Auteur Topic: aflevering 15 - 10 december 2015  (gelezen 54311 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #60 Gepost op: 12-12-2015, 13:02:46 »
Eindelijk de aflevering kunnen bekijken.

Ik vind het zo jammer dat ze iedere keer weer hetzelfde trucje uithalen bij de editing. Anna zegt voor de proef 'dit is echt zo niets voor mij'. En de andere twee zeggen dat ze wel goed zijn in kompas lezen en zo. Dan weet je al dat Anna iig door is. Zo jammer (en opvallend dat dat niet genoemd is hier, ik weet zeker dat er meer zijn die dit trucje inmiddels door hebben).

Ik vond het een leuke proef. Misschien niet zo spectaculair om te zien, maar wel iets Robinsonnerigs: kaartlezen, kompas gebruiken, schatzoeken. Ik vind meer proeve dit jaar passen bij het Robinson zijn, zoals het vuur maken en het hengelen al eerder ook een keer. Wel opvallend dat er gewoon geen eet-proef in zat dit jaar! En geen evenwichtsbalk, thank God.

De reactie van Klaas op Danny was veelzeggend, en stak nogal af bij de reacties van Amara en Oscar. Klaas laat zich op dat soort momenten erg kennen.

Ik vind het echt ongelooflijk dat Klaas, en ook wel Oscar, gewoon geen moment heeft bedacht dat er een afvallerseiland zou zijn. Als je ER een beetje volgt weet je dat de laatste jaren altijd een finaleproef met 3 kandidaten wordt gespeeld. Dit moet je als kandidaat echt zien aankomen hoor, een afvaller die terugkomt in de finale.

Ingewikkelde finaleproef, maar wel heel leuk. Geen puzzel dit jaar, maar een som. Iets met dingen onthouden, altijd moeilijk na een maand hongerlijden en tijdens flinke fysieke inspanning. Hengelen en vuur maken. En aan het einde van die krachtsinspanning dan een toren bouwen. Klinkt suf, is natuurlijk veel minder spectaculair dan een vuur maken door pijlen te schieten en zo. Maar wat mij betreft wel een vooruitgang, want veel minder lucky shot-mogelijkheden.

Ik vind het al met al echt wel een leuk jaar, met over het algemeen goeie proeven. En enorme mindfucks, met de verschillende teams voor de samensmelting, het idee dat je naar huis gaat maar dan toch blijft, de paar extra stemmen die ze kregen wat ertoe leidde dat ze totaal onverantwoord met stemmen gingen smijten, verschillende kandidaten die enkele dagen alleen op een eiland moeten verblijven (wat bij Marjan betekende dat ze niets kon doen, lekker relaxen, maar voor Danny toch wel afzien was), een afvallerseiland na de samensmelting wat echt zoveel leuker is dan ervoor, etc etc.
Echt zoveel beter dan vorig seizoen, goed gedaan programmamakers!
Keep calm and eat chocolates!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #61 Gepost op: 12-12-2015, 13:13:06 »
Als dit gangbaar in jullie leven is om mensen te beoordelen, dan heb ik een zwaar hoofd in m.b.t. de mensen waarmee jullie een privé-relatie denken aan te kunnen gaan. Om over de kwaliteit daarvan maar niet te spreken.
Zoals eerder gezegd ER is niet het echte leven. ER is een spel , een amusementsprogramma. Hoe ik naar de ER kijk heeft niets te maken met hoe ik naar de echte wereld kijk ::niet-ok::.

