Auteur Topic: Ideeënbus ER 2014  (gelezen 5245 keer)

Offline klimmer

  • Forumlid
Ideeënbus ER 2014
« Gepost op: 14-11-2013, 14:29:52 »
Zoals we weten krijgt Robinson volgend jaar weer een seizoen, met de presentatie wissel van Evi naar Nicolette.

Welke twists zou jij graag willen zien of juist niet in ER2014?

mijn lijstje:
- weer terug naar 48 dagen en onbekende deelnemers
- exile eiland
- geen winnaarseiland en samensmeltings twist
- fysieke proeven
-verliezerseiland o.i.d. wellicht ook na de samensmelting

meer kan ik zo niet bedenken, en jullie?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #1 Gepost op: 14-11-2013, 14:51:52 »
Leuk topic!

Allereerst wil ik graag de stembrieven weg en de immuniteitsmunten terug. Ik vind het in het spel niet leuk dat één persoon een ander naar huis kan sturen (door meteen 10 stembrieven in te zetten). Liever dat je jezelf kunt beschermen in plaats van iemand anders doelgericht te elimineren.

Een tweede: kandidaten moeten ook later in het spel voordeeltjes kunnen krijgen en niet alleen tijdens de eerste proef (iemand die in de allereerste proef slecht scoort heeft daar de rest van de expeditie last van, erg jammer), dus bijvoorbeeld extra immuniteitsmunten die later in het spel ingebracht worden.

Een keer een expeditie zonder kans om terug te keren: kandidaten gaan er nu bijna bij voorbaat al vanuit dat er wel een tweede kans is, waardoor het winnen van proeven op de een of andere manier minder belangrijk lijkt.

En dan voor de afleveringen: ik zou graag een iets completer beeld krijgen van de kandidaten, nu komen er vriendschappen uit de hoge hoed (bijv. Geza en Kees) zonder dat wij daar als kijkers ooit iets van gezien hebben. Ook zie ik graag wat meer dagelijkse tafereeltjes, eten zoeken, koken, hut bouwen etc.

Wat ik graag wil houden: de proeven! Dit jaar zijn de proeven echt van uitzonderlijk hoge kwaliteit en heel mooi in beeld gebracht, geweldig!

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #2 Gepost op: 14-11-2013, 15:29:59 »
Helemaal eens met Jolmolletje, met name de hoeveelheid aan stembrieven is bepalend voor het verloop, die moeten er echt uit volgende keer.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #3 Gepost op: 14-11-2013, 15:45:11 »
Gewoon terug naar hoe het de eerste paar seizoenen was.

1) Geen BN'ers. Die verzieken de boel echt doordat ze elkaar vaak al kennen.
2) 48 dagen
3) 2 proeven per aflevering. De 1e om het verblijf in de expeditie te veraangenamen (eten, bad, telefoontje naar huis etc) en de 2de als immuniteitsproef.
4) Iedereen gewoon 1 stem. Hooguit eens een extra stem te winnen, maar niet iedereen tig stembriefjes.
5) 2 Eilanden, maar een extra afvallerseiland (zoals bijv. de mangrove waar Klaar en Ernestine zaten, of Harimau waar Douwe bij Esther en Marnix kwam, of Gual van het jaar van Bjorn en Ilona) vind ik altijd wel leuk. Maar er moet wel wat interessant materiaal vanaf komen. Niet nu net als van Zimra waar we amper wat van zagen.

Overigens kom je bij de BN'ers niet de typejes ala Bjorn, Nolleke, Klaar e.d. tegen ;) En dat is toch wel wat de expeditie maakt eigenlijk ;)
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2013, 15:45:53 »
O ja, en alsjeblieft Evi als presentatrice!!
Het beste was Ernst-Paul met Evi geweest, maar helaas.... Maar alsjeblieft dan niet Evi ook nog vervangen!
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #5 Gepost op: 14-11-2013, 15:46:58 »
Ik sluit me aan bij wat tot nu toe gezegd is, vooral dat de aflevering een vollediger beeld moeten geven van alle aspecten van de expeditie. Soms heb ik echt het geval dat er buiten beeld gewoon een snackbar staat zo weinig Robinson is het nu. Minder focus op het spel binnen het spel.

