Auteur Topic: taalverschil Nederland-België  (gelezen 16472 keer)

Offline Millesime

  • Forumlid
taalverschil Nederland-België
« Gepost op: 5-05-2006, 13:20:43 »
Vermits ik het altijd leuk vind te horen hoe nederlanders of belgen iets uitdrukken had ik graag gehad dat de forumlezers speciale uitdrukkingen van Belgen of nederlanders hier zouden vermelden. Gewoon voor de fun.


Douwe :

Ik baal als een stekker
Opzoute


Ryan :

Kl**teviolen


Kennen jullie er nog leuke?



Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #1 Gepost op: 5-05-2006, 13:27:06 »
Lydia:

Houd gij u waffel maar dicht tegen Maxime zei ze dat.  ::rofl::

Madine

  • Gast
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #2 Gepost op: 5-05-2006, 14:33:32 »
Vind het altijd wel opvallend hoe vaak Vlamingen Engelse woorden en zinnen gebruiken.

Offline MiSs Stefanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #3 Gepost op: 5-05-2006, 14:37:45 »
Ik vind dat Vlamingen een leuk en mooi apart taaltje hebben ;D

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #4 Gepost op: 5-05-2006, 14:43:37 »
ik zeg ook heel veel engelse woorden hoor  en ik kom uit   nl :P

Offline Sanderman

  • Forumlid
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #5 Gepost op: 5-05-2006, 14:45:03 »
Leuke topic Millesime  ::zwaai::

Vind het Vlaams Nederlands inderdaad wel leuk om te horen:

Bijvoorbeeld: een "bleiterke" (betekent zoiets als huilebalk) en bij het forum van Peking Express zag ik iets van "tsjiepemuil" dat is dus zo'n pasgeboren vogeltje die zit te kwetteren in het nest. Die vond ik ook wel goed.

Maar verder vind ik het eigenlijk belachelijk dat de Belgen altijd worden ondertiteld. Niet alleen bij Robinson maar bij al dat soort programma's.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #6 Gepost op: 5-05-2006, 14:48:28 »
erlijk gezegt vind ik dat soms wel handig ::schaam::
soms kan ik het egt niet verstaan :S

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #7 Gepost op: 5-05-2006, 15:36:56 »
irritant vind ik het woord 'effectief', het wordt door de vlamingen te pas en te onpas gebruikt. ook zeggen ze steeds 'pfff'als ze even niet uit hun woorden kunnen komen. ik heb een vlaamse schoonmoeder gehad, een lief mens, maar ik heb haar nooit goed kunnen verstaan; ondertiteling zou een uitkomst zijn geweest.
een van de weinige dingen die ik grappig vind aan het vlaams is als ik een moeder tegen haar kind hoor zeggen:"ga op uw poep zitten."

een mopje:
polleke is met zijn vriendjes aan het stoefen(opscheppen).
sjefke vertelt dat ze thuis twee radio's hebben, een kleine voor in de keuken en een grote voor in de huiskamer.
d'n zjos zegt dat ze twee tv's hebben, een kleine voor in de slaapkamer en een grote voor in de huiskamer.
polleke laat zich niet kennen en komt met deze: mijn vader heeft twee piemels, een kleine om te plassen en een grote om te poepen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #8 Gepost op: 5-05-2006, 19:07:28 »
mijn vader heeft twee piemels, een kleine om te plassen en een grote om te poepen.
  ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::  ::ok:: ::ok::   en toch is het dezelfde  ::) ::)

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #9 Gepost op: 5-05-2006, 19:15:30 »
Vind het altijd wel opvallend hoe vaak Vlamingen Engelse woorden en zinnen gebruiken.
Ik kijk vaak naar de Ned. zenders,(ben hier ook al een poosje) maar ik vind het net omgekeerd hoor,  bien sûr  ::jaja:: ::jaja::

Offline mirtjee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #10 Gepost op: 5-05-2006, 19:24:31 »
Ik kijk vaak naar de Ned. zenders,(ben hier ook al een poosje) maar ik vind het net omgekeerd hoor,  bien sûr  ::jaja:: ::jaja::
bien sûr is frans hoor :-X :P :P ::)
I'm a real big goblin..

