Ik vond het echt een super leuke aflevering met een mooie proef. Erg leuk dat de kandidaten meteen uitgedaagd worden en meteen al hun Robinsonkwaliteiten moeten laten zien. Ze moeten zwemmen, vuur maken, klimmen, vieze dingen eten, over een evenwichtsbalk lopen en rekenen; en daarnaast ook nog nadenken over hun tactiek. Het dikke touw doorbranden was voor velen een tactische blunder, terwijl een koker opduiken of van de evenwichtsbalk afhalen tactisch juist heel handig waren. Ik gun Jan de winst en hoop dat het voor hem goed uitpakt. Zimra heeft daarentegen denk ik wel verdiend verloren. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je stemmen blijft verzamelen terwijl je weet dat je ver achterloopt op de rest.
Wat ik alleen wel jammer vind, is dat Robinson dit jaar nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt. We hebben twee basiskampen, Zimra op het duivelseiland en 'de wijze ouderen' in een megaluxe boomhut. Ik vind vier kampen wel erg veel eerlijk gezegd. Leuk dat Paulien en Robert onderling de kampen mogen verdelen. Zo weten we wel dat er waarschijnlijk twee evenwichtige kampen uitkomen (het heeft voor beiden geen enkele zin om een goed en slecht kamp te maken, want ze moeten er zelf mee gaan strijden). Hopelijk krijgen ze meer informatie, stiekem hoop ik dat ze uitvinden hoe hun afluisterpost werkt
.
Nog iets dat me nu te binnen schiet: Dennis vertelt tegen Robert en Paulien dat ze hun teams moeten maken en uiteindelijk naar de samensmelting moeten loodsen. Zou dit misschien inhouden dat zij de teamleiders zijn tot in de samensmelting en dus ook al zeker zijn van immuniteit?