Auteur Topic: Aflevering 8  (gelezen 33300 keer)

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Aflevering 8
« Reactie #60 Gepost op: 20-10-2008, 22:25:26 »
Dat is een veelgemaakte denkfout. Dat is NIET waar ER om draait. ER is zeer zeker ook een sociaal spel, dat was het al vanaf het begin!

+1

Bij Survivor USA ligt hier al jaren de focus en dat programma is dan ook vele malen interessanter als ER.

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Aflevering 8
« Reactie #61 Gepost op: 20-10-2008, 22:29:36 »
(Maar om ze te vergelijken met Hannie vind ik ook niet correct.)

Meh, het verschil is wellicht dat Hannie een typisch gevalletje casting fout was en dat er in Kyra meer had gezeten. Ik vond haar een leuke deelnemer en dat maakt de manier waarop ze zich naar de slachtbak heeft laten leiden des te jammerder.

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Aflevering 8
« Reactie #62 Gepost op: 20-10-2008, 22:33:27 »
Mintje

Ben het met je eens dat familie en vrienden beter niet aan dit forum moeten deelnemen. Maar als ik nu naar ER kijk dan ben ik van mening dat familieleden ook beter niet moeten kijken....Een vorbeeld is hoe Yin zich gedraagt, vind ik niet bepaald een goede voorbeeld voor haar kind ... als mijn vrouw zo zou doen dan stond ze direct met de koffers op straat, bij wijze van spreken natuurlijk....:\'( (dit is natuurlijk mijn mening, ik ben wel erg conservatief :) en mijn vrouw keurt het gedrag van yin ook af )

VOLSTREKT BELACHELIJK!

Ik snap niet waarom mensen de deelnemers in dit spel blijven afrekenen op iets wat niet tot de realiteit behoort.

Het is een SPEL!

Yin speelt het spel juist ontzettend slim. Ze laat Hans en Geert de vuile klusjes opknappen en dat is precies hoe het werkt. Ze maakt op en top gebruik van al haar kwaliteiten.

Offline ej@n

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #63 Gepost op: 21-10-2008, 01:33:35 »
Citaat
Ze maakt op en top gebruik van al haar kwaliteiten.

Natuurlijk is het element "spel" aan de orde, dat is al die jaren al zo geweest. Dit jaar is dat gewoon anders. Natuurlijk is het makkelijk (ver)oordelen vanaf de bank, maar het geniep-gehalte is ontzettend hoog dit jaar en ik hou daar niet van. Eerlijkheid duurt het langst, ook bij Robinson. Er is totaal geen eerlijkheid bij de mensen die nu schijnbaar de dienst uitmaken dit jaar.
Makkelijk om alles recht te praten wat gevoelsmatig krom is en je te beroepen dat het een spel is. Yin maakt maar gebruik van één kwaliteit die ze heeft, haar "looks" Ik vind haar te goedkoop! Natuurlijk is zij goed met het omhoog houden van haar benen en het omklemmen van een paal, noem nu nog eens twee prestaties die niets met haar vrouwelijkheid te maken hebben?
Excuus alvast voor de insinuaties, maar verwar alsjeblieft haar vrouwelijkheid niet met het eventueel hebben van kwaliteiten! Ik heb ze nog niet gezien. Misschien gaat dat komen? In het spel is het een slang, in het echte leven zou ik het niet weten, misschien is ze dan anders....ik het niet eens weten. Ze kan wel zakenvrouw zijn, maar vooral daar geldt dat eerlijkheid het langst duurt......
Hans en Geert en die Hiukwan zijn overigens geen haar beter. Hiukwan is gewoon te naïef om het moment van wegstemmen te zien aankomen. Het is een aardige meid, maar wat doet zij daar in hemelsnaam?
Laat maar........we zullen het wel zien

