Sorry hoor, maar wat een onzin!
Dat een groot internationaal evenement gebruikt (of misbruikt) wordt om aandacht te vragen voor een politiek of economisch issue is van alle tijden. Of het nu het WK Voetbal is (denk aan b.v. 1978), de Olympische Spelen (b.v. 2008) of (zoals nu) het Eurovisie Songfestival. EN daar kan dat evenement zelf weinig aan doen.
De vergelijking tussen Israël en Rusland gaat sowieso mank. De reden dat Rusland (én Wit-Rusland, die zijn niet eens in oorlog) niet meer meedoen aan het Eurovisie Songfestival is niet de oorlog tegen Oekraïne. De Russische staatsomroep is een paar jaar gelden geschorst door de Europese omroepunie omdat ze zich niet aan de afspraken binnen de unie hielden. Dat betekende dat de Russen geen enkel recht voortvloeiend uit hun EBU-lidmaatschap meer konden halen. Dat is veel meer dan alleen deelname aan het Eurovisie Songfestival, al is dat wel één van de meer zichtbare.
En toen de Russen die schorsing niet accepteerden zijn ze vervolgens (net als de Wit-Russen) zélf uit de EBU gestapt, waardoor ze niet meer kúnnen meedoen aan het Eurovisie Songfestival.
De Israëlische staatsomroep houdt zich binnen de unie wel aan alle afspraken en heeft dus alle rechten die alle andere EBU-leden ook hebben, dus ook het recht om mee te doen aan het Eurovisie Songfestival. En daar is niets politieks aan. Dat het spanningen met zich meebrengt komt vooral omdat de deelname van Israël door delegaties van enkele andere landen gekoppeld wordt aan de oorlog en de genocide die plaats vindt in Gaza. Maar dat dient geen enkel doel.
Of denk je nu echt dat het hele Midden-Oostenconflict, dat al 80 jaar duurt en helaas al heel veel onschuldige slachtoffers geëist heeft, aan beide kanten, opgelost wordt omdat Israël niet zou mogen meedoen aan een liedjeswedstrijd op televisie. Dat daar ook maar één Palestijn mee geholpen wordt?
Als je dat denkt dan ben je dus nog naïever dan ik me kan voorstellen dat iemand ooit zou zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik veracht iedere vorm van oorlog en geweld. Als je geweld nodig hebt om een conflict op te willen lossen in je eigen voordeel, dan is dat een enorm brevet van onvermogen. Maar het diskwalificeren van zangers voor liedjeswedstrijden of sporters voor sporttoernooien gaat daar helemaal niets aan verhelpen. En die evenementen zelf kun je daar niet op aanvallen.
Als men iets wil doen tegen de oorlog, dan kan men beter de politieke leiders aanspreken die wel bepaalde macht in handen hebben maar vooral uitblinken in toekijken en niet ingrijpen.
En ik snap heel goed dat het destijds ook al een ding was, alleen de manier waarop er nu (terecht) een stuk kritischer naar gekeken wordt laat zien hoe een blinde vlek Israël's deelname al die tijd al geweest is. In diezelfde trant ben ik dan ook volledig tegen deelname van Azerbeidzjan, omdat ook dat land zich regelmatig schuldig maakt aan zogezegd "Etnisch zuiveren".
Ze gebruiken het songfestival, een Olympische Spelen, of Eindtoernooi als springplank om hun land en regereing er beter uit te laten komen dan hoe het daadwerkelijk is. En ja dat doet niet alleen Israël, dat zijn zeker meer landen die ook dit jaar gewoon vrolijk meedoen (Kuch Servië).
De zere plek ligt nu echter op het feit dat de
EBU ik bedoel, de wereldorganisaties er nu niks aan willen doen.
Israël is, excuse my French, een teringrijk land... en de rest kun je dan wel invullen denk ik.
Alleen al hoe stelselmatig de Israelische regering zich roert met de delegatie/liedje/act geeft mij trouwens ook al de kriebels en geeft dus aan dat het wel degelijk hand in hand gaat.
Ook ik ben tegen elke vorm van oorlog, en snap ook zeker het punt dat hun uitsluiten de oorlog niet gaat verhelpen, maar...
Het haalt wel een beplaade druk weg bij de rest van de organisatie. (Die zich in steeds moeilijkere bochten moet gaan wringen om nog niet-politiek te blijven*)
Het zorgt ervoor dat we een signaal afgeven dat we ze niet mee laten feesten zolang ze domme dingen doen.
Het geeft ze niet de gelegenheid om te doen alsof hun acties horen bij het allerdaagse leven, "Oh ja, we doen ook gewoon even leuk mee aan het songfestival en om half tien bombarderen we een kinderopvang." Bij wijze van
*Door het vermeleden dat het om een niet-politiek evenement gaat, laat je dus al een politiek geluid horen.(Streisand-effect) Plus de hele grondslag van het Songfestival is het verbinden van de mensen door middel van muziek. Dit is ook een politieke gedachte. Niet enkel een geologische... Dus er is helemaal niks niet-politiek aan heel dit feest. En daarom is het juist zo typisch om te zien dat ze alles proberen met pleisters op te lossen, in plaats van de wond te behandelen.
En voordat iemand begint... Ja Liverpool 2023 was ook te veel de andere kant op...