Laat ik eens een suggestie doen.
1. Je maakt een verkorte inschrijflijst waarin je vraagt naar de essentiële dingen; Naam, Geslacht, Leeftijd, waarom ze mee willen doen en of ze de mol willen zijn.
2. Je maakt enkele "selectieopdrachten" waarin elke inschrijver mee mag doen, daardoor krijg je een goed zicht van hoe iemand zich in het spel gedraagt, want het noteren van jouw eigen gedrag is vaak lastiger dan je denkt.
Deze selectieopdrachten worden dan over een week / 2 weken tijd gezet, zodat iedereen de tijd heeft om mee te kunnen doen.
Dit was voor mij bijvoorbeeld een struikelpunt bij deze aparte opdracht aan het begin, ik was net dát weekend weg, dan voelt dat zuur.
Hierbij is wel de "regel", de eerste selectieopdracht draait om jezelf laten zien, hierbij vallen dus meteen alle inactieven af, vrijwel iedereen die goed meedoet aan deze opdracht gaat door naar opdracht 2.
In opdracht 2 wordt de groepsdynamiek getest en wordt er gekeken naar hoe jij dus functioneert in de groep en kijkt men
alvast naar een mogelijke mol. Ook hier kunnen dus inactieven afvallen.
Zo heb je al een wat kleiner groepje over, van deze groep vraag je een volledige informatielijst en een "mollicitatie." Je hebt dan namelijk bijna alle kandidaten al geselecteerd en zoekt dan pas naar een mol, want je zoekt geen mol tussen mogelijke niet-kandidaten.
Zie dit als een soort middenweg tussen de manier waarop het deze serie gedaan is en bij de vorige; meteen rood scherm.3. Dit moet apart staan van de echte serie, er is geen mol, je doet niet mee aan de mol, je doet mee aan de selectieronde van de mol. Denk aan WIDM Junior's selectieweekend.
4. Selecteer Meezter! Oké grapje, selecteer gewoon diegene die zich van hun beste kant laten zien en goed werken voor het spel en in de groep passen.
5. Na het selecteren van de kandidaten selecteer je de Mol. Dan kan het spel beginnen.