrema hebben toch een aardig prijskaartje. ::oink::

Als het dan meer budgetgericht zou moeten, zou ik kiezen voor de Harsey hunter van Gerber
-->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Tot hiertoe heb ik nog geen vast mes gevonden dat qua budget, functionaliteit en design me volledig kan bekoren  :-\\


Welk merk en vast model geniet jouw voorkeur?


Tjah, zoveel moois, zo weinig geld  :P. Ben er zelf ook nog niet over uit, maar ik hoop toch eens een Fallkniven F1 in m'n bezit te krijgen. Ook niet de goedkoopste, maar hoor er eigenlijk alleen maar zeer positieve ervaringen mee. Het beetje "basic" design ervan vind ik toch ook wel wat hebben.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 items.
« Reactie #28 Gepost op: 28-11-2011, 20:22:50 »
Tjah, zoveel moois, zo weinig geld  :P. Ben er zelf ook nog niet over uit, maar ik hoop toch eens een Fallkniven F1 in m'n bezit te krijgen. Ook niet de goedkoopste, maar hoor er eigenlijk alleen maar zeer positieve ervaringen mee. Het beetje "basic" design ervan vind ik toch ook wel wat hebben.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Het kan ook goedkoper hoor.  ::jaja::

Persoonlijk heb ik goede ervaring met "Mora Of Sweden" messen... heb hetzelfde model dat Cody Lundin gebruikt in Dual Survival en hier slechts 4 euro voor betaald,  zeer scherp maar het grote nadeel is dat het vrij snel roest dus in tropisch zeeklimaat is dit zeker niet het ideale mes
-->
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Er bestaat van Mora ook een RVS survivalmes met slijpsteen en vuurstaal aan maar daar betaal terug meer voor (75 euro).
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)


Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 items.
« Reactie #29 Gepost op: 8-12-2011, 19:31:13 »
Meerdere mensen kiezen dus voor een machete

Machete    - 10 (90.9%)
Bijl            -  1 (9.1%)

Tijd voor een andere poll-vraag

Zwitsers zakmes


of

Leatherman multitool.


« Laatst bewerkt op: 8-12-2011, 19:37:04 door reaver »

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: 10 items.
« Reactie #30 Gepost op: 8-12-2011, 19:39:23 »
Heb er geen verstand van, maar het ziet eruit alsof je met de tweede meer kan dan met de eerste ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 items.
« Reactie #31 Gepost op: 8-12-2011, 19:53:45 »
Het basispricipe van de meeste Leathermantools is een tang met een mes bij de hand te hebben indien gewenst zijn er nog vele verschillende modellen op maat.

Ik heb nu wel van elk het type gekozen die ik het geschiktste vond om mee te nemen naar een eiland, maar er zijn nog meer basic en uitgebreidere modellen van beide. 
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Er zijn natuurlijk ook nog andere kwalitatieve merken, maar het gaat em dus meer om de vraag:
Wil je extra materiaal rond een tang of extra materiaal in de vorm van een zakmes.  ;)



« Laatst bewerkt op: 8-12-2011, 20:48:23 door reaver »