Citaat
ER bestaat bij de gratie van "aparte" mensen. Zonder hen was het een saai spelprogramma.
Door die "apartelingen" zo te bekritiseren, geeft men alleen maar aan, dat men mensen wil, die in een burgerlijk-mannetjes malletje passen (eigenlijk, dat we ZELF vreselijk "middle-of-the-road" zijn.)
Wat ook helemaal nergens op slaat want de grote favoriet dit seizoen was Ryanne, die alles behalve in het burgelijk plaatje past. Die is juist heel erg anders dan de rest en dat maakte haar leuk.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #62 Gepost op: 12-12-2015, 13:33:40 »
Ik vind het echt ongelooflijk dat Klaas, en ook wel Oscar, gewoon geen moment heeft bedacht dat er een afvallerseiland zou zijn. Als je ER een beetje volgt weet je dat de laatste jaren altijd een finaleproef met 3 kandidaten wordt gespeeld. Dit moet je als kandidaat echt zien aankomen hoor, een afvaller die terugkomt in de finale.
Daar hebben ze toch ook al over gespeculeerd? Maar de praktijk (voor Oscar) is toch altijd net verrassender dan je dacht. Ik vond de quote van Klaas "Goh, nog een eiland? Echt een verrassing voor mij" een beetje overkomen alsof 'ie het van de productie moest zeggen. In ieder geval niet heel gemeend.
Zoals eerder gezegd ER is niet het echte leven. ER is een spel , een amusementsprogramma. Hoe ik naar de ER kijk heeft niets te maken met hoe ik naar de echte wereld kijk ::niet-ok::.
Toch heeft je mensbeeld invloed op hoe je ER kijkt. Hoe beter je in staat bent om mensen in het dagelijks leven open-minded te benaderen, hoe beter je dat ook kan tijdens Expeditie Robinson. Dat wil niet zeggen dat het één op één hetzelfde is, maar het punt van Brinta is denk ik wel dat dat ergens samenhangt. Of in ieder geval niet wenselijk is áls dat zo zou zijn.
...óf niet!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #63 Gepost op: 12-12-2015, 14:17:09 »
Toch heeft je mensbeeld invloed op hoe je ER kijkt. Hoe beter je in staat bent om mensen in het dagelijks leven open-minded te benaderen, hoe beter je dat ook kan tijdens Expeditie Robinson. Dat wil niet zeggen dat het één op één hetzelfde is, maar het punt van Brinta is denk ik wel dat dat ergens samenhangt. Of in ieder geval niet wenselijk is áls dat zo zou zijn.

Dat je mensbeeld invloed heeft op hoe je naar ER (en eigenlijk alles) kijkt kan ik in meegaan. Maar de connectie met het 'gelijk beter in staat bent om mensen in het dagelijks leven open-minded te benaderen' ontgaat me.



Ik vind het echt ongelooflijk dat Klaas, en ook wel Oscar, gewoon geen moment heeft bedacht dat er een afvallerseiland zou zijn. Als je ER een beetje volgt weet je dat de laatste jaren altijd een finaleproef met 3 kandidaten wordt gespeeld. Dit moet je als kandidaat echt zien aankomen hoor, een afvaller die terugkomt in de finale.


Misschien hadden beide heren in voorgaande jaren niet zo heel veel tijd en interesse om ER te volgen.


Wat me opviel bij de finaleproef was dat Amara steeds met de kokosnoot onder haar arm door die tunnel dook, terwijl de andere twee hem vooruit gooiden. Ik denk dat ze daar best tijd heeft verloren.
er was eens......

Offline Spiegelbeeld

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #64 Gepost op: 12-12-2015, 17:10:21 »

Wel on topic, op naar de finale, gelukkig zonder Klaas, helaas ook zonder vele kandidaten die er eigenlijk wel hadden horen te staan.
« Laatst bewerkt op: 12-12-2015, 17:23:03 door Stormpie »

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #65 Gepost op: 12-12-2015, 17:15:41 »
Toch heeft je mensbeeld invloed op hoe je ER kijkt. Hoe beter je in staat bent om mensen in het dagelijks leven open-minded te benaderen, hoe beter je dat ook kan tijdens Expeditie Robinson. Dat wil niet zeggen dat het één op één hetzelfde is, maar het punt van Brinta is denk ik wel dat dat ergens samenhangt. Of in ieder geval niet wenselijk is áls dat zo zou zijn.
Dus als jij een misdaadfilm kijkt dan denk je ook van "nou die man heeft een paar 100 mensen vermoord maar ze mogen niet zo gemeen over hem praten hoor" ::). Ja ER is met echte mensen en echte situaties, maar je kijkt erna als een film met personages. Zo wordt het ook gemonteerd, om iedereen in een bepaald licht te zitten die past bij het beeld dat ze willen overbrengen.