Offline Stanley_Yelnats

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #64 Gepost op: 21-10-2008, 07:53:16 »
Natuurlijk is het element "spel" aan de orde, dat is al die jaren al zo geweest. Dit jaar is dat gewoon anders. Natuurlijk is het makkelijk (ver)oordelen vanaf de bank, maar het geniep-gehalte is ontzettend hoog dit jaar en ik hou daar niet van. Eerlijkheid duurt het langst, ook bij Robinson. Er is totaal geen eerlijkheid bij de mensen die nu schijnbaar de dienst uitmaken dit jaar.
Makkelijk om alles recht te praten wat gevoelsmatig krom is en je te beroepen dat het een spel is. Yin maakt maar gebruik van één kwaliteit die ze heeft, haar "looks" Ik vind haar te goedkoop! Natuurlijk is zij goed met het omhoog houden van haar benen en het omklemmen van een paal, noem nu nog eens twee prestaties die niets met haar vrouwelijkheid te maken hebben?
Excuus alvast voor de insinuaties, maar verwar alsjeblieft haar vrouwelijkheid niet met het eventueel hebben van kwaliteiten! Ik heb ze nog niet gezien. Misschien gaat dat komen? In het spel is het een slang, in het echte leven zou ik het niet weten, misschien is ze dan anders....ik het niet eens weten. Ze kan wel zakenvrouw zijn, maar vooral daar geldt dat eerlijkheid het langst duurt......
Hans en Geert en die Hiukwan zijn overigens geen haar beter. Hiukwan is gewoon te naïef om het moment van wegstemmen te zien aankomen. Het is een aardige meid, maar wat doet zij daar in hemelsnaam?
Laat maar........we zullen het wel zien

Goede analyse!

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #65 Gepost op: 21-10-2008, 15:02:45 »
Gisteravond terug gekomen uit Zweden, en dus zonet pas de aflevering gekeken!

Leuke aflevering, ik heb er eigenlijk niet zoveel over te zeggen. Jammer dat Kyra er uit is.

Ook jammer dat Hans wederom zegt dat hij de zwaksten er uit wil hebben, ik snap hem niet meer..  ::niet-ok::

Gelukkig zit Geert er nog in, en ook leuk dat hij die proef won terwijl hij het zo rustig aan deed  ::tandpastasmiley::

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Aflevering 8
« Reactie #66 Gepost op: 21-10-2008, 18:25:27 »
Ik ben het hier dus totaal niet mee eens. Waarom zou 'eerlijk duurt het langst' per definitie (moeten) gelden in een spel als Robinson? Ik begrijp dat niet. Het heeft helemaal niks met de realiteit te maken.

Verder heeft Yin een heleboel sociale kwaliteiten die maken dat zij het ver schopt dit jaar. Ze is vriendelijk tegen iedereen. Geeft haar mening maar zorgt ook dat ze geen conflicten uitlokt. Daarnaast werkt ze hard in het kamp. Zoals het nu lijkt heeft ze de twee mannen volledig om haar vinger gewonden en zijn de overige dames niet tactisch genoeg om dit in te zien of er iets aan te doen. Yin heeft daar wellicht een beetje geluk mee, maar vergeet niet dat Geert (die het dus wel inzag en ook heeft geprobeerd er wat aan te doen) al naar huis is en daar is zij zeker voor een groot deel verantwoordelijk voor.

Zij speelt het spel precies zo als het zou moeten imo. Het feit dat ze ook nog eens proeven weet te winnen zegt mij dat zij dit jaar, op dit moment, degene is die het spel verdient te winnen. En als dit ook gaat lukken dan zal ik haar beschouwen als een van de beste winnaars ooit van ER.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #67 Gepost op: 21-10-2008, 18:33:55 »

Ik ben het hier dus totaal niet mee eens. Waarom zou 'eerlijk duurt het langst' per definitie (moeten) gelden in een spel als Robinson? Ik begrijp dat niet. Het heeft helemaal niks met de realiteit te maken.



Dus Expeditie Robinson staat voor jou gelijk aan liegen en bedriegen a volonté?  ???   
Je neemt die ervaring erna wel terug mee in de realiteit als je terug bent.  Veel ex-kandidaten zeggen dan ook dat ze zichzelf tegen zijn gekomen, wel ferm dan als je dat moet gaan staven met bedrog, leugens ed.  ::ohno::



« Laatst bewerkt op: 21-10-2008, 18:44:30 door reaver »

Offline Phraser

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #68 Gepost op: 21-10-2008, 18:45:42 »
Ben blij dat we in deze aflevering 2 proeven hebben gezien. Ik hoop dat het verdere verloop van de expeditie dat ook zal blijven. Dat brengt de vaart in het programma.