Een afvallers eiland zou ik enkel voor de samensmelting willen zien. Zo heeft iedere deelnemer toch nog een aanzienlijke tijd aan de expeditie deel kunnen nemen en is de druk hoog na de samensmelting. Daarna vind ik het systeem uit 2009 en 2010 heel goed. Iedereen krijgt 2 stemmen, en moeten op 2 mensen stemmen. De 2 spelers met de meeste stemmen (soms zijn dit er bij gelijk aantal stemmen meer dan 2) moeten dan naar een proef en de verliezer vertrekt uiteindelijk. Die proef moet natuurlijk voor iedereen te doen zijn, maar zo voorkom je dat complotten een te makkelijk middel worden om ver te geraken.

Oh ja, de terugkeer van de Robinsonproef natuurlijk. De proeven van nu zijn inderdaad uitstekend, maar ik mis dat er proeven zijn met een andere inzet.

Chico!

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #6 Gepost op: 14-11-2013, 15:58:29 »
Nou als het aan mij ligt mogen de immuniteitsmunten ook terug volgende jaar. Maar dan puur voor de afwisseling, ik vond het zo met die extra stemmen ook wel wat hebben. Anders is misschien max. 2 extra stemmen per stemronde een idee?

Verder is een afvallerseiland na de samensmelting ook weer een idee. Zodat er nog een extra finalist mee speelt.

Een leuke twist met (immuniteits)munten zou zijn dat er voor de samensmelting een munt op het eiland te vinden is die direct toegang geeft tot de samensmelting. Of in het begin rond elk kamp een munt verstoppen die 5 extra stemmen waard is...

Enneh... denk als deelnemers eens aan Kraantje Pappie, Tim Haars, Emile Ratelband, Yevgenia Parakhina, Teun de Nooijer, DJ Sven (Holiday Rap), Pernille La Lau en oud-kooivechtster Irma Verhoeff. Zeker met die laatste krijg je vuurwerk denk ik, een beresterke vrouw die volgens mij haar mond niet schuwt!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #7 Gepost op: 14-11-2013, 17:32:12 »
Precies alles wat Cynneke zegt eigenlijk ::jaja::. Ik vind het afvallerseiland ook een leuke toevoeging. Kandidaten die vroeg afvallen zie je zo weinig van en dat is jammer. Als ze dan een tweede kans hebben kunnen ze zichzelf toch nog bewijzen.

En inderdaad het moet wel spannend zijn. De grot was bijv. een super leuk idee. Alleen jammer dat de BNérs het verprutste door allemaal op te geven.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #8 Gepost op: 14-11-2013, 18:07:03 »
- Geen extra stemmen, een tactische speelwijze kan beter worden nagestreefd door middel van (type)casting en spelwendingen. Momenteel zijn extra stemmen te doorslaggevend.

- De terugkeer van het jurysysteem, het sociale spel wordt vele malen complexer en dus interessanter op het moment dat de finalisten aan het einde van het spel verantwoording dienen af te leggen.

- De kandidaten veelvuldiger met dilemma’s confronteren. Het winnende team laten kiezen tussen een beloning (versterking) voor het eigen team of een straf (verzwakking) voor het andere team. Of tijdens proeven: meerdere wegen of handelswijzen die naar de winst kunnen leiden, afleidingstactieken van de productie in de vorm van voedsel of een kort bericht van het thuisfront.

- In beginsel minder voedsel beschikbaar stellen en in plaats daarvan de kandidaten meer hulpmiddelen en mogelijkheden geven om zelf voedsel te vergaren. Eilandexpedities kunnen gestimuleerd worden door een beloning in het vooruitzicht te stellen (een fruitboom, loslopende kippen, een zogenaamd aangespoelde schatkist etc.)

- Meer proeven die uitmonden in een fysieke uitputtingsslag, geef kandidaten de gelegenheid om de grenzen van hun kunnen te benaderen en wellicht te overschrijden.

- Een ban op het woord complot voor het aankomende presentatie duo vanwege de vele negatieve connotaties, een 'alliantie' is neutraler en dekt de lading beter.