Daarnaast is het ook vrij menselijk om niet iedereen leuk te vinden. Dat heeft verder niets met open-minded kijken te maken. Wat voor mij ook meer inhoud dat je mensen niet beoordeeld op bijv. uiterlijk, religie, seksualiteit etc. maar op hun persoonlijkheid. De kritiek op Klaas is voornamelijk op zijn persoonlijkheid.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #66 Gepost op: 12-12-2015, 17:37:31 »
Dus als jij een misdaadfilm kijkt dan denk je ook van "nou die man heeft een paar 100 mensen vermoord maar ze mogen niet zo gemeen over hem praten hoor" ::). Ja ER is met echte mensen en echte situaties, maar je kijkt erna als een film met personages. Zo wordt het ook gemonteerd, om iedereen in een bepaald licht te zitten die past bij het beeld dat ze willen overbrengen.

Daarnaast is het ook vrij menselijk om niet iedereen leuk te vinden. Dat heeft verder niets met open-minded kijken te maken. Wat voor mij ook meer inhoud dat je mensen niet beoordeeld op bijv. uiterlijk, religie, seksualiteit etc. maar op hun persoonlijkheid. De kritiek op Klaas is voornamelijk op zijn persoonlijkheid.
Ik vind dat je iemands daden (of woorden) moet veroordelen, en niet de persoon zelf. En natuurlijk kunnen veel slechte woorden je beeld van iemand (terecht) negatief beïnvloeden. Maar hier is een soort Mattheüseffect van goede eigenschappen. Wie eenmaal een goede reputatie heeft, kan die alleen maar bevestigen en wie die niet heeft, kan het alleen maar fout doen. Hier gaat dan (meestal) wel een oorzaak aan vooraf, maar het wordt erger dan het zou moeten zijn naarmate je minder open-minded bent.
Kortom, iemand veroordelen moet redelijk blijven, en dat gebeurt m.i. hier niet. Dat het menselijk is iemand niet leuk te vinden betekent nog niet dat dat ook goed is.
...óf niet!

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #67 Gepost op: 12-12-2015, 18:46:45 »
Ik vind dat je iemands daden (of woorden) moet veroordelen, en niet de persoon zelf.

Maar waar is de mening over de persoon Klaas op gestoeld? Precies, de dingen die hij gezegd en gedaan heeft dus hij wordt hier wel degelijk om die dingen afgeknald hier.

Is die mening terecht? Dat weten we niet want we zien maar een paar minuten per dag uit het leven daar van iedere deelnemer maar toch zullen we zo'n mening vormen, daar ontkom je niet aan. Op een forum als dit beoordeel je wat je van de spelers gezien hebt, en dat betekent dat je de een geweldig vind en de ander een etter. Danny bijvoorbeeld vond ik in het begin leuk, toen steeds vervelender en toen hij eenmaal in z'n eentje zat wel oprecht respect gekregen. Weten we wie Danny is? Nee, dat lijkt me niet, maar we hebben een redelijk idee gekregen. Dat geldt voor alle deelnemers in meer of mindere mate. Wie je bent komt ook in een spel naar voren (misschien wel juist) zeker wanneer dit spel 30 dagen duurt.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #68 Gepost op: 12-12-2015, 19:35:58 »
Ik vond dit een superspannende aflevering, 2 leuke proeven!

Goddank viel Klaas af.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #69 Gepost op: 12-12-2015, 20:26:17 »
Maar waar is de mening over de persoon Klaas op gestoeld? Precies, de dingen die hij gezegd en gedaan heeft dus hij wordt hier wel degelijk om die dingen afgeknald hier.
Goed dat zal ik dan wel zijn. Dat ie respectloos reageerde op het vertrek van Danny, daar mag je hem gerust op afbranden wat mij betreft.

Maar
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Dit soort berichten vind ik veel te persoonlijk gericht worden. In het gros van deze berichten in dit topic geen argumentatie. Ik ga er zelf altijd van uit dat je iemand respectvol behandelt ook als 'ie er niet bij is. TV schept afstand, maar ik vind het raar om die te gebruiken om iemand af te knallen.
...óf niet!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #70 Gepost op: 12-12-2015, 21:13:14 »
je mag dus wel blij zijn als jouw favoriete kandidaat door is.... maar als je minst favoriete kandidaat afvalt mag je dat niet laten merken.

