Auteur Topic: Aflevering 14 - 8 december  (gelezen 43730 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #80 Gepost op: 10-12-2016, 13:38:58 »
Ik heb deze aflevering echt met verbijstering zitten kijken. Als eerste Jayjay die het spel moest verlaten, zó jammer! Daarna Thomas die meteen zijn belofte verbrak; zelden iemand zo snel zien veranderen van 'ik ben een man van mijn woord' naar een keiharde leugenaar. Als hij niet voor Bertie had willen strijden (wat natuurlijk zijn goed recht is in het spel), had hij niets moeten beloven. Knap dat Bertie hem zo aan zijn woord houdt. Daarna de immuniteitsproef waar een sterke man wéér in het voordeel is. Zo jammer dat de proeven telkens dezelfde Robinsonvaardigheden testen (kracht, uithoudingsvermogen, balgevoel). Hier hadden de dames weinig kans om de immuniteit te halen, waardoor de proef voor mijn gevoel niet echt eerlijk was. Meteen daarna een winnaarseiland met alle prijzen die je maar kunt bedenken, moesten die nog even getoond worden aan het publiek? Dit was nogal veel voor 2 personen; het was ook onnodig om alles in 1 keer weg te geven. En tot slot de stemmingsronde: ik begrijp Jessie's verbijstering helemaal. Ik denk dat zij serieus niet had kunnen verwachten weggestemd te worden, zeker niet na Anna's charmeoffensief. De stemming past helemaal in deze expeditie, maar ik vind het toch erg jammer! Ik denk dat ze tegen Thomas weinig kans maakt en er dus definitief uitligt.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #81 Gepost op: 10-12-2016, 15:29:06 »
misschien moeten we de vraag eens omdraaien.. Wat heeft Thomas gedaan om de titel Robinson 2016 te verdienen?
er was eens......

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #82 Gepost op: 10-12-2016, 21:21:36 »
of de meerderheid van de kijkers harde competitie wil zien valt te betwisten. Daar zou je een poll aan kunnen wagen. Zelf kijk ik liever naar een combinatie van overleven, groepsdynamiek, proeven en mooie beelden. Maar ieder die kijkt zal zijn of haar eigen voorkeur hebben.

er was eens......

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #83 Gepost op: 10-12-2016, 21:58:33 »
Bertie [...] maar ze is wel weggelopen voor de competitie, geheel vrijwillig. Daarom verbaast het mij, dat zij van iedereen zoveel coulance krijgt toebedeeld.

Ik ben het volledig met je eens dat Bertie erg passief is geweest met betrekking tot het spel spelen. Als iemand zo'n niet competitie lustige instelling heeft, maakt dat het zelfs niet eens leuk (erg saai) om naar te kijken. Ik wil fanatieke kandidaten zien die vol overgave en fanatisme het spel spelen. Toch wil ze wél de finale halen, anders had ze al opgegeven lijkt me. Enige competitie heeft ze dus wel (maar dan voor de proeven) ze wilde denk ik alleen niet in die groepsdynamiek zitten met alle tactische messen in elkaars rug, en dus liever het spel volbrengen alleen op het eiland. Daarmee heeft het vermoedelijk te maken waarom ze zichzelf opofferde.

Echter: dat neemt niet weg dat haar doorzettingsvermogen wel degelijk inspirerend is. Want je noemt het dan wel 'dat stilzitten geen kwaliteit is' maar dan sta je niet stil bij het mentale aspect van haar tijd op het afvallerseiland. Mentaal gezien vergt dat namelijk juist enorm veel doorzettingsvermogen: om totáál niks te doen te hebben, en alleen maar te wachten, wachten en wachten 24 uur per dag tot het over is. En bovendien ook zelfbeheersing: om niet op te geven. Ik denk dat je onderschat hoe zwaar het is om zolang alleen op een eiland te zitten in totale lichamelijke zwakte, met volle honger én in non-stop verveling. Plus het mentale aspect. Zoveel mensen hadden allang opgegeven. Dus én of dat respect verdiend!