De voorbeschouwing op volgende week was interessant. Zeker om te zien dat de Geert en Kyra deeen na andere kandidaat vervloekte. Dat beloofd nog wat voor de uiteindelijke finale. Hans mag dan misschien wel tot nu toe het spel het beste spelen en met zijn immuniteitsmunt zich onsterfelijk te voelen, maar als hij in de finale komt, geef ik hem geen kans. Ben dus benieuwd hoe dat voor hem gaat uitpakken.

Offline Hatch

  • Winnaar pool ER 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The snake
Re: Aflevering 8
« Reactie #69 Gepost op: 21-10-2008, 18:56:29 »

Dus Expeditie Robinson staat voor jou gelijk aan liegen en bedriegen a volonté?  ??? 

Ik geloof niet dat ik dat heb gezegd of wel?
  
Citaat
Je neemt die ervaring erna wel terug mee in de realiteit als je terug bent.  Veel ex-kandidaten zeggen dan ook dat ze zichzelf tegen zijn gekomen, wel ferm dan als je dat moet gaan staven met bedrog, leugens ed.  ::ohno::

Je kunt geen goede ervaring hebben als je tijdens het spel hebt gelogen? Waarom niet? Maakt liegen mensen 'slecht' als ze het doen tijdens dit spel? Lijkt me niet, toch?






[/quote]

Offline Aikaturbo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #70 Gepost op: 21-10-2008, 19:03:29 »
een eerlijk gezegd denk ik dat de productie er ook zo over denkt want anders zouden ze niet in de vooruitblik Kyra en geert laten zien waarbij Kyra ook nog eens mag verkondigen dat ze Hans een klootzak vindt.... Ik bedoel.. dat is best grof...... dus ik denk dat de productie zelf ook baalt van die Hans en zijn complotvolgelingen....

Ik denk dat de productie daar te plekke wat is gaan improviseren, en er voor zorgt dat Kyra en Geert terug mogen komen, om zeg maar nog een stokje voor de complotten van Hans te steken. Dat hoop ik tenminste :(
New England? How do you call your foot? New Hand?

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #71 Gepost op: 21-10-2008, 19:11:43 »
Ik geloof niet dat ik dat heb gezegd of wel?

Mijn interpretatie op jou uitleg daar je de 'Eerlijkheid duurt het langst' in twijfel trekt



 
Je kunt geen goede ervaring hebben als je tijdens het spel hebt gelogen? Waarom niet?


Op het moment van het programma misschien wel maar achteraf kan je door die speltechniek/tactiek een zure rekening gepresenteerd krijgen...



Maakt liegen mensen 'slecht' als ze het doen tijdens dit spel? Lijkt me niet, toch?

Ik vind het persoonlijk alvast geen super voorbeeld naar waarden en normen toe vooral voor de kinderen en jeugd in deze tijden  deze waarden en normen moeilijk bij te brengen zijn.
« Laatst bewerkt op: 21-10-2008, 19:15:45 door reaver »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #72 Gepost op: 21-10-2008, 19:26:24 »
Een tegeltjeswijsheid als eerlijk duurt het langst mag dan bijzonder nobel klinken echter wanneer liegen en bedriegen mij verder brengt in een spel als Expeditie Robinson dan zou ik geen seconde aarzelen. Ik kan begrijpen dat er kandidaten zijn die het moeilijk vinden zich te verantwoorden voor die leugens vooral omdat er toch wekelijks meer dan een half miljoen mensen kijken naar een aflevering waaronder veel familieleden, vrienden en bekenden. Natuurlijk zijn de kandidaten zich daar op het eiland niet constant van bewust maar het is toch een gedachte die waarschijnlijk in je achterhoofd een rol speelt voordat je misleidingtechnieken gaat toepassen.

Ik zou niet verbaasd zijn wanneer een groot deel van deze 'oprechte' kandidaten zonder de camera's en het kijkerspubliek veel makkelijker zou liegen en bedriegen. Verantwoording afleggen aan jezelf is veel eenvoudiger dan aan een ander. De kans op ontdekking van de leugen wordt zonder beeldmateriaal ook nog eens een stuk kleiner. Het is plausibel dat de confrontatie met de eigen leugen moeilijker of pijnlijker is voor kandidaten dan het maken van de leugen en dat vooruitzicht kan ervoor zorgen dat ze ervan afzien.