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #11 Gepost op: 5-05-2006, 19:26:36 »
Ik heb het idee dat Vlamingen minder Engelse woorden gebruiken, ze hebben meer Vlaamse woorden/vertalingen waar Nederlanders Engelse woorden gebruiken, volgens mij.

Wat mij opviel deze week was dat Ryan zei: we hebben ook geen ..... meer, en op dat .... gebruikte hij een vlaams woord, waarvan ik geen idee heb hoe je het schrijft, het klint als krakolen. Het zijn iets van oesters of zo die je kunt eten?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #12 Gepost op: 5-05-2006, 19:32:00 »
Ik heb het idee dat Vlamingen minder Engelse woorden gebruiken, ze hebben meer Vlaamse woorden/vertalingen waar Nederlanders Engelse woorden gebruiken, volgens mij.

Wat mij opviel deze week was dat Ryan zei: we hebben ook geen ..... meer, en op dat .... gebruikte hij een vlaams woord, waarvan ik geen idee heb hoe je het schrijft, het klint als krakolen. Het zijn iets van oesters of zo die je kunt eten?

bedoel je karakollekes? dat zijn die schelpen die ze meestal lopen te zoeken....
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #13 Gepost op: 5-05-2006, 19:33:56 »
Spijtig dat mijn streek-dialectgenoot Björn er niet meer bij is,anders moest ik hier voor tolk spelen  ::) ::) ::) Zelfs in Vlaanderen begrijpen ze de West-Vlamingen niet.

De G en de H spreken wij gewoon als H uit  :D tja voor ons is dat allemaal hetzelfde.

Heeft er al iemand in Nederland eens een West-Vlaamse minister horen praten? Die wil dan de G uitspreken zoals het moet,maar dat klinkt dan precies of hij met iets in de keel zit wat eruit moet. Met andere woorden; "het trekt op geen kloten" (het lijkt nergens op)  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #14 Gepost op: 5-05-2006, 19:37:38 »
bien sûr is frans hoor :-X :P :P ::)
  ::tandpastasmiley:: ::tandpastasmiley::  ::hug::

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #15 Gepost op: 5-05-2006, 19:46:43 »
karakollen zijn inderdaad die kleine schaaldiertjes. in nederland worden ze, in ieder geval hier in noord-brabant, kreukels genoemd.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #16 Gepost op: 5-05-2006, 20:02:42 »
dat west-vlaams  ::rofl::  in de provincie zeeland hebben ze ook nogal moeite met de G. (goes/hoes). maar dat is dus dialect waar we het dan over hebben.
een uitdrukking die anders is, is bv. 'vast en zeker'. de zuiderburen zeggen 'zeker en vast'
nog iets opvallends, maar ik weet niet of het dialect (antwerps?) is of algemeen vlaams: in nederland zegt men: ik heet ibung (bv dus), vlamingen gebruiken dan het werkwoord noemen, ik weet helaas niet hoe die zinskonstruktie dan is.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #17 Gepost op: 5-05-2006, 20:17:47 »
in de provincie zeeland hebben ze ook nogal moeite met de G. (goes/hoes). maar dat is dus dialect waar we het dan over hebben.

Oooh?  ???
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #18 Gepost op: 5-05-2006, 23:09:20 »
Wat ik merk is als ze vlamingen ondertitelen ze een correct nederlands woord ondertitelen ipv het dialect woord dat ze gebruiken.

Met Frank moet ik altijd zo lachen die spreekt ons Antwerps dialect en probeert daartussen gekuist algemeen nederlands te spreken omdat hij beseft dat ze filmen en er "vele" nederlanders naar hem luisteren...
 ::rofl::

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: taalverschil Nederland-België
« Reactie #19 Gepost op: 5-05-2006, 23:59:28 »
bedoel je karakollekes? dat zijn die schelpen die ze meestal lopen te zoeken....
ja, dank je! Tja, die hebben we hier in Flevoland niet, karakollekes
Keep calm and eat chocolates!