Auteur Topic: Het Robinson crash-dieet  (gelezen 21382 keer)

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Het Robinson crash-dieet
« Gepost op: 19-10-2005, 13:53:01 »
In januari ben ik gestopt met roken, en als gevolg daarvan 10kg bijgekomen. Ik ben een man, bijna 40, 1,78m groot, en weeg... euh, woog 83,5kg. Als ER-fan zie ik de kilo's bij de eilandbewoners er elk jaar vanaf vliegen (Douwe 20kg in 28 dagen!!), en bijgevolg ging ik op 8 oktober op een zelf uitgevonden Robinsondieet. Btw: ik heb een zittend beroep, (nog) geen kinderen, en een vrouw die for the time being zelf haar potje kan koken, want normaal ben ik de kok in huis.

Voor alle duidelijkheid: mijn osteopate zegt dat ik knettergek ben, en waarschuwt voor spiermassaverkleining en jojo-effect. Ook zegt ze dat dit nooit bij een vrouw zou lukken zonder een onmiddelijke afbouw van spieren en een extra opslag van vetreserves in de toekomst en wat-was-het-nog-allemaal. Als 'disclaimer' dus het volgende: do not try this at home! En zeker niet als je neigt naar anorexia of wat dan ook, al ben ik ervan overtuigd dat ik - voor mij - niets verkeerd doe met dit dieet. Ik zorg er voor dat ik elke dag de nodige voedingsstoffen en vitamines binnen heb, zoals je hieronder zal lezen. Vanaf vandaag ga ik ook trainen (hometrainer en wat opdrukken).
::ok::
Het dagmenu dus:
's Morgens:
1 yoghurtje (mager) en 2 glazen wortelsap. Hoogstens 1 tas slappe koffie zonder suiker of zoetstoffen, de rest van de voormiddag water. Hierbij neem ik ook een vitaminepilletje, zo'n maandkuur (vitamines en mineralen, met wat ginseng).

's Middags:
2 dunne sneden donker roggebrood, en 3 glazen (bio-)groentensap. Soms ook wortelsap gemengd met appelsap. Het brood zeer lang knabbelen en traag opeten! Namiddag enkel water tot 16u.

Vieruurtje:
Eerst een glas sap (appel, wortel en/of groenten). Dan een pakje Parovita volkoren van 33 gram (dat zijn vier kleine beschuitjes). Deze ook zeer traag opknabbelen.

's Avonds:
Eerst een sapje, (opnieuw appel, wortel en/of groenten), of eventeel zelfgemaakte vetarme groentensoep.
Een stuk vis van ongeveer 150gr, klaargemaakt 'en papillotte', dus in een zilverpapiertje met een beetje olijfolie gaar laten worden. Zout en peper mag, wat provencaalse kruiden ook. Je kan de vis ook stomen. Hierbij mag je ofwel 50gr rijst eten (NAT gewogen!), ofwel 50gr groenten die je dan mee in de papillotte steekt, of 2 sneden roggebrood. De maaltijd moet minstens 20 minuten duren! Goed knabbelen en traag eten dus... Niet drinken tijdens het eten, pas een half uur later en enkel water. Een tas slappe deca-koffie mag ook.
 
Voor de rest drink je minstens 1,5 liter water per dag, en eet of drink je niets anders dan wat hierboven staat, dus zelfs geen banaan of appel extra.

En dat is het. Gegarandeerd on-ge-lo-fe-lijk afzien, HONGER en maagpijn hebben, maar bij mij met spectaculair resultaat!
Op 10 dagen ben ik 5 kilo :o afgevallen, d.i. gemiddeld een halve kilo per dag. In het begin voelde ik me wel bijzonder slap en veel moe, en langdurige inspanningen gingen nog maar moeilijk. Die vitamines ben ik pas 4 dagen geleden beginnen innemen, en sindsdien ben ik niet meer moe, en fysiek ook terug sterker. Het hongergevoel wordt steeds minder, al is het soms op de tanden bijten!!

Ik ga het minstens 20 dagen volhouden, of tot ik opnieuw 73kg weeg.
:P
Misschien kunnen we volgend jaar een "Dieet mee met de Robinsonners" topic openen. Je kiest bv. in het begin een kandidaat, je "peter" of "meter", en dan moet je je dieet – welk dan ook – minstens even lang volhouden als die kandidaat op het eiland blijft. Het moet ook geen vermageringskuur zijn, het kan ook een zuiverend dieet zijn (geen alcohol, alleen groenten en fruit eten, etc...) Het moet ook niet altijd lijnen zijn! We zijn de tijd wel al lang voorbij dat iedereen graatmager moest zijn, maar voor mij is het wel nodig dat ik die 10 kilo kwijt ben, want ik voel er mij niet goed bij, aangezien ik altijd al max. 74kg heb gewogen en nooit een 'buikje' heb gehad.
Voel je goed in je vel, dat is wat telt!
::bravo:: ::bravo:: ::bravo::

« Laatst bewerkt op: 19-10-2005, 14:34:09 door Lukas »
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #1 Gepost op: 19-10-2005, 14:00:40 »
tja niet mee met de expeditie.. dan moet je toch iets anders he lukas ;)
er was eens......