Fysiek stilzitten is inderdaad geen inspirerende kwaliteit, mentaal doorzettingsvermogen echter wél. Dat je immers stilzit wil nog niet zeggen dat je mentaal moet vechten tegen hetgeen wat je moet doorstaan, en je daaraan lijdt. Kan ik je, sterker nog, uit ervaring garanderen... en dat verdient zeker lof!
 
« Laatst bewerkt op: 10-06-2019, 01:44:42 door good-riddance »

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #84 Gepost op: 11-12-2016, 00:13:30 »
@Good-Riddance:
ik ben het grotendeels met jou eens. Ook mbt mijn inconsequente redeneringen.
Bertie speelt het spel het slimste van allemaal. Gewoon niet aan de competitie meedoen en aan de zijlijn afwachten. En zo geen enkele hoofd- en spierpijn van complotten, proeven en stemrondes.
Wat haar vaardigheden betreft: Als stedeling ben je wellicht hier danig van onder de indruk, maar voor iemand van een boerderij is het allemaal basis-kennis & vaardigheid.
Dat zij hier vervolgens de hemel in geprezen wordt, kan ik dan ook niet vatten, want ze doet verder niets anders dan wat ze dagelijks ook al doet.

Ik ben juist wél iemand die strijd wil zien, liefst zo veel mogelijk. En dan is Bertie voor mij niet eens een anti-held, maar een non-held.
Dit programma is bedoeld als entertainment en de deelnemers zijn daarin de figuranten. En elke aflevering dienen ze zoveel mogelijk te 'presteren'.
Als haar tijd op afvallers-eiland nu die intensiteit had van wat Danny in de vorige editie meemaakte met al die ratten, nauwelijks slaap en dan iedere keer weer een afvallers-proef doen, dan was het een geheel ander verhaal.
Bertie is wat dat betreft een goudvis, die per dag 3 rondjes zwemt in een ronde vissenkom van 25 cm. Hartstikke spannend!  ::ohno:: Een non-figurant.

Van mij mag degene, die mij het meeste vermaakt, het langst erin blijven. Thomas was in eerste afleveringen bezig zo weinig mogelijk op te vallen en dus bijzonder saai (en mocht van mij daarom er toen wel uit) maar de aankomende afleveringen gaat hij de sleutelrol spelen. Eerst Jessie elimineren, dan terugkomen om vervolgens hopelijk Dio te verslaan, die zich in de finale alleen nog maar met tegenstanders heeft omringd, waarvan hij geen enkel gevaar heeft te duchten. Slim...maar saai voor het entertainment en dus mag hij van mij nu wel weer verliezen.
En of Thomas dan de winnaar gaat worden of wie dan ook, ist mir vollkommen Wurst.
Thomas gaat komende 2 afleveringen voor de meeste impact zorgen en dus is het prima, wanneer hij uiteindelijk wint. (Dan heb ik ook nog het genoegen, dat hier op het forum vele teleurgestelde gezichten rondlopen, als straf voor jullie afkeer voor een persoon o.b.v. een verleden, wat niet ter zake dient voor het programma)
Maar in de basis heb ik heb geen enkele favoriet. (En dus zijn mijn commentaren hier inconsequent, de ene keer voor, dan weer tegen)
De persoon boeit mij geen meter, zolang die mij maar kan entertainen. De enige reden om te blijven kijken. 

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #85 Gepost op: 11-12-2016, 01:38:51 »
Heeft hij doping gebruikt voor de proef tegen Jayjay?
God weet welke goddelijke genotsmiddelen daar allemaal groeien op dat eiland, verdoofd de expeditie doorkomen >:D

Verder wil ik wel zeggen dat ik juist blij ben met nogal recalcitrante "eenlingen" zoals jou Brinta, die niet bang zijn om tegen de stroom in te gaan en niet wijken voor wat de massa vind, ook al houdt dat onontkoombaar in dat ze dan zelf kritiek over zich heen krijgen en als het ware alleen staan (mits het maar om de juiste redenen is, namelijk oprecht om de daadwerkelijke inhoud, en dat het niet recalcitrant zijn om het recalcitrant zijn is...) ik vind je inhoudelijke argumenten soms inconsequent en met een alwetende ondertoon maar kan daarin tegen veel respect opbrengen voor het feit dat je altijd vol lef tegen de stroom durft in te gaan.
« Laatst bewerkt op: 10-06-2019, 01:55:30 door good-riddance »

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #86 Gepost op: 11-12-2016, 12:16:43 »
Als er teveel overeenstemming is in de massa, rent de mening per definitie de verkeerde kant op.

