Auteur Topic: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30  (gelezen 40470 keer)

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #60 Gepost op: 19-11-2010, 13:12:02 »
Niks metafoor. Een belangrijke basisfout waar veel mensen zich aan bezondigen en die grote gevolgen kan hebben. En waar ik dus met hand en tand tegen zal ageren, ook al gaat het om een spelletje. Teveel leed meegemaakt vanuit deze zieke waangedachte, sorry. Jezelf als meer zien dan een ander is een riskant beginsel, ondubbelzinnig en altijd.

In een spel zijn louter pionnen. En wie nu de touwtjes in handen heeft, kan morgen ineens aan het kortste eind trekken. That's all in the game. En sommigen spelen het spel handiger dan anderen, natuurlijk. Maar als de kansen keren is er geen enkele reden tot geklaag. Louter vette pech (of een verkeerde inschatting).

Ik denk het ook, want ik kan jou ook niet volgen. Als je ervan uitgaat dat je tegenstander niks meer is dan een pion, dan zul je moeten accepteren dat jij dat in de ogen van je tegenstander ook kunt zijn. En dan kan je maar beter zorgen dat je niet kan worden teruggepakt. Gebeurt dat wel, dan moet je niet klagen, maar slikken. Om er nog maar een uitdrukking tegenaan te gooien: boontje komt om zijn loontje.

Wanneer je vol op een tegenstander gaat en daardoor zorgt dat die eruit geknikkerd wordt, dan vergroot je de kans dat diegene dat vervolgens ook bij jou doet. Hartstikke eerlijk.

Als er louter pionnen zijn kan het spel niet gespeeld worden. Iemand moet de pionnen verzetten, als de pionnen zichzelf verzetten dan zou ik het geen pionnen noemen. Voorts vind ik dat je de realiteit veel te veel bij het spel betrekt, jij ziet Expeditie Robinson volgens mij helemaal niet als een spelletje. Indien dat wel het geval is begrijp ik niet goed waarom je zo fel reageert.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline BalkanPower

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #61 Gepost op: 19-11-2010, 13:22:44 »
Als er louter pionnen zijn kan het spel niet gespeeld worden. Iemand moet de pionnen verzetten, als de pionnen zichzelf verzetten dan zou ik het geen pionnen noemen.

Lijkt me niet meer dan logisch inderdaad.


Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #62 Gepost op: 19-11-2010, 13:24:46 »
Als je ervan uitgaat dat je tegenstander niks meer is dan een pion, dan zul je moeten accepteren dat jij dat in de ogen van je tegenstander ook kunt zijn. En dan kan je maar beter zorgen dat je niet kan worden teruggepakt. Gebeurt dat wel, dan moet je niet klagen, maar slikken. Om er nog maar een uitdrukking tegenaan te gooien: boontje komt om zijn loontje.

Daar ben ik het mee eens, ik beweer toch ook nergens iets anders? Ik stelde alleen dat er niet enkel pionnen in het spel zijn. Ik zie een pion als een kandidaat die enigszins makkelijk kan worden gebruikt door een andere kandidaat. Je kunt wel iedereen als een potentiele pion beschouwen maar stellen dat iedereen ook daadwerkelijk een pion is vind ik veel te kort door de bocht.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #63 Gepost op: 19-11-2010, 13:33:26 »
Als er louter pionnen zijn kan het spel niet gespeeld worden. Iemand moet de pionnen verzetten, als de pionnen zichzelf verzetten dan zou ik het geen pionnen noemen. Voorts vind ik dat je de realiteit veel te veel bij het spel betrekt, jij ziet Expeditie Robinson volgens mij helemaal niet als een spelletje. Indien dat wel het geval is begrijp ik niet goed waarom je zo fel reageert.

Fel....? Ik reageer volgens mij alleen fel op een beginsel dat hier als vanzelfsprekend gepresenteerd wordt en dat ik als eng kwalificeer (some animals are more equal than others).

Wat betreft het spel: ik heb aangegeven dat ik het een bak vond dat Tatiana zich beklaagde geen pion te zijn. En dat vind ik nog steeds. She had it coming.
Daar ben ik het mee eens, ik beweer toch ook nergens iets anders? Ik stelde alleen dat er niet enkel pionnen in het spel zijn. Ik zie een pion als een kandidaat die enigszins makkelijk kan worden gebruikt door een andere kandidaat. Je kunt wel iedereen als een potentiele pion beschouwen maar stellen dat iedereen ook daadwerkelijk een pion is vind ik veel te kort door de bocht.

Okay, nu begin ik te snappen wat je bedoelt. Sommige deelnemers worden als pion gebruikt (in die zin vond ik de eerdere opmerking dat Iwein Tatiana als pion had gebruikt een hele goeie), door andere spelers die op dat moment de regie voeren.