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #2 Gepost op: 19-10-2005, 14:01:24 »
Proficiat Lucas, ik wens je veel doorzettingsvermogen... ::bravo::

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #3 Gepost op: 19-10-2005, 14:04:27 »
tja niet mee met de expeditie.. dan moet je toch iets anders he lukas ;)

Hihi, ja Stormpie, je hebt 'em: Ik ben al aan het oefenen voor 2006  :P
Misschien mag ik dan eens mee?? EP?? *kijkt lief*
::rofl::
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #4 Gepost op: 19-10-2005, 14:06:16 »
Proficiat Lucas, ik wens je veel doorzettingsvermogen... ::bravo::

Jij mag het water vervangen door champagne  ;)
:P
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Guikie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #5 Gepost op: 19-10-2005, 15:36:36 »
Hihi, ja Stormpie, je hebt 'em: Ik ben al aan het oefenen voor 2006  :P
Misschien mag ik dan eens mee?? EP?? *kijkt lief*
::rofl::
::rofl:: Deze vraag doorloodsen naar het Vragen aan Ernst Paul topic ??  ;)

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #6 Gepost op: 19-10-2005, 18:00:43 »
Hoi Lukas,

WAARSCHUWING VAN EEN JOJO ::tandpastasmiley::

Ooit heb ik vrijwillig een dergelijk dieet gevolgd. ER bestond nog niet, maar in die dagen heette het 'Brooddieet'. Werkte als een tierelier, want je mocht om de dag niks dan brood eten en water, thee of koffie (zonder toevoegingen) drinken. Dat brood ging me steeds meer tegenstaan, dus op een gegeven moment (ik heb het 3 maanden volgehouden) at ik dat maar niet meer, en dronk alleen nog potten thee op de 'brood'dagen. Op de dagen dat ik wel mocht eten bleek ik totaal geobsedeerd door eten en snoepen.

Ook ik viel gigantisch af. Eén vervelend detail: toen ik stopte en weer normaal ging eten vloog het er weer net zo makkelijk aan, en meer.

Jaren later heb ik een wat gezonder dieet geprobeerd. Gewoon heel weinig snoepen (maar wel iets, om obsessies te voorkomen), consequent niet bijscheppen en gaan bewegen. Afvallen duurde veel langer, maar bleek ook veel duurzamer.

Volgens mij is er ooit in ER aandacht geweest voor de effecten van het ER "dieet", en daaruit bleek dat het je systeem eigenlijk gewoon ruïneert. Je lichaam raakt er totaal van in de war, en het vervelende is dat dat vrij onherstelbaar is. Ik zou het je dus echt niet aanraden.

Als je je vrouw nu even wilt vragen mee te lezen, dan richt ik me achter je rug om even tot haar: Meid, prijs Lukas' handgreepjes en benadruk hoeveel je van teddyberen houdt. Geen magere Heinen voor jou! Stevige mannen zien er lief uit. Niks meer an doen, behalve eventueel iets gezonds.
« Laatst bewerkt op: 19-10-2005, 18:04:23 door Starry Night »

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #7 Gepost op: 19-10-2005, 23:36:11 »
Hoi Lukas,
WAARSCHUWING VAN EEN JOJO
(...)
Als je je vrouw nu even wilt vragen mee te lezen, dan richt ik me achter je rug om even tot haar: Meid, prijs Lukas' handgreepjes en benadruk hoeveel je van teddyberen houdt. Geen magere Heinen voor jou! Stevige mannen zien er lief uit. Niks meer an doen, behalve eventueel iets gezonds.