Ik heb wel degelijk onderbouwd waarom Klaas als kandidaat niet mijn favoriet was..

Ik weet niet of de balans zoek is. Klaas zit er natuurlijk al een hele tijd in, is veel en prominent in beeld en heeft gedurende de expeditie een aantal gedenkwaardige dingen gedaan. Dan loop je de kans op of veel kritiek of veel waardering. Bij hem sloeg de balans om door zijn uitspraken en acties. Onsportief in reacties richting de anderen, een beetje stiekem bij de gedenkwaardige N/n proef, stiekem bij het wegwerken van Kim en zelfs bij de halve finaleproef had ik het gevoel dat zijn felicitaties richting Anna en ook Amara niet gemeend waren. Ik proefde de ondertoon van.. Anna lag er toch uit, waarom moest die nu terugkomen. Nu zit ik niet in de finale. Het enige moment dat ik Klaas echt kon waarderen was toen hij, nav Rianne's opmerking over elkaar vertrouwen zei... dat moet je nooit doen he.. En vervolgens werd Rianne er uit gestemd.

Als ik dan naar Danny kijk, die toch echt rattig met complotten bezig is geweest, dan zie ik dat zijn felicitaties richting Anna wèl gemeend zijn. Danny zegt geen lelijke dingen over de medekandidaten. Uit alles spreekt respect voor de ander. Danny heeft een enorme overlevingsdrang, kan zich redden ondanks dat hij nauwelijks kan zwemmen. Danny is voor mij een winnaar. Dat Anna Klaas er uit geknikkerd  heeft zal Danny absoluut veel plezier gedaan hebben.
er was eens......

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #71 Gepost op: 12-12-2015, 21:57:33 »
Jeetje, wat een gedoe, als je overal een argumentatie bij moet zetten. Een groot deel hier vindt Klaas niet leuk om de gemene dingen die hij in de loop van het hele seizoen heeft gezegd. Prima toch? Sommige mensen spreken je aan, en sommige mensen niet. Daar is ook niet altijd per se argumentatie voor. Net als in het echte leven.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #72 Gepost op: 12-12-2015, 22:32:59 »
Ik zit even te denken wat ik nu allemaal gezegd heb. Ik geloof dat ik iets te veel in een discussie verstrengeld ben geraakt. Maar ik geloof dat ik er nog steeds achter sta. ::hypocriet::
je mag dus wel blij zijn als jouw favoriete kandidaat door is.... maar als je minst favoriete kandidaat afvalt mag je dat niet laten merken.
Dat is in het kort gezegd mijn mening inderdaad.

...en daarmee is voor mij de kous af.
...óf niet!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #73 Gepost op: 12-12-2015, 22:42:26 »
je mag dus wel blij zijn als jouw favoriete kandidaat door is.... maar als je minst favoriete kandidaat afvalt mag je dat niet laten merken.

Dat is in het kort gezegd mijn mening inderdaad.

...en daarmee is voor mij de kous af.

Ik geloof niet dat je daar achter staat... Meningen (zonder te kwetsen uiteraard) zijn er toch om te uiten, niet om weg te stoppen?

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #74 Gepost op: 12-12-2015, 22:53:09 »
we dwalen wel heel ver af van het onderwerp en dat is aflevering 15..

Klaas roept een hele hoop gevoelens los bij de kijker..
er was eens......

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #75 Gepost op: 12-12-2015, 22:57:41 »
Ik geloof niet dat je daar achter staat... Meningen (zonder te kwetsen uiteraard) zijn er toch om te uiten, niet om weg te stoppen?
Je hoeft niets op te kroppen, maar om het bewust te gaan uiten op een forum op internet... Daar heb ik mijn twijfels over. Ik hanteer voor mezelf de regel (of probeer dat de doen): Als je het niet recht in iemands gezicht durft te zeggen, zeg het dan ook niet achter iemands rug. Ik denk dat als Klaas dit zou lezen hij zich toch ergens gekwetst moet voelen. Aan een mening hebben ontkom je niet, maar hem uiten is een keuze.
...óf niet!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #76 Gepost op: 12-12-2015, 22:58:44 »
we dwalen wel heel ver af van het onderwerp en dat is aflevering 15.. 
Precies! Erg toffe halve finale-opdracht! Deed me aan WIDM denken ::love::
« Laatst bewerkt op: 12-12-2015, 23:05:26 door Pac-Mol »
...óf niet!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #77 Gepost op: 13-12-2015, 15:51:31 »
Je hoeft niets op te kroppen, maar om het bewust te gaan uiten op een forum op internet... Daar heb ik mijn twijfels over.
Dat is een beetje het doel van een forum, je mening geven over wat je ziet en in dit geval gaat het over mensen.

