Auteur Topic: Aflevering 13 - I hold on  (gelezen 36391 keer)

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #40 Gepost op: 30-11-2013, 03:31:32 »
Ik begrijp dat sommige kandidaten en kijkers een zogenaamde waardige speelstijl de voorkeur geven maar het definiëren daarvan binnen een spelomgeving is erg problematisch juist omdat het zo persoonlijk is. Iemand die elk facet van het spel probeert te benutten en daarmee de grenzen opzoekt is in mijn visie een uitermate waardige kandidaat.

Ik reageer even alleen hierop als je het niet erg vindt. Ik ben het helemaal eens met de tweede zin, maar als reactie op de eerste zin zou ik willen zeggen: nou en? Het is toch prima als iedereen voor zichzelf bepaalt hoe hij/zij wil spelen? Sommigen prefereren nu eenmaal een strijd met open vizier, om het zo maar even te noemen (zonder daar een waardeoordeel aan te hangen). Zoals Kees, volgens mij. En zo ondoorgrondelijk waren zijn keuzes toch niet, of wel? Niet vanuit zijn visie in elk geval.

Het werd hem de hele expeditie ook vrij makkelijk gemaakt om te redeneren zoals hij dat deed, aangezien hij nooit in de gevarenzone is geweest en zich ook nooit bedreigd heeft gevoeld. Dus hij werd nooit "gedwongen" om z'n blik op het spel te wijzigen.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #41 Gepost op: 30-11-2013, 14:01:54 »
Ik reageer even alleen hierop als je het niet erg vindt. Ik ben het helemaal eens met de tweede zin, maar als reactie op de eerste zin zou ik willen zeggen: nou en? Het is toch prima als iedereen voor zichzelf bepaalt hoe hij/zij wil spelen? Sommigen prefereren nu eenmaal een strijd met open vizier, om het zo maar even te noemen (zonder daar een waardeoordeel aan te hangen).

Geen enkel probleem, al was dat bericht meer algemeen van aard en niet specifiek op Kees van toepassing. De vrijheid van speelwijze waarover je spreekt kan mij ook zeker wel bekoren maar de spelers die waardigheid propageren zijn ook vaak de spelers die erg verongelijkt kunnen reageren als iemand een andere (lees: onconventionele) keuze maakt. Ze hebben vaak te weinig oog voor de keuzevrijheid binnen de kaders van het spel.

Citaat
Zoals Kees, volgens mij. En zo ondoorgrondelijk waren zijn keuzes toch niet, of wel? Niet vanuit zijn visie in elk geval.

Ik hoop het niet voor Kees, het niet begrijpen van je eigen keuzes is het begin van het einde. Vanuit mijn visie is het wel ondoorgrondelijk en ik kijk daarbij in eerste plaats naar het uiteindelijke doel van Expeditie Robinson. Als Kees een heel ander doel heeft of heel veel waarde hecht aan de weg naar het doel dan gaat mijn vlieger natuurlijk niet op.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #42 Gepost op: 30-11-2013, 18:45:52 »
De vrijheid van speelwijze waarover je spreekt kan mij ook zeker wel bekoren maar de spelers die waardigheid propageren zijn ook vaak de spelers die erg verongelijkt kunnen reageren als iemand een andere (lees: onconventionele) keuze maakt. Ze hebben vaak te weinig oog voor de keuzevrijheid binnen de kaders van het spel.

