Hoi, je plaatst wat van Dicks molacties
als groen valt me op... Dick is de eerste die zich aanmeldt om te abseilen, in rode letters lijkt me want de typische molplek.
Hoi Lo, bedankt voor je reactie! Maar let op, wat ik in het rood plaats is negatief ten opzichte van de geldpot en wat ik in het groen plaats is positief ten op zichte van de geldpot. Iets wat in eerste instantie positief voor de geldpot is en groen gemarkeerd is kan dus nog best wel een molactie zijn.
Waarom plaats ik dat Dick als eerste gaat in het groen? Omdat dit in eerste instantie positief is t.o.v de geldpot: als er 5 kandidaten durven komt er 2500 euro in de pot.
Eveneens bij Dick aanvaardt het aanbod van Karel niet en kiest dus voor de 2500 euro: rood. Ik lees ook wel dat sommigen er anders over denken maar je zet het zelfs als groen neer, dat lijkt me niet stroken.
Dit is een lastig punt. Het is positief t.o.v de geldpot omdat hij zo kiest voor 2500 euro houden (let op: in eerste instantie, dit kan hij later nog proberen te verzieken als iemand anders dit aanbod wel aanneemt en hier gokt hij misschien wel op) of negatief omdat hij zo kiest voor geen 10.000. Ik koos voor positief omdat het achteraf beter was geweest als niemand het aanbod aanvaard had, want nu werd er niets verdiend.
Dat er niets werd verdiend ligt uiteindelijk wel ook aan Dick doordat hij bijvoorbeeld nog tegen Renate zegt dat ze niet moet gaan als ze niet durft. Deze actie van hem staat dan ook rood gemarkeerd.
Punt is zoals Karel zei: nog NOOIT heeft ook maar 1 kandidaat een durfopdracht geweigerd dus Dick kon ervan uit gaan dat de kans op 10.000 enorm was. Verplaats je eens in deze wetenschap vooraf en bepaal dan je strategie; de mol bepaalt zijn strategie al ruim vantevoren. Hij wist allang dat de kans miniem was dat deze durfopdracht geweigerd zou worden
Uiteindelijk heeft Dick gelijk dat Alex niet durft. Vandaar dat ik het niet aannemen van Karels aanbod positief ten opzichte van de geldpot markeer, maar de ene groen of rood gemarkeerde actie is belangrijker in de overweging of een kandidaat de Mol is dan de andere. Veel groen betekent niet automatisch dat iemand de Mol niet is. Dick kan het inderdaad prima zijn en in deze opdracht gegokt hebben dat er wel iemand zou zijn die het aanbod aan zou nemen.