Om een idee naar voren te brengen, moet je dat wel eens wat gechargeerd doen, zonder 'mitsen en maren'.
Dat wil niet zeggen, dat ik alwetend ben. Ik hoor graag een goed betoog van een ander, ook al ben ik zelf een andere mening toegedaan.
Ik bewonder zelfstandige denkers. Hoe meer die er zijn, des te beter voor een samenleving.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #87 Gepost op: 11-12-2016, 15:56:08 »
ai... een zelfstandig denker die toevallig dezelfde mening als de massa is toegedaan, heeft dus pech en rent per definitie de verkeerde kant op.
er was eens......

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #88 Gepost op: 11-12-2016, 18:49:38 »
ai... een zelfstandig denker die toevallig dezelfde mening als de massa is toegedaan, heeft dus pech en rent per definitie de verkeerde kant op.

Meen je dit echt, Stormpie?
Eerst even goed lezen...

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #89 Gepost op: 11-12-2016, 21:29:59 »
Jakkes, dat klinkt weer zo belerend.
er was eens......

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #90 Gepost op: 11-12-2016, 23:16:23 »
ai... een zelfstandig denker die toevallig dezelfde mening als de massa is toegedaan, heeft dus pech en rent per definitie de verkeerde kant op.

Wel nee, natuurlijk niet. Het kan voorkomen dat je soms gewoon toevallig hetzelfde denkt als de massakudde, sterker nog: soms heb je al een mening gevormd voordat je überhaupt weet hoe de massa erover denkt. En toch snap ik wat Brinta ermee bedoeld: onbewust worden we zó beïnvloedt door de samenleving en wat anderen ergens van vinden, dat we er vaak automatisch in meegaan, omdat het sociaal wenselijk is of we bang zijn om ertegen in te gaan (of dat we gewoon oprecht overtuigd zijn geraakt dat iets de ultieme waarheid is, puur omdat we het ons al ons hele leven horen...) soms kan hetgeen wat de massa denkt nogal populistisch en bekrompen zijn. Erg verooroordelend en zonder empathie. En zonder enig dieper ontwikkeld bewustzijn over ons zelfbewust zelfinzicht vooral. Zelfstandige denkers die IN zichzelf kijken (en daarop afgaan) ongeacht wat de massa roept: juist dat is mooi. Dat je echter in onwaarheden zou denken wanneer je toevallig dezelfde mening bent toegedaan als de massa, juist dat is net zo goed bekrompen! Ook de massa kan het soms volledig bij het juiste eind hebben!
 
« Laatst bewerkt op: 10-06-2019, 02:55:14 door good-riddance »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #91 Gepost op: 12-12-2016, 00:08:51 »
Ik lees trouwens dat "RTL heeft geluisterd naar de kritiek van de kijkers afgelopen jaar, en ze dit jaar de finale pas in de laatste uitzending uitzenden" (bron, volgens mij was de kritiek vooral dat ze niet een 90% praat herevaluatie, 10% finale-aflevering moesten doen, maargoed.)

Ik heb zelfs ergens gelezen dat ze pas na de uitslag gaan babbelen en evalueren, dus oeverloos geneuzel en dan 2 minuten de finalist bekend maken is er niet meer bij!

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #92 Gepost op: 12-12-2016, 00:38:55 »
Ik heb zelfs ergens gelezen dat ze pas na de uitslag gaan babbelen en evalueren, dus oeverloos geneuzel en dan 2 minuten de finalist bekend maken is er niet meer bij!

Ah, daar ben ik wel een voorstander van. Ik vond de finale-proef vaak ook té kort, nota bene het spannendste van de hele serie. Maar dat evalueren en pas op het einde de ontknoping deden ze waarschijnlijk om kijkers te behouden, misschien waren ze bang dat zodra de winnaar bekend is, veel mensen wegzappen.