Maar als je er goed over nadenkt is dat onontkoombaar. Met een notie van waardigheid het spel instappen (hoe je die notie voor jezelf ook invult) betekent nou eenmaal dat je die verongelijkte reactie zult hebben wanneer die notie door andere spelers onder vuur komt te liggen. Dat is namelijk wat het in praktijk betekent met zo'n idee in het spel te staan. Zelfs jij ontkomt hier niet aan wanneer je zegt dat die notie tot de volledige breedte van de spelregels opgetrokken moeten worden. Ook dat is een notie, en of je dat nou waardig, tactisch of wat dan ook noemt, het is het idee dat je over het spel hebt en verdedigd. Een speler als Geza of kijker als jij, reageert net zo verongelijkt op een speler als Kees (later we hem er voor het gemak even tegenover zetten) of een kijker als ik, als wij op jullie reageren. Dat is ook zwart op wit te zien in jouw posts hierboven. Niets mis mee dus, beide kanten op niet, want je ontkomt er simpelweg niet aan.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #43 Gepost op: 30-11-2013, 21:57:30 »
Maar als je er goed over nadenkt is dat onontkoombaar. Met een notie van waardigheid het spel instappen (hoe je die notie voor jezelf ook invult) betekent nou eenmaal dat je die verongelijkte reactie zult hebben wanneer die notie door andere spelers onder vuur komt te liggen. Dat is namelijk wat het in praktijk betekent met zo'n idee in het spel te staan. Zelfs jij ontkomt hier niet aan wanneer je zegt dat die notie tot de volledige breedte van de spelregels opgetrokken moeten worden. Ook dat is een notie, en of je dat nou waardig, tactisch of wat dan ook noemt, het is het idee dat je over het spel hebt en verdedigd. Een speler als Geza of kijker als jij, reageert net zo verongelijkt op een speler als Kees (later we hem er voor het gemak even tegenover zetten) of een kijker als ik, als wij op jullie reageren. Dat is ook zwart op wit te zien in jouw posts hierboven. Niets mis mee dus, beide kanten op niet, want je ontkomt er simpelweg niet aan.

Daar kan ik mij niet in vinden. Ik meen totaal niet verongelijkt te reageren op de speelwijzen van kandidaten juist doordat in mijn visie alle mogelijkheden benut mogen worden. Het zou wel erg vreemd zijn om dan vervolgens te verkondigen dat een bepaalde speelwijze oneerlijk of onrechtvaardig is (lees: een verongelijkte reactie geven). Menig waardigheidspropageerder neemt daarentegen wel vaak termen als oneerlijk, onrechtvaardig en onwaardig in de mond. Ik heb zoals iedereen natuurlijk wel een bepaalde voorkeur waar het persoonlijkheden en speelwijzen betreft maar die voorkeur zorgt niet automatisch voor een sterke afkeur van al het andere. Er is een erg groot tolerantiegebied. Ik heb soms favorieten die een speelwijze hanteren die niet mijn voorkeur geniet (Kees bijvoorbeeld) maar anderzijds is het ook mogelijk dat ik een favoriet heb omwille van zijn speelwijze terwijl ik vraagtekens bij de persoonlijkheid zet.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #44 Gepost op: 1-12-2013, 02:00:31 »
Edith en Kees hebben zich weer gemanifesteerd als 'dommekrachten', ze verkleinen nog liever de eigen winkansen dan dat ze hun hopeloos gefaalde en achterhaalde plan om met de 'sterkste' kandidaten de finale te spelen bijstellen.
Nou ja, hier blijkt wel een afkeur uit, toch?

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #45 Gepost op: 1-12-2013, 09:12:38 »
Dat zou ik eerder een bekritisering van de speelwijze noemen. Je kunt het natuurlijk ook 'gewoon' als een afkeur zien maar het is geen afkeur op principiële gronden en dat is de kern van het betoog. Een afkeur is mijns inziens niet direct hetzelfde als een verongelijkte reactie geven. Als er vervolgens nog een gedeelte achteraankwam waarin ik die speelwijze bestempel als oneerlijk, onrechtvaardig of niet in het spel thuishorend dan heb je wél een verongelijkte reactie te pakken.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #46 Gepost op: 1-12-2013, 13:39:12 »
Lastige proef dit, met een voor mij zeer verrassende winnares. Maar terecht dat Geraldine nu naar de finale mag. Dan nu de balkproef... Moeilijk te voorspellen wie dat zal gaan winnen, zoals het ieder jaar moeilijk te voorspellen is.