Hihi, je klinkt net als mijn osteopate!!  ::)

Ik vind eigenlijk dat ik nu wél gezond en gevarieerd eet hoor (bio-groentensappen, soep, volkorenbrood, olijfolie, vis, rijst, veel water, geen alcohol), alleen nogal weinig, maar imho toch niet té weinig... We eten tegenwoordig véél te veel, met minder kom je ook al een heel eind. De tijd zal het leren, hopelijk blijft deze topic er nog even in, dan kan ik wat feed-back geven. Ze zei er wél bij dat mijn dieet voor mijn (een) vrouw absoluut niet kan, die moet traag en gezond afvallen door veel beweging en weinig suikers.
En mijn poignets d'amour oftewel handgreepjes zijn er nog hoor!  :P Een magere Hein ben ik nog lang niet, en dat hoeft ook niet.
:o Heb jij drie maanden enkel brood gegeten? ??? Wooow zeg, lijkt me eentonig :P
To eat or not to eat, hoe dan ook: bedankt voor de goede raad! ::ok::
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline gaffe

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #8 Gepost op: 19-10-2005, 23:44:33 »
Je weet wat ze zeggen Lukas...'Je bent wat je eet'  :P
De vraag is hoeveel ben je nog op het moment...  ;);D
sic transit gloria mundi

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #9 Gepost op: 19-10-2005, 23:57:12 »
Je weet wat ze zeggen Lukas...'Je bent wat je eet'  :P
De vraag is hoeveel ben je nog op het moment...  ;);D
;D
Gnothi seauton (of zoiets, 't is al lang geleden). Momenteel ben ik dan "te weinig maar gezond"  ???
Toch beter dan varkensribbetjes eten! :P

Heb ik ooit bij de slager gedaan: (voor een weddingschap)
*Tingeling* (de deurbel, zo'n oud klingelding boven de deur)
"Dag meneer."
"Dag slager. Hebde gij varkenspoten?" (op z'n Vlaams natuurlijk hé)
"Euh, jaja, natuurlijk heb ik die."
"Ah ja. Euh, ... stapt dat niet moeilijk?"
 ;D ;D WAAHAHAHAHOEHOE  ;D ;D
De mens kon er niet echt om lachen, of ik moet natuurlijk al de derde geweest zijn die dag die met die mop afkwam...
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #10 Gepost op: 20-10-2005, 07:45:08 »
;D
Gnothi seauton (of zoiets, 't is al lang geleden). Momenteel ben ik dan "te weinig maar gezond"  ???
Toch beter dan varkensribbetjes eten! :P

Heb ik ooit bij de slager gedaan: (voor een weddingschap)
*Tingeling* (de deurbel, zo'n oud klingelding boven de deur)
"Dag meneer."
"Dag slager. Hebde gij varkenspoten?" (op z'n Vlaams natuurlijk hé)
"Euh, jaja, natuurlijk heb ik die."
"Ah ja. Euh, ... stapt dat niet moeilijk?"
 ;D ;D WAAHAHAHAHOEHOE  ;D ;D
De mens kon er niet echt om lachen, of ik moet natuurlijk al de derde geweest zijn die dag die met die mop afkwam...


woehaaa...heerlijk dat ze die flauwe grap ook in België gebruiken...ik heb er als jonge bakkert ::) heel veel gebruik van gemaakt, om maar een stukje worst te verdienen bij de slager...echt een stukje jeugdsentiment ::bravo::

enne niemand anders dan ondergetekende weet denk ik beter, wat een dieet met je kan doen...ik heb ze denk ik allemaal wel geprobeerd, maar het is ook een lichamelijk aspect wat hier aan bijdraagt...ik kan heel veel afvallen, maar het zit er net zo snel weer aan omdat mijn lichaam niet mee werkt :(

Ik heb mezelf nu volledig geaccpeteerd als dik bakkertje en ik vind dat ik innerlijk een mooie schoonheid heb ;) ;D
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #11 Gepost op: 20-10-2005, 09:17:29 »
Heb ik ooit bij de slager gedaan: (voor een weddingschap)
*Tingeling* (de deurbel, zo'n oud klingelding boven de deur)
"Dag meneer."
"Dag slager. Hebde gij varkenspoten?" (op z'n Vlaams natuurlijk hé)
"Euh, jaja, natuurlijk heb ik die."
"Ah ja. Euh, ... stapt dat niet moeilijk?"
 ;D ;D WAAHAHAHAHOEHOE  ;D ;D
De mens kon er niet echt om lachen, of ik moet natuurlijk al de derde geweest zijn die dag die met die mop afkwam...