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #93 Gepost op: 12-12-2016, 07:19:18 »
(sterker nog: puur en alleen anders denken omdat je niet met de kudde wil meelopen, zou ook niet van objectiviteit getuigen)
En dat is precies wat Brinta doet... ::joehoe::

Thomas!!!
Omdat iedereen zo ongenuanceerd tegen hem is.
🜃

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #94 Gepost op: 12-12-2016, 17:36:28 »
Nee, dat is inderdaad onzin. Het kan voorkomen dat je soms gewoon toevallig hetzelfde denkt als de massakudde, sterker nog: soms heb je al een mening gevormd voordat je überhaupt weet hoe de massa erover denkt. Het komt evengoed weleens voor dat ik het met de massa eens ben (Brinta ook las ik her en der, al is het zelden >:D) hoeft naar mijn inzien niet per definitie iets over niet zelfstandig en objectief denken te zeggen (sterker nog: puur en alleen anders denken omdat je niet met de kudde wil meelopen, zou ook niet van objectiviteit getuigen) maar ik denk tegelijkertijd wel degelijk dat wij mensen soms onbewust zonder het door te hebben, beïnvloedbaar kunnen zijn voor wat de mensenmassa vind. Of men zelfcensuur toepast indien men weet dat ze bij het uitkomen voor de mening veel over zich heen kunnen krijgen/uit angst om dan alleen te staan o.i.d. Dat is ook het voordeel als je je hele leven al alleen stond, dan heb je dat toch niet meer te verliezen (je had het immers al niet) dus laat je je daardoor ook niet tegenhouden. Maar dit alles even in algemeenheid sprekende.

good-riddance, je hebt helemaal gelijk. Dit is een rare stelling.

Ik heb het echter alleen maar gehad over "teveel overeenstemming" en, als gevolg daarvan, een "mening, die de verkeerde kant op rent. Verder niets.
Als er teveel overeenstemming is in de massa, rent de mening per definitie de verkeerde kant op.

De kritische denker kan prima dezelfde mening hebben als de massa. Ook kan de massa het op bepaalde momenten bij het juiste eind hebben. De kritische denker zal echter vroeg of laat gedachten herzien of uitbreiden, door een paradox te ontdekken, of een voordeel van een nadeel inzien.
Bijv. dat je zonder tegenwind nooit kunt vliegen. De massa houdt niet van tegenwind, want dan moet men harder trappen en daar wordt je moe van. De massa wil liefst, dat je altijd wind mee hebt, dat iedereen het met je eens is, dat bij hen altijd de zon schijnt en de regen valt bij de buren, dat ziekte verschrikkelijk is, dat de overheid er voor hen is, enz.
En dus komt de massa nooit verder dan de grootste gemene deler, en dat is denken met een IQ van 100.

Hoe Stormpie dan hierbij komt, is mij een raadsel.
ai... een zelfstandig denker die toevallig dezelfde mening als de massa is toegedaan, heeft dus pech en rent per definitie de verkeerde kant op.
 

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #95 Gepost op: 12-12-2016, 17:51:27 »
En dat is precies wat Brinta doet... ::joehoe::

Heel goed opgemerkt, Fabiann!

Ik heb er nog 2 voor je, nog wel in één post! :o.  Oftewel ::niet-ok:: ::niet-ok:: ::niet-ok:::
@ Dolfie
@ Hoelahoep
@ Rämon
@ Blip

Er is bij mij geen enkele sprake van frustratie. Mijn reactie was slechts een afgestoken voetzoeker...
Het is door de bank genomen een saaie & voorspelbare ER-editie.
De start beloofde bij voorbaat al weinig goeds: 2 teams op één eiland, nog geen 50 m. van elkaar verwijderd en die dagelijks bij elkaar een kopje koffie gaan drinken.
Die sfeer heeft zich doorgezet en over de gehele linie heeft het bij mij nog geen enkel moment de handen op elkaar gekregen. Vrijwel alles kun je ruim van tevoren al aan zien komen.