Dat klopt natuurlijk en ik denk dat Sebastiaan daarin bijvoorbeeld heel gewiekst is. Maar Tatiana dus volstrekt niet, net zo goed als Anthony dat niet was. En los hiervan: als een speler zo gewiekst is dat het hem lukt anderen zo te manipuleren dat hij ze als pion kan gebruiken, dan kan ik me voorstellen dat het balen is als de zaken zich ineens zo ontwikkelen dat het andersom wordt. Maar je kunt er niet over gaan klagen..... Wacht, er schiet me ineens een grandioos praktijkvoorbeeld te binnen, maar ik heb even de namen niet paraat. Even in het ER-archief duiken. (dat moment dat de productie een bel liet luiden, weet je wat ik bedoel?)
« Laatst bewerkt op: 19-11-2010, 13:36:07 door Starry Night »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #64 Gepost op: 19-11-2010, 13:35:41 »
Fel....? Ik reageer volgens mij alleen fel op een beginsel dat hier als vanzelfsprekend gepresenteerd wordt en dat ik als eng kwalificeer (some animals are more equal than others).

Waarschijnlijk omdat je op de één of andere manier een verband maakt met de realiteit die ik niet passend vind.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #65 Gepost op: 19-11-2010, 13:36:50 »
Waarschijnlijk omdat je op de één of andere manier een verband maakt met de realiteit die ik niet passend vind.

Nee, ik begreep je inderdaad verkeerd, sorry.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #66 Gepost op: 19-11-2010, 13:44:35 »
Nee, ik begreep je inderdaad verkeerd, sorry.

Geen probleem, het blijft vaak een beetje raden wat de ander precies bedoeld wanneer er over begrippen en voorstellingen gepraat wordt met een hoog interpretatief gehalte.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #67 Gepost op: 19-11-2010, 13:50:27 »
Dat moment dat de productie een bel liet luiden, weet je wat ik bedoel?

Nee bij mij gaat nog geen belletje rinkelen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #68 Gepost op: 19-11-2010, 14:12:02 »
Nee bij mij gaat nog geen belletje rinkelen.

 ;)

Ik kamp met een afgrijselijk geheugen en kan het belmoment niet vinden. Het ging om iemand die bij een groepje hoorde dat samenspande (de touwtjes in handen had dus). Op een gegeven moment liet een van hen zich ontvallen hoe hij het verdere stemverloop in gedachten had. Dat werd opgevangen door een teamgenoot die in dat complot zat, en die duidelijk onderaan dat lijstje stond. De eerstvolgende keer stemde die dus onverwacht op een van zijn eigen kompanen (volgens mij ook m.b.v. een complot, zodat diegene ook echt afviel), en was de hele situatie van het ene op het andere moment gewijzigd.

Ja, klinkt vaag, ik weet het. Ik weet niet eens meer welk jaar het was. Ik weet alleen dat er een harde bel werd geluid op het moment dat tot hem doordrong dat zijn zogenaamde kompanen hem er als eerste uit zouden stemmen zodra ze over waren.

Ander voorbeeld: editie 2008. Yin en Hans als de manipuleerders, die Geert erbij hadden om anderen eruit te kunnen werken. Zo verschrikkelijk over het paard getild vond ik die lui. Door een of ander handigheidje van HiuKwan is dat toen ook doorbroken (en ik zal nooit de verbijstering op de snoet van die Geert vergeten, heerlijke televisie). Uiteindelijk won Yin toen, maar het zal je niet verbazen dat ik daar weinig bewondering voor kan hebben. Ik hou gewoon niet van die manier van spelen, laten we het daarop houden ;)
« Laatst bewerkt op: 19-11-2010, 14:16:19 door Starry Night »

Offline Molière

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #69 Gepost op: 19-11-2010, 14:20:24 »
Ik denk dat je deze bel bedoelt.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #70 Gepost op: 19-11-2010, 14:23:27 »
JA!!! Jeetje, het was dus Fránk (mijn all time favourite Robinson denk ik), geweldig. Was ik dus echt vergeten, dank je  ;D Ook voor het herbeleven van het belmoment.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #71 Gepost op: 19-11-2010, 14:28:41 »
Ah Molière heeft het moment al gepost, de betreffende scène was n.a.v. je beschrijving ook bij mij weer naar boven gekomen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Hoosh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #72 Gepost op: 19-11-2010, 14:38:28 »

Sebastiaan is een zielig mannetje...vond hem wel stoer in het begin, maar achteraf gezien had ik liever John en Dennis erin dan sebastiaan.