Jammer misschien dat Zimra eruit gestemd is, maar het was te verwachten en misschien wel terecht, want in de proeven die ze tegen de anderen heeft gedaan was ze bijna altijd in de achterhoede.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #47 Gepost op: 1-12-2013, 20:56:55 »
Ze zullen er wel weer allemaal tegelijk af flikkeren op het moment dat Dennis die ronde balk weghaalt, te beginnen bij degene die het dichtst bij hem staat. Er is al jaren niks meer aan, aan die balkproef.

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #48 Gepost op: 2-12-2013, 22:17:22 »
Ik besef me dat ik gewoon weinig moeite meer doe om ER te kijken.. ik had nu even weinig te doen.. en heb het aan gezet. Zoals ik vorige keer ook al zei irriteer ik me en dat wil ik helemaal niet.. Heb ook een beetje een nare smaak bij dit seizoen. Ik kan het niet helpen dat wanneer Geraldine die proef wint ik denk: Tsja.. eigenlijk was ze er al uit gestemd.

Maarja.. Ik ga er vanuit dat onze danseres de "oh zo beruchte" balkproef wint. Dan nog een eindproef en dan is het weer klaar.

Het seizoen zou voor mij nog een iets positievere wending kunnen krijgen wanneer de winnaar een keer niet beslist wordt door een proef, maar dat ze weer terug gaan naar het stemmen voor een winnaar.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #49 Gepost op: 3-12-2013, 17:42:00 »
Ik had het idee dat Kees, Zimra en Edith meer voorover hingen dan Anna en Geraldine. Zouden ze die laatste twee een voordeel hebben gegeven door de touwen aan die kant net iets korter te maken? Misschien klinkt het voor jullie raar als ik zo denk, maar ik heb al heel de expeditie het idee dat Geraldine de vooropgezette winnares is.

Ja er was inderdaad wel degelijk een verschil. Het touw liep namelijk bij Kees, Zimra en Edith onderlangs en bij Anna en Geraldine bovenlangs de rol. Zij hadden het touw daardoor hoger. Dat vind ik nou altijd jammer van dit soort proeven, dat het toch niet helemaal eerlijk is.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #50 Gepost op: 3-12-2013, 19:58:19 »
Daar kan ik mij niet in vinden. Ik meen totaal niet verongelijkt te reageren op de speelwijzen van kandidaten juist doordat in mijn visie alle mogelijkheden benut mogen worden. Het zou wel erg vreemd zijn om dan vervolgens te verkondigen dat een bepaalde speelwijze oneerlijk of onrechtvaardig is (lees: een verongelijkte reactie geven). Menig waardigheidspropageerder neemt daarentegen wel vaak termen als oneerlijk, onrechtvaardig en onwaardig in de mond. Ik heb zoals iedereen natuurlijk wel een bepaalde voorkeur waar het persoonlijkheden en speelwijzen betreft maar die voorkeur zorgt niet automatisch voor een sterke afkeur van al het andere. Er is een erg groot tolerantiegebied.