En dit 2016-forum is daar een weerspiegeling van. Rustig kabbelend en soms tenenkrommend eensgezind.
Als jullie goed luisteren, dan horen jullie een nogal monotoon zagend geluid op de achtergrond: dat zijn Luckie en Stormpie, die in een deerniswekkende toestand langs de zijlijn liggen te snurken.
Geen reprimandes, geen sussende tussenkomsten, er valt voor die 2 arme zielen hier helemaal niets te doen.

Ik ben het volledig met Blip en GoodRiddance eens: sterke spelers en recalcitrante éénlingen maken het programma boeiend, maar maken nauwelijks een kans.
Wellicht stemmen op de laatste helft c.q. 3-kwart, zodat de sterkeren er minder snel uitgewipt kunnen worden?

De enige die nog enigszins boeit is Jessie, die continu om haar hachje moet strijden, deels door eigen toedoen, maar ook doordat de situatie voor haar elke keer nijpend is. En dat haalt het beste in haar naar boven.
Hopelijk komt óf Jayjay óf Thomas terug in het spel, waardoor Dio het uiteindelijk niet gaat winnen.




Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #96 Gepost op: 12-12-2016, 20:18:33 »
En Thomas gaat toch zijn woord houden tegen Jessie  ::oink::
Zag net voorstukje voorbij komen op tv

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #97 Gepost op: 13-12-2016, 16:35:23 »
Ik doe niet neerbuigend over de aardappel, daarentegen wél over haar situatie in ER.
Ik heb zelf een agrarische achtergrond, vandaar dat ik wel degelijk iets kan zeggen over de aard van de gemiddelde boer.
Een boer heeft een afwachtend karakter. Hij trekt zich terug op zijn boerderij, waar hij vooral voort ploegt. Ondertussen laat hij alle stormen van politiek en samenleving gedwee over zich heen komen.

Met die aardappel doelde ik op het volgende citaat:

Ik hoop, dat hij Jayjay, en vooral ook Bertie eruit knikkert.
[...]
Zij kan alleen maar achter een koe aansjokken.
Of een aardappel poten, om vervolgens 100 dagen te gaan zitten wachten tot die bovenkomt en geoogst kan worden.

Je doet alsof het agrarische leven niks voorstelt. Alsof je er niks voor hoeft te kunnen...

Voor de rest noem je Bertie een waardeloos karakter, maar ze stond wel flink op haar strepen toen Thomas heel sneaky probeerde wat tegenstanders in de richting van haar te schuiven, terwijl hij de dag ervoor nog 100% had beloofd Bertie naar de halve finale te helpen.

De manier waarop hij dat doet is erg raar, Dio is open over zijn manier van spelen, hij staat er tenminste achter, maar Thomas is zoiemand die doet alsof alles koek en ei is en ondertussen door druk en machtsmiddelen sneaky dingen voor zichzelf probeert te regelen. Hoe hij ook tegen Bertie zei: "Nou als je het spel zo wil spelen", terwijl hij daar degene is die het spel vies aan het spelen is. Het is geoorloofd in het spel, maar ik denk dat de manier waarop ervoor zorgt dat veel mensen een antipathie kweken tegen Thomas, en veel minder tegen bijvoorbeeld een Dio of Jessie.

Daarbij heeft Thomas nog geen enkele proef gewonnen en ook in de teamproeven bleek hij geen hoogvlieger. Ik zie in Thomas een saai en karakterloos persoon waardoor ik geen sympathie voor hem kan hebben. Dat heeft niks met zijn achtergrond te maken, zoals jij hier ergens wel suggereerde.

Good-Riddance heeft ook al goed aangegeven waarom Bertie zeker wel gevoel van competitie heeft getoond.

 

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - 8 december
« Reactie #98 Gepost op: 14-12-2016, 01:05:06 »
Je bedoeld dat Thomas tóch de afvallersproef voor Bertie gaat doen? Dat was al aan het einde van de vorige aflevering te zien (in de preview van "In de volgende aflevering"-fragment) viel er verder nog wat uit op te maken? De éne keer plaatsen ze wel de voorstukjes op de officiële ER site en de andere keer niet, vrij irritant.

Oeps dan had ik die gemist  ::rofl::