Die mop kan je ook bij de bakker uithalen met de vraag of hij bokkepoten heeft  :P  :P
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bartos

  • Forumlid
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #12 Gepost op: 20-10-2005, 11:03:58 »
Ik denk alleszins dat de beste manier om je gewicht op langere termijn te houden echt je gewoontes veranderen is, een manier vinden waarbij je wel dieet, maar je het ook nog vrij goed kan uithouden. Ikzelf weet alleszins waarover ik spreek. 6 maanden geleden woog ik nog 110 kg voor 1m81, schandalig veel, degoutant veel zelfs. Toen heb ik besloten op dieet te gaan en nu weeg ik nog 81 kg, ik ben dus op 6 maanden 29 kg kwijt geraakt en voel me eerlijk gezegd super. Wat wel heel belangrijk is tijdens een dieet is om voldoende te sporten, anders riskeer je teveel spiermassa te verliezen, ik ben naast een dieet ook als een gek beginnen sporten en zit nu fysiek op een heel sterk niveau reeds, bijna een mirakel is het eigenlijk als ik nog eens terugkijk op mezelf 6 maanden geleden. Anyway, ik heb een dieet gevonden (zonder enige hulp), waarvan ik wel denk dat ik het kan houden plus dat je door veel sport ook wel je gewicht houdt. Wat ik telkens gedaan heb, is wel soms in het weekend eens zondigen, jezelf eens op iets trakteren. Bij voorbeeld voor elke 5 kg die je kwijt bent nog eens iets weten wat niet zo gezond is, mentaal is het heel belangrijk dat je naar iets kan uitkijken en dat je dat vooruitzicht hebt.
Ik ben alleszins aan mijn dieet begonnen met als doelstelling 30 kg kwijt geraken, ik ben dus zo goed als aangekomen op mijn doel nu.

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #13 Gepost op: 20-10-2005, 12:02:44 »
(...) Toen heb ik besloten op dieet te gaan en nu weeg ik nog 81 kg, ik ben dus op 6 maanden 29 kg kwijt geraakt en voel me eerlijk gezegd super. Wat wel heel belangrijk is tijdens een dieet is om voldoende te sporten, anders riskeer je teveel spiermassa te verliezen, ik ben naast een dieet ook als een gek beginnen sporten en zit nu fysiek op een heel sterk niveau reeds, bijna een mirakel is het eigenlijk als ik nog eens terugkijk op mezelf 6 maanden geleden. (...) Ik ben alleszins aan mijn dieet begonnen met als doelstelling 30 kg kwijt geraken, ik ben dus zo goed als aangekomen op mijn doel nu.

SUPER!! ::ok::

Ik ben nu net begonnen op de hometrainer, met buik en armspieroefeningen, kwestie van idd niet teveel spiermassa kwijt te geraken in de loop van mijn Robinson-dieet...
:)

Als je een tijd zo weinig eet besef je pas hoe de honger moet doorwegen op de expeditieleden!!
Hier heb ik dan nog een mals bed, anti-mugmiddelen, geen zandvlooien, airco/verwarming etc...
Lijkt me toch geen strandvakantie ginder...
:-\\
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #14 Gepost op: 20-10-2005, 12:08:12 »
je kunt ook aan een ober in het restaurant vragen hoe zijn kikkerbilletjes smaken....

lukas, succes ermee. klinkt allemaal wel gezond, al die groentesapjes.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #15 Gepost op: 20-10-2005, 12:16:33 »
::rofl::
Ook wel leuk ja!

Druivensap is btw ook superlekker!!
:)
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Bartos

  • Forumlid
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #16 Gepost op: 20-10-2005, 12:21:10 »
Volgend jaar kunnen we beide meedoen aan Expeditie Robinson, Lukas, wij zullen al gewoon zijn honger af te zien  ;D.

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #17 Gepost op: 20-10-2005, 12:35:32 »
Volgend jaar kunnen we beide meedoen aan Expeditie Robinson, Lukas, wij zullen al gewoon zijn honger af te zien  ;D.

OK, kunnen we dadelijk een complotje smeden ;D
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline Bartos

  • Forumlid
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #18 Gepost op: 20-10-2005, 13:11:31 »
OK, kunnen we dadelijk een complotje smeden ;D

Dan gaan we hier wel weer het verwijt krijgen dat de Belgen achterbaks zijn en altijd mekaar helpen  ;D.

Offline Botje

  • Forumlid
Re: Het Robinson crash-dieet
« Reactie #19 Gepost op: 20-10-2005, 14:21:06 »
De kunst is niet om het gewicht kwijt te raken, maar om vervolgens die kilo's eraf te houden. Dus inderdaad blijvend je eetpatroon veranderen. Afvallen kan iedereen, maar vervolgens niet meer aankomen kunnen er zeer weinig...

En ik heb ergens gehoord (jaja, lekker wetenschappelijk verantwoord) dat het gezond is om 1 keer per week te zondigen tegen je dieet. Hierdoor denkt je lijf dat het niet geheel ondervoed raakt, en zal dus blijven verbranden in plaats van de motor op een zuiniger pitje te zetten.
Ik zit voor het computerscherm, mijn zinnen te verzetten. Ik wou dat ik twee nicknames had, dan kon ik samen chatten.