Voor mij zou dit niet meespelen, de rechtvaardiging van de leugen ligt in het concept van het programma. Het is een spel met regels en die regels verbieden het niet om te liegen en bedriegen. In tegenstelling zelfs, ze moedigen het eerder aan. Dat wil niet zeggen dat constant liegen en bedriegen daadwerkelijk loont. De omstandigheden zijn van aanzienlijke betekenis. Op de juiste momenten liegen of de waarheid omzeilen en op de juiste momenten de waarheid vertellen werkt over het algemeen beter.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #73 Gepost op: 21-10-2008, 19:36:39 »
Verder heeft Yin een heleboel sociale kwaliteiten die maken dat zij het ver schopt dit jaar. Ze is vriendelijk tegen iedereen. Geeft haar mening maar zorgt ook dat ze geen conflicten uitlokt. Daarnaast werkt ze hard in het kamp. Zoals het nu lijkt heeft ze de twee mannen volledig om haar vinger gewonden en zijn de overige dames niet tactisch genoeg om dit in te zien of er iets aan te doen. Yin heeft daar wellicht een beetje geluk mee, maar vergeet niet dat Geert (die het dus wel inzag en ook heeft geprobeerd er wat aan te doen) al naar huis is en daar is zij zeker voor een groot deel verantwoordelijk voor.

Zij speelt het spel precies zo als het zou moeten imo. Het feit dat ze ook nog eens proeven weet te winnen zegt mij dat zij dit jaar, op dit moment, degene is die het spel verdient te winnen. En als dit ook gaat lukken dan zal ik haar beschouwen als een van de beste winnaars ooit van ER.

Op de laatste zin na kan ik het alleen maar eens zijn met deze analyse  ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #74 Gepost op: 21-10-2008, 19:38:13 »
Voor mij zou dit niet meespelen, de rechtvaardiging van de leugen ligt in het concept van het programma. Het is een spel met regels en die regels verbieden het niet om te liegen en bedriegen. In tegenstelling zelfs, ze moedigen het eerder aan. Dat wil niet zeggen dat constant liegen en bedriegen daadwerkelijk loont. De omstandigheden zijn van aanzienlijke betekenis. Op de juiste momenten liegen of de waarheid omzeilen en op de juiste momenten de waarheid vertellen werkt over het algemeen beter.

Het 'probleem' van veel liegen en bedriegen is de laatste eilandraad. Als de kandidaten die na de samensmelting zijn weggestemd een grote stem krijgen in het bepalen van de winnaar, op de laatste eilandraad dus, dan kan dat liegen en bedriegen je aardig opbreken.
Keep calm and eat chocolates!

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #75 Gepost op: 21-10-2008, 19:39:14 »
Ik zou niet verbaasd zijn wanneer een groot deel van deze 'oprechte' kandidaten zonder de camera's en het kijkerspubliek veel makkelijker zou liegen en bedriegen.

Ik zou eerder denken, als men de 'schaamte' niet kent op tv waarom zou je het dan laten in de realiteit.  Of is men dan eigenlijk onbewust een auditie aan het doen voor een soapreeks ofzo?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #76 Gepost op: 21-10-2008, 19:41:15 »
Ik zou eerder denken, als men de 'schaamte' niet kent op tv waarom zou je het dan laten in de realiteit.  Of is men dan eigenlijk onbewust een auditie aan het doen voor een soapreeks ofzo?

Als je bang bent dat je later wordt afgerekend op hoe jij je tijdens de serie gedroeg, moet je niet meedoen denk ik.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #77 Gepost op: 21-10-2008, 19:48:16 »
Ik zou eerder denken, als men de 'schaamte' niet kent op tv waarom zou je het dan laten in de realiteit.

Omdat je in de realiteit als het goed is geen spel aan het spelen bent met de mensen om je heen?
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #78 Gepost op: 21-10-2008, 19:49:04 »
Als je bang bent dat je later wordt afgerekend op hoe jij je tijdens de serie gedroeg, moet je niet meedoen denk ik.


Het is al eens gezegd geweest in een ander topic:

Wat je doet of zegt kan tegen je gebruikt worden.  Wat je niet doet of zegt kan je ook niet in de mond worden gelegd.  ;)

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #79 Gepost op: 21-10-2008, 19:51:22 »
Omdat je in de realiteit als het goed is geen spel aan het spelen bent met de mensen om je heen?

Je kan dat toch nooit zeker weten van andere mensen?  ;)