Ik denk dat het hier vooral vast ligt op hoe je naar het tv programma kijkt. Ik kijk naar een verhaal met personages, en de ene personage hou ik van, de andere is de tegenpool hier van. Ja in het verhaal kan je zeggen dat ik degene 'dislike' maar ik zie wel het grotere plaatje dat hij voor het verhaal en het seizoen erg belangrijk is. Als je dat niet kan scheiden kan dat erg hard over komen. Het is net zoiets als het spel zelf. De ene kan heel duidelijk onderscheiden dat het een spel is, er tactisch gespeeld wordt, dus dan maak je bepaald vuile moves die je in het echte leven niet zou maken. Anderen kunnen dit niet en blijven loyaal net zoals ze in het echte leven zouden doen.

Citaat
Ik hanteer voor mezelf de regel (of probeer dat de doen): Als je het niet recht in iemands gezicht durft te zeggen, zeg het dan ook niet achter iemands rug.

Dat is geen probleem, alleen gaat ie dat niet leuk vinden :P. Dus beter voor ons allemaal dat we hem dat niet gaan aandoen en het gewoon hier bespreken ;).
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #78 Gepost op: 13-12-2015, 20:10:05 »
Jeetje, wat een gedoe, als je overal een argumentatie bij moet zetten. Een groot deel hier vindt Klaas niet leuk om de gemene dingen die hij in de loop van het hele seizoen heeft gezegd. Prima toch? Sommige mensen spreken je aan, en sommige mensen niet. Daar is ook niet altijd per se argumentatie voor. Net als in het echte leven.
we dwalen wel heel ver af van het onderwerp en dat is aflevering 15..

Klaas roept een hele hoop gevoelens los bij de kijker..

Laten we het vooral oppervlakkig houden. Vooral als het eindelijk ergens over gaat.....  
Dan krijgen we i.i.g. geen hoofdpijn.  
Tot slot kunnen we ook altijd nog teruggrijpen op het politiek correcte "ik voel me gekwetst  :\'(", want de huidige mens is een een overgevoelig wezen met een huid als een teer vliesje. Elke tegenwind wordt persoonlijk genomen.
We kunnen echter alleen maar groeien, als we ideeën horen, die we daarvoor nog niet wisten.  ;)


Offline Brinta

  • Forumlid
Re: aflevering 15 - 10 december 2015
« Reactie #79 Gepost op: 13-12-2015, 20:10:39 »
Zoals eerder gezegd ER is niet het echte leven. ER is een spel , een amusementsprogramma. Hoe ik naar de ER kijk heeft niets te maken met hoe ik naar de echte wereld kijk ::niet-ok::.

Lieverd, de technische kant ervan zal ik je onthouden, maar jouw oordeel ontstaat in de grijze brij tussen de oren. Dat kun je niet op halve kracht zetten, maar ook kun je niet anders/beter/scherper oordelen, dan waar je op dat moment toe in staat bent.
Hoe meer alternatieve gedachten en ideeën je kunt meenemen (en dit is te leren), des te beter wordt je oordeel.
Kortom, jouw oordelend schrijven alhier heeft ALLES te maken met hoe jij in jouw dagelijkse leven naar de wereld kijkt.