Je reageert misschien niet verongelijkt op de speelstijlen van bepaalde kandidaten, maar ik beweer dat je dat je er niet aan ontkomt dat wel te doen op de gedachte waardoor die spelers nou precies die speelwijze hanteren. Jij hebt een breed tolerantiegebied zeg je, maar wanneer een andere speler dat niet heeft (bijv. de moraalridders die het alsmaar over robinsonwaardigheid vs. vieze spelletje hebben) dan moet jou die gedachte wel tegen het borst stuiten, terwijl hun speelstijl die naar aanleiding van die gedachte aangenomen wordt dat zelf dat niet hoeft te doen. Of je het nou leuk vind of niet, daar ligt de grens van jouw eigen tolerantie, bij de intolerantie van anderen. Is dat niet zo, en doet het je echt niets, dan kun je niet spreken over de grootte van jouw tolerantiegebied, maar dan is er simpelweg sprake van onverschilligheid. We weten allebei dat dat voor jouw niet het geval, je staat er helemaal niet onverschillig tegenover. Vaak zat heb ik je het hier op het forum op zien nemen voor bepaalde zienswijzen, en tegen meer intolerantie zienswijzen in zien gaan. Dat toont al aan dat er wel degelijk een moment komt wanneer dingen jou tegen het borst stuiten, bijvoorbeeld wanneer ik het gebruik van complotten vals spel zou noemen ofzo. Die verongelijktheid is een conceptuele noodzakelijkheid om het überhaupt over tolerantie te kunnen hebben.

Van hieruit is er ook een pijnlijke parallel te trekken met politiek (of religie, maar daar zal ik van af blijven). "democratie -tolerantie- voor iedereen, want dat is goed", en ondertussen gaat van die uitspraak altijd de dreiging uit dat wanneer je niet democratisch doet er middels een internationaal orgaan sancties op opgelegd worden, export geboycot wordt, of er legers grenzen overgestuurd worden. Democraten zijn lang niet zo tolerant als ze zelf denken.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #51 Gepost op: 3-12-2013, 20:02:27 »
Ja er was inderdaad wel degelijk een verschil. Het touw liep namelijk bij Kees, Zimra en Edith onderlangs en bij Anna en Geraldine bovenlangs de rol. Zij hadden het touw daardoor hoger. Dat vind ik nou altijd jammer van dit soort proeven, dat het toch niet helemaal eerlijk is.


Misschien dat onderlangs/bovenlangs in het begin verschil heeft gemaakt, maar ik denk later niet meer. Ook hadden Anna en geraldine een andere greep op het stokje..
er was eens......

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #52 Gepost op: 3-12-2013, 20:28:11 »
Dat lijkt me eerlijk gezegd een enorm verschil.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #53 Gepost op: 3-12-2013, 20:32:50 »
Dat lijkt me eerlijk gezegd een enorm verschil.

Waardoor die drie links boven hun macht moeten tillen en die twee rechts niet.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #54 Gepost op: 3-12-2013, 20:36:32 »
De fout wordt voornamelijk door de linker 3 gemaakt. Kees, Zimra en Edith hebben een greep, waardoor je onderarm gedraaid wordt, en deze torsie in de arm zorgt voor verkramping.
Zij blijken dus net weer niet intelligent genoeg om gelijk de beste optie te kiezen. Wellicht kijken ze ook naar elkaar en dat is dus ook niet slim.

Wat we ook zeggen over Geraldine en Anna, de rest maakt steeds de domme keuzes; elke keer weer.
Denken niet na over consequenties en gevolgen van beslissingen en daden. Zien niet waar en wanneer er gevaar dreigt. En hun aanpak tijdens de proeven is minder handig.
Alle drie hebben ze kunnen overleven op anderen.


Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #55 Gepost op: 3-12-2013, 20:41:33 »
hmm ik dacht eerst juist dat hoe edith, kees en zimra hem vastpakte het handigst was. Hoe was dat nou in 2009 vraag ik me nu af.

Maar idd, de drie hebben het hier veel zwaarder, het touw is ook langer vanaf hun kant.

edit: fotovlucht uit 2009 aflevering 13 doet het niet meer :\'(
« Laatst bewerkt op: 3-12-2013, 20:43:47 door D*N »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #56 Gepost op: 3-12-2013, 21:43:35 »
Je reageert misschien niet verongelijkt op de speelstijlen van bepaalde kandidaten, maar ik beweer dat je dat je er niet aan ontkomt dat wel te doen op de gedachte waardoor die spelers nou precies die speelwijze hanteren. Jij hebt een breed tolerantiegebied zeg je, maar wanneer een andere speler dat niet heeft (bijv. de moraalridders die het alsmaar over robinsonwaardigheid vs. vieze spelletje hebben) dan moet jou die gedachte wel tegen het borst stuiten, terwijl hun speelstijl die naar aanleiding van die gedachte aangenomen wordt dat zelf dat niet hoeft te doen. Of je het nou leuk vind of niet, daar ligt de grens van jouw eigen tolerantie, bij de intolerantie van anderen.

