Aangezien Ernst-Paul hier sinds 13 oktober niet meer geweest is, zal ik in zijn plaats op de vragen antwoorden
(deel 2)
Ik merk dat er wat vragen waren over last-minute wijzigingen, dat dus niet het geval bleek te zijn. Zou je een paar dingen kunnen noemen die jullie wel op het laatste moment veranderd hebben (proeven/prijs voor het winnen van de proef/stemmen)? Deze vraag komt vaak terug. Er wordt heel veel op het laatste moment gewijzigd. Tenslotte moet het boeiende televisie blijven, nietwaar?
Om een paar voorbeelden te geven : het nieuw stemsysteem (om Douwe langer in de expeditie te houden voor de Nederlandse kijkers). De keuze van de proeven (om Carl immuniteit te kunnen geven). De evenwichtsbalk (we wisten zeer goed dat Fleur geen evenwicht had). Het uitdagen van de leider (Esther deed niet anders dan bleiren, we moesten haar wel op één of andere manier van dat eiland krijgen – en zoals gezegd, ik had ze graag in het ressort).
Maar ik ben steeds verbaasd hoe ze erin slagen, beeld en muziek op elkaar af te stemmen.
Nu is mijn vraag, waarom geen album uitbrengen met oa de hoofdthema's en meest gebruikte muziek doorheen de jaren. Dank je voor het compliment! Het afstemmen van beeld en geluid is inderdaad zeer lastig, want om de emotionaliteit en intensiteit van het programma te vergroten, gebeurt de mix met de muziek live tijdens de opnames! Achter de deelnemers staan buiten beeld grote boxen opgesteld waaruit de muziek klinkt die passend is voor het moment. Vaak gebeurt het dat we takes moeten overdoen omdat de muziek net stopt vlak voor iemand bvb. in tranen uitbarst, of net erna. Een welverdiende pluim voor de geluidsman!
Woef, af en toe ben ik best een beetje jaloerserig op jou hoor. Mijn vraag is dan ook:
Verkneuter jij je tijdens de opnames van de Expeditie? Waf, mijn vraag is dan: waar heb jij leren schrijverig?
Eén ding vonden we dit jaar echt heel jammer, een flinke drempel, en dat was het begin: waarom een kruisiging doen bij de eerste proef? We zijn zelf christenen, en voor ons is dat een heel belangrijk en kostbaar symbool. Gevoelsmatig wordt daar op deze manier onzorgvuldig mee omgesprongen. Ook van mensen in onze omgeving hoorden we dat dit als aanstootgevend werd ervaren, en dat sommigen daardoor dit jaar niet kijken (terwijl ze dit eerst wel van plan waren). Ik las dat jullie dit van Denemarken hadden 'afgekeken'. zijn daar geen negatieve reacties op gekomen? Of hebben jullie 'lak' aan de christelijke minderheid in Europa? (dan kijken ze maar niet?)
Ben benieuwd naar je antwoord. De kruisiging leek ons een heel sterk symbool, omdat Jezus net als de expeditieleden ook 40 dagen heeft overleefd, weliswaar in de woestijn, en niet op een eiland.
Feitelijk is het concept van ER al meer dan 2000 jaar oud!
Ik weet niet of ik dit mag vertellen, maar het Vaticaan is trouwens tussengekomen in de procedure tussen SBS en Talpa, en claimt nu op haar beurt de commerciële rechten op het programma.
mijn vraag schrok je toen maxim zo slecht er aan toe was na die zware proef in de branding? Niet echt, één van die twee doden bij de voorbereidingen was net met die proef.
leef je vaak mee met kandidaten Ja, elk jaar zijn er wel kandidaten met wie je een speciale band hebt. Vandejaar in het bijzonder met Esther, Carl en John.
Zaten er echt haaien daar of zwommen die alleen rond in Douwes hoofd?
En werden jullie zelfs niet een heeel klein beetje zenuwachtig van zijn angst? Of lagen jullie juist in een deuk omdat hij een kleine haaiensoort voor babyhaaien aanzag? Douwe was zodanig high van de meiden op het eiland dat hij heus niet alleen haaien heeft gezien!
Waarom kunnen de deelnemers niet gewoon op 1 stembriefje schrijven "6x stem voor Maxime" [in Douwe z'n geval Want nu kon Carl daaraan zien dat Douwe veel stemmen had gedaan en koos hij ervoor om niks uit te schrijven. Sowieso; waarom kunnen de kandidaten in de urn kijken? Dat is toch niet eerlijk? De gene die eerst moet stemmen heeft die 'luxe' niet.
Waarom doen jullie het zo? We doen het zo omdat we van tevoren met de crew de volgorde afspreken van diegenen die mogen gaan stemmen, om zo veel mogelijk het programma te kunnen sturen zoals wij willen. Dat lukt niet altijd (wij hadden bvb. gedacht dat Carl wel zijn stemmen zou inzetten), maar geeft meestal wel een goed resultaat (Douwe is erin gebleven wat belangrijk was voor de Nederlandse kijkers).
(wordt vervolgd)