Ik zou niet mee willen doen, nee

Niet vanwege mijn conditie, het afzien, de honger, de proeven enz, maar omdat het elimineren van de Robinsonners via wegstemmen door de groep mij niet bevalt.
Zoiets haalt het slechtste naar boven binnen groepen. Daardoor ontstaat ook die rivaliteit, de afgunst, het gekonkel en geroddel onderling.
In het echte leven streef ik er ook naar, om met z'n allen de eindstreep te halen, met z'n allen.. en daar doe ik dan alles voor. Maar ik zou zelf morele bezwaren hebben om mensen weg te stemmen. In het echte leven moet je tenslotte ook met de minder plezierige kanten van anderen om kunnen gaan. Nog minder zou ik er zin in hebben, om mijn gedrag zodanig te gaan wijzigen in het kader van speltechniek, om zelf maar niet weggestemd te hoeven worden.
Als de spelopzet gewijzigd zou worden in een andere manier van elimineren, b.v. via proeven, via opdrachten enz. zou ik wel accoord kunnen gaan.
Maar goed, desondanks mijn morele bezwaar tegen de spelopzet, kijk ik toch iedere week weer en is het boeiend om te kijken hoe die groepsprocessen zich afspelen. Voor mij zijn de echte Robinsonners dus altijd sowieso de mensen die integer en zichzelf blijven. Dat staat dan los van fysieke prestaties en karakter en persoonlijkheid van de deelnemers.