Eentje die niet om kan gaan met spelwendingen, en een ander die onder het mom van solidariteit (wat ie nooit had) opgeeft omdat hij het eigenlijk niet aan kan... tis maar waar je voorkeur naar uit gaat.

Zo sterk is hij niet eens. Proef van vorige week: antony veegde de vloer met hem aan, nog met extra gewichten.

Lengte mag je ook meenemen. Denk trouwens wel dat hij het langer vol had kunnen houden, al zat winnen er zeker niet in. Kreeg meer de indruk dat hij opgaf omdat hij ook wist dat dit niet een proef was die hij kon winnen, en de energie niet wou verspillen. Nadenken hoort ook bij het spel.


Van saar wist ie deze week ook nog maar net te winnen en hij had geluk dat Tatjana er zo snel uitlag.

Lang lichaam onder een balk door in een zompig moeras, of en klein lichaam.... klein verschilletje, en zo net was het niet. Net is voor mij dat hij de pin plaatste en Saar stond ook op het platform. Nu lag hij een halve baan voor.
En hoezo geluk dat Tatiana er snel uit lag? Heb je wel dezelfde proef gezien als ik? Tatiana was de langzaamste.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altiid windstil!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #73 Gepost op: 20-11-2010, 12:52:57 »
Tatiana ging er ook helemaal niet voor. De andere 4 lagen al in het water toen zij met een zucht haar eerste pin pakte en het water in sprong. Ze had er of geen zin in of geen fiducie in een overwinning. Grappig ook was dat zij haar pin bij Zsofi zetten en toen zei: "dat had ik samen met Saar afgesproken" maar Saar had haar pin gewoon bij Tatiana neergezet ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #74 Gepost op: 20-11-2010, 13:09:35 »
Tja, als je hoort dat je uit het spel gespeeld kunt worden door anderen, en je hebt gezien hoe dat de laatste weken ging tegen jou, dan is de kans toch al klein dat je zult winnen...
Keep calm and eat chocolates!

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #75 Gepost op: 20-11-2010, 18:37:34 »
Tatiana ging er ook helemaal niet voor. De andere 4 lagen al in het water toen zij met een zucht haar eerste pin pakte en het water in sprong. Ze had er of geen zin in of geen fiducie in een overwinning. Grappig ook was dat zij haar pin bij Zsofi zetten en toen zei: "dat had ik samen met Saar afgesproken" maar Saar had haar pin gewoon bij Tatiana neergezet ;D
::ohno:: Saar ging vol op Zsofi hoor.
en voor de rest ben ik het met Swifty eens alleen: zei kon natuurlijk haar best doen om zsofi en sebastiaan niet te laten winnen door zoveel mogelijk pinnen over te brengen.
Ze wint zelf wel niet, maar haar grootste vijanden ook niet.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #76 Gepost op: 20-11-2010, 19:10:20 »
kijk nog maar eens terug ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline pepim

  • Forumlid
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #77 Gepost op: 20-11-2010, 22:30:38 »
Tatiana ging er ook helemaal niet voor. De andere 4 lagen al in het water toen zij met een zucht haar eerste pin pakte en het water in sprong. Ze had er of geen zin in of geen fiducie in een overwinning. Grappig ook was dat zij haar pin bij Zsofi zetten en toen zei: "dat had ik samen met Saar afgesproken" maar Saar had haar pin gewoon bij Tatiana neergezet ;D

Maar het merendeel van de pinnen had ze toch bij Zsofi gezet?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #78 Gepost op: 20-11-2010, 22:33:51 »
dat durf ik niet te zeggen, denk het haast van wel
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: aflevering 12 donderdag 18 november 20.30
« Reactie #79 Gepost op: 21-11-2010, 00:05:15 »
Tatiana ging er ook helemaal niet voor. De andere 4 lagen al in het water toen zij met een zucht haar eerste pin pakte en het water in sprong. Ze had er of geen zin in of geen fiducie in een overwinning.
Tatiana kreeg de pin er niet uit en daardoor was ze zo langzaam. Het klopt wel dat ze er erg laconiek op reageerde. Ik denk dat ze al wel vermoedde dat ze toch vroegtijdig zou moeten stoppen omdat haar bakje vol zat.
Dat vond ik trouwens wel jammer aan deze proef: hoe hard iemand ook werkte, als minimaal twee anderen het op je voorzien hadden, kon je onmogelijk winnen. Bij de gewichten was dit toch anders.

Grappig ook was dat zij haar pin bij Zsofi zetten en toen zei: "dat had ik samen met Saar afgesproken" maar Saar had haar pin gewoon bij Tatiana neergezet ;D

Ik heb het nog even nagekeken Lukie, maar Saar zet toch echt vanaf de eerste keer haar pin consequent bij Zsofie neer. Totdat zij er uit ligt natuurlijk.  :P
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?