- Geen herkansingen: wie weggestemd wordt verlaat ALTIJD het spel. Geen productionele ingrepen met terugwerkende kracht en geen afvallerseiland.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #9 Gepost op: 14-11-2013, 18:38:49 »
een vast moment waarop die enkele deelnemer die ècht niet meer wil, de expeditie kan verlaten.
er was eens......

Offline Emiel.B.

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #10 Gepost op: 14-11-2013, 21:22:42 »
een vast moment waarop die enkele deelnemer die ècht niet meer wil, de expeditie kan verlaten.

één moment in de hele expeditie bedoel je? Hoe zie je dat voor je.. iemand die op dag 3 wil vertrekken maar moet wachten tot dag 10? Zal die alles daar maar ff aan gort slaan...

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #11 Gepost op: 14-11-2013, 22:04:30 »
één moment in de hele expeditie bedoel je? Hoe zie je dat voor je.. iemand die op dag 3 wil vertrekken maar moet wachten tot dag 10? Zal die alles daar maar ff aan gort slaan...

Iedereen die vrijwillig vertrekt komt in een kooi op Duivelseiland terecht en wordt daar met een minimale voorraad aan water en rijst opgesloten totdat de Expeditie officieel voorbij is. Ik vermoed dat er weinig opgevers zullen zijn!
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #12 Gepost op: 14-11-2013, 22:09:07 »
 ::hug::

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #13 Gepost op: 14-11-2013, 22:29:47 »
een vast moment waarop die enkele deelnemer die ècht niet meer wil, de expeditie kan verlaten.

bedoel eigenlijk dat er voor de samensmelting zo'n moment zou moeten zijn.. en dan niet tijdens een eilandraad, maar gewoon.. wil je naar huis, dan kun je NU vertrekken.. niet straks, over een uur, morgen of wanneer het jou uitkomt, maar wanneer het de productie uitkomt

en na de samensmelting heb je pech en blijf je maar
er was eens......

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #14 Gepost op: 14-11-2013, 22:38:27 »
Hehe, "Je wilt naar huis? Prima, daar is de zee ... succes."

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #15 Gepost op: 15-11-2013, 08:54:10 »
Hehe, "Je wilt naar huis? Prima, daar is de zee ... succes."
::rofl:: ::ok::
I will follow my inner gold

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #16 Gepost op: 15-11-2013, 12:40:31 »
Ik wil de veiling terug die ze vroeger hadden. Dat ze konden bieden op eten en daar dan belachelijk veel geld aan spendeerden. Ook wil ik terug naar een finale stemming door alleen de deelnemers na de samensmelting (dus niet door de kijkers).  :D

Offline credo93

  • Forumlid
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #17 Gepost op: 15-11-2013, 12:46:59 »
Sowieso nooit meer een ER openen met een proef waarbij de winnaar direct een plekje krijgt in de samensmelting... het was leuk voor de verandering om te zien wat er met de winnaar gebeurt zodra de samensmelting daar is... nu weten we het wel en het blijft vreselijk oneerlijk voor de andere kandidaten.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #18 Gepost op: 16-11-2013, 20:43:36 »
Over de proeven:

- Robinsonproeven terug
- Meer variatie in de proeven! Uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen worden deze serie nauwlijks getest.
- Proeven met daarin de mogelijkheid om je tegenstander te saboteren (denk aan extra gewichten bij je tegenstander hangen)

Over de tactische spelelementen:

- Geen extra stembriefjes
- 1 Immuniteitsmunt in het spel vanaf het begin
- Kleine immuniteitsmunten om stemmen op jou ongeldig te doen verklaren

Over terugkomen ja/nee

- Wel een afvallerseiland, maar dan in het duel niet steeds dezelfde proef.


Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ideeënbus ER 2014
« Reactie #19 Gepost op: 25-11-2013, 17:26:26 »
Ja het afvallers-eiland moeten ze inderdaad langer erin houden, vind die afvaller-duels in Survivor daarnaast toffer, zitten meer uithoudings-vermogen challenges tussen.

En ook meer puzzels zitten daarin, dat houdt het gewoon eerlijk voor iedereen (of je moet nou net ff heel slecht in puzzels zijn).
Maarja, het afvallerseiland bij survivor kunnen ze beter helemaal weglaten.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.