Dus als jij een misdaadfilm kijkt dan denk je ook van "nou die man heeft een paar 100 mensen vermoord maar ze mogen niet zo gemeen over hem praten hoor" ::). Ja ER is met echte mensen en echte situaties, maar je kijkt erna als een film met personages. Zo wordt het ook gemonteerd, om iedereen in een bepaald licht te zitten die past bij het beeld dat ze willen overbrengen.
Natuurlijk mag jij een gemeen(d) oordeel over die moordenaar hebben. Of ER.
Dat heb je sowieso al, terwijl je naar die film kijkt. Dit kun je echt niet tegenhouden. Of je het uitspreekt of niet, maakt niet uit.
Raadzaam is om dit wél uit te spreken, omdat je daarmee met anderen van gedachte kunt wisselen.
De geschiedenis kent een aaneenschakeling van rampen en treurnis, omdat verboden was/werd zich te uiten. (dit geldt vooral voor 'foute' ideeën, die daarmee ondergronds gaan broeden en, nadat ze de kans krijgen, heel wat ellende teweegbrengen.)


Klaas werd gebruikt door 'de grote 3 van Zuid' (Sander, Kim & Amara) als stemvee in hun idee/besluit om gezamelijk naar de finale te gaan. Klaas was slim genoeg om dat in te zien, verhuisde naar het andere eiland om buiten schot te blijven en zijn positie te herzien. Na terugkomst heeft hij met list en huichel, al switchend, zich tot in de halve finale gered, waar hij zijn winst verspeelde door eigen slordigheid.
Anna is dus per geluk & met toeval in de finale terecht gekomen. Dit wordt hier door niemand genoemd, want over de eigen favoriet niets dan lof. Uiteraard.

Klaas zijn tactiek van sluwigheden leidt, éénzijdig bekeken, tot een negatief waarde-oordeel.
Echter, de anderen, dus ook jullie favorieten (!) hebben dit eigenhandig mogelijk gemaakt c.q. toegelaten.
Omdat:
1.ze het niet doorhadden
2 uit onverschilligheid
3.ze er zelf op dat moment voordeel bij hadden.
(doorgaans een combinatie van alle drie)

Je kunt nl. ook de gedachtedraad volgen, dat Ocscar, Amara en Anna (dus ALLE 3, die nu in de finale staan), daarin geslaagd zijn door op de trekhaak van anderen mee te liften.
Alle drie hebben nl. iedere keer de kastanjes door anderen uit het vuur laten halen.
Hierover zou je ook kunnen oordelen: dat is laf, opportunistisch, stiekem, nogal achterbaks, enz.

En dan komt dat zuivere beeld, dat men hun favoriet toedicht, al in een geheel ander daglicht te staan.
Dan wordt het al een stukje pijnlijker.
En daarvan/daardoor kun je als mens weer verder groeien.
Onze medemensen, inclusief wij zelf, zijn geen ééndimensionale wezens.

En dit geldt dus ook voor Ryanne:
Wat ook helemaal nergens op slaat want de grote favoriet dit seizoen was Ryanne, die alles behalve in het burgelijk plaatje past. Die is juist heel erg anders dan de rest en dat maakte haar leuk.

Het mag jou wel duidelijk zijn, dat Ryanne een iets gecompliceerdere persoonlijkheid heeft, dan de gemiddelde mens.
Niet voor niets werd zij zo emotioneel, tot tranen toe, toen ze merkte, dat ze geaccepteerd werd door de groep. Wat ze dus het liefste wil.
Erbij horen, gewaardeerd worden door anderen en lief gevonden worden.
Kortom, alle gevoelens die Jip & Janneke ook hebben. Ze is zo doorsnee, als jij en ik.

Oppervlakkig gezien lijkt ze een stoer wijf met woeste tattoos (dit is al een veeg teken aan de wand, die typisch genoeg heel erg lijken op de tattoos van die andere enorme schreeuwer met dat kleine hartje, Dennis onze presentator).
Ook doet ze wilde uitspreken over vingeren (poehpoeh, dapper hoor!?) en bralt over bier-zuipen (flinke meid, die durft !?)

Dit gedrag hanteert  ze in het begin, als ze nog niet 'ingeburgerd' is, en aan het eind, als ze zich weer buiten de groep geplaatst voelt, nadat  ze merkt, dat Oscar en Anna haar niet steunen.
En zij haar emotionele instorting meemaakt. Waarna ze weer teruggrijpt op haar bekende branie.
Eén grote façade voor een erg onzeker meisje.
Kortom, een heel gewoon meisje met hele burgerlijke emoties en behoeftes. Doorsnee burgerlijk tot & met!