Als je die gedachte volgt dan zou je iemand die strijd tegen intolerantie zelf ook intolerant kunnen noemen, hetgeen we in de praktijk juist niet doen omdat we erkennen dat het tolerantiegebied waarschijnlijk zo groot is dat het intolerantiegebied in het niet valt. Het afkeuren van verongelijktheid staat in mijn visie dan ook niet gelijk aan het geven van een verongelijkte reactie. Er is net als bij het intolerant zijn ten opzichte van intolerantie duidelijk sprake van een niveauverschil. Daarnaast komt er in dit specifieke geval ook nog het inhoudelijke verschil tussen een afkeurende en een verongelijkte reactie bij kijken.

Citaat
We weten allebei dat dat voor jouw niet het geval, je staat er helemaal niet onverschillig tegenover. Vaak zat heb ik je het hier op het forum op zien nemen voor bepaalde zienswijzen, en tegen meer intolerantie zienswijzen in zien gaan. Dat toont al aan dat er wel degelijk een moment komt wanneer dingen jou tegen het borst stuiten, bijvoorbeeld wanneer ik het gebruik van complotten vals spel zou noemen ofzo. Die verongelijktheid is een conceptuele noodzakelijkheid om het überhaupt over tolerantie te kunnen hebben.

Over het algemeen stoot mij erg weinig tegen de borst, dat is geen onverschilligheid maar eerder gelijkmoedigheid. Binnen Expeditie Robinson is alles bovendien ook nog eens sterk gekaderd omdat het uiteindelijk een hevig bewerkte spelshow betreft. Ik wil nog wel eens in harde (lees: duidelijke) bewoordingen mijn mening overbrengen maar dat heeft geen sterke emotionele basis. Er zitten velerlei elementen in verwerkt: hyperbolen, beeldspraak, sarcasme, het kenbaar maken van onbegrip en soms zelfs provocatie.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #57 Gepost op: 3-12-2013, 21:51:29 »
Waardoor die drie links boven hun macht moeten tillen en die twee rechts niet.

En de linker drie hadden bij deze proef al een nadeel vanwege een hoger zwaartepunt! Het zwaartepunt van vrouwen ligt gemiddeld iets lager dan het zwaartepunt van mannen vanwege de verschillen in bouw, daarom doen vrouwen het over het algemeen beter waar het evenwicht betreft.

- Kees heeft als man zijnde een hoger zwaartepunt.
- Edith heeft met die gespierde schouders en armen de bouw van een man, waarschijnlijk een hoger zwaartepunt.
- Zimra: haar zwaartepunt mag iedereen zelf invullen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #58 Gepost op: 3-12-2013, 21:52:34 »

- Zimra: haar zwaartepunt mag iedereen zelf invullen.
::rofl::

borsthoogte
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline klimmer

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #59 Gepost op: 3-12-2013, 22:40:09 »
hmm ik dacht eerst juist dat hoe edith, kees en zimra hem vastpakte het handigst was. Hoe was dat nou in 2009 vraag ik me nu af.

Maar idd, de drie hebben het hier veel zwaarder, het touw is ook langer vanaf hun kant.

edit: fotovlucht uit 2009 aflevering 13 doet het niet meer :\'(



ze hielden duidelijk in 2009 hun handen zoals kees en edith, ik herinner me dat marcel,die het vasthad zoals geraldine en anna, er als eerste eraf viel
« Laatst bewerkt op: 3-12-2013, 22:43:06 door klimmer »